Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forbikjøring på veien når du følger fartsgrensa, lovbrot?


Zeph

Anbefalte innlegg

Såg diskusjonen på eit anna forum og fann fleire eksemplar frå tidlegare både her inne og på andre forum. Fann ikkje noko konklusjon, så eg håpar nokon innanfor juss-verda kan utgreie litt. Eg har lagt inn eit par utdrag frå lovdata nedst. Eg er ikkje interessert i den moralske diskusjonen her, og har difor posta dette i jusskategorien.

Situasjonen er at du kjører på veien med ein bil. Fartsgrensa er 80 km/t og du kjører i 80-85 km/t (reell hastigheit), både på rette strekker og i svingar. Så kjem det ein bil i speglen som tar deg igjen. Føraren av den bilen vil helst halde ei hastigheit på 95 km/t og viser at vedkomande vil forbi ved å legge seg midt midtstripa og ligge nær din bil.

Spørsmålet er om du som førar av den fremste bilen kan bli dømt for brot på loven om du ikkje slepp bilen bak forbi. Hadde du kjørt under fartsgrensa så er saken ganske klar, men det mange problematiserer er at du må vike for ein person som vil bryte fartsgrensa og meiner du då ikkje bryt loven ved å ikkje sleppe forbi. Den andre delen meiner du ikkje har noko med om den andre føraren bryt fartsgrensa og uansett bryt loven ved å ikkje sleppe forbi.

Edit: Ei lita presisering. Føraren av den fremste bilen hindrar ikkje aktivt bilen bak å kjøre forbi. Han kjører som normalt etter fartsgrensa i feltet sitt.

Referanser:

Sitat

§ 12. Forbikjøring

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)

Sitat

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Lov om vegtrafikk (vegtrafikkloven)

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zeph skrev (11 minutter siden):

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Er det "nødig" at han skal kjøre raskere enn det er lov til da?

Om han bryter fartsgrensa og passerer deg for å oppnå det, så kan det da ikke være din feil.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Tenker vel da at du ikke "plikter" å hjelpe personen bak deg på noen måte. Om han da ønsker å kjøre fort, så får han komme seg forbi på et gunstig veistrekke. Jeg ferdes hensynsfullt ved å følge fartsgrensen, og behøver da ikke og gjøre noen modifikasjoner på kjøringen min.

En ting som er sikkert, er at det absolutt ikke er hensynsfullt eller aktpågivende å sperre sjåføren. Enten ved blokkering på et vis, eller for eksempel øke farten i det han prøver å passere. Hvis han vil forbi, så får han bare komme seg forbi. Jeg vil heller ha "sånne folk" foran meg en bak meg.

Så da må vi definere hva du mener med å "ikke slippe bilen forbi". For hvis bilen bak ønsker å kjøre i 95+, er det ingenting som hindrer han i å legge seg ut i venstre felt og gjøre en forbikjøring. Jeg skal ikke trenge å senke min egen fart eller legge meg helt inntil veiskulder av den grunn.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Meg bekjent finnes det ikke noe rettspraksis på en slik situasjon som du skisserer. § 12 blir vel gjerne tolket til å omhandle situasjonen når forbikjøringen finner sted, altså den legger føringer for hvordan du bør opptre når noen kjører forbi deg. 

§ 3 er jo politimannens drøm som man sier. Den kan tolkes i alle retninger og i praksis brukes på alt som ikke spesifikt nevnes andre steder. Men at det skal oppstå en straffrettslig reaksjon mot noen for å ikke vike for noen som kommer i høyere hastighet, når man selv holder fartsgrensa virker søkt. Når det gjelder forbikjøringer så vil jo § 3 i de fleste tilfeller brukes om situasjoner hvor en bil skaper kø på grunn av for lav fart, uten å regelmessig vise hensyn ved å slippe fram trafikken. Eventuelt situasjoner hvor noen "gasser på" i det noen forsøker å kjøre forbi. 

Endret av mickey1928
Skrivefeil
Lenke til kommentar

Det essensielle i trafikkreglene § 12 er forståelsen av "Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse."

Det er to vilkår som må være oppfylt for å utløse "hjelpeplikten" ved forbikjøring. Ett av elementene i punkt 1, og ett av elementene i punkt 2: 

1) Veien må være uoversiktlig eller ha motgående trafikk

2) Den forankjørende må ta stor plass på veien eller bevege seg sakte.

