Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ansatt har brukt piratkopiert programvare hjemme - kan firma holdes ansvarlig?


Frank Drebin

Anbefalte innlegg

Hehe, greit jeg gjettet riktig.  Autodesk leker man ikke med, de har skarpskodde jurister.

Kom indirekte i befatning med AD via Softimage XSI som jeg hadde perpetual (evigvarende) lisens på mens det var selvstendig produkt.  Så ble det "hostile takeover" oppkjøp av AD med løfter om at de skulle respektere brukerbasen, men et par år etter, nei da hadde plutselig ikke AD råd til å la lisensserverne for Softimage kjøre videre (!) Kunne de da gitt ut en modifisert versjon som ikke trengte lisensserver? Ja. Gjorde de det? Nei.  Valget var da kun abonnement for nyere versjoner.  Nå enda noen år senere er Softimage borte vekk.   Så har av prinsipp heller kjøpt andre program til hobby-bruk... Noen av de mer interessante nå er jo faktisk gratis (Blender) eller gratis til ikke-kommersiell bruk (Twinmotion)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Frank Drebin skrev (8 timer siden):

Jeg ble da møtt med utklipp fra brukervilkårenes punkt 4.1 (vist i førsteposten) om at vi er ansvarlig for brukernes aktivitet i rød skrift, og en undertone i mailen som jeg tolket som at de ville trekke seg fra kompromisset om 1 årslisens hvis vi ikke etterkom dette.

Hva blir ekstrakostnaden for dere for denne 1 års lisensen?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
John-B skrev (16 timer siden):

Jeg ville absolutt prøvd å forhandle mer her før du gir etter. Hvis du sier du nekter å betale, hva skal de gjøre da? Avslutte abonnementene deres? Hvorfor skulle de risikere å gjøre det, når de mister fremtidige inntekter? 

Jeg ville absolutt prøvd å dra denne saken lenger, og se nøyaktig hvor langt de er villig til å gå. Det er omtrent 90% sikkert at dette er en tom trussel som ikke blir gjort noe med. Jeg har veldig vanskelig for å se at de sier "nei takk" til fremtidige inntekter for å kjøre en slik prinsippsak, på noen vilkår som virker mildt sagt tvilsomme rent juridisk.

Det komiske er jo at siden de vet dere allerede har kjennskap til at pirtakopiering er mulig, burde jo de skjønne at det er en svært reell mulighet for at dere går over til piraktopier dersom de skulle kutte dere ut som kunde. 

At dere er helt avhengig av deres programvare vet for øvrig ikke de, så dere kan jo bare si at hvis ikke de dropper saken, så vil de bli droppet som leverandør hos dere. Det er dere som har makten her, ikke de. I aller verste fall er det vel bare å starte et nytt ENK og kjøpe lisens via det i stedet eller noe lignende.

Det blir jo en kost-nytte-vurdering her. Hvis jeg skal bruke masse tid på å krangle med et multinasjonalt firma Autodesk så er det penger rett i vasken for vår del, og sannsynligheten for et bedre utfall er lav. De merker ikke et sandkorn i skoen en gang hvis de mister oss som kunde, mens for oss blir det som at vi skal bruke skiftenøkkel i stedet for hammer for å slå inn spiker hvis vi skal bytte fra Revit til noe annet.

 

Heatsink skrev (16 timer siden):

Jeg er enig i at det mest sannsynlig er tomme trusler, men som TS sier så er det ikke verdt risikoen hvis det ikke er det. Jeg regner med dere har gått over til bruker-lisenser og ikke lenger bruker serverlisens (FLEX-LM)? Med brukerlisenser kan jo Autodesk terminere lisensen deres med et tastetrykk.

Er over på brukerlisenser ja.

 

Kajac skrev (11 timer siden):

Om min arbeidsgiver hadde kommet til meg med en advarsel/trekk i lønn/whatever fordi jeg hadde et produkt som var piratkopiert på min private hjemmepc hadde jeg sagt opp på dagen. Det er så ekstremt useriøst at jeg har ikke ord! Arbeidsgiver har ingen ting med hva de ansatte har på sine egne elektronikk-produkter. Dersom dette er et reelt problem må dere heller nekte deres ansatte å bruke deres lisenser på hjemmePCen slik at denne kryssjekken av lisenser ikke kan skje :) 

Ellers er dette en fin påminnelse på hvorfor man aldri skal bruke jobbmaskinen privat og vice versa :thumbup:

Jeg er helt enig - jeg som arbeidsgiver har ingenting med hva du har på din private hjemme-PC, og har heller ikke lagt noen føringer ang. hva du har der. Men - hvis du tar med bedriftens programvare inn på denne hjemme-PCen så gjøres det på eget ansvar, spesielt siden vi har gode alternativer når det gjelder å bruke remote desktop til stasjonær maskin på jobb.

 

mobile999 skrev (8 timer siden):

Hva blir ekstrakostnaden for dere for denne 1 års lisensen?

Fikk litt sympatirabatt fra den norske leverandøren (men de er jo fortsatt selgere, og har som vår "rådgiver" sagt at kjøp er den eneste veien ut av dette), og kortet ned varigheten fra 1 år til neste hovedforfall (8 mnd.), så vi snakker om 20-25 000 kr eks. mva.

