Gå til innhold

KOMMENTAR: – Hvorfor er norske dataspillanmeldelser så overfladiske?


Anbefalte innlegg

BadCat skrev (11 timer siden):

Du glemmer noe viktig, måling av ferdighet. Det hjelper ikke med all slags grafikk og historie hvis det ikke er noe velpolert gameplay  som ikke gjør det trivielt hvem som holder spakene. De fleste spill i dag er tomme skall som ser pene og interessante ut uten å være det.

I Super Castlevania IV kan man måle ferdigheter i 30 år senere. Denne nye rekorden er tre uker fersk og man kunne følge grinden på Twitch.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du siterer meg her? 
Jeg er totalt enig med deg, Grafikk betyr ufattelig lite i bunn og grunn, velger gameplay foran alt men fin grafikk er jo ikke å forakte. Alt kommer jo an på hva spillet skal være. Gleder meg til det nye Metroid Dread.
Jeg pleier selv å se på slike speedruns, det er så vanvittig imponerende at det er ikke til å tro. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 hours ago, donwang said:

1) Mitt inntrykk er at artikkelforfatter egentlig savner et mer "opplyst" publikum. Folk flest vil jeg anta kun vil vite om spillet er gøy å spille for de eller ikke, punktum. Ønsker man et dypere, et mer intellektuellt fora, er NEPPE et gaming nettsted riktig sted.

Man får det publikumet man skriver for.

Gruppen som spiller har utviklet seg mye de siste 10-20 årene. Det er ikke bare tenåringsgutter som spiller lenger, men det reflekteres dårlig i spillmedia. Når det er sagt er det ikke slik at man nødvendigvis trenger en dypere intellektuell anmeldelse av alle spill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ditt poeng har pent lite med hovedpoenget å gjøre: Anmelder skal ikke dytte inn sine egne meninger og/eller følelser når han/hun anmelder et spill, kun anmelde spillet for det det er. Vi har alle våre meninger, men de meningene kan ytres i kommentarfelt, debattinnlegg osv, men la en anmeldelse være en anmeldelse.

Mortal Kombat fremstiller totalt meningsløs, over the top tortur og drap. Det er det spillene går ut på. Da kan ikke en anmelder som ikke liker blod og gørr i spill trekke karakter i et slikt spill. Ta det her, på et debattinnlegg!!! Så enkelt er det. Derfor jeg brukte Polygon sin anmeldelse av CP2077 som et eksempel av katastrofal dårlig anmeldelse: Den var personlig og stappet med personlige meninger/følelser. Slikt høre ikke hjemme i en anmeldelse (akkurat som jeg ikke kan gi MadWorld dårlig anmeldelse fordi jeg, personlig, ikke liker hip-hop).

Håper poenget kom frem nå =)

Og ja, spill er absolutt en form for kunst. Og kunstnere må få frem sine visjoner (eller budskap) på sin måte. At folk ikke liker det er da, igjen, personlig. Noen elsker maleriene mine, andre synes de er helt OK, mens andre synes de er teite. God feedback er velkommen fra alle kanter, men ikke prøv å fortelle meg at jeg må gjre de om fordi du ikke liker de. Liker du de ikke så se på noe annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ehh ja? Vi er jo helt enige? Selvsagt får man publikummet man skriver for!? Derfor jeg "anbefalte" andre forum hvor folk er mer på bølgelengde med han... Gamingforum slik som dette har bestandig en god blanding av usaklighet og pubertal agressivitet. Mellom de innleggene er det også saklige reflekterte innlegg, men som alt annet er det de som skriker høyest som får mest oppmerksomhet, og dreining av debatten.

Jeg sier at "folk flest"her inne (ikke meg personlig) utifra kommentarfelt å bedømme, ønsker en enkel tekst hvor de kan bedømme om spillet er gøy å spille for de eller ikke.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
donwang skrev (11 minutter siden):

Jeg sier at "folk flest"her inne (ikke meg personlig) utifra kommentarfelt å bedømme, ønsker en enkel tekst hvor de kan bedømme om spillet er gøy å spille for de eller ikke.