Her er det operative begrepet "sakte", altså at kjøretøyet objektivt beveger seg sakte. At kjøretøyet beveger seg saktere enn ønsket hastighet for bakenforkjørende kjøretøy er ikke nok. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

Så er det ein anna sak som blir påstått. At du må vike fordi det kan vere eit nødstilfelle, at føraren av bilen bak bryt fargsgrensa i nødrett pga. ein skadd person, kvinne som skal fø ol.

Eg meiner det har blitt nemnd eit tilfelle der ein person vart dømt pga. vedkomande ikkje slapp forbi ein bil som ville forbi pga. nødrett. Detaljane kjenner eg ikkje, om føraren aktivt hindra forbikjøring eller ei. Eg har heller ikkje lukkast med å finne noko som saka på nett, om den i det heile eksisterer.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at du blir dømt for å holde fartsgrensa og ikke slippe folk som skal bryte loven forbi, så sant du ikke selv kjører farlig ved å ligge midt i veien og aktiv forhindre han bak å komme forbui.

Når det er sagt, så kan det faktisk være en fordel for din egen sikkerhet å slippe "hissigbilisten" bak deg forbi, slik at han ikke kan sette deg og din bil i fare med sin oppførsel i trafikken. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det mulighet for å kjøre forbi, så er det bare å slakke ned på farten og samtidig blinke til høyre, tydlig sinalisere at du vil at personen bak skal kjøre forbi.

Har jeg gjort både med personbil og lastebil, men ikke alltid de vil forbi.
Tilogmed når det er 2 felt i samme retning så ligger de bak lastebilen i 90 og 100 sonen. 
Tipper de sitter med ACC eller autopilot.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Så er det ein anna sak som blir påstått. At du må vike fordi det kan vere eit nødstilfelle, at føraren av bilen bak bryt fargsgrensa i nødrett pga. ein skadd person, kvinne som skal fø ol.

Det er ikkje ofteein vinn fram med nødrett i slike situasjonar. For at ein lovleg skal kunne bruke nødretten så må det ein ønsker å oppnå være klart større enn skadepotensialet. Frontkollisjon i høg hastigheit har såpass stort potensiale for at ei ulykke potensielt kan drepe så mange at det må være særdeles alvorleg for pasienten før ein kan vinne fram med at det var forsvarleg å sette så mange liv på spel for å redde ein person. 

Reint praktisk så bør du hjelpe bilisten bak forbi, om ikkje anna for at då har i det minste du køyrd aktsomt, og du slepp forhåpentlegvis å bli augevitne til ei dødsulykke ved at sjåføren bak køyrer forbi likevel. 

Om det mot formodning skulle være eit slikt nødstilfelle som du skisserer så ville eg også ha forventa at bilisten bak både tuta og blinka konstant med fjernlysa for å tydeleggjere sitt behov for å bli sett og hjulpet fram. (Å tiltrekke seg oppmerksomheit frå eventuelt politi i nærheita vil i slike tilfeller være ein fordel for den nødsstilte ettersom ein då kan få politieskorte eller endå betre flytta pasienten over til eit utrykningskøyretøy med sjåfør som har utrykningskompetanse). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (7 timer siden):

Reint praktisk så bør du hjelpe bilisten bak forbi, om ikkje anna for at då har i det minste du køyrd aktsomt, og du slepp forhåpentlegvis å bli augevitne til ei dødsulykke ved at sjåføren bak køyrer forbi likevel. 

Kva du burde gjere var eg i utgangspunktet ikkje så interessert i å diskutere her, derav valet med Juss-kategorien over Trafikk. Eg er interessert i det rettmessige og korleis du iht. loven er pålagt å oppføre deg i trafikken.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt premisset for diskusjonen. For det finnes ikke ett riktig svar på spørsmålet ditt. Vtfl åpner for tolkning og det er uansett ikke du som skal avgjøre andre trafikanters adferd. Din oppgave som medtrafikant er å sørge for at trafikken flyter på best mulig måte. Det betyr at du ikke skal kjøre rundt å "hevde din rett" eller gjøre deg til dommer over hvordan andre kjører eller avgjøre om de er verdig til å få kjøre forbi. 

Om du oppfatter av bilen bak ønsker å kjøre forbi, er det din soleklare plikt å ikke legge noe som helt hindringer i veien for at det skal skje så sikkert som mulig. Du skal ikke gasse på, du skal ikke plassere deg slik at du hindrer sikt eller skaper hindringer. Trafikkavvikling er en dugnad eller i det minste et samarbeidsprosjekt. Der må vi alle delta. Ser du at noen vil forbi, så vil du også raskere få oversikt over motgående trafikk enn bilen bak, fordi du kjører først. Om du runder en sving og ser en egnet slette uten trafikk, så vil jeg si du plikter eller i det minste bør som en aktpågivende fører markere dette ved feks å legge høyre hjul nærmere  kanten. Du trenger ikke slippe opp gass, men da markerer du aktivt at nå er det ikke møtende trafikk. og bilen bak kan raskere gjøre seg klar til forbikjøring. 

