Gå til innhold

Klart for masse­utleveringer: Tesla Model Y kan bli den mest registrerte bilen i august


Anbefalte innlegg

hekomo skrev (25 minutter siden):

Jeg tenker at Tesla vet litt bedre hva de driver med enn en som alltid kommer med spekulasjoner rundt Tesla som selvsagt er 100% negative.

Det er normalt at man faser ut gammelt HW etter hvert. Det er ikke negativt mot Tesla. Det er kun standard og normalt for å kutte kostnader. 

Om du trur Tesla kommer til å holde alt oppdatert inkludert HW3 i 2050 er ok. Tru hva du vil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus skrev (41 minutter siden):

Det er normalt at man faser ut gammelt HW etter hvert. Det er ikke negativt mot Tesla. Det er kun standard og normalt for å kutte kostnader. 

Om du trur Tesla kommer til å holde alt oppdatert inkludert HW3 i 2050 er ok. Tru hva du vil. 

Tesla oppdaterer jo alle bilene de har levert enda. Men de gamle får jo ikke alt som de nye får, det er nok både salgs triks og utfordringer med eldre hardware. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Tesla oppdaterer jo alle bilene de har levert enda. Men de gamle får jo ikke alt som de nye får, det er nok både salgs triks og utfordringer med eldre hardware. 

Joda. De er rimelig nye ennå. Spørsmålet er om det vil gjenta seg når eldre biler i bilflåten går ut. Vi burde forvente at tiden mellom nye modeller går ned også etterhvert. 

Normalt sett er det HW oppgraderinger ca hvert fjerde år per plattform. Mens for elbiler antar jeg at dette vil gå enda kjappere siden de er enklere å lage, og fokuset rundt HW har økt generelt sett. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 timer siden):

Har nok mest med at fabrikken i Kina er helt ny, og den i California vel delvis består av telt.

Som nevnt over får man Model 3 fra både Kina og California nå, og dem fra California har litt større batteri. Det er i California Tesla utvikler bilene så det nyeste blir laget der først.

Når fabrikken i Berlin er ferdig kommer vel den til å forsyne Norge. Det er vel den første fabrikken som kan produsere biler med de nye batteriene så det blir spennende.

Er nok en sterk korrelasjon mot nyere, bedre og mer presise maskiner i Kina, som vi sikkert vil se på produktene fra både Berlin og Texas.

Og man så det vel og på de bilene produsert i "teltet" hadde vel bedre kvalitet/finish enn de produsert inni de opprinnelige fabrikkhallene. Men om jeg forstod det rett, så er de samme lakkeringsfabrikken, og den er tydeligvis ikke god nok. Spesielt ikke når de prøver å tyne produksjonskapasiteten.

Og det er fremdeles i Fremont de nye S og X vil bli produsert. Så forventer vel at lakkeringsfabrikken fremdeles ikke er god nok. Om de har byttet ut nok HW/maskinvare til å løse panelgaps-avvikene og andre problemer de har slitt med, er jeg jammen ikke sikker på. Men vi får se. Kanskje har de løst mye av problemene da de la om produksjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (På 28.8.2021 den 22.47):

Joda. De er rimelig nye ennå. Spørsmålet er om det vil gjenta seg når eldre biler i bilflåten går ut. Vi burde forvente at tiden mellom nye modeller går ned også etterhvert. 

Hva så? 20 år gamle biler har tradisjonelt fungert slik de var for 20 år siden. Om Tesla gjør at en 20 år gammel bil fungerer som den gjorde for 12 år siden så er jo det en forbedring. Det er vel ingen som forventer at de skal gjøre særlig mye med dem etter endt garantiutløp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Hva så? 20 år gamle biler har tradisjonelt fungert slik de var for 20 år siden. Om Tesla gjør at en 20 år gammel bil fungerer som den gjorde for 12 år siden så er jo det en forbedring. Det er vel ingen som forventer at de skal gjøre særlig mye med dem etter endt garantiutløp.

Det virker som om enkelte forventer evig oppdatering. 

Lenke til kommentar

I teorien kan de det, men jeg tror ikke det er mange som reelt forventer det. Utenom rene garantisaker så har folk fått blant annet maskinvareoppgraderingen titanskjold i forkant av batteriet og en rekke programvareoppdateringer med alt fra kart til spotify og annen underholdning. En annen interessant ting er at de ser et marked i å tilby betalte hardware og software-oppgraderinger. For eksempel oppgradering fra førstegenerasjons kjørecomputer til andregenerasjons. De tilbyr også noen programvareoppgraderinger mot penger: ytelserelaterte og oppgradert funksjonalitet på førerassistanse.

Mange av disse oppgraderingene er altså langt ut over det man tradisjonelt har kunnet forvente etter et bilkjøp. Det fører definitivt bilbransjen i en mer forbrukervennlig retning. Flere aktører følger etter og begynner så smått å tilby lignende oppgraderinger.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...