Gå til innhold

Bytte batteri på trådløs støvsuger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

RC batterier er Lipo batterier som er konstruert for å tåle langt mer last. Men jeg skal teste batteriene etterpå vedrørende høyere last når hovedtesten er ferdig. 

Så langt er utladingstesten litt over halveis og alle batteriene viser rundt 1500mA, i kapasitet så det lover godt med tanke på kapasiteten vertfall som skal være 2195mA når dem er nye. 

batteri3.thumb.JPG.576a624aface32aef8a84bec82947a14.JPG

Så får vi se etterpå hvor mye last batteriene tåler før dem bikker under 3.6V som er den nominelle volten dem skal klare....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (8 minutter siden):

Den indre motstanden er uansett veldig lav på alle batteriene så kan ikke se helt hvorfor dem ikke skulle klare en høy last. 

Det hadde dog vært interresant og hvite hvor mye strøm støvsugeren trekte av batteriene under full effekt? Hvpr mange watt er støvsugeren på?

Den er på 125 watt. Med børstemunnstykket 145 :)

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 minutt siden):

Den er på 125 watt. Med børstemunnstykket 145 :)

Det vil da si at ved 18V så skal disse batteriene klare 7 ampere load uten at spenningen går under 3.6V pr. celle. Da vet jeg det. :) 

Jeg synes uansett at det høres mye ut og trekke så mye strøm fra batterier som er max ratet for 10 ampere load. Spesielt siden dette er en støvsuger og at den normalt kan bruke så mye strøm over tid. 

Lenke til kommentar

Det er uansett noe som skurrer her føler jeg. Jeg vet jo ikke helt hvordan du testet den eller hvordan bruksmønsteret har vært etc. jeg er vertfall helt overbevist om at hvis disse batteriene ikke klarer en last på 7 ampere uten å miste fpr mye spenning så er batteriene underdimensjonerte for bruken. Det betyr dog ikke at det er noe galt med batteriene, men heller det at batteriene ikke passet i en slik støvsuger i utgangspunktet. 

Dette er de tilsynelatende "friskeste" batteriene jeg har testet av alle jeg har reddet så langt og de andre batteriene jeg har som er langt eldre og mer brukt klarer fint opp til ratet last. 

Lenke til kommentar

Ikke vet jeg. Kan godt hende de har satt i noen uegnede batterier for å spare et par kroner. Det ville jo ikke være første gangen noe sånt skjer. Watt-styrken jeg oppgir er det som står på selve sugeren. Har ikke testet at det faktisk er det den trekker, men antar den gjør det når det står det.

Hvordan sammenligner spesifikasjonene seg med batteriene jeg har satt inn, "samsung icr18650-29e"?. Om du har rett i din teori, kan jeg forvente at også disse vil bli for svak etter halvannet års bruk?

Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 minutter siden):

Ikke vet jeg. Kan godt hende de har satt i noen uegnede batterier for å spare et par kroner. Det ville jo ikke være første gangen noe sånt skjer. Watt-styrken jeg oppgir er det som står på selve sugeren. Har ikke testet at det faktisk er det den trekker, men antar den gjør det når det står det.

Hvordan sammenligner spesifikasjonene seg med batteriene jeg har satt inn, "samsung icr18650-29e"?. Om du har rett i din teori, kan jeg forvente at også disse vil bli for svak etter halvannet års bruk?

Disse er ratet for 5500mA continious load max. Altså ikke egnet i det hele tatt. Skummelt hvis BMS er satt til å kutte ut ved feks. 10.000mA. Da vil ikke de nye batteriene være beskyttet med tanke på overlast og det kan føre til at batteriene blir svært varme og i værste fall eksploderer eller tar fyr. 

Så de batteriene du satt inn er faktisk dårligere egnet enn dem du sendte meg. Dem vil nok fungere en stund muligens, men jeg personlig ville kastet hele støvsugeren inkludert batteriene og kjøpt ny. Kan være potensielt ganske skummelt dette. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (22 minutter siden):

Disse er ratet for 5500mA continious load max. Altså ikke egnet i det hele tatt. Skummelt hvis BMS er satt til å kutte ut ved feks. 10.000mA. Da vil ikke de nye batteriene være beskyttet med tanke på overlast og det kan føre til at batteriene blir svært varme og i værste fall eksploderer eller tar fyr. 

