Gå til innhold

Slik manipulerte de 17 bilmodeller til å kjøre uten sjåfør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Burde man ikke heller åpne øyne og innse at design og implementering av DMS har store forbedringspotensiale? 

Så må en øke forståelsen til folk rundt restriksjonene av assistene, ettersom det beviselig finnes folk som trur slike systemer er bedre enn de er. 

Så straffe de som lyver om teknologien og hva den allerede kan. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Herr Akkar skrev (1 time siden):

Å lure disse systemene er som å lukke øynene mens man kjører. Det er ene og alene førerens ansvar og handling. Du kan ikke stoppe folk fra å henge seg.

Man kan starte brann med en fyrstikk, kan ikke forby fyrstikker av den grunn.

Tror at noen av systemene oppdager at du lukker øynene. IR sensorer i dashbord. Mulig at de kan lures med solbriller med påmalte øyne? Kanskje ser de beste systemene temperatur på øyet?

Lenke til kommentar

"Selvkjøresystemene" er kanskje gode nok til å bli utmerkede sikkerhetssystemer? Man markedsfører at bilen i en viss grad kan kjøre selv. (Hva om dette frister føreren til å bruke litt av oppmerksomheten på noe annet?)

Motsatt, så kan systemet innrettes slik at bilen ledes ut av trafikken og stanser, og "nekter" å kjøre videre hvis føreren ikke bruker sin oppmerksomhet på å kjøre bil?

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 timer siden):

Ikke bare Tesla, altså...!

🙂

Mon tro om ikke noen nå bør vurdere å stilne kritikken sin.

Hvorfor det? Den store forskjellen er tross alt at Tesla alltid har markedsført sine førerassistenter som selvkjørende. Autopilot kan ikke tolkes på noen andre måter enn at bilen skal kunne kjøre selv. Et fly som flyr ved hjelp av autopilot, flyr ikke inn i første og beste Seaking redningshelikopter. Tesla sin autopilot har derimot en lei tendens til å finne stillestående utrykningskjøretøy. Den måten å villedende markedsføre førerassistentene på driver ikke de andre bilprodusentene med.

Når leste du sist om en f.eks. Peugeot-sjåfør som var så dum at hen satte seg i baksetet og lot bilen ta over? Eller lot bilen kjøre mens føreren sov ut rusen bak rattet?

Det er først nå de etablerte bilprodusentene begynner å slippe løs førerassistentene i litt større grad, men da gjør de samtidig en helt sykt mye bedre jobb enn Tesla. Kjører du f.eks. en Mercedes med nivå 3, så sier Mercedes selv at Mercedes er ansvarlige ved en eventuell kollisjon. Når tok Tesla sist ansvar for en kollisjon mens bilen kjørte på autopilot? Nettopp, aldri. Fordi det ikke er en autopilot, men et fancy lurerinavn på helt ordinære førerassistenter.

Så stilne kritikken mot Tesla? Tviler på at det blir aktuelt med det første.

Endret av (not the real) Dr. Bombay
  • Liker 3
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (1 time siden):

Hvorfor det? Den store forskjellen er tross alt at Tesla alltid har markedsført sine førerassistenter som selvkjørende. Autopilot kan ikke tolkes på noen andre måter enn at bilen skal kunne kjøre selv. Et fly som flyr ved hjelp av autopilot, flyr ikke inn i første og beste Seaking redningshelikopter. Tesla sin autopilot har derimot en lei tendens til å finne stillestående utrykningskjøretøy. Den måten å villedende markedsføre førerassistentene på driver ikke de andre bilprodusentene med.

Når leste du sist om en f.eks. Peugeot-sjåfør som var så dum at hen satte seg i baksetet og lot bilen ta over? Eller lot bilen kjøre mens føreren sov ut rusen bak rattet?

