Gå til innhold

Bytte batteri på trådløs støvsuger


Anbefalte innlegg

Kajac skrev (2 timer siden):

And the results are in:
 

Full-ladet er hele pakken på 20,7 volt avslått, og 17,8 volt under last.
Fulle celler:
1: 4,13v 
2: 4,14v
3: 4,13v
4: 4,13v
5: 4,14v

Med andre ord ingen som har større differanse enn 0,01 volt.

Testet tiden fra full-ladet til den sluknet, og jeg bommet grovt gitt. Verken fem eller åtte minutter, men 2 min og 58 sek. Og dette uten noe tilbehør koblet til.

Når den slukner, må den kobles til lader før den kan slåes på igjen. Evt. må batteriet kobles fra for å resette BMS. Så jeg gjorde dette ti ganger:

1: 2:58, spenning etter død var 18,8 volt
2: 1:25, spenning etter død var 18,4 volt
3: 57 sekunder, spenning etter død var 18,4 volt
4: 42 sekunder, spenning etter død var 17,7 volt
5: 38 sekunder, spenning etter død var 17,4 volt
6: 33 sekunder, spenning etter død var 17,4 volt
7: 26 sekunder, spenning etter død var 17,4 volt
8: 24 sekunder, spenning etter død var 17,4 volt
9: 23 sekunder, spenning etter død var 17,3 volt
10: 20 sekunder, spenning etter død var 17,2 volt

Totalt klarte jeg å tyne ut 7 minutter og 35 sekunder ved å resette BMSen for hver gang den stoppet. Det er et godt stykke fra 35 minutter for å si det forsiktig.

Etter dette målte jeg hver enkelt celle igjen:
1: 3,55v
2: 3,65v
3: 3,60v
4: 3,61v
5: 3,63v

Som dere ser er den største forskjellen mellom celle 1 og 2, med 0,1 volt. Jeg aner ikke om det er mye eller lite, men det virker jo som det er noenlunde jevnt dette her.

Blir dere noe klokere av disse tallene?

Blingset også på batteriet, det er lilla (22f). Så det er samme som Altitec selger på linken i min forrige post.

 

Jeg kan ikke se noen åpenbare feil her, isolert sett. Men et batteri med høy indre motstand (som begynner å ta kvelden) mister spenning fortere under last. Du skulle prøvd og måde strømtrekket mens støvsugeren gikk på full guffe. Da hadde du funnet ut dette. Men dette er mer tricky å gjøre. 

Det kan også være selve BMSen som blir varm og kutter ut og som derfor har en feil. 

Men du skriver at batteripakken har en spenning på 17.8V under last. Dette er noe lavt synes jeg. Nominell spenning på batteriet du viser lenger opp er 3.62V. Når fulladet skal altså batteriet klare og holde denne spenningen ved full last. 

Når det er sagt, så kan det se ut til at det er BMS som er problemet ditt og ikke batteriene. De batteriene du viser bilde av er Samsung batterier og dette er geldig gode batterier. Jeg tviler på at disse har tatt kvelden etter ett og et halvt år. Jeg tror problemet er BMS og ladekretsen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (4 timer siden):

Men vil den beskyttelseskretsen føre til noe negativt? 

Ikke sikkert, men når man kobler batterier i serie så må (bør) man ha en balanseringskrets i komersielle produkter. Den innebygde BMSen i disse batteriene balanserer ingenting. Dem er der kun for å beskytte mot overlading, underlading og kortslutning. Dem er også bittelitt lenger enn vanlige celler uten beskyttelse og vil trolig ikke passe i pakken du allerede har.

søk på finn. Jeg sjekket nå. En selger der selger 40stk. Brukte Samsung 3.500mA 18650 celler for 400 kroner. Disse har sittet i en større batteripakke og er derfor i stor grad balanserte. Det betyr også at hver enkelt celle trolig har fått mindre "juling". 

Men som sagt, jeg tror ikke det er batteriene som er problemet her ut fra hva du skriver. BMSen er nok trolig problemet, men å bytte ut denne kan være vrient da dette kan være en del produsert akkurat for denne støvsugeren. 

Når det er sagt så kan også problemet ligge i selve støvsugeren og ikke i batteripakken. Hvis feks. Støvsugermotoren er noe galt med, og den trekker mer strøm, så vil BMS kutte ut batteriene for å spare batterier og deg for fare.  Så feilkildene er egentlig mange. Men BMS tror jeg ut fra hva du skriver her er hovedsynderen. 