Så de batteriene du satt inn er faktisk dårligere egnet enn dem du sendte meg. Dem vil nok fungere en stund muligens, men jeg personlig ville kastet hele støvsugeren inkludert batteriene og kjøpt ny. Kan være potensielt ganske skummelt dette. 

Spenstig! Hvor finner du disse dataene? Og jeg er ikke så veldig bekymret; batteripakken har allerede temperatursensor, og støvsugeren blir ikke varm under bruk.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 minutter siden):

Spenstig! Hvor finner du disse dataene? Og jeg er ikke så veldig bekymret; batteripakken har allerede temperatursensor, og støvsugeren blir ikke varm under bruk.

Du har egentlig brutt alle regler her så litt bekymret bør du være. Nå vet jeg jo ikke eksaktlig hvordan BMS etc. fungerer i støvsugeren din, men det du har gjort er å bytte batteripakke uten å bytte ut en trolig spesialtilpasset BMS. Det blir litt som å sette volvo bremser på en BMW. Det funker sikkert en stund, men man vet liksom aldri... 

Lenke til kommentar

Den nominelle effekten til disse batteriene er 3.6V. Det vil si at hvis spenningen detter under 3.6V under last så er enten lasten for høy i forhold til hva batteriet er ratet for, eller batteriet er dårlig. 

Nå er jo dette gamle batterier som også er brukt, og selv om jeg ikke tror dem er dårlige, så vil effekten avta noe. Spesielt når man laster dem opp mot maks over lang tid. 

Det er derfor jeg ble skeptisk over valget av batteripakke som ble brukt av produsenten her. Med fem batterier til (totalt 10 stk. batterier) hvor man koblet 5 og 5 i parallel kunne man utnyttet støvsugeren til det fulle og batteriene hadde trolig var lenger. Men på bekostning av pris og størrelse på batteripakken. 

JEG vilel vertfall ikke kjøpt en støvsuger med en slik batteripakke. Her har dem trolig spart inn litt for mye. Man får faktisk tak i 18650 celler som takler opp mot 20.000mA eller mer. Det er gjerne slike batterier som sitter i Bosch sine proffdriller som fort kan bruke opp mot 50 ampere under last. Dog ikke over veldig lang tid av gangen. 

Disse batteriene jeg tester nå er jo slike batterier man typisk finner i laptop batterier, som ikke krever like mye strøm. Det skal sies at laptop batterier ikke bare har BMS men dem snakker også med Bios i pc'en, noe som gjør styringssystemet til et laptopbatteri langt mer sofistikert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg merker forøvrig at batteriene jeg nå tester bli noe varme ved 1 ampere last og lading. Ikke for varme, men kanskje litt over kropstemperatur (40 grader eller noe). Dette er ganske uvanlig og noe sier meg at disse batteriene har blir kjørt hardt i forhold til hva dem er ratet for. 

Det vil ikke si at batteriene er dårlige (hvis antakelsene mine stemmer) men at dem er missbrukt i form av underdimensjonering fra produsent. Nye batterier vil nok klare seg en stund med overlast, men dem vil fort degraderes og kanskje til slutt ta fyr eller eksplodere. 

Til hjemmebruk for styring av mikrokontrollere og småprosjekter har ikke dette noe som helst betydning. med last under 500mA vil disse batteriene vare i mange mange år til da dem ikke er i nærheten av sine ytre grenser. Det er når batterier blir presset til det ytterste man fort merker en degradering. 

Skal jeg synse litt til så kan det hende det er temperatursensoren som har slått inn i BMS som gjør at støvsugeren ikke virket lenger. For hvis dem blir 40 grader varme med kun 1 ampere last, så tenk deg hvor varme dem blir med 7-8 ampere last over tid...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...