Gå til innhold

Bytte batteri på trådløs støvsuger


Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (17 minutter siden):

Er du HELT sikker på at de fra Biltema ikke har innebygget ladekrets? Da lyver vertfall bildet på nettsiden dems veldig. 

Ja, ganske sikker. Den med utstående pluss-pol er Biltema sin. Den andre er fra støvsugeren

20210630_195827.jpg

20210630_195821.jpg

20210630_195815.jpg

20210630_195810.jpg

20210630_195753.jpg

20210630_195729.jpg

20210630_195721.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, det kan se ut som du har rett. Men jeg er ikke HELT overbevist. Jeg synes det er rart at Biltema selger slike batterier uten beskyttelse og bilde på nettsiden dems lyver forøvrig veldig. 

Jeg ser at batteriene er nøyaktig like lange så da ser det ut til at du har rett, så sant ikke det er beskyttelse lenger under. 

Lenke til kommentar

Jeg håper du balanserte batteriene før du satt dem inn? Jeg ville IKKE latt disse lade uten kontinuerlig overvåking. Kjenn på batteriene ved jevne mellomrom. Blir dem varme så avslutt ladingen med en gang. 

Det er ikke sikkert at kretsen har en egen balansefunksjon og hvis det er BMS som er feilkilden så kan det batteriet med høyest spenning blir overladet. 
 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 minutter siden):

Ja, BMSen du ser på det siste bilde. Som du ser så går det en leder til hver celle, så antar den har en form for balansering 😊

Nei, det er slett ikke sikkert den har det. Det er forskjell på en ladekrets og en balansekrets. Ladekretsen er der for å beskytte batteriene mot over/underlading etc. balansekretsen er der for å sørge for at alle batteriene i serie har lik spenning. Det er slett ikke sikkert denne kretsen har dette, men det er helt sikkert at den har en ladekrets for beskyttelse. 

Hvis du setter inn celler med ulik spenning i serie vil aldri disse bli balansert, noe som resulterer i kortere levetid på batteripakken. Jeg er ganske sikker på at det ikke er batteriene som er problemet her. Jeg kan selvsagt ta feil, men 1.5 år gamle Samsung batterier er gode batterier og dem ryker sjelden. Selv mine 8 år gamle godt brukte batteridriller fra Blå Bosch er like gode den dag i dag. Hvorfor skulle batteriene i en støvsuger plutselig ta kvelden? Og hvis batteriene har tat kvelden så må dette skyldes BMS uansett. 

jeg kryper til korset hvis jeg tar feil her altså, men det er slik jeg tenker. :)

Lenke til kommentar

Det er i hvert fall en eller annen form for overvåking pr. celle, og det er da noe 😛 . Jeg holder fremdeles en knapp på at batteriene er slitt. Dette fordi pakken ladet seg ut jevnt, men raskt under bruk, og differansen på cellene var små når de var utladet, og ikke-eksisterende når de var fulle. Mistenker at den rett og slett ikke tåler å være koblet til lader 24/7 når den ikke er i bruk. Og selvsagt håper jeg å slippe å kjøpe ny støvsuger :) Men vi får se. Skal holde dere oppdatert 👍

Og selvsagt lader jeg den ikke uten å være til stede hele tiden :)

Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 minutter siden):

Det er i hvert fall en eller annen form for overvåking pr. celle, og det er da noe 😛 . Jeg holder fremdeles en knapp på at batteriene er slitt. Dette fordi pakken ladet seg ut jevnt, men raskt under bruk, og differansen på cellene var små når de var utladet, og ikke-eksisterende når de var fulle. Mistenker at den rett og slett ikke tåler å være koblet til lader 24/7 når den ikke er i bruk. Og selvsagt håper jeg å slippe å kjøpe ny støvsuger :) Men vi får se. Skal holde dere oppdatert 👍

Og selvsagt lader jeg den ikke uten å være til stede hele tiden :)

Jeg har åpnet laptop batterier som har vært gode etter 8 år hvor dem har stått i laderen store deler av tiden som fortsatt virker. Som oftest er det BMS eller ETT av batteriene som har tatt kvelden. Disse samsung batteriene blir ikke slitt etter så kort tid. Da ligger i så tillfelle feilen ett annet sted. 

Men tiden får vise. Husk og mål spenning på alle cellene når laderen sier den er full samt etter at støvsugeren stopper. :)

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Første test er inne: Har nettopp tatt en kjapp støvsuging av huset på 8 minutter og 30 sekunder. Med elektrisk børstemunnstykke. Og batterilyset begynte ikke engang å blinke. Tidligere begynte det å blinke etter ca. 30 sekunder, og som vi vet stoppet den etter ca. 3 minutter.

Dette tror jeg faktisk er bedre enn når den var ny; da pleide alltid batterilyset å blinke når jeg var ferdig med runden, selv om støvsugeren ikke stoppet.

SÅ jeg er overbevist om at minst ett av de gamle batteriene er defekt. Kanskje det alltid har vært feil på det. Uansett definitivt et batteriproblem. 

