Gå til innhold

Tesla Model Y leveres i Norge i august


Anbefalte innlegg

114kg var altså 4 personer *inkludert* sjøfår. Plassmessig helt greit men med mindre vekta skyldes høy muskelmasse vil ikke TM3 være en ideell bil for så tunge personer siden det er en bil du setter deg *ned* i og ikke *inn* i.

Kjører for øvrig ganske ofte med 5 personer i bilen men da er det gjerne 1-2 voksne og resten (idretts)ungdom godt under 90kg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egenvekt er inkludert fører på 75 kg så det blir vel 5 personer likevel?

Maksvekt - Egenvekt + 75 kg = 524 kg tilgjengelig for fører, passasjerer og bagasje. Delt på 5 personer blir det 104,8 kg pr person inkl fører.

Eventuelkt: Maksvekt - egenvekt (inkl fører på 75 kg) = 449 kg tilgjengelig for passasjerer og bagasje. Det blir 449/4=112,25 kg pr passasjer (kun passasjerene).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 10.7.2021 den 14.25):

Det som er det interessante her er at det kinesiske kommunistpartiet gikk ut i statlige medier og krevde tilbakekalling av 280 000 Teslaer. Hvis fiksen var så enkel, hvorfor i all verden gikk det så langt? Hvorfor ble det bare ikke gjort uten alt styret? Dette er bare en av mange eksempler på hvor myndiighetene i Kina har gått hardt og offentlig ut mot sikkerhets- og kvalitetsproblemer med bilene til Tesla. Hva er det Tesla har gjort for å komme på kant med myndighetene der? Det er en kamp de garantert vil tape.

Og det er litt artig å se forskjellen på USA og Kina. Mens Musk gir fullstendig beng i amerikanske myndigheter, bryter lovpålagte pålegg og sier at børstilsynet der kan suge pikken hans, så kryper han så kneskålene blir utslitt for dikatatorene i kommunistpartiet. Merkelig at denne fyren har sikkerhetsklarering.

 

 

Andre bilmerker som ikke har OTA( over the air) oppgraderinger måtte hatt en normal tilbakekalling. En kollega med ID3 måtte vente en uke og kjøre diesel Polo lånebil for han som var kurset i ID3 software oppgraderinger var på ferie. Tidlig software feil gjorde at 12v batteriet ble tømt. Sier litt om hvor gammeldags bilbransjen er ift Tesla. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mer om vekt: Tilgjengelig lastekapasitet inkluderer taklast, men ikke henger.

Jeg regnet litt på hvordan jeg har brukt min model S gjennom 4 år og kom fram til at jeg alltid har hatt 3-sifret antall kg margin opp til tillatt totalvekt. Selv med 7 personer og lite bagasje, eller færre personer og mer bagasje. Så selv om 415 kg nyttelast (+ 75 kg fører) virker lite for en bil med 7 seter så har det holdt godt for min del. Har riktignok ikke aktivt forsøkt å fylle bilen med ekstremt overvektige personer eller sansekker, men vil anse bruken som helt normal med normal variasjon i personvekt og bagasjemengde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ano__Nym skrev (13 minutter siden):

Andre bilmerker som ikke har OTA( over the air) oppgraderinger måtte hatt en normal tilbakekalling. En kollega med ID3 måtte vente en uke og kjøre diesel Polo lånebil for han som var kurset i ID3 software oppgraderinger var på ferie. Tidlig software feil gjorde at 12v batteriet ble tømt. Sier litt om hvor gammeldags bilbransjen er ift Tesla. 

Jepp, Porsche må også inn nå pga deres feil og den FW oppdateringen ikke støttes over OTA. Men de er jo i en "tidlig" fase enda så håper det blir bedre etterhvert :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 9.7.2021 den 15.01):

Om man ser på antall vag biler i Norge burde de vil absolutt ligge på topp i antall klager om de har gjennomsnittlig klageprosent. 

Etron bruker vel ikke id sitt infosystem?