Det handler altså ikke finjuss eller hvem som juridisk er i sikker sone. Kjøring i trafikken handler om å gi hverandre rom og hjelp slik at trafikken avvikles mest mulig smidig og med minst mulig risiko. Du gjør det du kan for å hjelpe, og du kan og bør dreie litt på rattet uten å slippe opp gassen. Da markerer du endret trafikkbilde, og det at du fortsetter i samme fart bidrar til at bilene bak den som ønsker å kjøre forbi kan fortsette i jevn fart tross at det vil bli foretatt en forbikjøring. 

Det er heller ikke mulig å besvare spørsmålet ditt i en tråd på et forum. For det vil alltid være slik at du en politipatrulje på stedet vil foreta vurderingen. Det er hva de tenker og mener som avgjøre om det blir skrevet ut feks bot. Så kan du naturligvis nekte å betale og gå rettens vei. Men en bot vil være en reaksjon på at du har gjort noe dumt. Unngå å gjøre dumme ting i trafikken. Bruk kjøretøy og plassering i vegbanen til å avhjelpe dine medtrafikanter så godt du kan. Det er ikke noe hokus pokus. 

Ang. nødrett. Det er aldri din jobb å vurdere hvem som har "rett" til forbikjøring. Om en bil tar deg igjen og du skjønner at bilen skal forbi så skal du aldri hindre det. Men, dersom du som første bil ser en hindring som vil vanskeliggjøre forbikjøring, feks møtende trafikk, så kan du også bruke plassering aktivt. Legg venstre hjul mot midtstripen for å signalisere at nå bør ikke forbikjøring skje. Ikke så du krysser og blokkerer, men nok til å sende et forståelig signal. Og når det er klar bane, dreier du på rattet slik at du med plassering viser at det nå er klar bane. 

Jeg vet at noen kjørelærere er imot aktiv plassering, og sier at alle forbikjøringer er ansvaret til den som foretar forbikjøring. Jag vet ikke helt hvorfor noen fremmer dette synet, om det er for at eleven i bilen skal få litt mindre å tenke på kanskje. Da er det vel greit i starten. Men slikt bør en legge bort straks en er så trygg på veien at ikke all hjernekapasitet brukes på det kjøretekniske. For trafikk er samhandling og det er at vi i fellesskap bedrar til flyt og mest mulig sikker trafikkavvikling. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du blandar litt kortene her. Eg har aldri sagt noko om å hevde din rett eller avgjere korleis andre kjører sin bil. Eg er kun interessert i korleis andre tolkar loven for dette emnet. krikkert sitt svar var nyttig sidan han gav ei direkte tolking av lovteksten. Om ein dommar ville tolka det likt er sjølvsagt ikkje sikkert.

Eg er ikkje interessert i dugnad, moral, kva du burde gjere eller noko som helst anna enn det som har med loven å gjere.

Så forstår eg at loven sjeldan er klinkande klar og at inntil det ev. blir avsagt dom i ein sånn sak så er det ikkje så lett å gje eit godt svar på spørsmålet, men det betyr ikkje at ein ikkje kan prøva.

Eg har aldri sagt at føraren av bilen aktivt hindrar bilen bak, så det er heller ikkje noko du treng ta opp.

Du har din påstand og andre har sin påstand, og det var det eg var ute etter med tråden. Om nokon visste om utsegn frå politi, rettsapparatet eller rettsaker så hadde det vore interessant, men det er ikkje sikkert det eksisterer.

Dette har heller ingenting med korleis eg personleg kjører på veien å gjere.

Lenke til kommentar

Ok beklager, da tenkte jeg feil når jeg svarte. Eller kanskje noen av de som ikke helt vet åssen man oppfører seg i trafikken leser innlegget og får noe å tenke over?

Men da er vel saken egentlig enkel? Altså en bot eller et forelegg i trafikken vil alltid være basert på vurderingen til tjenestemann gjort i øyeblikket, og utifra hans helt egen vurderinger av situasjonen. Den vurderingen er ikke nødvendigvis korrekt men det kreves heller ikke. Du kan vedta eller nekte. Vedtar du så er saken over. Nekter du får du prøvd den i retten. Hva du, jeg eller vi i tråden mener om situasjonen og om situasjonen tilsa et forelegg er ikke viktig, for vår tolkning vil ikke påvirke dommen, eller tjenestemann.  Det er tjenestemann eller retten som avgjør om du brøt vegtrafikkloven eller ei. 

