Gå til innhold

Tesla Model Y leveres i Norge i august


Anbefalte innlegg

uname -i skrev (Akkurat nå):

De eksporterer fordi de ikke klarer å selge nok i Kina.  Ventetiden på ny bil i Kina er under 3 uker.

Ja, sikkert fordi de "ikke klarer å selge". Akkurat som alle andre gangene de "ikke klarte å selge" 😂

Husker også hvordan de "ikke klarte å selge" i USA og derfor måtte eksportere til Europa i 2019 🤣

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ano__Nym skrev (2 timer siden):

Skal være rimelig tjukt med gråstein mellom ørene for å velge et VAG produkt foran en Model Y. VAG har etter 100 år i Norge nesten like mange klager hos forbrukerrådet, de har software problemer og får ikke tak i dugenes ingeniører i Tyskland. Har drevet med ID software systemet sitt i et par år mot Teslas 12 år. Bruktverdien på en brukt VAG elvogn vil halveres på 2 år. Ikke lettsolgt med en e-Tron på finn om dagen selv om en pent brukt er bedre kjøp enn el-trillingene til VAG.

Om man ser på antall vag biler i Norge burde de vil absolutt ligge på topp i antall klager om de har gjennomsnittlig klageprosent. 

Etron bruker vel ikke id sitt infosystem?

Et nært familiemedlem kjøpte en brukt vw el bil. Kan ikke si at prisen var 50% av ny på den som var 3år gammel. 

Model Y har vel ikke kommet veldig bra ut i forbruker tester der de selges etter det jeg har lest. Varmeapparat som ikke virker, setebelter som ikke er skrudd fast ,bakluker som ikke lukker ortlig osv.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3irik skrev (2 timer siden):

Jaja, vi med bestilling på syvseter får vente en god stund til tenker jeg. 

7 seter i model Y ser ut som en vits. Da ville jeg satset på en helt annen bil. Kanskje en pent brukt model X i stedet for. Den gir seter det er plass til å sitte i - mye bedre bagasjeplass - tilgjengelig nå - lavere pris.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Simen1 said:

7 seter i model Y ser ut som en vits. Da ville jeg satset på en helt annen bil. Kanskje en pent brukt model X i stedet for. Den gir seter det er plass til å sitte i - mye bedre bagasjeplass - tilgjengelig nå - lavere pris.

Funker vel greit å få to barn baki der, men kan bli snevert for voksne.

tesla-model-y-7-seater-1024x768.jpg

Model X i samme prisklasse har vel bare halve rekkevidden?

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt for trangt for min smak i hvert fall. Dette kan kanskje duge på svært korte turer, men glem langturer med folk baki der. Det er veldig lite plass til både knær, hoder og bagasje.

Klarer ikke å finne rekkevidde etter samme målestokk, men X75D har i hvert fall 383 km etter EPA, mens model Y LR har estimert 505 km etter WLTP. Det sagt så er det ikke stor prisforskjell opp fra X75D til X90D. For øyeblikket ligger det 10 stk X75D og 7 stk X90D til rett under 1/2 mill på finn.no X90D har 414 km etter EPA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (14 minutter siden):

Hvor har du lest dette?

Kan vel ha vert consumer reports el lignende. Det finnes mye om dette på nettet. Lakk har vel også vert et problem.Tak som har falt av/løsnet, dører som ikke går opp osv osv. Godt mulig kina modellene er bedre. Men de har vel også et annet batteri og litt andre forskjeller. 

Har sett ganske mange FSD videoer. Da får man samtidig et inntrykk av støy fra hjuloppheng og knirking. Nå vet jeg ikke hvor langt disse bilene har kjørt,men på lydene fra hjul og oppheng må de minst ha kjørt en million km uten vedlikehold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ano__Nym skrev (13 timer siden):

de har software problemer og får ikke tak i dugenes ingeniører i Tyskland.

Kilde? 

onkel_jon skrev (14 timer siden):

Blir det?

