Gå til innhold

Ufyselig bankrådgiver! Hvordan løse situasjonen?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Kort og enkelt fortalt så har jeg hatt Nordea som min boliglånsbank i 15 år, hvor all økonomien min har blitt behandlet i. For 2 år siden bestemte jeg meg for å selge bolig i samsvar med ny utdanning! Jeg tjente over 1 million på salget!  Nå har jeg fått jobb igjen med god startlønn i ny næring og gave fra mine besteforeldre på 400 000 kr etter fullført utdanning. Selv med 1,2 millioner i EK og god lønn vil ikke nordea gi meg mer enn 3,5 gangen lønn i lån og sier jeg er høy risiko siden jeg skal inn på markedet igjen. De vil også at jeg skal be besteforeldrene mine dokumentere hvor de har fått pengene fra, og jeg for rådgivning om å senke forventningene til boligkjøp og kanskje investere i oppussingsobjekt, for det er det lureste. Og det er masse masse annet ! Jeg er bekymret for pengene mine nå i denne banken, og ønsker å gå over til en annen bank! Er det gebyrfritt og trygt å overføre så store summer etter en utrolig dårlig kunderådgiver? Og kan mann anmelde saken? Og er det lov at de skal greve i privat økonomien til mine besteforeldre? Er ikke dette eventuelt skatteetatens jobb? Hilsen oppgitt nyutdannet som er på boligjakt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke helt hvorfor du skal få mer enn 3,5x selv om du har godt med egenkapital?
Gir egenkapitalen deg bedre månetlig betalingsevne?
Å anmelde er meningsløst, det er ikke ulovlig for banken å ikke gi mer enn 3,5x..

Du vel kjøpe for lånebeløpet pluss det du sitter igjen med etter en egenkapital på lånebeløpet er betalt.
Trenger du f.eks 700 000 i egenkapital, så sitter du jo med 500 000 selv som du kan betale fra egen lomme utenom lånebeløpet du får fra banken.

Lenke til kommentar
Ronaldinho11 skrev (30 minutter siden):

Er det gebyrfritt og trygt å overføre så store summer etter en utrolig dårlig kunderådgiver?

Nettbank kan ha tak på hvor mye man kan overfor ad gangen, og konto ha begrensninger på antall gebyrfrier uttak per år.

Mulig det fortsatt (gammel metode) er enklest med en krysset sjekk fra Nordea som du tar med til den nye banken for å sette inn beløpet, men sjekk gebyr for dette først.

Må man sette egenkapitalen inn i ny bank for å få lån der, eller kan man overføre pengene senere fra Nordea i forbindelse med boligkjøp?

Merk: Rentene kan/vil gå opp og boligpriser kan falle etter du kjøper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kva du får i lån er avhengig av mange faktorar, der inntekt og jobbtryggleik er dei viktigaste, men ikkje einaste. Kva årsløn vil du ha?

Banken ser i tillegg på meir enn berre inntekt når dei gjer ei vurdering. Det viktigaste for banken er å sikre sine verdiar og inntekter. Om dei meiner det er for stor risiko å gje deg meir enn 3,5x i lån så er ikkje det noko du får gjort med. Prøv ein anna bank om du ynskjer meir i lån.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Loko skrev (7 minutter siden):

Hva er din nye årslønn? Det er ikke automatikk i å få 5x inntekten i lån. God egenkapital/sikkerhet vil ikke trumfe over utlånsforskriftenes krav om betjeningsevnen.

Bankene er pålagt å undersøke opprinnelsen til midlene du får. 

Startlønn på 585 000! Nei, banken må ha sin rett i å gi det tilbudet de ønsker! Det er mer den oppførselen og framgangsmetoden! Har søkt i en annen bank som innfridde mye mer, med mye enklere framgangsmetode,enn nordea. Noe som for meg til å lure om det var akkurat denne rådgiveren som bare vil være vanskelig. Det er jo understreket i selvangivelsen min at jeg har mottatt gave fra besteforeldre! Det bør da være nok for banken? Det er vel kun skattemyndighetene eller lignende som kan kreve dokumenter på noe dypere, mener jeg!

Lenke til kommentar
Zeph skrev (6 minutter siden):

Kva du får i lån er avhengig av mange faktorar, der inntekt og jobbtryggleik er dei viktigaste, men ikkje einaste. Kva årsløn vil du ha?