 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
covah skrev (2 minutter siden):

Er du sikker på hastigheten du holdt?  Speedometerne i veldig mange biler viser opp mot 10% feil.  Dersom speedometeret viser 80km/t kan da reell hastighet ha vært 72km/t.

Innlegget er ikkje basert på faktiske hendingar. Alt er teoretisk. I eksempelet held føraren av bilen 80-85 km/t heile tida, og det er reell hastigheit om du hadde målt det. Speedometeret er ikkje interessant i denne diskusjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg tror du kan få bot. Om du ikke har vært aktsom nok. Om du er første bil og kun har 1 bil bak deg blir det neppe bot for å hindre trafikken. Men om trafikken egentlig flyter ende noen kmt raskere enn deg og det bygger seg opp en kø av biler bak deg så er du kanskje likevel i fare for å få bot. For selv om du kjører rett over fartsgrensa så er det ikke tvil om at du er den som skaper kø. Og da bør du blinke deg inn og slippe køen forbi. Du skal observere og reagere. Du ser kødannelse i speilet, og reaksjonen blir at du slipper køen forbi. Problemet løst uten bot. Alternativt. Du fortsetter å kjøre og noen mister besinnelsen og det blir en ulykke. Har du da ren samvittighet om du ikke slapp køen forbi? Det er slike avveininger politiet vil ta. Og vgtl er nydelig skrevet, den åpner opp for sekkeparagrafer som feks §3 og gir et vell av rom for tolkninger. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
bojangles skrev (12 minutter siden):

Ja jeg tror du kan få bot. Om du ikke har vært aktsom nok. Om du er første bil og kun har 1 bil bak deg blir det neppe bot for å hindre trafikken. Men om trafikken egentlig flyter ende noen kmt raskere enn deg og det bygger seg opp en kø av biler bak deg så er du kanskje likevel i fare for å få bot. For selv om du kjører rett over fartsgrensa så er det ikke tvil om at du er den som skaper kø. Og da bør du blinke deg inn og slippe køen forbi. 

Tull og tøys. Dersom du ligger på eller rett under fartsgrensen og det dannes kø, vil aldri et forelegg for ikke å slippe forbi andre vanlige bilister bli stående etter rettslig behandling. Dersom du har eksempler på rettskraftige avgjørelser som viser det motsatte er jeg veldig interessert i å lese disse.

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel sjelden man skaper lang kø når man holder fartgrensen, og det er ikke helt uproblematisk i et sånt tilfelle å blinke til siden for å slippe folk forbi. Som oftest når jeg slipper folk forbi, så er det en til to biler, og det er mitt ansvar å blinke og sakke ned, når jeg har oversikt nok til at det er forsvarlig for de bak å passere. Vil jeg ikke ved et slikt tilfelle, med la oss si 10 biler bak meg signalisere at det er klart for alle 10 å kjøre forbi, en vurdering som det i de fleste tilfeller vil være vanskelig å stå inne for, og det kan fort skape en situasjon der bil nummer 8 krasjer, fordi det ikke var klart for han. Da er det jo mitt ansvar at han krasjet, siden jeg signaliserte at det var klart for forbikjøring?  

Å slippe noen forbi, for deretter kjøre videre, og slippe noen forbi igjen enste gang det er klart, og gjenta denne prosessen til alle biler har passert tror jeg ikke bidrar til bedre flyt og færre farlige situasjoner

 

 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Vegard# said:

Tull og tøys. Dersom du ligger på eller rett under fartsgrensen og det dannes kø, vil aldri et forelegg for ikke å slippe forbi andre vanlige bilister bli stående etter rettslig behandling. Dersom du har eksempler på rettskraftige avgjørelser som viser det motsatte er jeg veldig interessert i å lese disse.

Det vet jeg ikke noe om. Men det er jo ikke slik at retten avgjør alt. Saken stopper derom forelegg blir akseptert og betalt. Så det er nok at en eneste tjenestemann bli kokt i huet av å ligge bak deg i milevis. Avgjørelsen om forelegg er kanskje ikke juridisk korrekt, men det trenger den jo ikke være. Kanskje blir sjåføren skremt og usikker og bare betaler forelegget? Det kan være skrevet ut flere slike forelegg, som også er betalt og de kan kan man ikke søke opp i rettskilder. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...