Gå til innhold

Bytte batteri på trådløs støvsuger


Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (13 minutter siden):

Den nominelle effekten til disse batteriene er 3.6V. Det vil si at hvis spenningen detter under 3.6V under last så er enten lasten for høy i forhold til hva batteriet er ratet for, eller batteriet er dårlig.

Jeg vet ikke hva du mener her. Man bruker jo batteriene til spenningen faller langt under 3,6V. Det må nødvendigvis skje under last.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke hva du mener her. Man bruker jo batteriene til spenningen faller langt under 3,6V. Det må nødvendigvis skje under last.

Nyoppladede batterier skal klare en last opp mot det dem er max ratet for uten å synke under nominell effekt. (3.6V). Etter hvert vil batteriene selvsagt miste spenning slik at dem går under 3.6V og da er batteriene i teorien modne for opplading igjen. Derimot vil nok støvsugeren virke selv om spenningen synker noe under 18V. TS skriver at den kuttet ut ved 15.2V. 

18V er altså nominell effekt. Altså effekten som støvsugeren er oppgitt til å bruke og den effekten batteriene skal klare å levere opp til max rating. 

Ved 15.2V (Når støvsugeren kuttet ut) kuttet nok BMS ut batteriene siden hvert batteri da hadde nådd 3V i spenning. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 minutter siden):

Nyoppladede batterier skal klare en last opp mot det dem er max ratet for uten å synke under nominell effekt. (3.6V).

Du mener nominell spenning. Det er dette jeg lurer på. Hvor har du det fra?

Jeg husker en annen definisjon av nominell spenning. Nominell spenning = spenningen når batteriet er 50% utladet (halvparten av kapasiteten er brukt.).

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (20 minutter siden):

Du mener nominell spenning. Det er dette jeg lurer på. Hvor har du det fra?

Jeg husker en annen definisjon av nominell spenning. Nominell spenning = spenningen når batteriet er 50% utladet (halvparten av kapasiteten er brukt.).

Du kan lese mer om det her:

https://commonsensehome.com/18650-battery/

https://snl.no/nominell_verdi_-_elektrisk

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Virker mer og mer som om Bosch har "drete på draget" her og bevisst valgt batterier som er i grenseland i forhold til bruken. Ut i fra Bjerknez' analyse så langt så må jeg jo også regne med at de nye batteriene forringes fort. Spørsmålet er jo da hvilken støvsuger jeg bør velge. Man vet jo aldri hvilke batterier som står i et produkt før man åpner det. Har allerede en "tradisjonell" støvsuger stående, men hele poenget med en trådløs av å slippe ledningkrøll til den daglige støvsugingen, og ikke minst kombinasjonen med håndstøvsuger. Har alltid sett på Bosch som et kvalitetsmerke, og ytelsen på støvsugeren ellers er overraskende god, trenger nesten aldri å dra fram den store støvsugeren lenger. Men nå vet jeg ikke lenger. Dette virker som en nesten som en designfeil, eller rettere sagt et dårlig valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nå testet batteriene med tanke på kapasitet og den ble målt til 1800 til 1940mA i praksis på hvert batteri. Dette er innafor med tanke på at batteriene ble produsert i 2013 og blitt brukt i 1-2 år. Så kapasiteten på batteriene er ikke problemet her. Dem ladet opp og ned, målte lik spenning ved oppstart og ble ladet opp til 4.18V alle sammen. Den interne motstanden var også veldig lav og tilnærmet helt lik på alle batteriene. 
 

I morgen skal jeg teste hvordan batteriene fungerer under tung last. Jeg vet jo at støvsugeren er ratet for 180 watt men om den faktisk bruker så mye vet jeg ikke. 180W er veldig mye å trekke fra fem 18650 celler med max rating på 10.000mA. Helt idiotisk spør du meg. Jeg regner med at BMS beskytter batteripakken for fare, men at denne batteripakken er bygget for å vare er i beste fall ren løgn. 

Men slik jeg ser det er det foreløpig ikke noe galt med disse batteriene. Det er ingenting som tilsier at en eller flere av batteriene er dårlige. Jeg har testet noen dårlige batterier tidligere og kan fortelle at det faktisk er skjeldent at man finner direkte ubrukelig eller dårlige celler. 

