Gå til innhold

Klart for masse­utleveringer: Tesla Model Y kan bli den mest registrerte bilen i august


Anbefalte innlegg

Appropo software så prøver Tesla å gjøre opplevelsen best mulig for de med gammel bil:
https://electrek.co/2021/08/24/older-tesla-vehicles-ui-performance-boost-famed-video-game-engineer-carmack/?fbclid=IwAR0eDz7gqG7iNKkwseexekWs-3J-SA2WL9hdT4o6dDjHD31qQFFONo_sM64

Ikke så mange andre bilprodusenter som bryr seg såppas om softwaren på sine 9 år gamle biler.

27 minutes ago, kremt said:

Baksetet var veldig kirkebenk, som gamle model s. Der er vel 3 bedre, men kanskje dårligere lårhøyde.

Det var det orginalt i Model 3 også. Da kan man legge dem helt flatt og få bedre plass.
Men Model 3 fikk polstrete bakseter før den kom til Norge så ikke mange her som har det.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (3 timer siden):

Appropo software så prøver Tesla å gjøre opplevelsen best mulig for de med gammel bil:
https://electrek.co/2021/08/24/older-tesla-vehicles-ui-performance-boost-famed-video-game-engineer-carmack/?fbclid=IwAR0eDz7gqG7iNKkwseexekWs-3J-SA2WL9hdT4o6dDjHD31qQFFONo_sM64

Ikke så mange andre bilprodusenter som bryr seg såppas om softwaren på sine 9 år gamle biler.

Det var det orginalt i Model 3 også. Da kan man legge dem helt flatt og få bedre plass.
Men Model 3 fikk polstrete bakseter før den kom til Norge så ikke mange her som har det.

Så tb banan kasse test. My hadde akkurat samme lasteplass som enyac id4 og bmw ix3 bak. Han fikk en kasse i frunken. Han nevnte ikke laste kapasitet i kilo

så på tallene en gang til og enyac og ionik  var vel større med setene oppe

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 timer siden):

Bjørn har tittet litt på en, og kvaliteten virker å være tipptopp.

 

Virker rettere i karosseriet, langt bedre enn hva jeg har sett av M3 og øvrige Tesla. Fortsatt er det store ujevnheter. Frontfanger ved lykt, baklys, panel ved C stolpe. Jeg er veldig nøye på slikt, så det trenger jo ikke være en dealbreaker i det hele tatt for alle. Skulle nok funnet en god del feil med et skyvelære og litt tid.

Det sagt, her kommer det til å bli mange fornøyde eiere. Det er kult og betryggende å se de tar store skritt ang kvalitet, ennå en grunn til å vurdere Tesla neste gang

 

12311.JPG.1b42f7c3babbf5cf01e83b51b96b9721.JPG.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 2021-8-24 den 15.30):

Det er uansett her Tesla bommer; bilene er dyre, men er bygget som Kia fra 90-tallet. Både Tesla og "alle andre" omtaler bilene som premium-biler, men de lever ikke opp til forventningen av et premium produkt.

Tesla bommer ikke i det hele tatt. Bilene er ekstremt populære, og de byggest slett ikke som Kia fra 90-tallet. Du viser til en artikkel fra da Model 3-produksjonen var i ferd med å utviklest frem mot masseproduksjon.

Sandy Munro, som er kilden i den artikkelen har jo uttalt at byggekvaliteten er av en helt annen verden nå.

Hva er poenget med å lyve og bruke flere år gamle artikler for å underbygge løgn?

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus skrev (På 2021-8-25 den 10.42):

I starten av Tesla's "liv" så har dem hatt et fåtall HW oppgraderinger satt opp mot normalen innenfor normale R&D sykluser. Så når Tesla får opp dampen, så blir arbeidet med å tilpasse SW til gammelt HW øke. Det eneste som vil oppdateres er ting en kan tjene penger på. F.eks simple spill og slikt er nok greit og enkelt å innføre på gammelt HW. Dog det å trene NN's mot gammelt HW trur jeg man må være en litt mer realist angående. Det vil nok ikke skje.  