Lenke til kommentar

Står støvsugeren i laderen og er fulladet stort sett all den tid den ikke er i bruk?
Om så er så er batteriet rett og slett degradert på grunn av at det har stått fulladet hele tiden.
Er en kjapp måte å ta livet av Lithium batterier på som det ikke snakkes som høyt om og spesielt ikke når det kommer til forbrukerelektronikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
perpyro skrev (17 minutter siden):

Står støvsugeren i laderen og er fulladet stort sett all den tid den ikke er i bruk?
Om så er så er batteriet rett og slett degradert på grunn av at det har stått fulladet hele tiden.
Er en kjapp måte å ta livet av Lithium batterier på som det ikke snakkes som høyt om og spesielt ikke når det kommer til forbrukerelektronikk.

Dette tror jeg kommer helt ann på BMS. Det er jo ikke slik at batteriene blir pumpet med strøm 24/7 når laderen står i. BMS sørger for at  batteriene ikke lader når dem er fulle og starter ikke ladingen igjen før dem når under en viss spenning. Dette kan ta dager/uker for en støvsuger som ikke brukes da denne ikke bruker strøm i mellomtiden. Så jeg ser ikke hvorfor batteriene i en støvsuger skulle ta skade av dette. Vertfall ikke etter så kort tid.

Men det forutser at produsenten har tenkt slik at en støvsuger som dette vil trolig bli plassert i en holder over lenger tid og dermed laget en BMS som tar hensyn til dette. Blir denne støvsugeren brukt 1-2 ganger i uken i tillegg hvor batteriene tømmes helt så ser jeg ikke problemet. 

Jeg tror vertfall ikke at det er det som ermproblemet i dette tillfellet her. Selv om det anbefales og kjøre en storage lading på celler som ikke skal brukes over tid. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
perpyro skrev (7 timer siden):

Står støvsugeren i laderen og er fulladet stort sett all den tid den ikke er i bruk?
Om så er så er batteriet rett og slett degradert på grunn av at det har stått fulladet hele tiden.
Er en kjapp måte å ta livet av Lithium batterier på som det ikke snakkes som høyt om og spesielt ikke når det kommer til forbrukerelektronikk.

Ja, men laderen kobler ut når den er fulladet. Støvsugeren blir brukt minst én gang i uken, og da til den stopper, i tillegg til småting her og der (da kun håndstøvsuger-delen).

Jeg mistenker fremdeles batteriene; selv om batteriet fulladet hadde en spenning på 17,8 under last, sank denne jevnt til den nådde ca. 15,2. Da stoppet støvsugeren. Alt dette ila. 3 minutter. Etter den var stoppet begynte spenningen på batteriet å stige litt. Om det var BMSen som var gåen, ville vel ikke spenningen sunket på denne måten?

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Ja, men laderen kobler ut når den er fulladet. Støvsugeren blir brukt minst én gang i uken, og da til den stopper, i tillegg til småting her og der (da kun håndstøvsuger-delen).

Jeg mistenker fremdeles batteriene; selv om batteriet fulladet hadde en spenning på 17,8 under last, sank denne jevnt til den nådde ca. 15,2. Da stoppet støvsugeren. Alt dette ila. 3 minutter. Etter den var stoppet begynte spenningen på batteriet å stige litt. Om det var BMSen som var gåen, ville vel ikke spenningen sunket på denne måten?

15.2V / 5 = 3.04V. Det vil si at BMS trolig kuttet ut batteriene for å forhindre underlading. Det kan godt være du har rett at det er batteriene som er problemet, men ikke alle. Trolig er det i så tillfelle ett batteri som har høy indre motstand som ikke klarer og levere strøm nok under last. Derfor vil dette gå ut over de andre batteriene som blir belastet mer. Når du målte spenning på alle etter at den stoppet var jo denne ganske lik og det er DET jeg ikke får helt til å stemme. Det er derfor jeg mistenker BMS. 

