Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hunder på finn.no og griske selgere


Gjest 8ff03...a42

Anbefalte innlegg

Gjest 8ff03...a42

Det er mange, spesielt små hunder til salgs på finn.no. Og selgere tar helt av på pris. Det begynner liksom på 20 000 og har sett noen til salgs til 40 000. Og dette for bastarder.  Bør det ikke snart komme noe form for regulering? For her avles det som bare pokker og det er mye mix av raser. Er det lov å holde på sånn? En bekjent av meg kjøpte en liten blandingshund til 23 000 og måtte avlive den etter et halvt år fordi den hadde så mange medfødte feil i skjelettet, HD bl. a. Syns griske hundeeiere som ser sitt snitt til å tjene penger uten å gjøre så mye for det kan slutte med dette. Så uetisk i mange tilfeller. Jeg tror at mange raser egentlig ikke passer sammen, for dårlige gener i avkom.

 Det er også i mange tilfeller kjøpers marked også nå. Selv om det ikke virker sånn. Flere og flere sliter med å få selge valpene til blodpris, så her kan man absolutt stille litt krav tenker jeg. Utover vaksine og chip that is. Det er vel ikke så stor etterspørsel etter "koronahundene" lenger.  For ett år siden skulle jo alle ha katt og hund.

Men jeg vedder på at det snart blir en sak om dette. Uetisk avl av både hund og katt. Griske folk...usj!

Anonymous poster hash: 8ff03...a42

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er opp til kjøper å bestemme hvor hen vil kjøpe, og det blir kjøpers problem om hen kjøper fra en shady selger.

Samme som at en kjøper ikke bil på hjørnet uten å få dokumenter.
Det skal følge med dokumenter når man kjøper valp/hund.

De har enda ikke gjort noe med at folk skaffer seg katt, for så å dumpe de når de skal på ferie, så jeg tviler på at de vil gjøre noe med hunder.

Lenke til kommentar

Det er 5 års reklamasjon på hund. Din bekjent burde derfor reklamere på den hunden for å få pengene sine tilbake, eventuelt få omlevert en tilsvarende hund.

Derfor er ditt premiss helt feil også. Det er ikke god butikk å avle frem hunder som må avlives etter ett halvt år.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Gjest 2480d...362

Jeg ville aldri i verden betalt så mye for et kjæledyr. 

Jeg ville heller ha støttet for eksempel Dyrebeskyttelsen, eller lignende organisasjoner... 

Anonymous poster hash: 2480d...362

Lenke til kommentar
Gjest ea224...910
Gjest 8ff03...a42 skrev (På 17.7.2021 den 22.35):

Det er mange, spesielt små hunder til salgs på finn.no. Og selgere tar helt av på pris. Det begynner liksom på 20 000 og har sett noen til salgs til 40 000. Og dette for bastarder.  Bør det ikke snart komme noe form for regulering? For her avles det som bare pokker og det er mye mix av raser. Er det lov å holde på sånn? En bekjent av meg kjøpte en liten blandingshund til 23 000 og måtte avlive den etter et halvt år fordi den hadde så mange medfødte feil i skjelettet, HD bl. a. Syns griske hundeeiere som ser sitt snitt til å tjene penger uten å gjøre så mye for det kan slutte med dette. Så uetisk i mange tilfeller. Jeg tror at mange raser egentlig ikke passer sammen, for dårlige gener i avkom.

 Det er også i mange tilfeller kjøpers marked også nå. Selv om det ikke virker sånn. Flere og flere sliter med å få selge valpene til blodpris, så her kan man absolutt stille litt krav tenker jeg. Utover vaksine og chip that is. Det er vel ikke så stor etterspørsel etter "koronahundene" lenger.  For ett år siden skulle jo alle ha katt og hund.

Men jeg vedder på at det snart blir en sak om dette. Uetisk avl av både hund og katt. Griske folk...usj!

Anonymous poster hash: 8ff03...a42

På større raser finnes det ingen seriøse oppdrettere på finn og de prisene benyttes der har ingen relevans med hva hunder koster normalt. Dessverre gjør mange slett eller inget forbarbeid når de kjøper seg hund, her må mange ta et ansvar selv. Betaler du 23 000 for en eventyrblanding på finn.no er du rett og slett dum. 

Det sagt så har alle som selger en vare i Norge et ansvar for det de selger. Hvis ikke venneen din kan oppnå kontant med selger så ville jeg gått til sak og krevd pengene tilbake. 

Anonymous poster hash: ea224...910

Lenke til kommentar
On 7/17/2021 at 10:35 PM, Guest 8ff03...a42 said:

Det er mange, spesielt små hunder til salgs på finn.no. Og selgere tar helt av på pris. Det begynner liksom på 20 000 og har sett noen til salgs til 40 000. Og dette for bastarder.  Bør det ikke snart komme noe form for regulering? For her avles det som bare pokker og det er mye mix av raser. Er det lov å holde på sånn? 

Det er forsatt lov til å tenke selv. Markedet reguleres av tilbud og etterspørsel, ikke reguleringer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er noe jeg fant på "garanti hund". 

https://retrieverklubben.no/kjop-av-hund-hvilke-lover-gjelder/

 

Merket meg denne:"Hvis du velger å sette valper på din hund, da er du oppdretter, med alle de forpliktelser det fører med seg både juridisk og moralsk." 

Så det er egentlig bare for kjøpere å vite hva de har krav på og opprettholde sine rettigheter ovenfor oppdrettere. Da kommer nok mange useriøse til å komme bort. Men til da er det vel å gjøre folk oppmerksomme. 

Lenke til kommentar
Figaro skrev (6 minutter siden):

Merket meg denne:"Hvis du velger å sette valper på din hund, da er du oppdretter, med alle de forpliktelser det fører med seg både juridisk og moralsk." 

Du glemte neste avsnitt, som er minst like viktig: "Men, et lite/begrenset oppdrett vil reguleres av kjøpsloven, med de muligheter dette gir i forhold til avtalens innhold."

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (9 timer siden):

Når det gjelder levende dyr, så er det ikke bort i natten om det blir regulert.. 

Det koster både tid og penger å avle et valpekull. Spesielt for en seriøs aktør. Utover det åpenbare som fôr og veterinær, kommer det gjerne utstillinger i tillegg. Så ender man gjerne med å ta en del fri fra jobb for å følge opp valpekullet i tillegg.

Hvis noe skulle vært regulert er det helsemessige ting på dyrene og adgangen til å klage, få erstatning for dyr med vesentlige helseplager o.l. Ikke prisen kjøper må betale.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Nedward said:

Hvis noe skulle vært regulert er det helsemessige ting på dyrene og adgangen til å klage, få erstatning for dyr med vesentlige helseplager o.l. Ikke prisen kjøper må betale.

Ettersom TS fokuserte på prisen i førstepost, var det den jeg mente ikke burde reguleres. Noen av oss husker fortsatt prisreguleringen av leiligheter frem til midten av 80-tallet, hvor dette ble løst ved at kjøper betalte et (ofte stort) beløp "under bordet". Ingen er tjent med en slik ordning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...