Trene NN mot gammel HW? Hvilken HW da? Man trenger HW3 for FSD. Det er ikke noen eldre hardware de har sagt noe om å støtte for FSD.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Tesla bommer ikke i det hele tatt. Bilene er ekstremt populære, og de byggest slett ikke som Kia fra 90-tallet. Du viser til en artikkel fra da Model 3-produksjonen var i ferd med å utviklest frem mot masseproduksjon.

Sandy Munro, som er kilden i den artikkelen har jo uttalt at byggekvaliteten er av en helt annen verden nå.

Hva er poenget med å lyve og bruke flere år gamle artikler for å underbygge løgn?

Ble du sint? Du må ikke ta det jeg skriver personlig, med mindre du er Elon Musk i kamuflasje.

Ta en titt på Doug DeMuros video fra splitter nye Model S Plaid til over millionen, så ser du at de fremdeles sliter godt med byggekvaliteten og opplevd kvalitetsfølelse, både innvendig og utvendig. De er nok garantert blitt bedre enn når Model 3-produksjonen startet, men ser ut til at de har en ganske lang vei å gå før de når normale standarder. 

Jeg husker også når jeg så Model 3 for første gang utstilt på et kjøpesenter. Appelsinskall-lakk, skjeve "panel-gaps", dørhåndtak som ikke var helt sentrert i dørhåndtak-hullet, osv. Byggekvaliteten var på nivå med min Mazda 323 fra '89. Dette var altså den bilen de stilte ut for å få folk til å få lyst å kjøpe den. Og husk at på dette tidspunktet hadde Model 3 vært i salg i USA i over ett år, så antageligvis var dette langt bedre enn det var i starten.

Nei, folk kan mene hva de vil, men Tesla har fremdeles litt kvalitets-issues. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Kajac said:

Ble du sint? Du må ikke ta det jeg skriver personlig, med mindre du er Elon Musk i kamuflasje.

Ta en titt på Doug DeMuros video fra splitter nye Model S Plaid til over millionen, så ser du at de fremdeles sliter godt med byggekvaliteten og opplevd kvalitetsfølelse, både innvendig og utvendig. De er nok garantert blitt bedre enn når Model 3-produksjonen startet, men ser ut til at de har en ganske lang vei å gå før de når normale standarder. 

Jeg husker også når jeg så Model 3 for første gang utstilt på et kjøpesenter. Appelsinskall-lakk, skjeve "panel-gaps", dørhåndtak som ikke var helt sentrert i dørhåndtak-hullet, osv. Byggekvaliteten var på nivå med min Mazda 323 fra '89. Dette var altså den bilen de stilte ut for å få folk til å få lyst å kjøpe den. Og husk at på dette tidspunktet hadde Model 3 vært i salg i USA i over ett år, så antageligvis var dette langt bedre enn det var i starten.

Nei, folk kan mene hva de vil, men Tesla har fremdeles litt kvalitets-issues. 

Alikevell solgte/selger den ekstremt bra.

Biler fra fabrikken i California har alltid slitt med kvaliteten og Musken har vel ikke lagt skjul på det heller. Så skal man ha biler med god kvalitet må man velge dem fra Kina. Nye Model Y som kommer derifra virker å være helt flawless. Var å så på noen utenfor Tesla i dag og var ikke noe å sette fingeren på.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Alikevell solgte/selger den ekstremt bra.

Biler fra fabrikken i California har alltid slitt med kvaliteten og Musken har vel ikke lagt skjul på det heller. Så skal man ha biler med god kvalitet må man velge dem fra Kina. Nye Model Y som kommer derifra virker å være helt flawless. Var å så på noen utenfor Tesla i dag og var ikke noe å sette fingeren på.

Får håpe det. Litt morsomt når et "made in china"-produkt har høyere kvalitet. Men amerikanske biler har vel strengt tatt vært kjent for kvalitet heller.

