Gå til innhold

Bytte batteri på trådløs støvsuger


Anbefalte innlegg

20 hours ago, Kajac said:

Hele batteripakken selges ikke av verken Bosch eller andre, så de må nok byttes celle for celle. Er helt for gale å måtte kaste en 1,5 år gammel støvsuger når alt unntatt batteriet fungerer utmerket.

Hvis denne er 1,5 år gammel, så er det jo klart en garanti/reklamasjonssak... I hvert fall var det det fram til du skrudde opp støvsugeren selv....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (10 minutter siden):

I Norge/EU er det en del strenge regler som man unngår ved å handle fra steder som Wish, eBay etc. Selgerne må også gå gode for produktene de selger og er ansvarlige ved evt. feil eller skader.

Handler du direkte fra f.eks. eBay så kan du risikere å få utstyr som er direkte livsfarlig. Jeg fikk selv en LED-lampe med et ubeskytta 18650-batteri. Ladekretsen var en motstand og en diode mellom batteri og solcelle. Ved lading ville motstanden begrense strømmen og spenningen. Men når batteriet var fullt ville spenningen øke til ca. 5V. Gjett hva som typisk skjer med disse lampene. 😛

Edit: Cellen byttet jeg selv ut med en beskyttet celle.

Det er vel en egen tråd for dette her inne, men handler man fra Ebay, AliExpress så må man vite hva man driver med og sjekke det man får. Kjøper man mobillader fra AliExpress av billigste sort så plugger man ikke denne i veggen og drar på ferie uten å teste den først. Spesielt under last over tid. 

Skal man ha noe som fungerer ut av boksen med alskens garantier etc. så kjøp over disk i Norge. Er man kjent med evt. problemer og har en litt mer tilbakeholden holdning til det man kjøper samt har kunnskap nok til å evt. spotte feil etc. så kjøp fra AliExpress eller andre steder og spar penger. 

Jeg har som nevnt til gode og oppleve at noe fra AliExpress er søppel. Snarere tvert i mot, med tanke på prisen man betaler. Men man må handle med hodet og ikke hjertet. Dette kan jeg si etter at godt over 1000 pakker hvor 95% av det er elektronikk har dukket opp i postkassen det siste året. 

Det eneste jeg har hatt i kjelleren som ikke funker er en lampe fra Felleskjøpet og en Wifi kontakt fra Clasern, samt en kompressor fra Jula. Og forresten, en kaffetrakter fra Clasern. 

Så er det noe i kjellerne her som ikke finker, så kommer det vertfall ikke fra AliExpress. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om du tar ut laderen på 100% så pines batteriene veldig da. Batterier til droner og slikt bruker å starte selvutlading om de blir ladet til 100% og ikke brukt innen en liten periode for å hindre degradering.

Elbilen min blir sur på meg om jeg lader den for ofte til 100% da det er skadelig for cellene.

Men er litt dårlig av støvsugerprodusenten å ikke ha smart styring av dette, slik at den f.eks aldri lades mer enn 90%. Men det vil jo gi litt redusert driftstid når den er helt ny så er vel derfor de gjør det slikt.

Samme gjelder mobiltelefoner. Lader man dem til 100% og lar dem ligge på det nivået hver eneste natt varer ikke batteriet spesielt lenge. Heldigvis begynner telefoner å bli smartere her og styrer ladingen bedre så batteriet holder lenge for dem som ikke tar vare på det også.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 timer siden):

Selv om du tar ut laderen på 100% så pines batteriene veldig da. Batterier til droner og slikt bruker å starte selvutlading om de blir ladet til 100% og ikke brukt innen en liten periode for å hindre degradering.

Elbilen min blir sur på meg om jeg lader den for ofte til 100% da det er skadelig for cellene.

Men er litt dårlig av støvsugerprodusenten å ikke ha smart styring av dette, slik at den f.eks aldri lades mer enn 90%. Men det vil jo gi litt redusert driftstid når den er helt ny så er vel derfor de gjør det slikt.

Samme gjelder mobiltelefoner. Lader man dem til 100% og lar dem ligge på det nivået hver eneste natt varer ikke batteriet spesielt lenge. Heldigvis begynner telefoner å bli smartere her og styrer ladingen bedre så batteriet holder lenge for dem som ikke tar vare på det også.

