Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forbikjøring på veien når du følger fartsgrensa, lovbrot?


Zeph

Anbefalte innlegg

bojangles skrev (22 minutter siden):

Ja jeg tror du kan få bot. Om du ikke har vært aktsom nok. Om du er første bil og kun har 1 bil bak deg blir det neppe bot for å hindre trafikken. Men om trafikken egentlig flyter ende noen kmt raskere enn deg og det bygger seg opp en kø av biler bak deg så er du kanskje likevel i fare for å få bot. For selv om du kjører rett over fartsgrensa så er det ikke tvil om at du er den som skaper kø. Og da bør du blinke deg inn og slippe køen forbi. Du skal observere og reagere. Du ser kødannelse i speilet, og reaksjonen blir at du slipper køen forbi. Problemet løst uten bot. Alternativt. Du fortsetter å kjøre og noen mister besinnelsen og det blir en ulykke. Har du da ren samvittighet om du ikke slapp køen forbi? Det er slike avveininger politiet vil ta. Og vgtl er nydelig skrevet, den åpner opp for sekkeparagrafer som feks §3 og gir et vell av rom for tolkninger. 

Sitat

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Blir trafikken unødig hindra av at ein følger fartsgrensa?

I ei bilrekke er det alltid nokon som er fremst, så om bilen framføre slepp dei bak forbi og dei fortset i høgare hastigheit, er no den nye bilen som er fremst eit unødig hinder og skal vike?

Kva det i teorien kan føre til at du kjører etter fartsgrensa er ikkje relevant. Om du kjører i 85 km/t i 80-sone og bilen bak tar ei forbikjøring som ender opp i ei ulykke så er det bilen bak som forårsaka det. Kjører du i 70 km/t i 80-sone over lengre tid med bilar bak som signaliserer at dei vil forbi så kan du få førelegg eller anna fordi du kjører for sakte og er til unødig hinder.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
krikkert skrev (På 2021-8-27 den 19.27):

Det essensielle i trafikkreglene § 12 er forståelsen av "Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse."

Det er to vilkår som må være oppfylt for å utløse "hjelpeplikten" ved forbikjøring. Ett av elementene i punkt 1, og ett av elementene i punkt 2: 

1) Veien må være uoversiktlig eller ha motgående trafikk

2) Den forankjørende må ta stor plass på veien eller bevege seg sakte.

Her er det operative begrepet "sakte", altså at kjøretøyet objektivt beveger seg sakte. At kjøretøyet beveger seg saktere enn ønsket hastighet for bakenforkjørende kjøretøy er ikke nok. 

Plikter man ikke å kjøre så det ikke oppstår fare eller skade? Det vil si, ser man at en tulling er på vei forbi men man ser han ikke vil klare det uten å kollidere, så skal man vel gjøre det man kan for å hjelpe vedkommende tilbake i riktig kjørefelt, selv om han kjørte som en idiot i utgangspunktet?

Når det er sagt, det beste man kan gjøre er kanskje å kjøre i jevn hastighet og unngå plutselige og uventede manøvre, så har forbikjøreren bedre forutsetninger for å vite hvordan han skal agere. Hvis han vet at du holder jevn fart så kan han bremse for å legge seg inn bak deg igjen før kollisjon oppstår. Hvis du da samtidig bremser for å hjelpe ham forbi så er han jo "fucked".

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Zeph said:

Blir trafikken unødig hindra av at ein følger fartsgrensa?

I ei bilrekke er det alltid nokon som er fremst, så om bilen framføre slepp dei bak forbi og dei fortset i høgare hastigheit, er no den nye bilen som er fremst eit unødig hinder og skal vike?

Kva det i teorien kan føre til at du kjører etter fartsgrensa er ikkje relevant. Om du kjører i 85 km/t i 80-sone og bilen bak tar ei forbikjøring som ender opp i ei ulykke så er det bilen bak som forårsaka det. Kjører du i 70 km/t i 80-sone over lengre tid med bilar bak som signaliserer at dei vil forbi så kan du få førelegg eller anna fordi du kjører for sakte og er til unødig hinder.

Dette virker å være en akademisk øvelse eller ren flisespikkeri. Igjen. Politi på stedet tar vurderingen om de skriver ut forelegg. Og forelegg må ikke være skrevet ut på korrekt grunnlag. Det er forelegg som blir avvist i retten. Vi kan snu og vende på dette, legge til scenarioer eller trekke fra. Hva som skjer i praksis det skjer. Og det vil ikke endres av vår diskusjon. 

Noen er alltid fremst, men dersom den fremste bilen benytter aktiv plassering, så gjør kanskje andre også det. Også kan de som ønsker å kjøre forbi faktisk komme seg forbi på en raskere og tryggere måte. 

Lenke til kommentar

Ja du får ha en fin dag videre og fortsette tolkningen. Jeg skal ut og se maling tørke. 