Det er først nå de etablerte bilprodusentene begynner å slippe løs førerassistentene i litt større grad, men da gjør de samtidig en helt sykt mye bedre jobb enn Tesla. Kjører du f.eks. en Mercedes med nivå 3, så sier Mercedes selv at Mercedes er ansvarlige ved en eventuell kollisjon. Når tok Tesla sist ansvar for en kollisjon mens bilen kjørte på autopilot? Nettopp, aldri. Fordi det ikke er en autopilot, men et fancy lurerinavn på helt ordinære førerassistenter.

Så stilne kritikken mot Tesla? Tviler på at det blir aktuelt med det første.

Korrigerer deg på den første setningen, se utheving.

"...Tesla alltid har markedsført sine førerassistenter som selvkjørende i nær fremtid."

Tesla prater veldig mye om at de skal ha det klart innen kort tid. Største problemet er selvsagt at tidsaspektet er på bærtur. Men enn så lenge er det bare et førerstøtte-system som heter AutoPilot, men som skal få støtte for å bli helt selvkjørende. Altså det som markedsføres som FSD. Dog, dette er enda ikke sagt at det er ferdig og klart til å brukes som et fullstendig selvkjørende system.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tesla’s AI Day promised to be a tour de force of the company’s FSD strategies and most ambitious projects, and it definitely did not disappoint. Elon Musk noted that AI Day was designed to boost recruitment. And considering how well the event has been received by those familiar with the bleeding edge of tech and computing, it would not be surprising if Tesla’s AI team sees substantial growth in the near future. 

Wang also stated that the event was “an absolute masterclass on AI, who dubbed AI Day as “probably the greatest technology presentation since 2007.”

It was then no surprise that Tesla’s AI Day became a notable topic in numerous social media platforms such as Twitter, with several experts expressing their excitement about the company’s AI-driven projects. One of these was former ARK Invest analyst and now Amun Head of Tokens James Wang, who dubbed AI Day as “probably the greatest technology presentation since 2007.”

Wang also stated that the event was “an absolute masterclass on AI.” 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Hvorfor det? Den store forskjellen er tross alt at Tesla alltid har markedsført sine førerassistenter som selvkjørende. Autopilot kan ikke tolkes på noen andre måter enn at bilen skal kunne kjøre selv. Et fly som flyr ved hjelp av autopilot, flyr ikke inn i første og beste Seaking redningshelikopter. Tesla sin autopilot har derimot en lei tendens til å finne stillestående utrykningskjøretøy. Den måten å villedende markedsføre førerassistentene på driver ikke de andre bilprodusentene med.

Autopilot i fly er dum, eventuell dummere enn i bil. Den held flyet stabilt i rull og på ein kompasskurs. Litt meir avanserte held også høgde, fart og styrer mot ein kartreferanse. Det er i utgangspunktet ingen funksjonalitet for å halde utkikk eller unngå kollisjon.

Det same på båt, autopiloten held kursen, eventuelt styrer mot kartreferanse. Det finnes meir avanserte system, då heiter dei gjerne Auto Sail eller noko anna. Sjekk til dømes sidene til Kongsberg Maritime.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (18 timer siden):
Snowleopard skrev (På 22.8.2021 den 9.28):

Ikke bare Tesla, altså...!

🙂

Mon tro om ikke noen nå bør vurdere å stilne kritikken sin.

Hvorfor det? Den store forskjellen er tross alt at Tesla alltid har markedsført sine førerassistenter som selvkjørende. Autopilot kan ikke tolkes på noen andre måter enn at bilen skal kunne kjøre selv. Et fly som flyr ved hjelp av autopilot, flyr ikke inn i første og beste Seaking redningshelikopter. Tesla sin autopilot har derimot en lei tendens til å finne stillestående utrykningskjøretøy.

Eeh, jo det er det forskjellige autopiloter gjør. Eller deg vil si autopiloter på fly leter ikke opp seaking helikoptere for å krasje inn i de, men de tar heller ikke hensyn til om et slikt kommer i veien. Autopiloter på fly flyr gjerne rett inn i fly eller fjell som kommer i veien. Og skip på autopilot kjører gjerne inn i andre skip eller øyer som kommer i veien.

