Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan vet en at noe er rent nok?


Gjest 8b550...13a

Anbefalte innlegg

Gjest 8b550...13a

Henger meg sånn opp i ting som har med renslighet å gjøre, og tenker på hvordan jeg egentlig kan vite at noe er rent nok når jeg vasker det. Om det er synlig skitt så er det jo greit, men mange ting er jo for små til at en kan se dem? F.eks. når jeg dusjer eller vasker hendene, hvordan vet jeg om jeg ikke har brukt for lite såpe? Eller andre ting, som oppvasken, eller klesvasken?

Hvordan forholder dere dere til dette? Hva tenker dere om det? Er det rart eller påfallende at jeg henger meg opp i det? Behøver noen innspill her, kan jo vaske en gang til for sikkerhets skyld men det er mye arbeid da.

Anonymous poster hash: 8b550...13a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, "støv på hjernen" er jo et begrep for de som er unødvendig opptatt av renhold. Men dersom dette går ut over hverdagslige ting, for eksempel at du begynner å tenke på dette mitt i en sosial forekomst, på jobb, eller sliter med å unngå følelsen av at ting ikke er rent nok - at det altså går ut over din hverdag. Da er det innen tvangstanke-kategorien innen psykiatrien. OCD. 

Når det er sagt er litt smuss og skitt bare bra for oss mennesker. Dessverre lever vi i et stadig mer sterilt samfunn, der alt skal være så rent som overhode mulig. Det er ikke uten grunn at de som elver i urbane og sterile bystrøk med daglig kroppsvask og latterlige mengder med renholdsprodukter oftere blir syke enn de som lever på bondelandet og er vant til å omgås litt skitt i hverdagen. 

Personlig har jeg en universalsflaske med renholdsmiddel jeg kjøpte for 3 år siden. Den er 1/3 full. 😜 Det er vannet som rengjør, såpe og renseprodukter er kun et hjelpeprodukt. Jeg bruker oppvaskmiddel for å løse opp fett fra gryter og lignende. Og thats it. Når det gjelder såpe til hender (nå bruker de fleste av oss pumpesåpe som egentlig ikke er å regne som såpe, men et renseprodukt) - så inneholder slikt 80% vann og litt kjemikalier + parfyme. Vanlig såpe er jo kun fett med lut - thats it.

Oppvasken sier du. Zalo reklamerer med "en dråpe er nok" - og det er faktisk nok. Det er gjort forsøk på dette, og funnet ut at dersom du vasker med en dråpe zalo - får du like ren oppvask som de som bruker en stor sprut/dæsj. Når det gjelder klesvasken bruker jeg kun full dosering på undertøy og intime produkter. På vanlige hverdagsklær bruker jeg 1/3 av det som er anbefalt, altså en liten spiseskje. 

Husk at vi lever i et kapitalistisk forbrukersamfunn der produsentene har lyst å selge oss produkter "vi trenger" - og stadig lager nye skreddersydde produkter tilpasset ethvert "behov". Mens sannheten er at de fleste slike produkter inneholder den samme kjemiske greia; bortsett fra små forskjeller i parfyme eller lignende.

Stort forbruk av renholdsprodukter gir mye parfyme og lukt som sprer seg i rommet. Dette er en frisk og oppkvikkende duft som gjør at man får en illusjon av at det er renere, dersom man bruker mye av disse produktene. Les = markedsføringstriks. 😜

Nei; slapp heeeeeeeeelt av. Om det er litt smuss igjen her og der; er det bare sunt for oss mennesker! Det er verre å bruke for mye kjemikalier enn for lite - faktisk finnes det folk som vasker klærne sine med kun en spiseskje eddik. Ser man helt "ekstremt" på det - trenger du kun eddik, en sitron og fettløsende middel - så har du alt du trenger til renhold i hjemmet. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva vil du oppnå med fullstendig renslighet? 

Du vil ikke bli syk av at det er litt bakterier på klærne dine. Hvor enn mye du vasker dem, så vil klærne ha mye bakterier ved seg etter kort tids bruk. Det er mikrober hvor enn vi befinner oss hen. Når du vasker bort synlige urenheter, så ville jeg slått med til ro med at det er rent. 

Lenke til kommentar
Gjest 2be85...c5c

Generelt er det vel sånn at høyere temperatur gir renere vask, så håndklær og sengetøy kan med fordel vaskes på 90 grader. Klær kan gjerne vaskes på 60 grader om de tåler det. Om du ikke klarer å legge bort tanken når det kommer til vask av glatte flater ville jeg kjøpt en liten dampvasker, den minste Kärcher koster ca 700 kr og vil gi deg ro fra tankene. Damp er nemlig ekstremt effektivt og steriliserer overflater uten bruk av vaskemidler, og er super på bad og kjøkken siden det også tar kalkbelegg!