 

Om spillet er av god kvalitet er jo åpenbart det viktigste, om det har andre kvaliteter utenom og være "gøy" så er jo det ofte å anse som en bonus, og jeg opplever at anmeldere ofte påpeker det når spill gir en litt dypere opplevelse enn en standard, men god fps f.eks. Man trenger sjelden å lese teksten egentlig, de fleste vet hva som  kommer og hva de vil ha, når release og reviews er inne så trenger man egentlig ikke mer enn og kikke på terningkastet, vi vet hva Doom dreier seg om, det store spørsmålet er det bra eller dårlig ? Er det verdt spenna ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg skrev (1 time siden):

Ditt poeng har pent lite med hovedpoenget å gjøre: Anmelder skal ikke dytte inn sine egne meninger og/eller følelser når han/hun anmelder et spill, kun anmelde spillet for det det er. Vi har alle våre meninger, men de meningene kan ytres i kommentarfelt, debattinnlegg osv, men la en anmeldelse være en anmeldelse.

Mortal Kombat fremstiller totalt meningsløs, over the top tortur og drap. Det er det spillene går ut på. Da kan ikke en anmelder som ikke liker blod og gørr i spill trekke karakter i et slikt spill. Ta det her, på et debattinnlegg!!! Så enkelt er det. Derfor jeg brukte Polygon sin anmeldelse av CP2077 som et eksempel av katastrofal dårlig anmeldelse: Den var personlig og stappet med personlige meninger/følelser. Slikt høre ikke hjemme i en anmeldelse (akkurat som jeg ikke kan gi MadWorld dårlig anmeldelse fordi jeg, personlig, ikke liker hip-hop).

Håper poenget kom frem nå 😃

Og ja, spill er absolutt en form for kunst. Og kunstnere må få frem sine visjoner (eller budskap) på sin måte. At folk ikke liker det er da, igjen, personlig. Noen elsker maleriene mine, andre synes de er helt OK, mens andre synes de er teite. God feedback er velkommen fra alle kanter, men ikke prøv å fortelle meg at jeg må gjre de om fordi du ikke liker de. Liker du de ikke så se på noe annet.

Nja, å 100% unngå subjektivitet er ganske vanskelig. Særlig ettersom, som du nevner, at spill er en form for kunst. Jeg synes en kunstform mister noe av meningen sin hvis enhver analyse skal være 100% objektivt. En god blanding synes jeg er best, men det er selvsagt opp til hver enkelt hvordan objektiviteten og subjektiviteten er fordelt. Må også nevne at valg av bakgrunnsmusikk og fremstilling av folkegrupper er to ganske forskjellige virkemidler, og blir derfor ofte vurdert på ulike måter. Nå har jeg ikke spilt Cyber-slyngel 2077, så kan ikke uttale meg om det.

 

Så lenge det ikke blir en overvekt av anmeldere som problematiserer ting, det skjønner jeg veldig godt at folk er lei av. Særlig fordi vi lever i en tid der digitale endringer skjer veldig ofte enten vi vil eller ikke. Gjelder ikke bare spill. Og disse anmelderne som peker på at det og det og det er problematisk har karret seg til en del definisjonsmakt ang. slike endringer, og sånn sett kan det sees på som urettferdig for forbrukerne som takler/foretrekker kulturuttrykk som sparker i alle retninger, men som ikke får ordet i sånne situasjoner. Vi har jo tross alt teknologi til å publisere flere forskjellige versjoner, man trenger jo ikke å straffe hele planeten fordi to-tre enkeltindivider sier at et element i et kulturprodukt er skadelig for samfunnet. Men vi kan heller ikke nekte menneskers rett til å nevne at de synes enkelte ting er problematisk. Vi må huske på at deres tolkninger er personlige, ikke universelle faktum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (1 time siden):

Nja, å 100% unngå subjektivitet er ganske vanskelig. Særlig ettersom, som du nevner, at spill er en form for kunst. Jeg synes en kunstform mister noe av meningen sin hvis enhver analyse skal være 100% objektivt. En god blanding synes jeg er best, men det er selvsagt opp til hver enkelt hvordan objektiviteten og subjektiviteten er fordelt. Må også nevne at valg av bakgrunnsmusikk og fremstilling av folkegrupper er to ganske forskjellige virkemidler, og blir derfor ofte vurdert på ulike måter. Nå har jeg ikke spilt Cyber-slyngel 2077, så kan ikke uttale meg om det.