Så har man gjerne dybde/høydevarsling,  kollisjonsvarsling med radar ol i tillegg for å øke sikkerhet.

Enkleste autopilot på et 80 000 tonn skip som jeg har testet holder bare kompasskurs, den korrigerer ikke engang for vind og strømretning. Men de er likevel nyttige pga de tar bort veldig monotone arbeidsoppgaver slik at styrman istedet kan fokusere på hvor de er og holde utkikk for andre fartøy ol. Brukt riktig gir autopilot på biler, båter og fly økt sikkerhet.

 

Brukt feil er de farlige, som når mannskapet på fiskebåten går og legger seg og lar fiskebåten kjøre hjem på autopilot, eller mannskapet på lasteskioet som drikker på lugaren mens broa er tom, osv. Mange ulykker her oppigjennom, men det har alltid vært mannskapet som fpr skylda da, det som er nytt er at når det skjer med biler så mener noen at det ikke er sjåføren sin skyld...

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (1 time siden):

Mange ulykker her oppigjennom, men det har alltid vært mannskapet som fpr skylda da, det som er nytt er at når det skjer med biler så mener noen at det ikke er sjåføren sin skyld...

Innenfor det maritime så får man god ECDIS trening. Så hvis man skal sammenligne, så må en inkludere kursing mot ADAS i tillegg i biler. 

Ergo er det viktig å se på hva som sies angående ADAS opplegget innad i bilene. Hvis ADAS X blir omtalt som full selvkjøring der man lover at alt er i orden og at man kun venter på godkjenning for nivå 5 selvkjøring, så sier det seg selv at man kan beregne inn et ukjent antall uhell fremover i tid kun pga folk hører på "word of mouth" og ikke leser liten skrift i manualer som også sier at man ikke skal spise rattet eller lignende.  

Endret av oophus
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (1 time siden):

Brukt feil er de farlige, som når mannskapet på fiskebåten går og legger seg og lar fiskebåten kjøre hjem på autopilot, eller mannskapet på lasteskioet som drikker på lugaren mens broa er tom, osv. Mange ulykker her oppigjennom, men det har alltid vært mannskapet som fpr skylda da, det som er nytt er at når det skjer med biler så mener noen at det ikke er sjåføren sin skyld...

Men hvis Airbus kom med en flytype som hele tiden vrengte inn i fjell på autopilot så spiller det jo liten rolle om du synes det er piloten sin feil og ferdig snakka. Man har allikevel et stort problem.

Det er akkurat det samme her. Hvis Teslaer er overrepresentert når det gjelder selvkjøringsulykker inn i parkerte ambulanser. så er det to muligheter. Enten er det et eller annet problem med bil/markedsføring. Eller så er det et eller annet med Tesla som tiltrekker seg de mest uegnede sjåførene på kloden.

Take your pick.

Endret av uname -i
  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 timer siden):

Men hvis Airbus kom med en flytype som hele tiden vrengte inn i fjell på autopilot så spiller det jo liten rolle om du synes det er piloten sin feil og ferdig snakka. Man har allikevel et stort problem.

Det er akkurat det samme her. Hvis Teslaer er overrepresentert når det gjelder selvkjøringsulykker inn i parkerte ambulanser. så er det to muligheter. Enten er det et eller annet problem med bil/markedsføring. Eller så er det et eller annet med Tesla som tiltrekker seg de mest uegnede sjåførene på kloden.

Take your pick.

Har du lest om noen ulykker der Teslaer har vrengt inn i parkerte biler? Det har ikke jeg så da må du gjerne hoste opp noen linker. 

I alle slike ulykker jeg har lest om så er det biler som har stått delvis i veien som har blitt påkjørt. Som et fjell eller øy som står i veien for flyet eller båten. På samme måte altså.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...