Anonymous poster hash: 2be85...c5c

Lenke til kommentar
Gjest 2be85...c5c skrev (18 minutter siden):

Generelt er det vel sånn at høyere temperatur gir renere vask, så håndklær og sengetøy kan med fordel vaskes på 90 grader. Klær kan gjerne vaskes på 60 grader om de tåler det. Om du ikke klarer å legge bort tanken når det kommer til

Tull. Til vanlig holder 60 grader for det du har behov for å vaske. 90 grader har jeg aldri brukt med mindre jeg skal rense vaskemaskinen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 66606...1b8

Litt bakterier er sunt, det styrker immun forsvaret og ett sterkt immun forsvar hindrer at man blir syk av småting.

Holder man ting altfor rent hele tiden, så blir man oftere syk av småting rundt omkring.

Anonymous poster hash: 66606...1b8

Lenke til kommentar
Gjest 8b550...13a
On 7/12/2021 at 1:21 AM, AnnonymG said:

Hva vil du oppnå med fullstendig renslighet? 

Trygghet. Sinnsro kanskje. Synes det er ekkelt å tenke på at kan være partikler fra f.eks. avføring på tingene mine. Så har jeg en eller annen forestilling som jeg ikke kan begrunne men jeg ikke klarer å kvitte meg med om at "det er dårlig når noe er skittent".

Anonymous poster hash: 8b550...13a

Lenke til kommentar
Gjest 8b550...13a
On 7/12/2021 at 8:17 AM, Guest 2be85...c5c said:

Generelt er det vel sånn at høyere temperatur gir renere vask, så håndklær og sengetøy kan med fordel vaskes på 90 grader. Klær kan gjerne vaskes på 60 grader om de tåler det. Om du ikke klarer å legge bort tanken når det kommer til vask av glatte flater ville jeg kjøpt en liten dampvasker, den minste Kärcher koster ca 700 kr og vil gi deg ro fra tankene. Damp er nemlig ekstremt effektivt og steriliserer overflater uten bruk av vaskemidler, og er super på bad og kjøkken siden det også tar kalkbelegg!

Anonymous poster hash: 2be85...c5c

Det verste er at en del underbukser kun står merket med 40 C, merket "Bjørn Borg" f.eks. så best å sjekke før en kjøper.

Anonymous poster hash: 8b550...13a

Lenke til kommentar
Gjest 8b550...13a
On 7/12/2021 at 8:36 AM, SpecialForce said:

Tull. Til vanlig holder 60 grader for det du har behov for å vaske. 90 grader har jeg aldri brukt med mindre jeg skal rense vaskemaskinen. 

Tror det eneste plagget jeg har som det står 90 C på er ett håndkle:/

Anonymous poster hash: 8b550...13a

Lenke til kommentar
Gjest 8b550...13a
On 7/12/2021 at 8:49 AM, sedsberg said:

Hadde du alltid hatt det 100% rent rundt deg og vært 100% ren selv så hadde du blitt dausjuk så fort du hadde stukket nesa på utsiden av huset.

Men poenget er at jeg vet jo ikke hvilke mikroorganismer som er der og om de er ufarlige eller farlige.

Anonymous poster hash: 8b550...13a

Lenke til kommentar
Gjest 8b550...13a
On 7/11/2021 at 12:28 AM, Kris85 said:

Oppvasken sier du. Zalo reklamerer med "en dråpe er nok" - og det er faktisk nok. Det er gjort forsøk på dette, og funnet ut at dersom du vasker med en dråpe zalo - får du like ren oppvask som de som bruker en stor sprut/dæsj. Når det gjelder klesvasken bruker jeg kun full dosering på undertøy og intime produkter. På vanlige hverdagsklær bruker jeg 1/3 av det som er anbefalt, altså en liten spiseskje. 

Tja, når jeg steker fisk synes jeg det lukter fiskeolje av stekepanna selv etter at jeg har vasket den i to omganger, så da må det vel være "fiskemolekyler" på den enda?

Klesvask synes jeg er spesielt vanskelig, tenker at jeg kanskje har hatt for mye klær i vaskemaskinen slik at ikke vannet har kommet ordentlig til osv. F.eks. sokker. blir de rene inni om en vasker de uten å vrenge de, og dersom en vrenger de så blir da rene på utsiden?

Så kommer støvproblematikken i tillegg. Synes det støver så mye av tøyet, og når jeg tar det ut av skittentøyskurven og legger det i vaskemaskinen så tenker jeg at da sprer det "skitne" støvet fra de skitne klærne seg utover i rommet.

Det blir veldig komplisert dette.