Et nært familiemedlem kjøpte en brukt vw el bil. Kan ikke si at prisen var 50% av ny på den som var 3år gammel. 

Model Y har vel ikke kommet veldig bra ut i forbruker tester der de selges etter det jeg har lest. Varmeapparat som ikke virker, setebelter som ikke er skrudd fast ,bakluker som ikke lukker ortlig osv.

 

Høres ut som du jobber på VAG. Alle elbiler med litt gammeldags teknologi( sett opp mot de beste i markedet ) vil tape seg mye. 
Tre år gamle VW Golf 2018 med 60-80 tusen km ligger fra 169.000 noe jeg vil si er tett på 50% av de 320.000-340.000 de kostet nye. 

Den største grunnen til stort verdifall vil være  at teknologien forbedrer seg fort og st produsentene senker prisene på nybilene pga konkurransesituasjonen. Mange av elbilene fra 2015-2021 har f.eks ikke OTA mulighet. De hadde veldig kort rekkevidde 120-290km rekkevidde. Noe de fleste av dagens nybiler har. 
 

Audi tok over hele software biten for VAG konsernet. 
 

Om alle Model Y hadde de feilene du påpeker ville det vært ramaskrik. At en og annen har det kan selvfølgelig skje med biler fra alle produsenter. Men i Norge er de tradisjonelle bilmerkene innom verkstedet for lokal klargjøring hvor de utbedrer slike småfeil før kundeutlevering. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ano__Nym skrev (29 minutter siden):

Høres ut som du jobber på VAG. Alle elbiler med litt gammeldags teknologi( sett opp mot de beste i markedet ) vil tape seg mye. 
Tre år gamle VW Golf 2018 med 60-80 tusen km ligger fra 169.000 noe jeg vil si er tett på 50% av de 320.000-340.000 de kostet nye. 

Den største grunnen til stort verdifall vil være  at teknologien forbedrer seg fort og st produsentene senker prisene på nybilene pga konkurransesituasjonen. Mange av elbilene fra 2015-2021 har f.eks ikke OTA mulighet. De hadde veldig kort rekkevidde 120-290km rekkevidde. Noe de fleste av dagens nybiler har. 
 

Audi tok over hele software biten for VAG konsernet. 
 

Om alle Model Y hadde de feilene du påpeker ville det vært ramaskrik. At en og annen har det kan selvfølgelig skje med biler fra alle produsenter. Men i Norge er de tradisjonelle bilmerkene innom verkstedet for lokal klargjøring hvor de utbedrer slike småfeil før kundeutlevering. 

E golfer ble solgt for 289 000kr med største batteripakke. Ble solgt brukt for ca 210 000kr med 40 000km på telleren og 3 år gammel. Leiter du lenge finner du nok biler som er kjørt langt til en lavere pris.

Men den går bare 300km om sommeren.

OTA har vel eksistert noen år på BMW biler med connected drive. 

Nå har man ikke solgt model y i europa så noe ramaskrik har jeg ikke hørt. Det er vel kun i USA det har vert klager. Storparten gjelder vel dårlig finish. 

Nei jeg jobber ikke hos vag. Eier ikke noe vag produkter heller. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 16.7.2021 den 9.47):

E golfer ble solgt for 289 000kr med største batteripakke. Ble solgt brukt for ca 210 000kr med 40 000km på telleren og 3 år gammel. Leiter du lenge finner du nok biler som er kjørt langt til en lavere pris.

Men den går bare 300km om sommeren.

OTA har vel eksistert noen år på BMW biler med connected drive. 

Nå har man ikke solgt model y i europa så noe ramaskrik har jeg ikke hørt. Det er vel kun i USA det har vert klager. Storparten gjelder vel dårlig finish. 

Nei jeg jobber ikke hos vag. Eier ikke noe vag produkter heller. 

Som jeg skrev: Den største grunnen til stort verdifall vil være  at teknologien forbedrer seg fort og at produsentene senker prisene på nybilene pga konkurransesituasjonen.