Men å feilsøke slikt imet forum er jo uansett ikke lett. :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (33 minutter siden):

15.2V / 5 = 3.04V. Det vil si at BMS trolig kuttet ut batteriene for å forhindre underlading. Det kan godt være du har rett at det er batteriene som er problemet, men ikke alle. Trolig er det i så tillfelle ett batteri som har høy indre motstand som ikke klarer og levere strøm nok under last. Derfor vil dette gå ut over de andre batteriene som blir belastet mer. Når du målte spenning på alle etter at den stoppet var jo denne ganske lik og det er DET jeg ikke får helt til å stemme. Det er derfor jeg mistenker BMS. 

Men å feilsøke slikt imet forum er jo uansett ikke lett. :)

Går det an å måle enkeltcellene under last? Vil det gi noen bedre indikasjoner på hvilke celle(r) som er defekt?

Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 minutter siden):

Går det an å måle enkeltcellene under last? Vil det gi noen bedre indikasjoner på hvilke celle(r) som er defekt?

For å måle enkeltceller under last må du koble multimeteret i serie med batteriene. Det vil si at det er multimeteret som måvære forbindelsen. Så dette er ikke mulig på noen enkel måte, eller uten å modifisere batteripakken. 

Men er du HELT sikker på at det ikke er selve laderen? Som er problemet? Altså den du plugger i veggen? Kan jo være en mulighet for at denne går seg varm under lading og ikke klarer og levere nok? 

Uansett vanskelig å svare på. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (17 timer siden):

 

Er klar over at det burde være/er en reklamasjonssak, men synes det er for gale å måtte få ny støvsuger når det kun er kanskje bare én battericelle som er defekt. 

Det er akkurat derfor du betaler ekstra for alt i Norge, for å ha 4 år reklamasjon etter garantitiden. Så like greit å bruke det du betaler for når ting faktisk ryker. Enten får du ny av butikken, ellers så sender de den inn hvor batteriet blir byttet.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (35 minutter siden):

For å måle enkeltceller under last må du koble multimeteret i serie med batteriene. Det vil si at det er multimeteret som måvære forbindelsen. Så dette er ikke mulig på noen enkel måte, eller uten å modifisere batteripakken. 

Men er du HELT sikker på at det ikke er selve laderen? Som er problemet? Altså den du plugger i veggen? Kan jo være en mulighet for at denne går seg varm under lading og ikke klarer og levere nok? 

Uansett vanskelig å svare på. 

Kan selvfølgelig prøve med en annen universal-lader og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Bjerknez said:

For å måle enkeltceller under last må du koble multimeteret i serie med batteriene. Det vil si at det er multimeteret som måvære forbindelsen. Så dette er ikke mulig på noen enkel måte, eller uten å modifisere batteripakken. 

Men er du HELT sikker på at det ikke er selve laderen? Som er problemet? Altså den du plugger i veggen? Kan jo være en mulighet for at denne går seg varm under lading og ikke klarer og levere nok? 

Uansett vanskelig å svare på. 

Du måler spenningen over hver enkelt celle under last. Spenningen vil variere etter intern motstand i hver celle. Strømmen må nødvendigvis være lik gjennom alle cellene og dermed kan man beregne intern motstand (hvis man vet strømmen).

Lenke til kommentar

En liten sidenotis.

River du ut batteriet i støvsugeren og finner de to ledningene som kommer rett ut fra motoren, så kan du lage din egen batteripakke. Kjøp deg en Lipo lader og lade batteripakken i denne hver gang du skal lade dem opp. Da slipper du BMS. Bare lodde cellene sammen (5 stk.) i serie og koble pluss og minus til motoren. 

Veldig enkelt forklart og ikke nødvendigvis helt trygt, men grei skuring hvis du vet hva du driver med. 

Uansett synes jeg det virker mye enklere og kaste denne støvsugeren i søpla for så og kjøpe en ny. Eller evt. reklamere på den selvsagt. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 timer siden):

Med unntak av kjip Wish/eBay/Finn/AliExpress/etc-elektronikk så har alt moderne utstyr av noenlunde kvalitet med LiIon/LiPo-batterier ladekrets som kobler ut når batteriet er fulladet. "Tricle charge" er noe som ofte ble brukt på gamle NiCd, NiMh og blybatterier.