Anonymous poster hash: 8b550...13a

Lenke til kommentar

Å se etter lort eller vaske ei overflate til den ser ren ut er bortiimot meningsløst. Bruk uv-lys til å sjekke om ei overflate faktisk er ren.

Quote

These UV rays show up dirt from all sorts of substances. Materials like blood, urine, saliva, and semen absorb the light and appear to glow under the bulbs – whereas previously they'd have been invisible to the naked eye.

Damp er en fin måte å rengjøre på og fjerrner både bakterier og smuss. Ikke brukes det skadelige eller kostbare kjemikalier heller.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Vi har naturlige barriæerer for å håndtere alt slikt. Vi har tykk hud, bakteriedrepende spytt og magesyre, ørevoks og snørr som filtrerer lufta (til en viss grad) og dreper bakterier. Det meste av microorganismer vi har rundt oss er ufarlige i vanlige mengder.

Det du må være forsiktig med er rundt dyr, fugler etc. mtp. avføring. Har du sår må du også være litt mer forsiktig. Spesielt rundt dyr.

Rått kjøtt (under tibleredning) må også tas på alvor. Unngå krysskontaminering med f.eks. salat eller bestikk du skal spise med etterpå.

Støv er mest bare ubehagelig med mindre du er allergisk.

Så lenge tøyet ser rent ut og ikke lukter vondt så er det rent nok. Det trenger ikke være sterilt.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Gjest 8b550...13a skrev (18 minutter siden):

Tja, når jeg steker fisk synes jeg det lukter fiskeolje av stekepanna selv etter at jeg har vasket den i to omganger, så da må det vel være "fiskemolekyler" på den enda?

Klesvask synes jeg er spesielt vanskelig, tenker at jeg kanskje har hatt for mye klær i vaskemaskinen slik at ikke vannet har kommet ordentlig til osv. F.eks. sokker. blir de rene inni om en vasker de uten å vrenge de, og dersom en vrenger de så blir da rene på utsiden?

Så kommer støvproblematikken i tillegg. Synes det støver så mye av tøyet, og når jeg tar det ut av skittentøyskurven og legger det i vaskemaskinen så tenker jeg at da sprer det "skitne" støvet fra de skitne klærne seg utover i rommet.

Det blir veldig komplisert dette.

Anonymous poster hash: 8b550...13a

Slike tanker er ikke normale å ha. Det virker som du er i ferd med å bevege deg ut mot OCD-kategorien. Les deg litt opp på tvangstanker og prøv å tren deg opp til å ikke fokusere for mye på dette. Det er også verd å ta det opp tidlig med fastlegen din.

Som tidligere kokk kan jeg nevne at det med fiskelukt i panna, kommer av slitt stekepanne. Da er det ofte sprekker og små riper i beskyttelseslaget/teflonen i panna, som følge av feil bruk av redskaper - eller for høy temperatur. Fiskeoljen legger seg deretter i disse sprekkene og gjør at det lukter litt. Men dette er helt ufarlig - og påvirker verken smak eller noe som helst annet å gjøre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Han skal skylle av og tørke panna en gang og stå i det til det går seg til etter noen uker. Å tenke eller styre fokus funker dårlig. Kun å eksponere seg for situasjonen som er ubehagelig vil ha god virkning.

I vaskemaskinen fylles det med så mye klær som anvist og ikke overdriv vaskemiddelet. Så er det bra nok.

Det gjelder å komme raskt i gang og øve mye på eksponering. Jo lenger man holder på med angstdempende tiltak, desto mer avhengig blir man av disse tiltakene. Man blir sykere og mer tid går tapt i hverdagen.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Som Kris85 sier, er du på vei inn i tvangstankeland. Det er ikke sunt. Vanlig såpe fjerner og løser opp fett, og det ødelegger cellestrukturen i bakterier og virus, som er delvis laget av lipider (fettsyrer). Så vanlig såpe er tilstrekkelig til oppvask og kroppsvask. Man trenger ikke koke ting eller bruke desinfiserende middel eller sprit, det kan gjøre vondt verre.

Fjern synlig skitt og smuss, og vær happy med at det aldri kan bli 100% rent. Det er en umulighet, med mindre du vil leve i et "rent rom" som visse laboratorier er.

Les mer om såpe her. Det er fascinerende: https://snl.no/såpe

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det mange gjør feil er å skylle ting i det de ser som "varmt nok vann" og tenker at det er rent. For mange kan veldig varmt vann være 48c hvor de fleste vil ha følelsen av å brenne seg. Men det er ikke tilfelle for bakterier hvor vannet må være over 65 grader.

Med mindre man skal fjerne fett, olje eller annen skitt som går lettere av med varmt vann bør man vaske hendene med såpe og kaldt vann.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...