Gå til innhold

Klart for masse­utleveringer: Tesla Model Y kan bli den mest registrerte bilen i august


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Brannfaren har blitt oppdaget pga faktiske branner, som man har undersøkt årsaken til. Så defintivt har det vært faktiske branner. I Korea så ble BMW banned/eierne nektet å bruke bilene, og BMW ble påkrevd å stoppe salget og undersøke og fikse bilene, fordi BMW da ikke akseptere at det var en risiko. Resultatet ser du i linken på forrige innlegg, men altså 1 million biler tilbakekalt pga brannfare.

https://www.cbsnews.com/news/bmw-recall-south-korea-bans-vehicles-because-of-fire-risk/

Det som bør være temmelig innlysende, er jo at man ikke kaller tilbake biler som allerede har brent, men man kaller inn biler med samme problem, før dette fører til en faktisk brann. Noen av disse bilene vil det selvsagt kunne opptre brann i, før de kommer til dagen for fix, om man ikke reduserer/stopper bruken av kjøretøyet. 

Det burde være så innlysende at det er rart jeg må presisere dette overfor deg.

Men dette har ikke noe med brannstatistikken å gjøre. Den går på biler som faktisk har brent, ikke biler som KUNNE ha brent om produsenten ikke gjorde tiltak.

Det burde være så innlysende at det er rart jeg må presisere dette overfor deg.

Endret av uname -i
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (1 minutt siden):

Men dette har ikke noe med brannstatistikken å gjøre. Den går på biler som faktisk har brent, ikke biler som KUNNE har brent om produsenten ikke gjorde tiltak.

Det burde være så inllysende at det er rart jeg må presisere dette overfor deg.

Det opprinnelige spørsmålet var om hvordan det fordeler seg med branner i elbiler vs ice-biler der man tok hensyn til både alder og antallet solgt.

Opprinnelig innlegg var for å vise at det definitivt brenner endel i nye ice-biler og. Den anser jeg som bevisst, i og med at det har vært såpass omfattende tilbakekallingssaker, basert på faktiske branner. Den siste linken viser altså 40 BMWer som har brent i Sør-Korea før man innså at det faktisk var en svakhet.

Dessverre er det lite statistikk som viser dette fordelt på produksjonsår og andel av solgte biler, så foreløpig må man regne ut fra kilder som ikke nødvendigvis er veldig verifiserbare, men alt tyder på at antall branner i elektriske biler er godt under tilsvarende tall for ice-biler.

Og som om ikke det er nok, så viser undersøkelser og at elbilbranner, selv om de er vanskeligere å slukke når de er i batteriet, at brannforløpet er mindre eksplosjonsaktig i forløpet, så man har bedre tid til å komme seg unna.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Begynner å bli bra konkurranse ja.

Det stemmer som du sier at Tesla sliter med rykte siden de startet produksjonen for et par år siden, men kvaliteten har forbedret seg vanvittig.

Kvaliteten på Tesla produsert i dag kan måle seg med tyske bilmerker som har drevet bilproduksjon siden forrige årtusen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eksempel frå ein i USA som lada med 250 kW:

Sitat

2017 Model 3 LR - Software Version: 2019.20.2.1 5659e07
Total Charge Session: 34 mins

Battery highlights
2% - 10 miles - 0 mins (126 kW)
5% - 16 miles - 1 min (250 kW)
20% - 62 miles - 4 mins (250 kW)
21% - 65 miles - 4.5 mins (Taper from peak starts - 248 kW)

30% - 92 miles - 6 mins (218 kW)
40% - 123 miles - 8.5 mins (179 kW)
50% - 153 miles - 11 mins (142 kW)
60% - 184 miles - 14.5 mins (108 kW)
70% - 213 miles - 19 mins (87 kW)
80% - 245 miles - 24.5 mins (56 kW)

Avtar når batteriet har nådd 20%, men det går ganske kjapt frå 2-20%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du hadde fremdeles blitt skuffet og lei deg over at elbil er sikrere enn eksbil.

Hvis du skal manipulere statistikken til å passe dine personlige følelser så kan du muligens klare det med mye kreativ innsats og uærlig tilnærming istedenfor å forsøke å være objektiv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (18 minutter siden):

Noen som et hvem som lager denne statistikken? Syntes sortering er litt rar

Er en som heter Lasse Edvardsen. Du hadde funnet dette ut ved å klikke på facebook-ikonet i gruppen "Kontakt meg". Klikker du på Twitter-linken, eøller Instagram-linken får du og se bilde av han, om det er interessant...

Fine med denne, er at du kan klikke på kolonneoverskriften for å sortere de stigende (et klikk) eller synkende (et klikk til) på akkurat den kolonnen som man finner mest interessant. Det vises dessuten med et pil hvilken kolonne som er sorteringskriteriet, og retningen på pilen forteller deg om det er stigende eller synkende.

Altså veldig greit å se om man vet hva man skal lete etter, og veldig fleksibel. Og enda bedre er det med søkefeltet for å søke etter en modell eller et bilmerke man vil sjekke ut. Så skriver man Tesla der, så får man bare se Tesla-modeller. Og tilsvarende for andre merker/modeller.

