Gå til innhold

Intel 12 serie Alder Lake cpu


Nizzen

Anbefalte innlegg

chrisf skrev (1 time siden):

Jeg spør igjen...Men hva tror dere er bedre Kingston Fury Beast DDR5-4800 C38 DC - 32GB eller Kingston FURY Beast DDR5-5200 C40 DC - 32GB? Minnebrikken som er 5200 og C40 er dyrere enn den som er 4800 c38...

Spørsmålet er vel heller, får du kjøpt DDR5 noen plass ? Så vidt jeg kan se, nei. Jeg har snakket med memoryC i Irland som er en av de største på ram, og sier de vet lite om ETA, men sier også alt tyder på at det vil komme mange forskjellige sett i hyllen i løpet av 14 dager. Så da tipper jeg det også vil dukke opp her i norge... Om du er redd for å gå glipp av ytelse pr krone, vill jeg hatt litt IS i magen og ventet til det dukker opp resultat fra alle forumene rundt om :) Som nizzen sier, ingen vet noe konkret enda om hva som er mulig med de forskjellige DDr5 kittene....( annet enn at G.skill står å overklokker for harde livet i et skur i Taiwan) :) :) 

Endret av Carillo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
chrisf skrev (1 time siden):

Jeg spør igjen...Men hva tror dere er bedre Kingston Fury Beast DDR5-4800 C38 DC - 32GB eller Kingston FURY Beast DDR5-5200 C40 DC - 32GB? Minnebrikken som er 5200 og C40 er dyrere enn den som er 4800 c38...

Gode sjanser for at begge settene vil bruke samme IC, men 5200 C40 er en noe mer aggressiv bin. Om du vil merke forskjell er imidlertid et vanskeligere spørsmål å svare på.

Golden Cove kan i prinsippet behandle mye mer per kjerne enn tidligere generasjoner, men samtidig har nok Intel tatt grep for å hindre at minne har for mye å si.

 

Eneste jeg har hørt er at det er ingen hovedkortprodusenter som fokuserer på DDR4-ytelse.

Lenke til kommentar
Carillo skrev (8 minutter siden):

Spørsmålet er vel heller, får du kjøpt DDR5 noen plass ? Så vidt jeg kan se, nei. Jeg har snakket med memoryC i Irland som er en av de største på ram, og sier de vet lite om ETA, men sier også alt tyder på at det vil komme mange forskjellige sett i hyllen i løpet av 14 dager. Så da tipper jeg det også vil dukke opp her i norge... Om du er redd for å gå glipp av ytelse pr krone, vill jeg hatt litt IS i magen og ventet til det dukker opp resultat fra alle forumene rundt om :) Som nizzen sier, ingen vet noe konkret enda om hva som er mulig med de forskjellige DDr5 kittene....( annet enn at G.skill står å overklokker for harde livet i et skur i Taiwan) :) :) 

Hadde også ville ventet ja og det gjør jeg også selv, ikke noe poeng å hoppe på det første som kommer for å være først med det siste anyway, for det blir man uansett ikke.

Lenke til kommentar

Kan Gigabyte Z690 UD være et greit hovedkort for en 12900k-build når man ikke vil gå glipp av DDR5-støtte, og planlegger å kjøre CPU stillegående og luftkjølt, med de naturlige begrensningene dette vil gi på strømtrekk?

Kortet koster ca 2300 kr. Ser at kortet blant annet har PCIe 5.0 x16, Dual DDR5-4800 støtte, 3x M.2 NVMe PCIe 4.0 og 2,5 Gigabit LAN. Det er vel ikke verst verdi for pengene i forhold til kortene i 5000-7000 kroners klassen som har blitt diskutert i denne tråden? Er det noen åpenbare mangler jeg har oversett?
Best pris på Gigabyte Z690 UD Hovedkort - Sammenlign priser hos Prisjakt

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (37 minutter siden):

Svakt VRM design er det første jeg ser, men det går gjerne greit siden du ikke skal overklokke?

Svakt VRM-design? Kortet har 16x 60A power stage, det burde være mer enn nok for 12900K. Du må ikke lengre tilbake enn Maximus XII Hero for å finne en svakere VRM i high-end segmentet.