Har hørt om BMSer som starter nedtapping av batterier som blir stående fulladet men vet ikke hvor vanlig dette er.
Gressklipperen jeg nevnte tidligere har det ikke og lader batteriet til fullt så snart den står i ladestasjonen og kan bli stående fulladet om jeg parkerer klipperen over en periode.
Merker at det har degradert batteriet på litt over et år ved at både kjøretiden og ladetiden er kortere en forige sommer.
Til sammenligning har mopiltelefonen min en smartlademodus som venter med å lade den helt full til jeg skal bruke den når jeg lader den over natta for å unngå å la batteriet stå med 100% mere en nødvendig.
Men så kommer spørsmålet og det er om styrerommet har funnet det hensiktsmessig at batteriet i produktet dør så tidlig som mulig eller om det kan lønne seg for eierne at batteriet varer ei stund selv om det medfører at kundene slipper å kjøpe nytt produkt eller batteri til det før litt senere en produktet kunne vært optimalisert for.
Enkelte ganger kan det lønne seg å lage et produkt som markedet oppfatter som robust og av god holdbarhet og da designes produktene deretter men det blir en litt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 timer siden):

Du kan ikke koble Biltema batteriene i serie så lenge dem har innebygget beskyttelse.  

Hvorfor i alle dager ønsker du å betale 99 kroner stykket fot Biltema batteriene når du kan få 40 stk. batterier fra Finn til 400 kr? 
 

Fordi jeg ikke trenger 40 stk. Trenger fem, og da blir det rett under 500 kr, som er helt greit. I tillegg har Biltema-batteriene nøyaktig samme navn som de originale (ICR18650). Så når det er såpass enkelt å fjerne beskyttelses-kretsen virker det som det er verd et forsøk. Reklamasjon er neppe aktuelt siden jeg allerede har demontert støvsugeren, og det er mulig å se "skrujern-merker" der den var klipset sammen. 

Om ikke det går, så går den i bosset, og jeg kjøper en ny med utskiftsbare batterier :) 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 minutter siden):

I og med at de "produserer" sin egen oksygen så kan de i teorien brenne under vann. Men siden brennende metaller og kjemikalier og vann ofte ikke går helt fint i sammen ville jeg heller satset på sand hvis mulig.

Godt poeng. Men har ikke  sand. Hva med jord? Det har jeg mye av pga. hagearbeid? Eller inneholder det kanskje for mange brennbare materialer?. 

har forresten også kattesand om det hjelper, men den er kanskje for grov til å kvele flammene.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 timer siden):

Fordi jeg ikke trenger 40 stk. Trenger fem, og da blir det rett under 500 kr, som er helt greit. I tillegg har Biltema-batteriene nøyaktig samme navn som de originale (ICR18650). Så når det er såpass enkelt å fjerne beskyttelses-kretsen virker det som det er verd et forsøk. Reklamasjon er neppe aktuelt siden jeg allerede har demontert støvsugeren, og det er mulig å se "skrujern-merker" der den var klipset sammen. 

Om ikke det går, så går den i bosset, og jeg kjøper en ny med utskiftsbare batterier :) 

Ok, du gjør som du vil. :) Jeg har 5 stk speller nye 18650 batterier med 3.400mA og uten beskyttelseskrets. Di skal få disse fem for 400 kroner hvis du vil. 

Det er disse jeg har. Dette er genuin Panasonic celler. Kapasiteten har jeg testet og den stemmer. 
https://www.aliexpress.com/item/32521427588.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dnu0z82

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (18 minutter siden):

Ok, du gjør som du vil. :) Jeg har 5 stk speller nye 18650 batterier med 3.400mA og uten beskyttelseskrets. Di skal få disse fem for 400 kroner hvis du vil. 

Det er disse jeg har. Dette er genuin Panasonic celler. Kapasiteten har jeg testet og den stemmer. 
https://www.aliexpress.com/item/32521427588.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dnu0z82

Hvis du bor i Bergen eller omegn kan jeg kjøpe dem av deg i dag, ellers blir det biltema. Vil få gjort dette så snart som mulig, så sending i posten er ikke aktuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...