Lenke til kommentar

 

Frank Drebin skrev (46 minutter siden):

Jeg er helt enig - jeg som arbeidsgiver har ingenting med hva du har på din private hjemme-PC, og har heller ikke lagt noen føringer ang. hva du har der. Men - hvis du tar med bedriftens programvare inn på denne hjemme-PCen så gjøres det på eget ansvar, spesielt siden vi har gode alternativer når det gjelder å bruke remote desktop til stasjonær maskin på jobb.

Det er bra :) Men da er det kanskje greit å bare forby installering av bedriftens programvare hjemme i sin helhet? Så burde vel alle få fred over seg

Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 minutter siden):

 

Det er bra :) Men da er det kanskje greit å bare forby installering av bedriftens programvare hjemme i sin helhet? Så burde vel alle få fred over seg

Tenker det er greit med frihet under ansvar, spesielt siden Autodesk har mulighet for "home use" på opptil tre maskiner. Er vel bare en måte for å få ut tentaklene sine på flere maskiner tenker jeg😉

Lenke til kommentar

Hadde vore interessant å høyra kva Datatilsynet har å seia om denne saka. Å nytta lovleg installert programvare til å søka gjennom brukar-PCar etter ulisensiert programvare på denne måten høyrest mildt sagt problematisk ut. Kjenner det i alle fall blir uaktuelt å installera spionvare frå Autodesk på heime-PCen heretter.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Dette gjør alle de store software produsentene innenfor grafisk design. Det grenser nesten til mafiavirksomhet (betal innen 5 dager ellers øker prisen 30%).

Hvis det var meg så ville jeg ignorert mailen, men det må du se an selv. Har ikke hørt om at de har avsluttet noen kundeforhold pga slike saker (finnes sikkert eksempler på det om man googler, men har ikke hørt om noen selv). Regner med det AutoCAD saken gjelder? De er verstinger på slikt. Samme gjelder videoprogrammer som Nuke, der er det også helt bananas med lisenser og mafiavirksomhet.

Hvis dere er et firma på 10 ansatte, så regner jeg med dere betaler rundt 250-300k årlig til AutoCAD. INGEN med sunn fornuft i Autodesk ville terminert en så grei inntekt for å straffe sine kunder for en uskyldig handling med gode intensjoner (ansatt jobbe hjemme på kveldstid). Autodesk sender ut hundevis av slike mailer om dagen til kunder i hele verden. Hadde de avsluttet kundeforholdet med alle det gjaldt hadde de måttet permittere ansatte pga redusert omsetning.

Men jeg vet såklart ingenting helt sikkert, så du må handle på eget ansvar. Jeg hadde dog aldri respondert på slike krav da jeg syntes det er ekstremt dårlig skikk å behandle kunder på denne måten.

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MKap skrev (8 timer siden):

Hadde vore interessant å høyra kva Datatilsynet har å seia om denne saka. Å nytta lovleg installert programvare til å søka gjennom brukar-PCar etter ulisensiert programvare på denne måten høyrest mildt sagt problematisk ut. Kjenner det i alle fall blir uaktuelt å installera spionvare frå Autodesk på heime-PCen heretter.

Scanningen er jo begrenset til Autodesk's egen programvare.

All programvare kommer også med EULA (End User License Agreement) som jeg tipper kommer opp ved installasjon også om den er piratkopiert.  Der må man klikke OK til bl.a. de rettslige reglene og ellers at programvareprodusenten ikke gir noen som helst garantier for at programvaren vil fungere i henhold til beskrivelsen - og om den fungerer feilfritt så er det et mirakel 😀

Lenke til kommentar
Frank Drebin skrev (På 6.9.2021 den 16.18):

Jeg ble da møtt med utklipp fra brukervilkårenes punkt 4.1 (vist i førsteposten) om at vi er ansvarlig for brukernes aktivitet i rød skrift, og en undertone i mailen som jeg tolket som at de ville trekke seg fra kompromisset om 1 årslisens hvis vi ikke etterkom dette.

Nøyaktig hva var i rød skrift?

Hvor lenge har den uheldige ansatte jobbet hos dere?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
IceBlitz skrev (23 timer siden):

INGEN med sunn fornuft i Autodesk ville terminert en så grei inntekt for å straffe sine kunder for en uskyldig handling med gode intensjoner (ansatt jobbe hjemme på kveldstid). Autodesk sender ut hundevis av slike mailer om dagen til kunder i hele verden. Hadde de avsluttet kundeforholdet med alle det gjaldt hadde de måttet permittere ansatte pga redusert omsetning.

 

Eller så fungerer det fordi folk vet det ikke er en tom trussel. Betalingsoppfordringen hjelper kun hvis mottaker tror at det blir konsekvenser. Så den avskrekkende effekten er reell. De lar deg kanskje starte et nytt abonnement etterpå uansett, men da har du allerede tapt en del.

Som du nevner har jeg også hørt fortredelige ting rundt Nuke. Verste oppførselen fra et programvare firma. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...