I gamle laptop batterier som er 7-8 år gamle kan man finne dårlige celler, men aldri mer enn enn eller maks to. Disse blir gjerne uhyre varme under lading eller har høy indre motstand. Mange av disse batteriene har også stått underladet i flere måneder/år. Dette er ikke tillfelle her. 

skal jeg synse litt, så tror jeg batteriene klarer opp mot 10 ampere load, men ikke i 36 minutter som Bosch mener brukstiden er på denne støvsugeren. Det er galskap og prøve noe slikt med slike batterier. Enten så har Bosch installert en BMS som struper strømforbruket og dermed tillater slike batterier, eller så har dem bare brukt en batteripakke som ikke er egnet. 

jeg skal som sagt teste i morgen med tanke på load. Men jeg tror ingen av disse batteriene klarer 7-10 ampere load i 36 minutter. Dette er ikke forsi det er noe galt med batteriene, men forde dem er uegnet. Veldig rart egentlig. Andre må gjerne komme med innspill her som har litt peiling på dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker på meg som Bosch her forsøker seg på "planned obsolescence" i et forsøk på å tjene mer penger på at folk kjøper ny støvsuger ofte en at støvsugeren varer mer en et par år og med en viss sansynlighet om at dette stammer helt fra styrerommet for å tjene penger selv om det også kan være en økonom som har vært inne i bildet for å spare penger, eller innkompetanse.
Men ettersom det begynner å bli så populært med planlagt sluttdato på produkter så ser jeg ikke bort fra at dette er gjort med overlegg.

Kudos til både @Kajac og @Bjerknez får å gå såpass i dybden på problemet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Testriggen er klar til i morgen. 

E7A5A5BE-ADF0-439C-82BA-D5865A3E04EE.thumb.jpeg.8b726612f355fdef2f6b16b8cc63646d.jpeg

Jeg kommer til å teste ett og ett batteri hvor jeg øker ampere helt til spenning synker under 3.6V. Jeg kommer også til å holde fingrene på batteriene konstant og avbryte testen så fort jeg kjenner at varmen stiger fort og blir for høy. 

Men dette må bli i morgen :) 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (27 minutter siden):

I morgen skal jeg teste hvordan batteriene fungerer under tung last. Jeg vet jo at støvsugeren er ratet for 180 watt men om den faktisk bruker så mye vet jeg ikke. 180W er veldig mye å trekke fra fem 18650 celler med max rating på 10.000mA. Helt idiotisk spør du meg. Jeg regner med at BMS beskytter batteripakken for fare, men at denne batteripakken er bygget for å vare er i beste fall ren løgn. 

125 watt, ikke 180. 145 med motormunnstykket. Vet jeg skrev feil tidligere, men dette er riktig.

20210610_201733.jpg

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Vi snakker fortsatt minst 7 ampere her under kontinuerlig last i over en halvtime som disse batteriene skal tåle. Uavhengig om batteriene tåler dette eller ei så er det ikke noe galt med batteriene. Problemet er underdimensjonert batteripakke, slik jeg ser det vertfall. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Nok et bevis på at CE merking og kjøp fra norsk butikk ikke blr bety "trygghet". I tillegg står det "made in China"  på merkelappen. I mitt hode er denne støvsugeren bare søppel. Det eneste som redder denne fra å potensielt brenne ned huset ditt er BMS styringen. Nå som du har byttet til batterier som nesten har kun halvparten av max rating som de gamle batteriene blir det bar enda værre. Men jada, den vil selvsagt fungere en stund, helt til batteriene begynner å bli slitne. Lykke til... 😶

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batteriene er gode og er kvalitetsmerke, men det hjelper jo lite når den totale pakken er undersimensjonert. Jeg tror derfor at det er BMS som har reddet batteriene og dermed fikk støvsugeren til å kutte ut tidlig. Trolig grunnet varmgang eller andre ting. 

Det betyr i hovedsak at BMS har fungert og gjorde jobben, batteriene er like fine, men underdimensjonerte, huset ditt er like helt etc. hovedproblemet slik jeg ser det er underdimensjonerte batterier. 

jeg kan selvsagt ta kraftig feil. Jeg er ingen ekspert og er åpen for andre innspill, men dette lukter råtten fisk. Noe som forøvrig ikke overrasker meg. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (13 timer siden):

Jeg ser ingenting her som tilsier at nominell spenning på et Litium batteri ikke skal falle under 3,6V under last.

