Gå til innhold

Går det an å spille minecraft uten å drepe?


Anbefalte innlegg

MegIkkjeDeg! skrev (45 minutter siden):

Meinar du at det ikkje skal gå ann i kreativ modus?

Det går ann, men det er ikke det spillet går ut på. Spillet har 7 års aldersgrense. Jeg mener at kreativ modus er mye mindre skremmende enn overlevelses-modus i det spillet.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MegIkkjeDeg! skrev (7 timer siden):

Det å avlive dyr og få skinn og kjøtt osv, er selvfølgeleg heilt greit, men mennesker(!) nei takk!

vet ikke hva du er redd for når ungene dine dreper mennesker på spill, men jeg vil bare minne om at de fleste psykopater og massemordere startet med å plage og drepe dyr ;) 

Lenke til kommentar

Nå er barneoppdragelse en privatsak jeg helst unngår å kritisere. Men her er du åpenbart på ville veier.

Det er forskjell på virkelighet og spill. Minecraft er like uskyldig som Ludo. Det finnes absolutt ingen forskning, signaler eller antydning til at barn tar skade av videospill. Dette er gamle myter som hører til 90-tallet i Nintendo sin barndom. Tvert i mot stimulerer videospill kreativitet, samarbeid, kognitive evner og barn blir smartere av å spille videospill som Minecraft. Det er også en så viktig kulturell del av dine barn uansett vil bli eksponert for den type spill gjennom venner og kjente, og på skolen. For ja - Minecraft kan brukes i undervisning. https://www.statped.no/laringsressurser/teknologitema/minecraft-i-et-inkluderende-klasserom/

Ved å skape en "kunstig beskyttende boble" av regler; som ikke kan opprettholdes utenfor husets fire vegger. Der barna garantert kommer til å spille og gjøre sine ting, men kanskje ikke snakke så høyt om det - fordi de ser at de sosiale spillnormene utenfor hjemmet er helt annerledes enn hjemme. Da står de ovenfor et dilemma som et barn aldri skal føle på.

Kulturen med "slem vs snill" der de snille skal vinne over de slemme - finnes i nesten alle medier. Vi har eventyr for barn som illustrerer ganske så groteske drap. Vi har de klassiske tegnefilmene som Tom & Jerry - og i Disney alene er det illustrert 367 000 drap (kilde https://matpat.fandom.com/wiki/Disney_Death_Count). 

Barn tar absolutt ikke skade av slik. Tvert i mot er det viktig etisk og moralsk læring i dette. Det å bygge empatiske evner basert på lærdom tatt fra kreativ tenking etter å ha analysert slike eventyr og fantasier; er en særdeles viktig del av barns oppvekst.

Derimot er den grafiske fremstillingen av drap vesentlig. Svært unge barn trenger ikke se blodige og grafisk sterke scener. Det holder med Donkey Kong som bare faller ned... eller Super Mario som også bare forsvinner med en trist liten musikksnutt. 😜

Jeg skal gå så langt å si - som at jeg tror de fleste her inne er enig med meg i dette. 😃

La ungene få frie spillerom på Minecraft. Det er bare sunt for dem! 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 timer siden):

vet ikke hva du er redd for når ungene dine dreper mennesker på spill, men jeg vil bare minne om at de fleste psykopater og massemordere startet med å plage og drepe dyr ;) 

Å drepe figurer i et spill er ikke det samme som å plage og drepe dyr i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (6 timer siden):

Nå er barneoppdragelse en privatsak jeg helst unngår å kritisere. Men her er du åpenbart på ville veier.

Det er forskjell på virkelighet og spill. Minecraft er like uskyldig som Ludo. Det finnes absolutt ingen forskning, signaler eller antydning til at barn tar skade av videospill. Dette er gamle myter som hører til 90-tallet i Nintendo sin barndom. Tvert i mot stimulerer videospill kreativitet, samarbeid, kognitive evner og barn blir smartere av å spille videospill som Minecraft. Det er også en så viktig kulturell del av dine barn uansett vil bli eksponert for den type spill gjennom venner og kjente, og på skolen. For ja - Minecraft kan brukes i undervisning. https://www.statped.no/laringsressurser/teknologitema/minecraft-i-et-inkluderende-klasserom/

Ved å skape en "kunstig beskyttende boble" av regler; som ikke kan opprettholdes utenfor husets fire vegger. Der barna garantert kommer til å spille og gjøre sine ting, men kanskje ikke snakke så høyt om det - fordi de ser at de sosiale spillnormene utenfor hjemmet er helt annerledes enn hjemme. Da står de ovenfor et dilemma som et barn aldri skal føle på.