Som en anekdote så kjørte jeg bil midt på natten natt til mandag. Ikke et menneske var å se. Stod lenge på rødt uten at det lyset skiftet og etter å ha tittet rundt valgte jeg å kjøre på rødt. Og idet jeg glir gjennom krysset på rødt ser jeg en politibil svinge ut i gaten ca et par hundre meter opp. Fikk panikk og tok første vei til venstre, og oppdaget i det jeg midt i svingen at gaten var enveiskjørt. Fortsatt opp enveiskjøringen i håp om at politiet ikke hadde sett meg. Tok bare sekunder så var speilet fylt av blinkende blå lys. 

merkelig nok, når jeg flau og rød stoppet og stammende forsøkte å forklare meg mens jeg rakte over vognkort og førerkort så endte det hele i en muntlig advarsel. Ingen forelegg. Selv om jeg kunne fått forelegg begge deler. Noen i politiet bruker hodet. Andre not so much. Så en vet aldri utfallet når det kommer til tjenestemenn. For rettspraksis kan du vel søke opp rettsavgjørelser om det finnes?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Så, altså.

En sivilpatrulje ligger bak to andre kjøretøyer og observerer over en strekning at farten til disse befinner seg konstant på lovlig hastighet. De ser også at den bakerste av de to bilene ligger "og trykker" og tydeligvis vil forbi. Forrankjørende har ikke på noe tidspunkt gjort noe for å hindre forbikjøring.

Det du spør er om politibetjentene da kan finne på å sette på blålysene, vinke det framste kjøretøyet inn til siden, og bøtelegge vedkommende med grunnlag i §3?

 

Tviler. Støtten i paragraf tre er svak i dette tilfellet, gitt formuleringen "... unødig blir hindret eller forstyrret". De færreste vanlige dødelige har noe krav på å kjøre raskere enn skiltet hastighet, og da kan man neppe påberope seg å unødig bli hindret av en som følger fartsgrensen.

En sjåfør må sikkert ganske tydelig hindre eller forstyrre et uttrykningskjøretøy eller lignende før paragrafen blir sett på som relevant.

Mulig kan den første delen av grunnregelen tre i kraft ved spesielle tilfeller, der kjøretøyet som vil forbi opptrer på en måte som gjør at politiet vurderer at forankjørende bør kjøre spesielt aktpågivende. Antar at det ikke er sånne særtilfeller du snakker om.

Betjentene vil nok derfor heller være opptatt av slikt som at bakerste bil overholder avstandsregelen, og eventuelt starte en fartsmåling når forbikjøringen finner sted.

Det som i praksis besvarer tolkningsdillemaet ditt, er at de færreste vel har hørt om bøteleggelser på et sånt grunnlag, selv om politiet hele tiden må se lignende type situasjoner. De er ikke akkurat sjeldenheter, med mindre man flisespikker.

 

(Litt sen edit: Forsøkte å bedre et litt for tungt språk, lyktes ikke ... 😞 På tide å sove)

Endret av Daniel Olsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 2021-8-29 den 12.45):

Plikter man ikke å kjøre så det ikke oppstår fare eller skade? Det vil si, ser man at en tulling er på vei forbi men man ser han ikke vil klare det uten å kollidere, så skal man vel gjøre det man kan for å hjelpe vedkommende tilbake i riktig kjørefelt, selv om han kjørte som en idiot i utgangspunktet?

Man plikter å oppføre seg slik at det ikke oppstår fare eller skade. Det vil si at hvis vedkommende kjører forbi plikter man å hjelpe vedkommende inn igjen hvis det ellers oppstår fare. Men den hjelpen gis best ved å ikke endre kjøreadferd. Vedkommende som kjører forbi har nok å tenke på hvis han ikke skal måtte tracke at du endrer oppførselen din også. 

Et annet spørsmål er om dette kan tilsi at du plikter å hindre vedkommende i å legge seg ut hvis du ser en fare han ikke ser. 

bojangles skrev (På 2021-8-29 den 13.03):

Dette virker å være en akademisk øvelse eller ren flisespikkeri. Igjen. Politi på stedet tar vurderingen om de skriver ut forelegg. Og forelegg må ikke være skrevet ut på korrekt grunnlag.  

Nei, det gjør de ikke. Forankjørende kjøretøy kan ikke bøtelegges etter noen av de reglene det er innført forenklet forelegg for (se forskrift av 29. juni 1990 nr. 492 om forenklet forelegg i vegtrafikksaker § 1 nr. 5 om hvilke forbikjøringssituasjoner hvor polititjenestemann på stedet kan ilegge forenklet forelegg). Det politiet på stedet vil vurdere er om de gidder å skrive en rapport til påtaleansvarlig jurist som vil overbevise vedkommende om at det her er brudd på vegtrafikkloven § 3. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...