Gå til innhold

Plastposeforbruket redusert med 105 millioner poser på fire år

Anbefalte innlegg

Skrevet
vidor skrev (27 minutter siden):

Poenget er at boksen er såpass liten at den ikke rekker å stinke og fremdeles kan kastes rett i matavfallsdunken.

Du kaster boksen, eller kaster du posen som går i opløsning i dunken?

Begge ville ført til klager her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 hours ago, Dubious said:

Du kaster boksen, eller kaster du posen som går i opløsning i dunken?

Begge ville ført til klager her.

Boksen er så lite at de brukes uten pose, så hele problemstillingen med pose hoppes effektivt bukk over. Bare skyller den etter tømming.

Skrevet
vidor skrev (1 time siden):

Boksen er så lite at de brukes uten pose, så hele problemstillingen med pose hoppes effektivt bukk over. Bare skyller den etter tømming.

Åja, vi har stor dunk for matavfall, ikke noe man drar med seg inn i leiligheten. 
Samme type dunk som for restavfall etc. 
Egentlig idiotisk. 

Skrevet

Handelens "miljøfond" har over en milliard på konto. Imens sliter Oslo avfallsanlegg med nye typer tynne poser og en del avfall blir liggende for lenge og går til forbrenning istedet for å bli resirkulert. Er dette en smart måte å gjøre ting på?

En varslet katastrofe

Da kan fort hele anlegget stanse opp. Fra ti minutter til hele dagen.

– Da hoper det seg opp bak og så risikerer vi ikke å rekke fristen for hvor lenge vi kan ha avfallet liggende. Da må det som andre har sortert riktig gå til forbrenning, sier Fredriksen.

Er poseavgiften egentlig bare et spill for galleriet?

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (1 time siden):

Er poseavgiften egentlig bare et spill for galleriet?

Aldri vært noe problem med poser i Norge, så ja. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Dubious skrev (13 timer siden):

Aldri vært noe problem med poser i Norge, så ja. 

Vi hadde egentlig et ganske genialt opplegg.
Å bruke samme pose til handling og restavfall var rasjonelt, enkelt og billig.
Nå ha vi (EU) forsøkt å lage en løsning på et problem vi ikke hadde.
Resultatet er at vi nå har problemer.
Genialt.

Endret av sk0yern
  • Liker 5
Skrevet

Fra artikkelen som ble linket her vedrørende avfallshåndtering i Oslo:

Sitat

– Det kan se ut som at rundt to av ti lilla poser [som skal brukes til plastavfall] går til restavfall, sier han.

Tanken bak å redusere bruken av handleposer er god. For mange av dem endte opp i naturen, og det er mindre plast i avfallsposer enn i handleposer. Det er en god ting å gjøre denne endringen. Det krever minimalt av oss. 

Å kaste restavfall i plastsortering er altså en så idiotisk trassig oppførsel at jeg mangler ord. Jeg hater folk noen ganger. 

• Liker 1
Skrevet

Det handler også om posene som benyttes av dem som forsøker å gjøre det riktig. For noe må man jo putte restavfallet i. Med færre Kiwi- og Rema-poser inn i hjemmet har folk sett seg nødt til å kjøpe plastposer på rull.

«Jeg har aldri sett så få butikkbæreposer på båndet før», sier pressekontakt Fredriksen. Men på grunn av for tynne poser er det masse løst avfall. «Jeg har aldri sett så få butikkbæreposer på båndet før», sier pressekontakt Fredriksen. Men på grunn av for tynne poser er det masse løst avfall. Foto: Siv Dolmen

Det er langt rimeligere – de billigste rullene koster ned mot 10 kroner. De er i utgangspunktet bedre for miljøet, siden de er tynnere og inneholder mindre plast, men problemet er at mange er for tynne.

– Billigposene sprekker hvis det er en liten skarp kant på noe du kaster. Sånn er det ikke med bæreposene fra butikken, sier driftsleder Vignir Freyr Björgvinsson.

Fra kontrollrommet står han og følger med på alt som skjer på sorteringsanlegget. Resultatet av for tynne poser er at masse løst avfall havner på båndet. Gjenstandene skaper ikke sjelden trøbbel for maskineriet.

Folk vil alltid velge minste motstands vei. Når en rull med tynne, bedritne plastposer koster en tier, mens litt mer robuste poser på butikken koster nesten en tier pr stykk så burde det ikke være overraskende hva folk velger.

Dette blei det også varsla om da posene gikk opp fra ei krone pr stk til 4kr, så 5kr så 7kr er det vel nå blitt?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
:utakt skrev (26 minutter siden):

Tanken bak å redusere bruken av handleposer er god. For mange av dem endte opp i naturen, og det er mindre plast i avfallsposer enn i handleposer. Det er en god ting å gjøre denne endringen. Det krever minimalt av oss. 

Å kaste restavfall i plastsortering er altså en så idiotisk trassig oppførsel at jeg mangler ord. Jeg hater folk noen ganger. 

Jeg har sluttet med å sortere plast etter idiotien med plastposer. All plast går rett i restavfallet her hos meg 👍

Jeg er dog ikke så gal at jeg kaster restavfall i plastsortering..

Endret av Føniks
Skrevet
Føniks skrev (38 minutter siden):

Jeg har sluttet med å sortere plast etter idiotien med plastposer. All plast går rett i restavfallet her hos meg

Hvorfor det? Her i Oslo får vi hvertfall gratis poser til både plast og matavfall på alle dagligvarebutikker. Jeg er ikke perfekt selv, noen ganger går det noe plast i restavfallet, men vanligvis ikke. Det er jo ikke akkurat vanskelig? 

• Liker 1
Skrevet
:utakt skrev (4 minutter siden):

Hvorfor det? Her i Oslo får vi hvertfall gratis poser til både plast og matavfall på alle dagligvarebutikker. Jeg er ikke perfekt selv, noen ganger går det noe plast i restavfallet, men vanligvis ikke. Det er jo ikke akkurat vanskelig? 

Ja det er jo sant. Kanskje jeg skal sortere litt mer plast fremover.

Skrevet
:utakt skrev (1 time siden):

Er mer plast i naturen nå, da de tynne posene går lettere i oppløsning.

Handleposene var ikke et problem, og de få som var i naturen, var enkle å plukke opp. 

• Liker 1
Skrevet
Føniks skrev (1 time siden):

Jeg har sluttet med å sortere plast etter idiotien med plastposer. All plast går rett i restavfallet her hos meg 👍

Jeg er dog ikke så gal at jeg kaster restavfall i plastsortering..

Sluttet med det for lenge siden.
Artikler som dette bidro sterkt: https://www.dn.no/magasinet/miljo/europa/plast/plastforurensning/-vi-klarer-ikke-handtere-var-egen-plast-sa-hvorfor-skal-vi-ta-imot-europas/2-1-787351
Dessuten, plast brenner utmerket godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...