Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Får man portabel aircondition i "vinduvariant" eller med to slanger i Norge?


Anbefalte innlegg

1 minute ago, Dubious said:

Bare å kjøpe det, men til den prisen så kan man likeså installere varmepumpe.

 

Just now, Randeboy said:

Med den prisen der er det jo billigere å montere AC med inne og utedel.. Den lokale leverandøren hadde tilbud nå på 8000+montering. 



Hadde man bare fått lov å gjøre en permanent installasjon... :(

Endret av MegaMann2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Marinade87 skrev (4 timer siden):

Her selges kun de portable på hjul, med 1 slange bak som skal lede luften ut. Problemet er da at all luften som slangen blåser ut, kommer fra innsiden, og da må komme inn igjen i huset. Det hjelper lite da at enheten blåser kald luft i fronten, når den like etterpå trekker ut igjen den kjølige luften fra rommet via slangen, og denne luften må erstattes av varm uteluft som siver inn gjennom ventiler og sprekker. Men jeg vet at disse portable på hjul, også finnes i varianter med to slanger, slik at man unngår at den trekker luft ut. Men aldri sett noen til salgs i Norge.

Snakker du av erfaring her eller antar du? Jeg har nemlig en slik en med 1 slange og den fungerer utmerket til sitt bruk. Den er jo langt fra slik som en ordentlig fastmontert varmepumpe, men vi har en billig Cotech fra clas ohlson og den funker topp til vårt bruk; nemlig å kjøle ned soverommet før vi legger oss. Den bråker som et uvær, så det er helt uaktuelt å sove med den, men vi får enkelt ned temperaturen de få gradene vi trenger.

edit: Ser at Tek.no nettopp publiserte en test: https://www.tek.no/samletest/i/Aleyqx/billig-og-flyttbar-aircondition

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Anbefaler å gå for en Silent utgave om man ønsker å bruke dette på soverom. Og man bør helst ikke kjøpe større kjølekapasitet enn man trenger. Vi har en Electrolux ChillFlex Pro Gold og den er helt knall, den bråker, men vi klarer å sove med den på gjennom natta om det trengs.

Våres soverom gikk fra 30c i den værste varmen i 2018, til å måtte dra over dyna for ikke å fryse. Det fungerer helt gull. Men man må tette rundt vinduet godt. På gjesterommet (Hvor vi også har en ChillFlex Pro, men ikke Gold) står sola og steker hele ettermiddagen, og hvis det ikke er tett der, så suger maskina glovarm luft rett inn i rommet igjen

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Mange gode løsninger. Liker den Qlima Monoblocken. Ser egentlig ut som den kan brukes nesten som en vindumodell og at den har ben å stå på. Men ser den koster 11k. Hadde håpet å slippe unna med noe omtrent i samme prissjiktet som de portable til 2.5-4k. Men ser at det kan bli vanskelig.

Det skal brukes på en hytte i sommer som ikke er min egen, og som ikke har innlagt strøm. Derfor må det være noe midlertidig og som ikke bruker mer strøm enn nødvendig. Hjemme har jeg ordentlig varmepumpe med inne og utedel så denne blir vel helst stående i boden.

Nimrad skrev (1 time siden):

Snakker du av erfaring her eller antar du? Jeg har nemlig en slik en med 1 slange og den fungerer utmerket til sitt bruk. Den er jo langt fra slik som en ordentlig fastmontert varmepumpe, men vi har en billig Cotech fra clas ohlson og den funker topp til vårt bruk; nemlig å kjøle ned soverommet før vi legger oss. Den bråker som et uvær, så det er helt uaktuelt å sove med den, men vi får enkelt ned temperaturen de få gradene vi trenger.

edit: Ser at Tek.no nettopp publiserte en test: https://www.tek.no/samletest/i/Aleyqx/billig-og-flyttbar-aircondition

De med 1 slange får absolutt jobben gjort de også, og de har absolutt sin plass med at de er mye enklere å håndtere enn en med 2 slanger. Men dessverre ikke like effektivt. Det blir da litt som et badekar med hull i bunn hvor man hele tiden må fylle på nytt lunkent vann. Man vil klare å bade komfortabelt så lenge man har stor nok tank. Ulempen er bare at man bruker 4 ganger så mye vann. 

Jeg ser at plastlisten til den ene Sandstrøm kjøleren i testen har 2 hullgjennomføringer? Men ingen indikasjon på om det er for 2 slanger. Er det ene hullet en katteluke kanskje? 😁

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (6 timer siden):

Tingen er at de med en slange, suger luften du har i rommet, som du driver å KJØLER ned, og varmer den opp og kaster ut. Luften som sirkulerer igjennom viften som blåser ut i rommet kjøles jo selvfølgelig ned. Poenget til trådstarter er at de med to kanaler, som henter luft til konsensator utenfra er mye mer effektive da de ikke stjeler kald luft, fra nettopp rommet. 
 