Hvor er forresten dagens europeiske Model 3 bygget? Er det også California?

Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 minutter siden):

Får håpe det. Litt morsomt når et "made in china"-produkt har høyere kvalitet. Men amerikanske biler har vel strengt tatt vært kjent for kvalitet heller.

Hvor er forresten dagens europeiske Model 3 bygget? Er det også California?

Det kommer an på hvilken du kjøper. Kjøper du den med 614km rekkevidde, så får du fra California. Kjøper den med 580km, så er den fra Kina.

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

De utvikler HW4, og det er fremdeles ikke alle som har fått HW3 ennå, men som fremdeles får oppgraderinger. 

De trener jo ikke "mot HW3" eller lignende. HW4 er vel mer det at den bruker mindre strøm, er mer effektivt, osv. Selve treningen foregår på Teslas datasentre, ikke i selve bilen. Så langt er det ingenting som tyder på at ikke HW3 vil være tilstrekkelig. Det er bare det at HW4 vil ha fordeler som mindre strømforbruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (23 minutter siden):

Ble du sint? Du må ikke ta det jeg skriver personlig, med mindre du er Elon Musk i kamuflasje.

Ta en titt på Doug DeMuros video fra splitter nye Model S Plaid til over millionen, så ser du at de fremdeles sliter godt med byggekvaliteten og opplevd kvalitetsfølelse, både innvendig og utvendig. De er nok garantert blitt bedre enn når Model 3-produksjonen startet, men ser ut til at de har en ganske lang vei å gå før de når normale standarder. 

Jeg husker også når jeg så Model 3 for første gang utstilt på et kjøpesenter. Appelsinskall-lakk, skjeve "panel-gaps", dørhåndtak som ikke var helt sentrert i dørhåndtak-hullet, osv. Byggekvaliteten var på nivå med min Mazda 323 fra '89. Dette var altså den bilen de stilte ut for å få folk til å få lyst å kjøpe den. Og husk at på dette tidspunktet hadde Model 3 vært i salg i USA i over ett år, så antageligvis var dette langt bedre enn det var i starten.

Nei, folk kan mene hva de vil, men Tesla har fremdeles litt kvalitets-issues. 

Nei, de har ikke det. Du tar enkelteksempler og generaliserer ut ifra det.  

Kajac skrev (7 minutter siden):

Får håpe det. Litt morsomt når et "made in china"-produkt har høyere kvalitet.

Kina er kjent for høyt kompetent arbeidskraft med høy kvalitet. Man produserer ikke lenger i Kina på grunn av pris (det er mye billigere andre steder), men fordi det er der de har kompetent arbeidskraft.

Så kan du også få billig dritt fra Kina, men det endrer ikke det faktum at Kina er kjent for kvalitet når det først ønskes fra dem.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 minutter siden):

Nei, de har ikke det. Du tar enkelteksempler og generaliserer ut ifra det.

Jeg forholder meg til det jeg selv har sett og det de fleste rapportene forteller. Hva enkelte fanboys måtte mene er egentlig ikke å interessant. Det finnes selvsagt Teslaer som kommer perfekt ut fra fabrikken og som aldri har noen feil. Jeg vil til og med anta at de fleste hører til den gruppen. Men det er ikke poenget. Poenget er at Tesla slipper alt for mye grums igjennom når det kommer til kvalitetskontroll. Akkurat som Microsoft gjorde med Xbox 360, hvor av rundt 20 til 50 % av konsollene fikk RROD. Det betyr ikke at ikke XBox 360 er en kjempemaskin når den fungerer

 

hekomo skrev (5 minutter siden):

Kina er kjent for høyt kompetent arbeidskraft med høy kvalitet. Man produserer ikke lenger i Kina på grunn av pris (det er mye billigere andre steder), men fordi det er der de har kompetent arbeidskraft.