Batteriet står like fremt fulladet og degraderes all den tid sellespenningen ligger på topp.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (11 timer siden):

Dette tror jeg kommer helt ann på BMS. Det er jo ikke slik at batteriene blir pumpet med strøm 24/7 når laderen står i. BMS sørger for at  batteriene ikke lader når dem er fulle og starter ikke ladingen igjen før dem når under en viss spenning. Dette kan ta dager/uker for en støvsuger som ikke brukes da denne ikke bruker strøm i mellomtiden. Så jeg ser ikke hvorfor batteriene i en støvsuger skulle ta skade av dette. Vertfall ikke etter så kort tid.

Men det forutser at produsenten har tenkt slik at en støvsuger som dette vil trolig bli plassert i en holder over lenger tid og dermed laget en BMS som tar hensyn til dette. Blir denne støvsugeren brukt 1-2 ganger i uken i tillegg hvor batteriene tømmes helt så ser jeg ikke problemet. 

Jeg tror vertfall ikke at det er det som ermproblemet i dette tillfellet her. Selv om det anbefales og kjøre en storage lading på celler som ikke skal brukes over tid. 

LiIon batterier har en svært liten selvutlading så når batteriet har nådd toppsellespenning vil den ligge der veldig lenge. Selv min Husqvarna robotklipper mista ikke mere en 3% batterikapasitet over vinteren. Satte den i kjelleren på 52% SOC og den viste 49% 8 måner etter da jeg skrudde den på i vår. Så om støvsugeren brukes en gang i uka topplades den også en gang i uka og blir stående fulladet all den tid den ikke brukes.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 timer siden):

Med unntak av kjip Wish/eBay/Finn/AliExpress/etc-elektronikk så har alt moderne utstyr av noenlunde kvalitet med LiIon/LiPo-batterier ladekrets som kobler ut når batteriet er fulladet. "Tricle charge" er noe som ofte ble brukt på gamle NiCd, NiMh og blybatterier.

Her drar du alle over en kam ser jeg. 

Man finner kjip elektronikk over alt. Også i norske butikker som uansett for det meste kommer fra Kina. Noe er bedre enn annet og det er ikke alltid like enkelt å vite hva som er "best". Som oftest er det ikke høyere pris som bestemmer kvaliteten heller. 

Alle ladere som skal lade Lipo/Lion batterier MÅ jo koble ut når batteriet er fulladet. Eller når BMS gir beskjed til laderen at batteriet er fulladet. Når du snakker om kjip elektronikk fra feks. AliExpress, så snakker du om det billigste man får tak i der og da er jeg enig med deg. Men da har man jo uansett alt for høye forventninger. 

Kjøpte meg en Wifi kontakt på Clasern av kjent merke i form av at dem hadde et navn og modellnummer som kunne søkes opp og hvor man fant datasheet etc. Et rele fra eBay og en Wemos D1 Mini mikrokontroller fra AliExpress til en samlet sum av 110 kroner fungerte MYE bedre og var langt mer pålitelig enn denne kontakten fra Clasern.

Man finner søppel over alt. Det være seg om det er Ebay, AliExpress, Clasern eller Farnell. 

Batteriene som brukes i denne støvsugeren er Samsung batterier og dette er gode batterier. Derfor mistenker jeg at hvis disse er defekt så er det BMS som har skylden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (1 minutt siden):

LiIon batterier har en svært liten selvutlading så når batteriet har nådd toppsellespenning vil den ligge der veldig lenge. Selv min Husqvarna robotklipper mista ikke mere en 3% batterikapasitet over vinteren. Satte den i kjelleren på 52% SOC og den viste 49% 8 måner etter da jeg skrudde den på i vår. Så om støvsugeren brukes en gang i uka topplades den også en gang i uka og blir stående fulladet all den tid den ikke brukes.

Ja, du jar nok rett i det. :) 

Lenke til kommentar

I Norge/EU er det en del strenge regler som man unngår ved å handle fra steder som Wish, eBay etc. Selgerne må også gå gode for produktene de selger og er ansvarlige ved evt. feil eller skader.

Handler du direkte fra f.eks. eBay så kan du risikere å få utstyr som er direkte livsfarlig. Jeg fikk selv en LED-lampe med et ubeskytta 18650-batteri. Ladekretsen var en motstand og en diode mellom batteri og solcelle. Ved lading ville motstanden begrense strømmen og spenningen. Men når batteriet var fullt ville spenningen øke til ca. 5V. Gjett hva som typisk skjer med disse lampene. 😛

Edit: Cellen byttet jeg selv ut med en beskyttet celle.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...