Skal foreta bedre målinger etter jobb, men det ser bra ut så langt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Første test er inne: Har nettopp tatt en kjapp støvsuging av huset på 8 minutter og 30 sekunder. Med elektrisk børstemunnstykke. Og batterilyset begynte ikke engang å blinke. Tidligere begynte det å blinke etter ca. 30 sekunder, og som vi vet stoppet den etter ca. 3 minutter.

Dette tror jeg faktisk er bedre enn når den var ny; da pleide alltid batterilyset å blinke når jeg var ferdig med runden, selv om støvsugeren ikke stoppet.

SÅ jeg er overbevist om at minst ett av de gamle batteriene er defekt. Kanskje det alltid har vært feil på det. Uansett definitivt et batteriproblem. 

Skal foreta bedre målinger etter jobb, men det ser bra ut så langt :)

Som nevnt, så er det nok ikke batteriene som er defekte med ladekretsen som har kuttet det ut av en eller annen grunn. Du sender jo batteriene til meg så da skal jeg teste disse skikkelig og trolig bevise det. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Som nevnt, så er det nok ikke batteriene som er defekte med ladekretsen som har kuttet det ut av en eller annen grunn. Du sender jo batteriene til meg så da skal jeg teste disse skikkelig og trolig bevise det. :) 

Ja, blir spennende å se 🙂

Lenke til kommentar

Har ikke gjort noen "vitenskapelige" tester enda, men kan i hvert fall si at med nye batterier så holder en full-lading til to støvsuginger av huset. Selv med nytt batteri holdt den bare til litt mer enn én støvsuging. Kan tenkes at det alltid har vært en feil på det gamle batteriet.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått batteriene som TS sendte meg som hørte til støvsugeren. Batteriene var godt pakket og når jeg målte dem målte alle batteriene som følger:

batteri1.thumb.JPG.194a0ec41af9c0af685000f40d0517ff.JPG

Batteri 1: 4.04V - Indre motstand: 0.38mOhm
Batteri 2: 4.04V - Indre motstand: 0.33mOhm
Batteri 3: 4.04V - Indre motstand: 0.32mOhm
Batteri 4: 4.04V - Indre motstand: 0.33mOhm
Batteri 5: 4.03V - Indre motstand: 0.32mOhm

Så langt finner jeg ikke noe galt med disse batteriene. Nå skal jeg kjøre en testsyklus på batteriene som først lader dem helt opp, for så og laste dem med 1 amp. til dem er utladet for å måle kapasiteten (mA) før dem blir ladet helt opp igjen. Denne syklusen skjer automatisk og tar ca. 10 timer.

batteri2.thumb.JPG.c7de7cf0750ca55ca07715eae1acf3fb.JPG

Endret av Bjerknez
  • Liker 2
Lenke til kommentar
perpyro skrev (1 minutt siden):

@Bjerknez Kunne du kjøre en last syklus på 5-10A også? Da vil du se om spenningen faller unormalt raskt under belastning. 

 

Får ikke gjort dette med disse laderene, men jeg kan bruke lipo laderne jeg har for å discharge dem med 5 ampere. Jeg tør ikke å laste disse med 10 ampere pr. celle da dette m\nok er en teoretisk verdi. Uansett så beskytter den opprinnelige BMS'en batteriene mot overlast og noe sier meg at dette kan være en av tingene som har skjedd.

Man starter støvsugingen, Motoren trekker mye strøm (kanskje noe galt med motor på støvsuger?) og BMS beskytter kretsen ved å slå den av etter kort tid. 

Ved bytte av batteripakke kan det hende at BMS ble nullstilt og at den vil virke en periode igjen. Men uansett grunn så kan jeg med stor sikkerhet si at disse batteriene er det ikke noe galt med. 

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (34 minutter siden):

Ved bytte av batteripakke kan det hende at BMS ble nullstilt og at den vil virke en periode igjen.

BMSen var frakoblet mange ganger når jeg feilsøkte på de batteriene du nå har fått, uten at det påvirket noe. Så med mindre BMSen kan identifisere at den har fått nye celler, så tror jeg ikke dette er problemet. Jeg er fremdeles sikker på du finner noe galt med en av disse batteriene :) Ellers forstår jeg ikke hvordan i all verden støvsugeren nå fungerer helt utmerket med nye batterier 

 

Bjerknez skrev (38 minutter siden):

Man starter støvsugingen, Motoren trekker mye strøm (kanskje noe galt med motor på støvsuger?) og BMS beskytter kretsen ved å slå den av etter kort tid. 

Når jeg målte spenningen på batteriet under last (av støvsugeren selv), sank spenningen jevnt ned, til den slo seg av på rundt 15,2 volt. Dersom problemet var feil på motoren, ville det ha utartet seg på denne måten? Og skulle ikke det også ført til at støvsugeren virket fint igjen etter å ha stått å hvilt en liten stund?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...