Ja, det blir det. Vanvittig mange som har hatt model 3 som et mellomsteg til model 3. Ser det både i omgangskrets og på div Facebook grupper. Har selv vurdert å kjøpe model 3 og S flere ganger, men har vell endt opp med at det blir Y om det blir Tesla. Taryen avgjørelse etter jeg har prøvd Kia EV6, den ser ut som en veldig bra bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (13 timer siden):

Kan vel ha vert consumer reports el lignende. Det finnes mye om dette på nettet. Lakk har vel også vert et problem.Tak som har falt av/løsnet, dører som ikke går opp osv osv. Godt mulig kina modellene er bedre. Men de har vel også et annet batteri og litt andre forskjeller. 

Har sett ganske mange FSD videoer. Da får man samtidig et inntrykk av støy fra hjuloppheng og knirking. Nå vet jeg ikke hvor langt disse bilene har kjørt,men på lydene fra hjul og oppheng må de minst ha kjørt en million km uten vedlikehold.

Så hvor er disse forbrukertestene? For det var det jeg spurte om. Anekdoter kan man finne om hva som helst.

Ikke skjønner jeg hva dine fantasier om lyder i FSD-videoer har med saken å gjøre heller. Det er nesten som du bare dikter opp ting for å ha noe negativt å lire av deg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (19 minutter siden):

Hva var årsaken til at de måtte kalle tilbake 280 tusen biler i Kina? De har definitivt møtt en del motvind der borte i det siste.

Kalle tilbake?

Storm i vannglass fra media som vanlig.

 

En liten software oppdatering som tilførte et lydsignal ved aktivering av autopilot og acc 😆

 

 

Endret av KriZZ
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (1 time siden):

En liten software oppdatering som tilførte et lydsignal ved aktivering av autopilot og acc 😆

 

Det som er det interessante her er at det kinesiske kommunistpartiet gikk ut i statlige medier og krevde tilbakekalling av 280 000 Teslaer. Hvis fiksen var så enkel, hvorfor i all verden gikk det så langt? Hvorfor ble det bare ikke gjort uten alt styret? Dette er bare en av mange eksempler på hvor myndiighetene i Kina har gått hardt og offentlig ut mot sikkerhets- og kvalitetsproblemer med bilene til Tesla. Hva er det Tesla har gjort for å komme på kant med myndighetene der? Det er en kamp de garantert vil tape.

Og det er litt artig å se forskjellen på USA og Kina. Mens Musk gir fullstendig beng i amerikanske myndigheter, bryter lovpålagte pålegg og sier at børstilsynet der kan suge pikken hans, så kryper han så kneskålene blir utslitt for dikatatorene i kommunistpartiet. Merkelig at denne fyren har sikkerhetsklarering.

 

 

Endret av uname -i
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 timer siden):

Det som er det interessante her er at det kinesiske kommunistpartiet gikk ut i statlige medier og krevde tilbakekalling av 280 000 Teslaer. Hvis fiksen var så enkel, hvorfor i all verden gikk det så langt? Hvorfor ble det bare ikke gjort uten alt styret? Dette er bare en av mange eksempler på hvor myndiighetene i Kina har gått hardt og offentlig ut mot sikkerhets- og kvalitetsproblemer med bilene til Tesla. Hva er det Tesla har gjort for å komme på kant med myndighetene der? Det er en kamp de garantert vil tape.

Og det er litt artig å se forskjellen på USA og Kina. Mens Musk gir fullstendig beng i amerikanske myndigheter, bryter lovpålagte pålegg og sier at børstilsynet der kan suge pikken hans, så kryper han så kneskålene blir utslitt for dikatatorene i kommunistpartiet. Merkelig at denne fyren har sikkerhetsklarering.

Det var vel en frivillig "tilbakekalling" fra Teslas side. Men fiksen var ren software, så det var ikke nødvendig med fysisk tilbakekalling.

Tesla ønsker vel å være i forkant for å bekjempe FUD i Kina, som er forståelig når man ser alle løgnene som har spredt seg der i det siste. Det virker faktisk som Tesla i Kina er mer proaktive her enn hovedkontoret i USA, og blant annet sender advokater etter folk som beviselig lyver.

Det er ingen sikkerhets- og kvalitetsproblemer med bilene i Kina. Faktisk topper Tesla listene over bilene med færrest klager. Og alle de påståtte sikkerhetsproblemene har vist seg å være løgn.

Det er mye du synes er merkelig. Det er ikke så merkelig. Du har nemlig et ganske ensidig syn på Tesla.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...