Gå til innhold

Problemer med å finne sett med 2x16gb DDR3 ram


Oly

Anbefalte innlegg

Jeg har noen PCer med 8gb DDR3 ram, og den PCen jeg bruker til vanlig har 16gb DDR3 ram. Dette er PCer fra 2011-2014 (iallefall hovedkort og CPU). Jeg har foreløbig ingen planer om å oppgradere hovedkort og CPU osv, men jeg ser at ting som nettlesere og nyere spill begynner å spise mer ram enn noen gang. Derfor tenkte jeg at jeg bare kunne cashe ut og få meg sett med 2x16gb DDR3 ram til PCene, for 32gb ram bør holde lenge.

Nå tok jeg å søkte både på prisguiden.no og prisjakt.no etter sett med 2x16gb DDR3 ram, men det ser ut som sett med totalt 16gb DDR3 ram (2x8gb) er det som er å finne her. Jeg fant en minnetype som heter DDR3L, men i følge spesifikasjonene til mine hovedkort støtter de ikke DDR3L ram.

Har slike sett med 2x16gb DDR3 ram alltid vært en mangelvare? Skal jeg bruke DDR4 ram så må jeg bruke tusenvis av kroner på nye hovedkort & CPUer, noe som jeg ikke ønsker å bruke penger på nå. Jeg har 2 generasjons (2000-serien) og 4 generasjons (4000-serien) av i5 og i7 CPUer, som drar det meste av spill enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg siklet lenge på akkurat dette settet, kun 1stk igjen på lager hos multicom (jeg sendte mail til dem for en stund siden og spurte om de vil få flere inn på lager).

Det som hindrer meg å kjøre denne er som sagt det at jeg ikke har funnet god nok dokumentasjon på at DDR3L kan kjøres på mine hovedkort. Det står at det skal virke i følge noen artikler, jeg får lese litt videre angående dette.

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg bekreftet at hovedkortet til min primær PC støtter DDR3L:

https://www.msi.com/Motherboard/Z97-GAMING-7/Specification

Edit:

Jeg fant en nettside som heter Ram City, hvor en kan skrive inn modell-nr på hovedkort, og så få opplyst hvilke ram-brikker som er kompatible med det og det hovedkortet. I følge den siden skal alle mine hovedkort støtte DDR3L, men jeg sliter fortsatt med å finne offisiell dokumentasjon / sikker dokumentasjon på at dette faktisk er tilfellet.

Edit 2:

Crucial sin nettside har et eget søkefelt for å sjekke om ram-brikkene er kompatibelt med ditt hovedkort. Jeg har nå fått bekreftet at alle mine hovedkort kan kjøre DDR3L ram, så dette må stemme 🙂

Endret av Oly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være at du får problemer med 16 GB brikker; selv om hovedkortet støtter 32 GB over 4 slotter* så kan det være at maks størrelse for én minnebrikke er 8 GB. Sier ikke at det er fasiten men at det kan være greit å sjekke/få bekreftet før du kjøper. 

*Ser det finnes Z97 hovedkort med kun 2 slotter som støtter minnebrikker på 16 GB  så sjansen for at det vil fungere er jo der. 

Lenke til kommentar

Jeg har nå bestilt det siste settet med 2x16gb DDR3 ram hos multicom, så jeg får krysse fingrene for at dette virker.

Jeg tester dette settet med ram på alle PCene mine så snart det kommer i posten.

Alle mine hovedkort har oppgitt maks 32gb ram, og alle har såkalt dobbeltkanalminnearkitektur, eller dual channel memory som det heter på engelsk. Fra gammelt av var det vel ikke anbefalt å ha mer enn 2 ram-brikker på et dual channel memory hovedkort, bør man ikke da ha et hovedkort som støtter quad channel memory hvis man skal kjøre 4 ram brikker hvis man ønsker en stabil PC?

   
Lenke til kommentar

Ok, jeg var litt usikker der. Ram-kunnskapene mine er fra tidlig 2000-tallet, da det plutselig ble anbefalt å bruke 2 ram-brikker i stede for 1 ram-brikke i PCen. Dette fungerer stabilt også på DDR3 hovedkort fra 2011-2014? Jeg ser at dette er vanlig på moderne DDR4 hovedkort, det å bruke 4 ram-brikker.

Edit:

I følge denne videoen så kan man med 4 ram brikker i et oppsett bli nødt til å stille ned på hastigheten på selve ram'en, hvis hovedkortet ditt ikke er "premium" vel og merke. Hovedkortene han brukte støttet dual channel memory.

Endret av Oly
Lenke til kommentar

Da har jeg ihvertfall lært noe nytt. Skal jeg ha 32gb DDR3 ram, er det like greit å bare kjøpe 4x8gb DDR3 ram, helst av samme produsent og samme type. Jeg var helt fastlåst i at det var tabu med 2 sett rambrikker i hver kanal, dvs 4x8gb DDR3 ram. Dette ville i følge mytene som jeg hadde i hodet mitt gjøre PCen ustabil så lenge hovedkortet kjørte DDR3 standarden, og at 4 rambrikker samtidig i PCen kun var et alternativ for DDR4 hovedkort (tenker da på dual channel).