Jeg hadde vært mer bekymret for Gigabytes typiske BIOS-"støtte" og minnekompatibilitet.

 

Apropos VRM, så har de nye toppmodellene nådd nye nivåer for overkill. Maximus Z690 Apex har jo en VRM på 24x 105A, det er 2520A, som blir 3000W på 1.2V! Selv RTX 3090 Hall of Fame har mindre VRM.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, N o r e n g said:

Jeg hadde vært mer bekymret for Gigabytes typiske BIOS-"støtte" og minnekompatibilitet

Virket ikke som det var så viktig, men ja Gigabutt og minne oc har pleid å være ei tragedie i seg selv. 

Aner ikke hva 12900k krever av vrm design ennå, men har x299 mainstream korta friskt i minnet 

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (1 time siden):

Virket ikke som det var så viktig, men ja Gigabutt og minne oc har pleid å være ei tragedie i seg selv. 

Aner ikke hva 12900k krever av vrm design ennå, men har x299 mainstream korta friskt i minnet 

Jeg kan ikke forestille meg at 12900K sluker like mye strøm som 7980XE, uansett var VRM på mid-range X299 svakere enn hva du får på low-end Z690 (utenom ASRock sine super-billige kort).

Lenke til kommentar
guttorm skrev (22 minutter siden):

G skill er på ballen, CL 38 6800Mhz og CL 40 7000Mhz. 

Vi trenger samsung B-die :D Next gen! 

Tok en stund før B-die kom, var vell først et par år etter lansering, men lov å håpe ;) både Samsung, Hynix og Micron hadde endel ræl de første årene, Samsung E, Hynix AFR og Micron 8gb B-die blir ikke huska for kvalitet akkurat. Hadde Samsung C på en bærbar hvir jeg kunne overklokke/tweake timings, maksa ut på 2666 :p

Lenke til kommentar
BadCat skrev (6 timer siden):

Besparelser på alt på det kortet. Ikke next gen NVME, svakt med speed på USB, ingen optisk ut, ikke spesielt pent utført. Man får det man betaler. Kanskje bedre å gå ned til 12700K og kjøpe hovedkort til 5k.

Mener du PCIe 5.0 NVMe? Hvorfor vil du i det hele tatt ha det når den eneste måten du får det er ved å ta spor vekk fra GPU?

Lenke til kommentar

Mer fra Tomshardware når det gjelder DDR5, bare å gjøre seg klar ;)  Selv valgte jeg en mer moderat linje, har ROG Strix Z690-A Gaming og 12700k i bestilling hos komplett. Om det skulle vise seg at DDR4 3600 cl16 fra mitt gamle system ikke klarer holde følge blir det i så fall en kjapp retur og annet hovedkort på DDR5. 

edit: DDR5 7000MT/s på 1,5V !😬

Endret av torfinns
Lenke til kommentar
8 minutes ago, torfinns said:

Mer fra Tomshardware når det gjelder DDR5, bare å gjøre seg klar ;)  Selv valgte jeg en mer moderat linje, har ROG Strix Z690-A Gaming og 12700k i bestilling hos komplett. Om det skulle vise seg at DDR4 3600 cl16 fra mitt gamle system ikke klarer holde følge blir det i så fall en kjapp retur og annet hovedkort på DDR5. 

edit: DDR5 7000MT/s på 1,5V !😬

G.skill DRR5 6400 er f.eks 1.35v og 5600 er 1.20v

 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, magnusavr said:

Har noen andre fått "discount" koden sin kjapt fra arctic for LGA 1700 kittet? Ikke hørt ett pip fra dem etter jeg sendte over kvittering.

Jeg fikk den dagen etter at jeg sendte inn skjema. Sendte inn på kvelden, og fikk svar kl 12 dagen etterpå.

Du kan jo sjekke "spam" også.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Dragonlove said:

Fikk den så og si med engang

 

1 minute ago, Nizzen said:

Jeg fikk den dagen etter at jeg sendte inn skjema. Sendte inn på kvelden, og fikk svar kl 12 dagen etterpå.

Du kan jo sjekke "spam" også.

Takker for info. Nei ingenting i spam over 24 timer siden. Tester med gmail adressen i stedet for outlook adressen min i tilfelle den har blitt filtrert ut av ett system før min junk mail.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...