 

Så lenge det ikke blir en overvekt av anmeldere som problematiserer ting, det skjønner jeg veldig godt at folk er lei av. Særlig fordi vi lever i en tid der digitale endringer skjer veldig ofte enten vi vil eller ikke. Gjelder ikke bare spill. Og disse anmelderne som peker på at det og det og det er problematisk har karret seg til en del definisjonsmakt ang. slike endringer, og sånn sett kan det sees på som urettferdig for forbrukerne som takler/foretrekker kulturuttrykk som sparker i alle retninger, men som ikke får ordet i sånne situasjoner. Vi har jo tross alt teknologi til å publisere flere forskjellige versjoner, man trenger jo ikke å straffe hele planeten fordi to-tre enkeltindivider sier at et element i et kulturprodukt er skadelig for samfunnet. Men vi kan heller ikke nekte menneskers rett til å nevne at de synes enkelte ting er problematisk. Vi må huske på at deres tolkninger er personlige, ikke universelle faktum.

Du har selvsagt rett i at å unngå subjektivitet er bokstavelig talt umulig. Men objektivitet er ikke definert av hva majoriteten synes, dette er en kjent tankefeil som går under navnet argumentum ad populum. Dette er nok beslektet med en kapitalistisk tankegang om at majoriteten av kundebasen bestemmer, fordi dette er mest lønnsomt. I realiteten er det litt mer komplekst, men her vil det jo være et poeng. Uansett er det redaktøren som bestemmer om markedsguden skal få bestemme alle valg eller ei.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

VAnskelig, ja.Men de må gjøre jobben sin og anmelde spillet for hva det er, ikke hva de vil at det skal være, eller hva de vil at andre skal tenke om det. Altså, om anmelder sytter sine personlig meninger og følelser i en anmeldelse prøver anmelder å få andre til å se det fra hans/hennes synpunkt og prøver gjerne å få dem til å være enige. Det passer ikke inn i en anmeldelse, og skal spesielt ikke ha noe med terningkastet å gjøre. Det er rett og slett "uprofft". Anmelder må holde seg til sak, være saklig og skrive det han/hun ser/opplever, ikke hav han/hun vil at spillet skal være. Jeg bruker Polygon anmeldelsen fordi den er søppel. Den er søppel nøyaktig fordi anmelder følte seg såret og klarte ikke holde seg til saken. Da kan anmelder skrive et innlegg som dette med sine meninger. Helt fint. Er moro med debatt, ellers hadde jeg ikke kommentert her =) Er faktisk mange andre ting som trekker CP2077 ned, selv om jeg ikke ahr spillt det. En er at avgjørelsene dine har pent lite å gjøre med historieutviklingen. Noe utvikler lovte skulle være en stor del av spillet. Det var hovedgrunnen jeg ikke skaffet eg det.

Det andre eksempelet itt, meg selv, har ikke noe med det andre å gjøre. Det var kun et eksempel på at man ikke skal gi et spill (eller annen media) dårlig karakter pga personlig smak. Det kan nevnes. Jeg hadde helelr hammret løs ed Motorhead, men sånn er det ikke. Men musikken passer spillet bra. Så jeg hadde da aldri dratt ned poenger for det. Trekker heller ned at du må ikke være kreativ i MAdWorld, du kan grinde til poeng for å komme deg videre. Det er et faktisk bra argument, synes nå jeg.

Og en ting til: Det som er "prblematisk" for noen er ikke det for andre. Nå har jeg brukt MadWorld som eksempel her og da er det poenbart at jeg ikke ser på at grov vold, selv om tegneserie i grafikken, er problematisk. Andre synes det er det. Spillet har 18 års aldersgrense, så da for de voksene bestemme selv, uten at anmelder skal prøve å bestemme for dem. Det jeg synes er prblematisk er at folk vil sensurere kunst. Spesielt kunst som har aldersgrense. Folk må da få lov til å like det de like vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg skrev (11 minutter siden):

. Det jeg synes er prblematisk er at folk vil sensurere kunst. Spesielt kunst som har aldersgrense. Folk må da få lov til å like det de like vil.

Å kritisere kunst og å sensurere kunst er to helt forskjellige ting. Det første er å benytte seg av ytringsfriheten, mens det andre er å trampe på den.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (12 timer siden):

Hvis Rockstar har prestert en dyp historie må jeg gratulere, men det ville vel i så tilfelle vært første gangen?