Kulturen med "slem vs snill" der de snille skal vinne over de slemme - finnes i nesten alle medier. Vi har eventyr for barn som illustrerer ganske så groteske drap. Vi har de klassiske tegnefilmene som Tom & Jerry - og i Disney alene er det illustrert 367 000 drap (kilde https://matpat.fandom.com/wiki/Disney_Death_Count). 

Barn tar absolutt ikke skade av slik. Tvert i mot er det viktig etisk og moralsk læring i dette. Det å bygge empatiske evner basert på lærdom tatt fra kreativ tenking etter å ha analysert slike eventyr og fantasier; er en særdeles viktig del av barns oppvekst.

Derimot er den grafiske fremstillingen av drap vesentlig. Svært unge barn trenger ikke se blodige og grafisk sterke scener. Det holder med Donkey Kong som bare faller ned... eller Super Mario som også bare forsvinner med en trist liten musikksnutt. 😜

Jeg skal gå så langt å si - som at jeg tror de fleste her inne er enig med meg i dette. 😃

La ungene få frie spillerom på Minecraft. Det er bare sunt for dem! 

Ville holdt meg til å la være å kritisere barneoppdragelse. Når noen ikke har bedt om råd bør man generelt la være å gi det. Hva "de fleste" her inne mener er ikke så viktig i forhold til hvordan andre bør oppdra unga sine.

Barneoppdragelse er kontekstavhengig, en viktig del av dette er barnets personlighet. Det er ikke én modell som passer for alle barn.

Endret av Aiven
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke meningen man skal drepe disse villagerene, så hvorfor ungene dine gjør det må du ta en samtale med dem om. De er bare der som uskyldige beboere, det står ingen steder at de MÅ DREPES. At ungene dine automatisk tenker å drepe dem er ikke spillet sin feil. Det er ikke det de er der for. Fortell dem at det er feil å gjøre det, og hvorfor du syns det.

Spillet går, som du sier, ut på å bygge fine bygninger og ta vare på sauer og kyr og høns som gir deg nye ressurser. Ikke å drepe villagers. Så spør ungene dine om hvorfor de så det naturlig å slakte disse folkene. Ha en samtale om det, istedet for å bare si at det ikke er lov.

Det er litt som grand theft auto var kontroversiellt på sin tid, med at man KUNNE kjøre ned fotgjengere, slå dem, eller skyte dem. Men man måtte ikke på noe som helst vis. I GTA3 f.eks., det første i 3D, var det mulig å kjøre på eller drepe prostituerte og de droppet en liten bunt med penger. Mainstream-pressen så sitt snitt til å vinkle det som om at spillet HANDLET om å drepe prostituerte og måtte forbys. Man kunne jo bare la være å gjøre det.

Sett at det var et spill om vanlig jordbruk, og man skulle passe på arbeidere og dyr og bygge hus og slikt. Hvorfor skulle man ha lyst til å drepe alle som bor i byen da? Det må du snakke med kidsa om. Hvorfor mener de det er greit å fly rett på dem og slakte dem? Hvorfor er det ikke riktig? 

I min barndom var det heavyrock-band og sangtekster som var "den stygge ulven". Der voksne mistolket tekstene til å handle om drap og satanisme og djeveldyrking, som egentlig handlet om andre ting som f.eks. selvopplevde sykehusopphold eller overdoser av drugs, rare drømmer eller bare kvinnfolk. Og en annen ting er at unger klarer helt fint å se forskjellen på å "drepe" i dataspill og å drepe i virkeligheten. Vi er flere generasjoner med folk nå som er vokst opp med dataspill (ofte voldelige) som ikke er psykopater og drapsfolk i virkeligheten. Unger ser ikke på spillfigurer som mennesker heller, bare en haug med firkanter stablet oppå hverandre.

Man kan jo snu litt på det også. Går det an å stå i kø i butikken uten å drepe? Går det an å se en flokk med fugler uten å drepe de? Kan man gå forbi en blomstereng uten å sparke opp alle blomstene? Ja, det kan man. Det at et spill inneholder disse valgene betyr ikke at spillet går ut på å gjøre det verste valget hele tiden. I livet kan man gjøre slike valg hundrevis av ganger hver dag.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...