Kina har mye kompetanse, men det har mange andre land også. Man produserer i Kina på grunn av pris og kompetanse. Det betyr ikke at ikke det kan komme kvalitetsprodukter fra Kina. Nesten alt man kjøper av elektroprodukter er jo laget i kina, enten det er billig juggel eller kvalitetsmerker. Men "made in China" er ikke akkurat noe kvalitetsstempel, verken før eller nå.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Kajac said:

Får håpe det. Litt morsomt når et "made in china"-produkt har høyere kvalitet. Men amerikanske biler har vel strengt tatt vært kjent for kvalitet heller.

Hvor er forresten dagens europeiske Model 3 bygget? Er det også California?

Har nok mest med at fabrikken i Kina er helt ny, og den i California vel delvis består av telt.

Som nevnt over får man Model 3 fra både Kina og California nå, og dem fra California har litt større batteri. Det er i California Tesla utvikler bilene så det nyeste blir laget der først.

Når fabrikken i Berlin er ferdig kommer vel den til å forsyne Norge. Det er vel den første fabrikken som kan produsere biler med de nye batteriene så det blir spennende.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (31 minutter siden):

De trener jo ikke "mot HW3" eller lignende. HW4 er vel mer det at den bruker mindre strøm, er mer effektivt, osv. Selve treningen foregår på Teslas datasentre, ikke i selve bilen. Så langt er det ingenting som tyder på at ikke HW3 vil være tilstrekkelig. Det er bare det at HW4 vil ha fordeler som mindre strømforbruk.

Du skal være rimelig spesiell om du tenker at Tesla fremdeles kødder med HW3 I 2030 feks. Og at man ikke hele tiden ønsker å optimalisere SW mot HW. 

Det vil kreve mer å optimalisere SW mot flere varianter av HW. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (11 minutter siden):

Du skal være rimelig spesiell om du tenker at Tesla fremdeles kødder med HW3 I 2030 feks. Og at man ikke hele tiden ønsker å optimalisere SW mot HW. 

Det vil kreve mer å optimalisere SW mot flere varianter av HW. 

Jeg tenker at Tesla vet litt bedre hva de driver med enn en som alltid kommer med spekulasjoner rundt Tesla som selvsagt er 100% negative.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (31 minutter siden):

Kina har mye kompetanse, men det har mange andre land også. Man produserer i Kina på grunn av pris og kompetanse. Det betyr ikke at ikke det kan komme kvalitetsprodukter fra Kina. Nesten alt man kjøper av elektroprodukter er jo laget i kina, enten det er billig juggel eller kvalitetsmerker. Men "made in China" er ikke akkurat noe kvalitetsstempel, verken før eller nå.

Så lenge kvaliteten er god så er det vel ingen som bryr seg om den er stempla "Made in China" eller "Made in Germany"? Du kan fint finne dårleg kvalitet som er "Made in USA" eller "Made in Germany", så eg ser ikkje heilt kvifor ein skal bry seg så mykje om kvar i verda noko er produsert. Mange luksusmerker blir produsert i Kina, men eg trur ikkje kundane bryr seg.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (3 minutter siden):

Så lenge kvaliteten er god så er det vel ingen som bryr seg om den er stempla "Made in China" eller "Made in Germany"? Du kan fint finne dårleg kvalitet som er "Made in USA" eller "Made in Germany", så eg ser ikkje heilt kvifor ein skal bry seg så mykje om kvar i verda noko er produsert. Mange luksusmerker blir produsert i Kina, men eg trur ikkje kundane bryr seg.

Jeg bryr meg ikke, jeg sier bare at kina ikke er kjent for god kvalitet. Sikkert fordi det er så mye drit som produseres der billigst mulig.

Lenke til kommentar

Var nettopp på tesla haugesund og siklet på noen Y, fant ikke min egen men den kommer nok neste uke. Ser vanvittig bra ut og ikke minst stor! Over all forventning. Model 3 var desidert den beste tesla'en jeg har hatt. Men tipper Y slår den også, selv om jeg ikke får P enda.

Nå må jeg bare få fingen ut med å selge/bytte 3eren. Ser ut som prisen blir ganske ok også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...