Forrige red dead tok for seg samme problemstilling, og hadde en dypere historie hvor man spiller som en skurk som nå jobber for myndighetene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kommer neppe til å like å høre dette, men jeg må bare si nei, nei og atter nei til alt du foreslår bør frontes hyppigere i norske spillanmeldelser. Jeg tror jeg snakker for de fleste gamere og andre med kjærlighet for spill mediet når jeg sier at vi ikke ønsker vage anmeldelser som retter hovedfokuset i anmeldelsen og vektingen av scoren mot alt av ulike undertemaer og politiske betraktninger som måtte fremgå eksplisitt eller implisitt i historiedelen eller settingen osv.

Spill er først og fremst tekniske multimediefrembringelser som består av programvare, lyd og film osv. som utgjør en total pakke som skal virke tilfredstillende å navigere for spilleren. Det spillere som leser spillanmeldelser er ute etter er informasjon som gjør beslutningsgrunnlaget deres mer opplyst med hensyn til om de skal investere tid og penger i et gitt spill. Følgende bør en kompetent spillanmelder besitte både spillteknisk innsikt og en masse praktisk erfaring rundt hva som utgjør en tilfredstillende spillopplevelse. En spillanmeldelse burde derfor vekte anmelderens opplevelse av det aktuelle spillet mot den tekniske innsikten og praktiske erfaringen som vedkommende besitter. Å gjøre noe annet blir fort en total avsporing og oppleves gjerne av leseren som at anmelderen blander inn hensyn som er spillopplevelsen totalt uvedkommende eller ikke skjønner eller ønsker å forstå den spillsjangeren som spillet som anmeldes inngår i.

Det at alle spillopplevelser er subjektive og at alle anmeldelser følgende er og må bli subjektive verker gir ikke anmelderen et frikort til å blande inn og fokusere på de aspekter som anmelderen ønsker. Den innsikten og erfaringen som en kompetent spillanmelder skal besitte vil i praksis demme opp for en slik praksis, og er ikke noe en anmelder kan ignorere uten å bli oppfattet som inkompetent og/eller forutinntatt med en klar politisk agenda e.l.

Det finnes riktignok både tid og sted for å skrive om slike mer perifere teoretiske hensyn mv. som du nevner, men det må være utenfor spillanmeldelsen, i for eksempel nyhetssaker, meninger/kronikker, niche-nettsteder relatert til for eksempel politikk i spill eller faglitteratur (innenfor f.eks. psykologi)

Dette var bare et hjertesukk fra en gamer som til stadighet føler at spillanmeldelser (særlig amerikanske) er i ferd med å bli verdiløse, og tilsynelatende forfattes av spilljournalister som heller skulle ønske at de skrev om helt andre og mer virkelighetsnære temaer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/2/2021 at 12:17 PM, KarvaBlad said:

Metacritic gir et gjennomsnitt av mange profesjonelle anmeldelser. Samme som Rotten Tomatoes for filmer. Det er riktig at brukerne også kan skrive sine anmeldelser der, men det kan man jo i mange andre diskusjonsfora også.

Så man trenger anmeldere, ja. At man er uenig anmeldere er jo bare en morsom del av hele greia med dataspilling, syns jeg. IGN er jo ofte helt på bærtur, men glimter til noen ganger.

Næh, jeg lever fint uten anmeldere. Hopper selvfølgelig rett til user reviews.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spill jeg likte som kid/ungdom: Duke Nukem 3D, Doom, GTA 1 og oppover (man fikk bonus for å kjøre over hele gruppen med syklister på en gang) hvordan overlevde vi egentlig? Dagens "woke" ungdom sutrer jo mer enn våre foreldre gjorde! Latterlig, jeg bestemmer selv om jeg tåler disse spillene eller ikke, takk. Woke folk som ts får holde seg til brodering og ikke plage oss andre hvis han ikke tåler dataspill

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Spill jeg likte som kid/ungdom: Duke Nukem 3D, Doom, GTA 1 og oppover (man fikk bonus for å kjøre over hele gruppen med syklister på en gang) hvordan overlevde vi egentlig? Dagens "woke" ungdom sutrer jo mer enn våre foreldre gjorde! Latterlig, jeg bestemmer selv om jeg tåler disse spillene eller ikke, takk. Woke folk som ts får holde seg til brodering og ikke plage oss andre hvis han ikke tåler dataspill

