Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det virkelig blitt forbudt å eie eller importere sverd?


dravisher

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lyst på et pent fantasy-sverd både som en pen gjenstand å henge på veggen og fordi det er en moro ting å ha.

Oppdaget dog nettopp at vi fikk ny våpenlov fra 1. juni 2021, og i tilhørende forskrift står det

 

Sitat

§ 3-6.Ikkje tillatne gjenstandar som ikkje reknast som skytevåpen

[…]

Det er heller ikkje tillate å erverve eller ha knivar med bladlengde frå 25 centimeter, medrekna machetar. Første punktum gjeld ikkje for den som ervervar eller har slik kniv i samband med arbeid, næringsverksemd, friluftsliv, hushaldet, sport, kulturelle aktivitetar eller andre aktverdige føremål, eller som har løyve etter § 5-6 eller § 5-10 i denne forskrifta eller våpenlova § 10.

Blir det da generelt ulovlig å ha f.eks. et slikt sverd som pynt på veggen? Vil det spille noen rolle om man bestiller det slipt med skarpt blad eller ukvesset for å falle inn under «andre aktverdige formål» (om bruk som pyntegjenstand kan gå inn under «aktverdig» uansett)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Damn, jeg har allerede en drøss slike hengende på veggen. Solgte Narsil-sverdet (replica riktignok), men har fortsatt kong Theoden's sverd på veggen. Sammen med diverse fantasy greier fra Gil Hibben og Kit Rae. Lett over 25 cm alt sammen. ^^

Men jeg gir blaffen. Ene er å ha slikt hengende på veggen i egen stue eller tilsvarende, noe helt annet er å ha med seg slikt ute på byen. Og hvis Politiet mener å ha det hengende urørt hjemme også er ulovlig og vil fjerne det, så skal de gjerne få kjøpe resten av samlingen av meg.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (10 minutter siden):

Men jeg gir blaffen. Ene er å ha slikt hengende på veggen i egen stue eller tilsvarende, noe helt annet er å ha med seg slikt ute på byen. Og hvis Politiet mener å ha det hengende urørt hjemme også er ulovlig og vil fjerne det, så skal de gjerne få kjøpe resten av samlingen av meg.

Ja er nok rimelig minimal sjanse for at noen bryr seg om hva du har hengende hjemme, men er litt mer spent hvordan det går når det evt. skal tollbehandles f.eks. 🙁

Lenke til kommentar

Forbodet får berre praktisk konsekvens for "tvilsome typer" som ein vil nekte tilgang til slike gjenstandar. Det er masse unntak så utfordringa er berre å bli trudd på når du påroper deg eit av unntaka. 

Hensikta med forskrifta er å ta potensielle våpen frå personar som kan finne på å bruke gjenstanden til vold eller trusslar. Sjølv om ordlyden er slik som den er så kan du fortsatt kjøpe deg brødkniv utan å måtte forklare til politiet at det å skjære opp brød i heimen er eit aktverdig formål. Men du har ingenting å stille opp med dersom politiet finner ut at du må klare deg med ein kortare brødkniv, særleg om du har kniven i sekken eller i bilen istaden for heime. 

Til pynteformål vil det faktum at sverdet er sløvt og ikkje er eigna til sliping være med å underbygge din påstand om at det er ein samleartikkel til pynt. Det er litt vanskelegare å hevde at du kjøpte eit "ekte" sverd i god kvalitet berre for å henge på veggen, særleg om du tidlegare har våre i politiets søkelys. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En kar i omgangskretsen hadde et "sverd" som veggpynt, men det vasr slipt på en sånn måte at det ikke kunne brukes til å skjærehugge med (profil på skarpe enden minnet mest om tverrsnittet på en blyant + at håndtakene hadde pynt som kun stakk bak innover mot hånden om man skulle prøve å svinge rundt med det. Men flott da det hang på veggen og ingenting annet.

Så da er det jo litt interessant om slike sverd som i praksis er ubrukelige til annet enn veggpynt skal regnes, stoppet i tollen, etc.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 14.8.2021 den 9.05):

Hensikta med forskrifta er å ta potensielle våpen frå personar som kan finne på å bruke gjenstanden til vold eller trusslar.

 

The Avatar skrev (På 14.8.2021 den 9.05):

Forbodet får berre praktisk konsekvens for "tvilsome typer" som ein vil nekte tilgang til slike gjenstandar.

En ting er at hensikten er god og reglene er tydelige, men når politiet tar over håndhevelsen kan dette få utilsiktede utfall. 

Jeg har personlig fått inndratt min Leatherman av en overivrig politimann, uten annet grunnlag enn at han ville tøffe seg for politirekruttene han hadde på opplæring. Hang i beltet på mine arbeidsklær mens jeg kjørte firmabil midt i arbeidstiden (yrkestransport). Jeg har heller ingen politihistorikk som tilsier at dette kunne vært problematisk. Saken endte selvfølgelig med henleggelse. Min Leatherman ble returnert i posten og jeg fikk i tillegg refundert mitt dekningskjøp av ny Leatherman etter str.pl. kap. 31. Så nå har jeg to for prisen av én. 