Vi har to stk selv, og det er betydelige mengder med luft som blåses rett ut fra rommet. 

De fra USA er vel slike som henger på vinduet.

Å suge varm luft inn og gjennom maskinen vil føre til at av maskinen vil bli noe mindre effektiv og sikker noe varmelekasje. Men mulig jeg var litt for rask på avtrekkeren, jeg kan se at det har en hensikt å ikke blåse kald luft ut.

Men hvis dem hadde vært så mye mer effektive så hadde vel ingen laget dem kun med utsug også.. 

Lenke til kommentar

Det er også en løsning som jeg har vurdert., det eneste er at ofte har ikke airconditionet eget inntak for innedelens luft, og utedelens luft. Den har et stort felles gitter hvor det suges luft til nedkjøling av både ute-elementet og inne-elementet. Men det vil fortsatt være noe bedre enn kun en slange ut.

Lenke til kommentar
On 6/1/2021 at 6:14 PM, freddy85 said:

Da får du bare heller kjøpe deg en vifte til å plassere i vinduet:) mye mye billigere også. Både når det gjelder strøm og anskaffelse.

Siden luften ute i ditt tilfelle er mye kaldere enn den inne.

Det kan faktisk forekomme at inneluften har en høyere temperatur enn uteluften på grunn av solens oppvarming av bygget.

En varmepumpe for kjøling har ellers to oppgaver: 1 å senke temperaturen. 2. Å trekke ut fuktighet av luften. I tropiske land så kan reduksjon av fuktighet i inneluften være nesten viktigere enn å redusere temperaturen. (Når relativ fuktighet inne og ute ligger på rundt 90%)  

Ellers veldig bra beskrivelse i den linken som er postet over, men tror ikke de har tatt med beskrivelsen av det som går på reduksjon i fuktighet. (Skummet bare raskt gjennom.)

Hvis man befinner seg i land med tropisk klima, så får man både tilført fuktighet og varme når man trekker inn uteluft, slik at man får "dobbelt tap". I Norge så er vel det med fuktighet ikke så vikting.

Rettelse, de hadde tatt det med:

Quote

Fordi luften kan avkjøles til under duggpunktet ved fordamperen, kondenserer fuktigheten i luften. Den blir altså ikke bare nedkjølt, men også avfuktet. Dette har en positiv effekt på inneklimaet, siden den kjølige luften verken er fuktig eller klam.

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (53 minutter siden):

Det kan faktisk forekomme at inneluften har en høyere temperatur enn uteluften på grunn av solens oppvarming av bygget.

En varmepumpe for kjøling har ellers to oppgaver: 1 å senke temperaturen. 2. Å trekke ut fuktighet av luften. I tropiske land så kan reduksjon av fuktighet i inneluften være nesten viktigere enn å redusere temperaturen. (Når relativ fuktighet inne og ute ligger på rundt 90%)  

Ellers veldig bra beskrivelse i den linken som er postet over, men tror ikke de har tatt med beskrivelsen av det som går på reduksjon i fuktighet. (Skummet bare raskt gjennom.)

Hvis man befinner seg i land med tropisk klima, så får man både tilført fuktighet og varme når man trekker inn uteluft, slik at man får "dobbelt tap". I Norge så er vel det med fuktighet ikke så vikting.

Rettelse, de hadde tatt det med:

 

Slik jeg skjønte så var ikke poenget å trekke inn luften ute, men å la den gå gjennom maskinen før ut igjen uten å ha gått inn i rommet. Et lukket system. Men jeg tenker fortsatt at hvis det var mer effektivt så hadde alle maskinene hatt den funksjonen.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, freddy85 said:

Slik jeg skjønte så var ikke poenget å trekke inn luften ute, men å la den gå gjennom maskinen før ut igjen uten å ha gått inn i rommet. Et lukket system. Men jeg tenker fortsatt at hvis det var mer effektivt så hadde alle maskinene hatt den funksjonen.

Ja det er nok poenget, og det er nok hevet over tvil at det blir mer effektivt. Hvorfor de fleste "maskinene" ikke har to slike slanger har nok å gjøre med pris, kompleksitet og brukervennlighet. Anleggene blir dyrere og vanskeligere å installere og bruke. Man regner vel med at det er enklere å selge "så enkelt, billig og brukervennlig som mulig" 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...