Jeg spilte også de spilla der, vil tippe vi er jamngamle. Vil nok si at det er begrenset hvor mye innlevelse som er mulig når et hode består av 16 piksler. GTA 1 blir også noe helt annet i forhold til innlevelse i forhold til GTA 5.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelte her later til å tro at "politikk i spill" betyr at spillet har en tydelig agenda og gjør alt det kan for å prakke denne på alle som spiller. Slik er det jo ikke. Politikk kan være stort sett hva som helst. Alt som får oss til å stoppe opp og tenke litt, faller jo inn under dette begrepet. Se på spill med post-apokalyptisk setting for eksempel. Her har det i all tid vært en trend med å skape ulike grupperinger basert på ganske stereotypiske ideologier og livssyn. Du har fascistene som lever etter den sterkestes rett, du har pasifistene som mener at volden allerede har ødelagt verden èn gang, du har de som faller tilbake til religiøs fanatisme og du har de som jobber for å stable et demokrati på beina. Dette er jo i alle høyeste grad politikk i spill, men det er ikke valgkamp av den grunn. 

 

Selvsagt finnes det eksempler på spill med tydelig politisk agenda, men det betyr ikke at alt som kan oppfattes som politikk må bannlyses av den grunn. Spill er jo først og fremst et medium for menneskelig kreativitet og skaperkraft. Da er det naturlig at de speiler verdenen de er skapt i og folkene som skapte dem. 

 

Når det gjelder betraktninger rundt dette i spillanmeldelser er jeg nok mer skeptisk. Jeg mener at anmeldelser først og fremst skal si noe om produktet de handler om, og i liten grad burde bry seg om omkringliggende temaer. Om en spillutvikler har elendig arbeidsmiljø og fryktlig ledelse, er dette ting som absolutt fortjener medienes søkelys, men ikke nødvendigvis i spillanmeldelsen. De fleste spill i dag er laget av flere titals til hundretals mennesker. De fleste av disse er som oftest ålreite folk som har lagt sjelen sin i arbeidet. Da skylder vi dem å ta produktet på alvor. Så får vi ta skittentøysvasken i egne artikler og saker.

 

Når det er snakk om å problematisere voldsbruk eller politisk innhold i anmeldelser av spill er jeg også litt skeptisk. Ikke fordi det ikke burde være lov å mene ting om dette, men jeg tror det fort kan bli litt rotete. Det må selvsagt være lov for en anmelder å påpeke at hun ble uvel av en voldsscene eller at han ble irritert over en unyansert fremstilling av kristenkonservative mennesker. Men vi må huske at disse opplevelsene vil alltid være strengt subjektive. Vi ser alt gjennom våre egne briller, og det gjør alle andre også. 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg tror et viktig moment i slike tilfeller også er at mange av de som ønsker å ‘problematisere’ spill fyller rollen til han på festen som alltid skal snakke om politikkfeltet han interesserer seg for uavhengig om samtalepartnere bryr seg. Det blir fort mer støy enn interessant. 
 

Et annet moment er tilliten en har til spilljournalister som analytikere. Mitt inntrykk er at slik ‘problematisering’ fort blir veldig ensrettet og forutsigbar, og at en ofte er lite villig til å forholde seg til kritiske røster eller innvendinger mot ‘problematiseringen’. Det er også ganske påfallende når utviklere sier deres spill ikke har et politisk budskap og journalistene ‘problematiserer’ og vrangleser det til at utviklerne påstår spillet overhodet ikke ‘er politisk’ hvorpå journalisten skriver en tekst full av selvfølgeligheter (alt er politisk) basert på en stråmann. 
 

En kan ofte få inntrykk av at spilljournalister vil ‘leke med de store gutta’ og fort blir ‘helligere enn paven’ ved å innta en ekstra belærende og, i mangel av et bedre ord, ‘woke’ holdning. Jeg tror ikke vi trenger det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (8 minutter siden):

...og at en ofte er lite villig til å forholde seg til kritiske røster eller innvendinger mot ‘problematiseringen’.

Er derfor vi trenger mer variasjon i anmeldermiljøet, og ikke bare blant spillanmeldere. Vi har en stor overvekt av "dette er problematisk"-anmeldere, og altfor få, tilsynelatende ingen "nei, det er det ikke"-anmeldere.

 

F.eks, hvis det er et animespill med høy sexy-faktor i seg, og Gamereactor skal anmelde det, er det omtrent alltid han uber-prektige PK-fyren som anmelder det. Få noen som faktisk liker sexy spill til å anmelde det for en sjelden gangs skyld...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...