Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ikke ansette noen på grunn av rusmisbruk knyttet til deres hudfarge


Gjest d7135...597

Anbefalte innlegg

Gjest d7135...597

Jeg vet det er ulovlig å diskriminere noen i arbeidslivet på grunn av deres hudfarge og jeg har aldri avist en arbeidsøker på grunn av det. Men mørkhudede arbeidssøkere ansetter jeg ikke pga rusmisbruket som følger med dem. Risikerer mitt firma justismord eller en uriktig dom dersom et slikt tilfelle skulle ende i retten? 

Anonymous poster hash: d7135...597

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest d7135...597
Just now, Mannen med ljåen said:

Nei, du risikerer en rettferdig dom.

Rusmisbruk medfølger hudfargen?

Det er alltid slik at mørkhudede ruser seg i tide og utide. Det er mitt personlige forhold til dem. Er det en rettferdig dom om jeg ble dømt for det? Nei, heldigvis ikke. Allikevel er ikke rettsikkerheten perfekt og man kan ufortjent havne i saksen av saksbehandlingsfeil. 

Anonymous poster hash: d7135...597

Lenke til kommentar
Gjest d7135...597
1 minute ago, Dubious said:

I filmer så er det mest hvite som er rusmissbrukere, så jeg vil gjerne se ekte statistikk på at det er mest fargede

Finnes ikke den statistikken da?

Anonymous poster hash: d7135...597

Lenke til kommentar
Gjest d7135...597
10 minutes ago, Darkbill said:

Hvorfor gidder dere egentlig svare på en slik trolletråd er det store spørsmålet. 

Hva mener du nå?

Anonymous poster hash: d7135...597

Lenke til kommentar
Gjest d7135...597
2 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

Enn så lenge du ikke dokumenterer noe grunnlag for ditt standpunkt om at det: "...alltid [er] slik at mørkhudede ruser seg i tide og utide." er det pr. def. diskriminering, og du/firmaet vil derfor risikere en rettferdig dom for diskriminering.

Er det sant å si da? Og er det ulovlig å diskriminere rusmisbrukere når det kommer til ansettelse?

Anonymous poster hash: d7135...597

Lenke til kommentar

Det er diskriminering å ikke gi innvandrere, mørkhudede og andre minoriteter samme sjanse på en jobb som nordmenn med samme kompetanse.  Men det er lov å komme med kriterier om at den som søker må beherske Norsk skriftlig og muntlig.

Hvis du filtrerer ut søknader på hudfarge/navn så håper jeg du/bedriften din havner i retten for dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest d7135...597
3 minutes ago, Thor. said:

Det er diskriminering å ikke gi innvandrere, mørkhudede og andre minoriteter samme sjanse på en jobb som nordmenn med samme kompetanse.  Men det er lov å komme med kriterier om at den som søker må beherske Norsk skriftlig og muntlig.

Hvis du filtrerer ut søknader på hudfarge/navn så håper jeg du/bedriften din havner i retten for dette.

Rusmisbrukere er ikke ulovlig å diskrimere i arbeidslivet. Mørkhudedes rusvaner er ikke min skyld. 

Anonymous poster hash: d7135...597

Lenke til kommentar
Gjest d7135...597
11 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

Du må fortsatt underbygge påstanden om at mørkhudet = rusmisbruker. Klarer du ikke det, bedriver du diskriminering.

Har ikke jeg underbygget den da?

Anonymous poster hash: d7135...597

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...