Du kan lese om den nominelle spenningen til batteriene her:

https://www.bixmart.com/Nominal-Voltage-of-Lithium-Ion-Batteries_ep_54-1.html

Lenke til kommentar
8 minutes ago, mobile999 said:

Jeg ser ingenting her som tilsier at nominell spenning på et Litium batteri ikke skal falle under 3,6V under last.

Du kan lese om den nominelle spenningen til batteriene her:

https://www.bixmart.com/Nominal-Voltage-of-Lithium-Ion-Batteries_ep_54-1.html

Det er implisitt. Hvis spenninga skulle ha falt fra 4,2V (100% oppladet) til 3,6V pga. last så hadde man hatt et strømtrekk på 1800A. Gitt intern motstand på 0,32mOhm.

Lenke til kommentar

Poenget er at formuleringene er svært dårlig:

Bjerknez skrev (15 timer siden):

Den nominelle effekten til disse batteriene er 3.6V. Det vil si at hvis spenningen detter under 3.6V under last så er enten lasten for høy i forhold til hva batteriet er ratet for, eller batteriet er dårlig.

 

Bjerknez skrev (14 timer siden):

Nyoppladede batterier skal klare en last opp mot det dem er max ratet for uten å synke under nominell effekt. (3.6V).

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (6 timer siden):

Batteriene er gode og er kvalitetsmerke, men det hjelper jo lite når den totale pakken er undersimensjonert. Jeg tror derfor at det er BMS som har reddet batteriene og dermed fikk støvsugeren til å kutte ut tidlig. Trolig grunnet varmgang eller andre ting. 

Det betyr i hovedsak at BMS har fungert og gjorde jobben, batteriene er like fine, men underdimensjonerte, huset ditt er like helt etc. hovedproblemet slik jeg ser det er underdimensjonerte batterier. 

jeg kan selvsagt ta kraftig feil. Jeg er ingen ekspert og er åpen for andre innspill, men dette lukter råtten fisk. Noe som forøvrig ikke overrasker meg. 

Batteriene er jo åpenbart ikke "like fine" siden de kun holder i et par minutter. Kan godt hende de ikke er i nærheten av like slitt som jeg trodde, og at BMSen stopper den tidlig pga. underdimensjonering, men noe galt er det med de batteriene uansett. Ellers skulle støvsugeren fungert dårligere nå enn den gjorde før.

sedsberg skrev (1 time siden):

Ligger batteriene isolert eller blir de kjølt av viftemotoren på noen måte?

De blir kjølt av viften til støvsugeren. Dvs. "sugeluften" går "igjennom" batteriene og ut bak. Støvsugeren blir ikke merkbart varm under bruk, ei heller med de nye batteriene.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Da kan de kjøres litt hardere. Men det er fremdeles et litt tvilsomt design.

Utifra det jeg leser her så er nok dette et produkt som er laget for å feile. Byggekvaliteten er ikke helt på vanlig bosch-nivå heller. Kanskje det bare er en generisk billigstøvsuger de har klasket logoen sin på? Den var jo ikke av det aller dyreste slaget. Tror jeg betalte 1700 for den.

Er denne et bedre alternativ? Den har i hvert fall utskiftbare batterier :)

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Batteriene er jo åpenbart ikke "like fine" siden de kun holder i et par minutter

Alle batterier degraderes over tid. Du skrev at batteriene kun varer 2 minutter kontra de 36 minuttene dem varte når dem var nye. Dette er vil si at en eller flere av batteriene du sendte meg skulle vært fullstendig ødelagte. Det er dem ikke. Ikke i det hele tatt. Det er ikke batteriene som har gjort at støvsugeren plutselig kun klarte 2 min. Men 36 minutter som Bosch oppgir er nok allerede en veldig teoretisk tid så den tiden får man aldri ut av batteriene tror jeg etter så mange år etter produksjon og 1-2 år bruk.

Med "like fine" så mener jeg at det ikke er je galt med dem utover det jeg vil kalle "normal" slitasje. Det som gjorde at støvsugeren tok kvelden etter kun 2 minutter må skyldes noe annet tror jeg. 

Men jeg skal snart ned og teste batteriene nå. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...