2019 skrev elbil24: Men også prisen på standardversjonen settes ned, fra 335.400 til 289.900 kroner, noe VW også gjorde tidligere i år. Dette er et prisavslag på 44.500 kroner.

På toppen av disse prisene kommer ofte klargjøring 13-18.000 vinterhjul 12-15.000 og mer ekstrautstyr kunden ønsker. Annen farge, hengerfeste etc. Så fort realistisk 350.000-370.000 i 2018 og tidlig 2019...

Storparten har du noe kilde på eller? Har sett noen enkeltsaker, men det er levert over 70.000 Model Y i 2020 så hadde alle hatt mye feil ville vi lest om ny kommende Tesla konkurs om det var tilfellet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ano__Nym skrev (10 timer siden):

Som jeg skrev: Den største grunnen til stort verdifall vil være  at teknologien forbedrer seg fort og at produsentene senker prisene på nybilene pga konkurransesituasjonen.

2019 skrev elbil24: Men også prisen på standardversjonen settes ned, fra 335.400 til 289.900 kroner, noe VW også gjorde tidligere i år. Dette er et prisavslag på 44.500 kroner.

På toppen av disse prisene kommer ofte klargjøring 13-18.000 vinterhjul 12-15.000 og mer ekstrautstyr kunden ønsker. Annen farge, hengerfeste etc. Så fort realistisk 350.000-370.000 i 2018 og tidlig 2019...

Storparten har du noe kilde på eller? Har sett noen enkeltsaker, men det er levert over 70.000 Model Y i 2020 så hadde alle hatt mye feil ville vi lest om ny kommende Tesla konkurs om det var tilfellet.

Jeg har lagt inn linken. Løse setebelter og løse bolter i bremsekalipter på ca 10 000biler.Consumer report. Tesla går nok ikke konkurs av den grunn.

Jeg har fulgt prisene på e golf ganske lenge på finn.no Riktignok ikke siste 3-4 mnd

Det ble også lagt inn en link som viste antall feil på biler føste år. Tela kom ikke godt ut der heller

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, 10000 (ditt tall, jeg leste bare 'certain') ble kontrollert. Hvem vet hvor mange som hadde løse setebelter? Du?

Hadde det vært en 'premium-produsent' ville kontrollen av 10000 biler (eller hvor mange det nå var) vært et kvalitetstegn, men for Tesla blir nødvendigheten av kontrollen et kvalitetsproblem - det kommer an på synsvinkelelen. 🙄

Endret av trikola
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (2 minutter siden):

Nei, 10000 (ditt tall, jeg leste bare 'certain') ble kontrollert. Hvem vet hvor mange som hadde løse setebelter? Du?

Hadde det vært en 'premium-produsent' ville kontrollen av 10000 biler (eller hvor mange det nå var) vært et kvalitetstegn, men for Tesla blir nødvendigheten av kontrollen et kvalitetsproblem - det kommer an på synsvinkelelen. 🙄

Bare Tesla vet det. Jeg bare summerte opp hvor mange biler det gjalt.

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Trestein said:

Bare Tesla vet det. Jeg bare summerte opp hvor mange biler det gjalt.

Så du skrev at 10000 hadde feilene ...

Quote

Løse setebelter og løse bolter i bremsekalipter på ca 10 000biler

men mente at 10000 ble kontrollert.

Har du i det minste en kilde at det var 10000 som ble kontrollert?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (På 9.7.2021 den 9.50):

Sammenlign epler med epler, mach-e LR 4x4 har 540 i wltp range. Pluss at model y har varmepumpe i motsetning til mach-e så om vinter så går nok model y lenger. Mach-e koster nesten det samme, faktisk 5000kr mer

Nei, en trenger ikke sammenligne på dine villkår. Mach-e begynner på 422.000, -  Model Y begynner på 535.000,-

Epler er at begge er "SUV" i omtrent samme størrelse. Om det er 4wd, batteri ditt, metallic lack datt er mer hvilken eplesort man snakker om.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...