Tenk om f.eks. SSB hadde presentert salgstallene for bilparken så enkelt for de sidene som er gratis...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Er en som heter Lasse Edvardsen. Du hadde funnet dette ut ved å klikke på facebook-ikonet i gruppen "Kontakt meg". Klikker du på Twitter-linken, eøller Instagram-linken får du og se bilde av han, om det er interessant...

Fine med denne, er at du kan klikke på kolonneoverskriften for å sortere de stigende (et klikk) eller synkende (et klikk til) på akkurat den kolonnen som man finner mest interessant. Det vises dessuten med et pil hvilken kolonne som er sorteringskriteriet, og retningen på pilen forteller deg om det er stigende eller synkende.

Altså veldig greit å se om man vet hva man skal lete etter, og veldig fleksibel. Og enda bedre er det med søkefeltet for å søke etter en modell eller et bilmerke man vil sjekke ut. Så skriver man Tesla der, så får man bare se Tesla-modeller. Og tilsvarende for andre merker/modeller.

Tenk om f.eks. SSB hadde presentert salgstallene for bilparken så enkelt for de sidene som er gratis...

Nå har jeg verken tvitter, instagram eller facebok konto. 

Det som er rart er at tesla er sortert i model x,3,Sog Y. Porsche taycan  og VW id er splittet opp i flere motorvarianter og batteristørrelser. Det gjør at man må lete etter varianter for å finne antall id3 eller taycan. Det gjør jo også at når man sorterer bilr det færre av ikke tesla biler fordi de ligger i flere undergrupper. Se på taycan. Noen hundre av 4 versjon og noen hundre av en annen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Nå har jeg verken tvitter, instagram eller facebok konto. 

Det som er rart er at tesla er sortert i model x,3,Sog Y. Porsche taycan  og VW id er splittet opp i flere motorvarianter og batteristørrelser. Det gjør at man må lete etter varianter for å finne antall id3 eller taycan. Det gjør jo også at når man sorterer bilr det færre av ikke tesla biler fordi de ligger i flere undergrupper. Se på taycan. Noen hundre av 4 versjon og noen hundre av en annen.

Ad første setning, så stemmer det for meg og. Jeg har ingen av de. Men det hindrer meg ikke å klikke på slike linker for å se om det leder meg til info jeg søker. Siden/profilen kan jo være åpen, eller som med FB-linken, den kommer opp i adressefeltet, mens jeg kommer til en innloggingsboks.

Hvorfor noen splittes opp i flere modeller, skal jeg ikke si for mye om, men det kan rett og slett være VW AG sitt ønske å splitte de opp slik, og derved rapporterer disse som ulike modeller. Han henter, etter det jeg har lest, direkte via API mot SVV sine egne servere.

Det kan rett og slett være at det blir for mye jobb eller ikke er mulig å få denne til å virke skikkelig, om man skal summere tallene fra slike kilder, og samtidig få så korrekte og oppdaterte tall som mulig. Jeg tviler sterkt på at han gjør dette med vilje, for å få statistikkene til å se best mulig ut for en eller flere.

Men det hadde helt klart vært interessant å få skilt f.eks. Tesla sine tall på SR+, LR og P-modellene. Tilsvarende på f.eks. modeller som kommer i forskjellige karosseriversjoner, slik som E-Tron Sport Back, GTX (4-hjulsutgaven) og "normalversjonen". Men jeg ville heller hatt dette i underkategorier, og at hovedmodellene likevel kommer med en samlet sum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Snowleopard said:

Ad første setning, så stemmer det for meg og. Jeg har ingen av de. Men det hindrer meg ikke å klikke på slike linker for å se om det leder meg til info jeg søker. Siden/profilen kan jo være åpen, eller som med FB-linken, den kommer opp i adressefeltet, mens jeg kommer til en innloggingsboks.

Hvorfor noen splittes opp i flere modeller, skal jeg ikke si for mye om, men det kan rett og slett være VW AG sitt ønske å splitte de opp slik, og derved rapporterer disse som ulike modeller. Han henter, etter det jeg har lest, direkte via API mot SVV sine egne servere.

Det kan rett og slett være at det blir for mye jobb eller ikke er mulig å få denne til å virke skikkelig, om man skal summere tallene fra slike kilder, og samtidig få så korrekte og oppdaterte tall som mulig. Jeg tviler sterkt på at han gjør dette med vilje, for å få statistikkene til å se best mulig ut for en eller flere.

Men det hadde helt klart vært interessant å få skilt f.eks. Tesla sine tall på SR+, LR og P-modellene. Tilsvarende på f.eks. modeller som kommer i forskjellige karosseriversjoner, slik som E-Tron Sport Back, GTX (4-hjulsutgaven) og "normalversjonen". Men jeg ville heller hatt dette i underkategorier, og at hovedmodellene likevel kommer med en samlet sum.

De er jo skilt på https://teslastats.no/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...