Banken ser i tillegg på meir enn berre inntekt når dei gjer ei vurdering. Det viktigaste for banken er å sikre sine verdiar og inntekter. Om dei meiner det er for stor risiko å gje deg meir enn 3,5x i lån så er ikkje det noko du får gjort med. Prøv ein anna bank om du ynskjer meir i lån.

Støtter den! Håper bare de er villige til å være behjelpelig å.la meg overføre pengene til en annen som er villige å gi meg gode betingelser! Da mtp at jeg har låst mye av pengene i Nordea sine sparekontoer

Lenke til kommentar
linux-fan skrev (56 minutter siden):

Nettbank kan ha tak på hvor mye man kan overfor ad gangen, og konto ha begrensninger på antall gebyrfrier uttak per år.

Mulig det fortsatt (gammel metode) er enklest med en krysset sjekk fra Nordea som du tar med til den nye banken for å sette inn beløpet, men sjekk gebyr for dette først.

Må man sette egenkapitalen inn i ny bank for å få lån der, eller kan man overføre pengene senere fra Nordea i forbindelse med boligkjøp?

Merk: Rentene kan/vil gå opp og boligpriser kan falle etter du kjøper.

De fleste banker nå kan du elektronisk flytte til elelr så kan du ta kontakt med den nye banken og de ordner som regel alt. bare fylle ut fullmakt

Lenke til kommentar

Holder på å flytte fra Sbanken til KLP pga av DNB oppkjøp så opprettet nye kontoer og bestilte kort og holder på å ta overflyttingen stegvis.

Flytter over avtalegiro avtaler og bytter info på alle tredjeparts utbetalinger ( norsk tippingsider osv) før jeg flytter bankkontoene over. det kan gjøres elektronisk.

Men aksjesparekontoen er på tur over til KLP og det ble også gjort i nettbanken til KLP med ett elektronisk skjema//fullmakt. OBS opprett ny ASK i nybank og flytt ASK til ASK ellers så vil du utløse skatt.

 

Endret av Lugmeister
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt tilsvarende problem med Nordea. De ville ikke gi meg boliglån i det hele tatt og de nektet meg sågar kredittkort. Da gikk jeg rett over veien til Danske Bank som ga meg boliglån og kredittkort uten diskusjon.

Som nevnt over var bytte av bank helt uproblematisk da den nye banken ordnet alt for meg. Det eneste jeg trengte gjøre var å informere jobben om ny bank for lønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan også anbefale Danske Bank. Flyttet fra DnB til Danske Bank da jeg kjøpte min første bolig. Hos DNB følte jeg at jeg måtte stå med lua i hånda for å få lån, tross to sikre inntekter og god egenkapital + sparing. I Danske bank ble jeg satt rett inn i fordelsavtaler med beste lånerente i landet, tilgang til VIP-kundesenteret og all ting. Jeg løftet knapt en finger i den prosessen, men måtte åpenbart starte nye avtalegiroer osv. som var litt masete. Da byttet var gjort ble tonen fra DnB annerledes. Boliglånsrenta kunne de senke 0.5% for å matche og BSU-kontoen trengte jeg ikke røre allikevel. Aldri sett meg tilbake. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ronaldinho11 skrev (21 timer siden):

Startlønn på 585 000! Nei, banken må ha sin rett i å gi det tilbudet de ønsker! Det er mer den oppførselen og framgangsmetoden! Har søkt i en annen bank som innfridde mye mer, med mye enklere framgangsmetode,enn nordea. Noe som for meg til å lure om det var akkurat denne rådgiveren som bare vil være vanskelig. Det er jo understreket i selvangivelsen min at jeg har mottatt gave fra besteforeldre! Det bør da være nok for banken? Det er vel kun skattemyndighetene eller lignende som kan kreve dokumenter på noe dypere, mener jeg!

Dem er pliktig til å undersøke midlenes opprinnelse. Hvis dem i tillegg har misstanker så er dem pliktig til å grave dypere. Da vil ikke forklaringen  du fikk det i gave være nok. Din eksisterende bank sitter ofte på mer info enn andre banker og kan derfor oppleves som strengere. 

Eksisterende bank har kunnskap om din interne betalingshistorikk. Betaler du alltid litt for seint er det negativt i en lånesøknad.

Dem har også oversikt over dine kontobevegelser. Kanskje er kontoen din flagget pga mange utenlandske transaksjoner. Betalinger til feks nettlommebøker som igjen kan gå til gambling, hvitvasking mm.

 

 

 

 

Endret av Loko
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...