Gå til innhold

«Dumme hus» vil få skyhøye strømregninger fra 2022


Anbefalte innlegg

On 7/2/2021 at 8:13 AM, Dubious said:

Idiotisk å koble ting til internett.

Vi har hatt flere saker om kameraer og mikrofoner som er på hele tiden.

Hvilke kameraer? 

On 7/2/2021 at 8:41 AM, AndersT2 said:

Kjører selv en Xcomfort pille for 16A på min VVB som er 2kW. Fungert fint i 3 år snart. Har montert Timer hos min mor som gjør samme nytten, uten å være avhengig av smarthus.

Kunne du linket til disse på pm?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AndersT2 skrev (På 2.7.2021 den 8.41):

Kjører selv en Xcomfort pille for 16A på min VVB som er 2kW. Fungert fint i 3 år snart. Har montert Timer hos min mor som gjør samme nytten, uten å være avhengig av smarthus.

Hva bruker du til å styre xcomfort pilla med?
Ekstern inngang, sencio eller xcomforts egne styresystem?
Personlig så jeg for meg å sette opp en boks med en liten Logo PLS og en kontaktor for varmtvannsberederen min men kan jeg styre ei xcomfort pille uten sencio kan jeg jo bruke dette også med tanke på at deler av huset allerede styres av xcomfort dåg kun med lokal logikk.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (17 minutter siden):

Endelig kan en selv bestemme hvor stor del av nettleien en skal betale. Gleder meg til å slippe de latterlig høye faste kostnadene.

Får håpe du har rett og at det ikke blir slik at de som er flinke til å fordele lasta får asvgifter som i dag mens de som ikke er det får høyere.
Misstenker desværre at det kan bli sånn istedenfor at du kan forbruke strøm smart og få en lavere avgift.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (4 minutter siden):

Får håpe du har rett og at det ikke blir slik at de som er flinke til å fordele lasta får asvgifter som i dag mens de som ikke er det får høyere.
Misstenker desværre at det kan bli sånn istedenfor at du kan forbruke strøm smart og få en lavere avgift.

Dette er godt forklart i de nye reglene. De kan ikke utnytte brukerene. Skal fastsettes etter faktiske utgifter 

Lenke til kommentar
21 hours ago, PeteNO said:

Om vi bryter det ned er dette en skatt på fattigdom, rent spesifikt de som ikke bare sitter hjemme på rikstrygdeverket regning. Har du god utdannelse og relevant jobb kan du ha fleksitid og hjemmekontor. Har du ikke en slik utdannelse og relevant jobb er sannsynligheten stor for at du må jobbe 8 til 16 på din fysiske arbeidsplass, helt uavhengig av hva strømprisen måtte være. Komfyren må på når du kommer hjem for å varme de ekke fiskepinnene til poden, du bor til leie så det finnes intet insentiv for huseier å oppgradere til noe "smart". Listen går ut i det uendelige, strøm er en livsnødvendige i et avansert samfunn så langt mot Nord. Gratulerer for et velrettet spark mot de som ligger nede.

Å oppgradere strømnettet påvirker bunnlinjen til disse griske kommunene, så da er visst dette lurt...

Smartbrytere til varmeovnene koster noen hundrelapper på IKEA og kan tas med fra leilgheten når man flytter. Du overdramtiserer ganske godt.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (5 timer siden):

Smartbrytere til varmeovnene koster noen hundrelapper på IKEA og kan tas med fra leilgheten når man flytter. Du overdramtiserer ganske godt.

Har du noen eksempler å vise til? 

Rene tidsur som skrur en last av eller på til godt under hundrelappen er enkelt å finne. Om jeg ønsker tid *og* temperaturstyring blir det verre. I prinsippet burde det ikke være særlig mye dyrere, i praksis har jeg ikke funnet noe.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, dDork said:

Greit at man vil at folk skal utbedre boligene sine. En del har råd til det, og de som har god råd, får nok en anledning til å spare mer. Alt på bekostning av de som har minst. 

Helt riktig. Som vanlig straffer man de som ikke har råd til å være smarte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
dDork skrev (1 time siden):

Greit at man vil at folk skal utbedre boligene sine. En del har råd til det, og de som har god råd, får nok en anledning til å spare mer. Alt på bekostning av de som har minst. 

En trenger ikke gjøre noe som helst som koster penger. Å kjøre oppvaskemaskin og vaskemaskin separat koster ikke penger. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Per Magus said:

 

Det er mange ekstra avgifter for folk som ikke er smarte, for eksempel Norsk Tipping, tobakk og kredittkortrenter. 

https://verdenogvi.blogspot.com/2017/12/dumme-mennesker_14.html 

Hvordan er det relevant? Mener du at alle smarte mennesker har god råd? Det er nok ikke slik verden fungerer.
 

7 hours ago, Salvesen. said:

En trenger ikke gjøre noe som helst som koster penger. Å kjøre oppvaskemaskin og vaskemaskin separat koster ikke penger. 

Det er ikke alle som har mulighet til å begynne å vaske klær eller kjøre tørketrommel om natta eks. Ikke alle kan styre når den eldgamle varmtvannsberederen skal varme vannet eller som har fjernvarme i gulvet om vinteren mm. Jobber man nattskift kan man ikke lade bilen om natten etc.

De som vil komme best unna med dette er de som har mulighet til å hente og lagre strøm når den er billig og bruke fra eks. powerwalls eller v2h når den er dyr.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ano__Nym skrev (2 minutter siden):

Hva tror du skjer med strømprisen/nettleien julaften? Norges dag med høyest forbruk. Fattige må steke ribba en eller to dager før jul og kjipe på varmen om man ikke har ved. Gledelig jul! Oppvaskmaskinen og vaskemaskinen får vente noen dager.

Er man fattig så har man ikke behov for å lage fancy middag, eller sette på maskinen hver dag.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Dubious said:

Er man fattig så har man ikke behov for å lage fancy middag, eller sette på maskinen hver dag.

Selv uføretrygdede lager seg en julemiddag selv om den ikke er like fancy som 5 retters på Kvitfjell palasset.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Budeia skrev (6 timer siden):

Grandiosa er diverre ein vanleg jolemiddag i Noreg.

MdG gjer det vel etter kvart forbode med ved-omnar, på grunn av utsleppa. Så då det einaste moglege å huta seg ut og ned til sydlege strok om vetteren. 

Vedovner må forbys i store byer.
Kommer aldri til å bli forbudt i spredte boliger, altså på bygda.

De fleste nye boliger bygges uten pipe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...