Endret av X10anT
  • Liker 2
Lenke til kommentar
X10anT skrev (3 timer siden):

En ting er at hensikten er god og reglene er tydelige, men når politiet tar over håndhevelsen kan dette få utilsiktede utfall. 

Eg er ikkje ueinig i det, men samtidig vil det være veldig utfordrande å skulle ha konkrete forbod som til dømes eit forbod mot knivblad over X cm. Eit slikt forbod hadde nok råka langt fleire legitime bruksområder enn det hadde stoppa kriminialitet, samtidig som at eit kort og skarpt knivblad kan også være dødeleg.

Stort sett så fungerer regelverket fordi dei fleste politibetjentar vurderar situasjonane fornuftig. Ein handtverkar som har kniv i arbeidsbeltet på jobb vil sjølvsagt være eit aktverdig formål, men det vil ikkje lenger være aktverdig om ein går på fylla i arbeidsbuksa utan å fjerne arbeidskniven.
Det er heldigvis ikkje så ofte det oppstår situasjonar som ditt eksempel, men det er likevel problematisk at det er uklart når overgangen frå aktverdig til uaktverdig formål oppstår. Det vil f.eks. være lett å konstruere ei sak basert på eit spørsmål om det er aktverdig formål å ha ein arbeidskniv i lomma om du er på eit arbeidsoppdrag som ikkje krev bruk av kniv. Om ein skal kverulere på regelverket så kan ein påstå at det ikkje er aktverdig å ha med seg kniv i tilfelle ein får bruk for den, men samtidig vil det være veldig upraktisk om alle farlege arbeidsredskap må være innelåst på arbeidsplassen når ein ikkje brukar reiskapen aktivt. Då blir det mykje arbeidstid som går med på å springe fram og tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (14 minutter siden):

Om ein skal kverulere på regelverket (...) 

Det er verken regelverket eller forarbeidene som er problematiske i dette tilfellet. Det er derimot tolkningene til utøvende instans. Når første instans i rettsapparatet i mange tilfeller rått svelger det de får servert, går raskt noen vanlige dødelige med i dragsuget.

https://www.nrk.no/osloogviken/epleskrelling-endte-pa-glattcelle-1.356976

Lenke til kommentar

Er da bare å forby alle løse våpen.

Skytevåpen må f.eks være i koffert, i bagasjerommet under transport.
Samme kan gjøres med kviner, i bagasjerommet i bil, eller i sekk når en går.
Da må en tenke seg om før en tar fram "våpenet"

Bare å se på road rage videoer, de som har våpen tilgjengelig, er mer aggressiv enn de som har det i bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Samme kan gjøres med kviner, i bagasjerommet i bil, eller i sekk når en går.
Da må en tenke seg om før en tar fram "våpenet"

Kvinner i en sekk i bagasjerommet er en annen historie:-) . Men når det gjelder kniver så er det store dilemmaet at en kniv ikke er et våpen i hendene på vanlige folk. Jeg bruker min Leatherman 10 til 100 ganger i løpet av en normal dag. Jeg har aldri tenkt på den som et våpen og utførelsen av mine daglige gjøremål ville blitt bortimot umulig dersom den skulle vært oppbevart i en låst boks eller i et bagasjerom enhver tid den ikke er i bruk. Jeg har den alltid lett tilgjengelig slik at jeg kan løse problemer som oppstår raskt og enkelt. Det er kun politiet og andre kriminelle som ikke kan se en kniv uten å tenke "våpen". Normale mennesker og apekatter tenker "verktøy".

Endret av X10anT
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Det er lov å bære kniv til aktverdig formål, så er man i arbeidsklær i arbeidstiden (...) så er man innenfor lovens regler. 

Som sagt er det utvilsomt blant fagfolk at dette er innenfor lovens regler. Jeg ble allikevel fratatt min Leatherman av en overivrig tjenestemann med peniskomplekser, som har sovet i timen og mener loven skal tolkes annerledes. Til og med læremesterens rekrutter syntes det hele ble for dumt og beklaget hvordan saken utviklet seg. Det hele dreide seg igrunn mest om at pb. Sollie ikke ville tape ansikt foran rekruttene han var satt til å lede. Saken ble, av åpenbare grunner, henlagt så snart den ble fremlagt for en voksen (les: jurist), uten ytterligere diskusjon eller avhør

Endret av X10anT
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Er da bare å forby alle løse våpen.

Skytevåpen må f.eks være i koffert, i bagasjerommet under transport.
Samme kan gjøres med kviner, i bagasjerommet i bil, eller i sekk når en går.
Da må en tenke seg om før en tar fram "våpenet"

Bare å se på road rage videoer, de som har våpen tilgjengelig, er mer aggressiv enn de som har det i bagasjerommet.

Enkelte kvinner kan være løse kanoner, men å putte dem i bagasjerommet bør vel gjøres høyst unntaksmessig (sorry måtte bare) 🤣🤣

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...