Gå til innhold

Tesla Model Y leveres i Norge i august


Anbefalte innlegg

uname -i skrev (2 timer siden):

Fant kun dette om nyttelast i Model Y. 

https://www.greencarreports.com/news/1127457_tesla-model-y-specs-released-at-last-no-towing-and-some-other-surprises

"In a quick scan of the weight numbers, the Model Y’s vehicle capacity weight—including driver, passengers, and cargo—of just 954 pounds is lower than that of the Model 3 and surprisingly (verging on alarmingly) small, given a curb weight 4,416 pounds for the Long Range Dual Motor and Long Range Performance Dual Motor versions, with GVWR at 5,302 pounds. . "

Fra manual 

Screenshot_20210715-125035_Facebook.jpg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, Trestein said:

Takk. 3 recalls hvorav 2 angår seatbelts, alle 3 gjelder 'certain'.

Min uthevelse:

Quote

Tesla, Inc. (Tesla) is recalling certain 2018-2020 Model 3 and 2019-2021 Model Y vehicles

Er jo ingenting i forhold til tyske premium-produsenter som må tilbakekalle ca en halv årsproduksjon pga en programvarefeil

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (10 minutter siden):

Takk. 3 recalls hvorav 2 angår seatbelts, alle 3 gjelder 'certain'.

Min uthevelse:

Er jo ingenting i forhold til tyske premium-produsenter som må tilbakekalle ca en halv årsproduksjon pga en programvarefeil

 

Hvilken tysk premium produsent?

Har du link?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Trestein said:

Hvilken tysk premium produsent?

Har du link?

https://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/elektroauto-softwareprobleme-beim-taycan-porsche-ruft-weltweit-43-000-e-sportwagen-zurueck/27383184.html?ticket=ST-8484729-phWNvsKwXd5Lb0ZTXFmo-ap3

Porsche tilbakekaller 43000 Taycan, produksjonen i 2020 var over 20000 biler. Så egentlig skulle vel '... alle så langt produserte bilene...' komme betydelig nærmere enn 'halve årsproduksjonen'. Har ikke funnet totalt antall produserte Taycan

  • Liker 4
Lenke til kommentar
trikola skrev (Akkurat nå):

https://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/elektroauto-softwareprobleme-beim-taycan-porsche-ruft-weltweit-43-000-e-sportwagen-zurueck/27383184.html?ticket=ST-8484729-phWNvsKwXd5Lb0ZTXFmo-ap3

Porsche tilbakekaller 43000 Taycan, produksjonen i 2020 var over 20000 biler. Så egentlig skulle vel '... alle så langt produserte bilene...' komme betydelig nærmere enn 'halve årsproduksjonen'. Har ikke funnet totalt antall produserte Taycan

Ja. Ingen kunder har opplevd problemet, men det kan inntreffe, derfor tilbakekaller de. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 minutter siden):

Ja. Ingen kunder har opplevd problemet, men det kan inntreffe, derfor tilbakekaller de. 

Hva i alle dager prater du om, fra linken;

Sitat

The malfunction was noticed in around 130 vehicles, so it is not a mass phenomenon, added Rechberger.

Sitat

The incidents were put on record for the first time in mid-May at the US traffic safety authority NHTSA. In response to complaints from customers,

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Rart at "biltilsynet" i USA hadde interne etterforskninger fra kundeklager da... 

Den eneste forskjellen på tilbakekallingene er hvor mange Porsche eiere som vil nekte for at det er sant, påstå at noen prøver å sverte Porsche med løyner, påstå at det er «Porsche hatere» som har svertekampanje osv osv. Vi får se. Stille hitil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Den eneste forskjellen på tilbakekallingene er hvor mange Porsche eiere som vil nekte for at det er sant, påstå at noen prøver å sverte Porsche med løyner, påstå at det er «Porsche hatere» som har svertekampanje osv osv. Vi får se. Stille hitil.

Tok ikke den referansen, men det du sa stemte åpenbart ikke. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Tok ikke den referansen, men det du sa stemte åpenbart ikke. 

Ja som sagt så var historien litt annen i Na24 artikkelen. Et sted stod det at bilene som var sendt til usa ikke var rammet.Tydligvis feil det også.

Uansett om bilen plutselig bremser på motorvei er det farlig. Det må jo fikses asap. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Ja som sagt så var historien litt annen i Na24 artikkelen. Et sted stod det at bilene som var sendt til usa ikke var rammet.Tydligvis feil det også.

Uansett om bilen plutselig bremser på motorvei er det farlig. Det må jo fikses asap. 

Det er vi 100% enig i. Alle gjør feil,  spesielt i en slik utvikling vi er inne i nå med mange nye produkter. Denne gangen var det Porsche sin tur og jeg tviler ikke på at de ordner opp og vell så det:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 timer siden):

Når jeg leser på hjemmesiden til consumer reports at Tesla m y må tilbakekalles pga løse sikkerhetsbelter så tror jeg det er sant. Har imidlertid ikke reist over dammen for å fysisk sjekker at det er korrekt. 

Eh, det står i artikkelen din at "a few new Model Y owners" rapporterte noe feil ved setebeltene. Hvorfor dikter du hele tiden opp nye falske påstander?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (10 timer siden):

https://www.consumerreports.org/cars/tesla/model-y/2020/overview/

At Model Y har bra kvalitet er på linje med "jorden er flat". Rapportene og eksemplene er endeløse. Men bare å kaste terningen og bestille. Man kan ha flaks.

image.thumb.png.18360cb80576f82ed27bf8ce6a8bbfda.png

For det første er JD Power ubrukelig. For det andre er den for USA, ikke for Kina og Berlin som er der Model Y i Norge kommer fra.

Skal du fortsette avsporingene dine nå?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (13 timer siden):

Hva blir nyttelasten til Kina-Y'en? Er ikke den basert på Model 3 som kommer desidert dårligst ut på Motors oversikt?

Disse bilene får overvekt – selv uten bagasje

image.thumb.png.bc809bede0f7c6eb32694e05dca667e7.png

 

Nyttelasten de opererer med for Model S stemmer ikke overens med min. Ser ut til at de har trekt førervekt fra den da den er oppgitt til 404 på min bil, noe som gir meg 86kg om jeg har 5 godt voksne i bilen. Med mindre jeg da kjører rundt å fraktee byggematerialer eller sandsekker så har klarer man seg nok. Per dags dato er vel jeg, madammen og kiden rundt 150kg totalt så kan vel laste rundt 300kg med godsaker da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (15 timer siden):

Hva blir nyttelasten til Kina-Y'en? Er ikke den basert på Model 3 som kommer desidert dårligst ut på Motors oversikt?

Disse bilene får overvekt – selv uten bagasje

image.thumb.png.bc809bede0f7c6eb32694e05dca667e7.png

 

Her ser det ut som sjåføren er regnet dobbelt på Model 3. Model S også i følge annen kommentar i tråden, undrer på om det er feil på øvrige modeller også?

På min TM3 LRAWD er maks nyttelast oppgitt til 374kg. Maksvekt minus egenvekt er 449kg. Fordelt på 5 personer blir det 90kg person og bagasje, fordelt på 4 blir det 112kg person og bagasje. Selv om overvekt brer om seg i den norske befolkningen så *burde* det gå helt bra for de fleste familier på 4 som pakker for bilferie.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...