Spennende uansett å se hvordan 2x16gb DDR3 kit'en jeg får i posten virker; det var ganske billig.

Lenke til kommentar

Skal du ha veldig raske minnebrikker kan det være vanskelig eller ikke mulig med 2 brikker pr kanal, men så lenge du ser på 1600MHz brikker skal det ikke være noe som helst problem med 4 brikker

 

DDR3 har normalspenning på 1.5V, DDR3L 1.35V. DDR3L minnebrikker er bakoverkompatible med DDR3, så de skal fungere helt fint selv om hovedkortet ikke støtter DDR3L, de vil bare kjøre på 1.5V, men det tåler de

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå fikk jeg kit'et med 2x16gb DDR3L ram fra Crucial i posten. Dette er den gode nyheten.

Den dårlige nyheten derimot er at jeg ikke fikk dette til å virke på HovedPCen min. PCen skrudde seg av og på hele tiden når jeg skulle innpå Windows 10, selv om det innpå UEFI menyen viser at jeg har 32gb ram installert. Jeg tipper at dette nok ikke er kompatibelt med mitt hovedkort da, så jeg må nok heller satse på 4x8gb DDR3 ram brikker for å oppnå 32gb ram på denne PCen. Hovedkortet støtter nok ikke enkeltstående ram moduler med 16gb på pr stk tenker jeg.

Men så kommer et nytt spørsmål: jeg har et sett med 2x8gb DDR3 ram fra før av i denne PCen, rettere sagt disse fra Crucial.

Disse er det ikke mulig å få tak i her til lands lenger, og jeg sliter med å finne samme type i utlandet.

Disse har modellnr BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU.

Jeg finner derimot noen som ser identiske ut, men har modellnr BLS2KIT8G3D1609DS1S00 på amazon sin tyske nettside.

Er disse samme type brikker, bare med regionale modellnr? Jeg kunne tenkt meg å skaffe et sett med disse slik at jeg får 32gb DDR3 ram i HovedPCen min.

Lenke til kommentar

Jeg hadde 32 GB (4x8 GB) DDR3 i min gamle PC (Asus Sabertooth Z77) - var aldri noen problemer, hverken med Windows 7 eller Windows 10.

Er det snakk om flere PC-er ville jeg nok prøvd å få til en mix'n match med RAM (dvs. bruke 2 ulike RAM kit, ett par i hver kanal) i en PC det ikke var så viktig med, og så kjøpt nye kit til hoved-PCen. F.eks. disse:
https://www.komplett.no/product/782913/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-vengeance-pro-ddr3-1600mhz-16gb

Eller disse (dette er brikkene jeg hadde i min PC):
https://www.dustinhome.no/product/5010659260/corsair-16gb-ddr3-vengeance-lp-pc3-12800-1600mhz-cl10-2x8gb

Selv ikke DDR3 er så kresent hvis det er mengden RAM og ikke hastigheten på RAM-en som er det viktigste. RAM klokker seg bare ned til den tregeste brikken, og så bare virker det stort sett. Selv om lik latency (CL-verdi) og hastighet (MHz) er å foretrekke for å redusere sjansen for problemer.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Hei. Det beste er å ha 4 helt like brikker når man skal oppgradere Ram. Det er iallefall slik jeg har gjort det på mine stasjonære PC`er. Det er ikke noe å bry seg om at Ramtyper er utdatert. Så lenge det fungerer til sitt eget bruk, så er det godt nok. Nesten alle PC`ene mine har DDR3 faktisk. Jeg har også en PC med DDR2 Ram. På to av mine stasjonære PC`er (hovedmaskina og testmaskina), så har jeg 4x 8 GB Brikker i begge PC`ene. Corsair LP eller noe sånt. Dette pga at jeg har Noctua D14 i begge PC`ene, men det fungerer helt fint med DDR3 også.

Endret av wil
Lenke til kommentar
Oly skrev (1 time siden):

Nå fikk jeg kit'et med 2x16gb DDR3L ram fra Crucial i posten. Dette er den gode nyheten.

Den dårlige nyheten derimot er at jeg ikke fikk dette til å virke på HovedPCen min. PCen skrudde seg av og på hele tiden når jeg skulle innpå Windows 10, selv om det innpå UEFI menyen viser at jeg har 32gb ram installert. Jeg tipper at dette nok ikke er kompatibelt med mitt hovedkort da, så jeg må nok heller satse på 4x8gb DDR3 ram brikker for å oppnå 32gb ram på denne PCen. Hovedkortet støtter nok ikke enkeltstående ram moduler med 16gb på pr stk tenker jeg.

Men så kommer et nytt spørsmål: jeg har et sett med 2x8gb DDR3 ram fra før av i denne PCen, rettere sagt disse fra Crucial.

Disse er det ikke mulig å få tak i her til lands lenger, og jeg sliter med å finne samme type i utlandet.

Disse har modellnr BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU.

Jeg finner derimot noen som ser identiske ut, men har modellnr BLS2KIT8G3D1609DS1S00 på amazon sin tyske nettside.

Er disse samme type brikker, bare med regionale modellnr? Jeg kunne tenkt meg å skaffe et sett med disse slik at jeg får 32gb DDR3 ram i HovedPCen min.

Om begge er CL 9 så tror jeg de går sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...