Gå til innhold

NVE-sjefen: – «Alle» vil ha billigere strøm og mer kraft, uten nye utbygginger. Det er ikke mulig


Anbefalte innlegg

Lodium skrev (1 minutt siden):

Jeg trodde ærlig talt alle hadde fått med seg at nettleien har økt

og at jeg ikke trengte å presentere dokumentasjon på dette

og at folk kunne legge sammen to og to

tydligvis ikke

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/nettleien-har-okt/

Her er en fra

6. august 2004
 
Når Utbytte har økt med 600 millioner i henhold til lenken jeg presenterte skal det ikke mye hjernekapasitet til å skjønne at en god del av utbyttet er brukt til andre ting
 
 

 

 

 

Det er fortsatt ingen kilder, klart nettleien øker det er jo som jeg har sagt tidligere forventet ift at kraftoverføring øker. 30% de neste ti år som sagt.

 

Siden du ikke evner å presentere fakta så kan jeg jo ta min nettleverandør. Haugaland kraft.

Fra 2019 rapporten finner jeg at:

Drifts inntekter ca 2,35 mrd kroner

Av dette er 35% nettleie.

Utbytte til kommune, aksjonærer, renter osv utgjør ca 235 millioner kroner eller 10%. 

Altså finnes det mer enn nok penger til å gi utbytte utenfor nettleie inntekten. 65% inntjenes på andre områder som strøm, tv, internett og andre tjenester. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lodium skrev (1 time siden):

Hvis all nettleien hadde blitt brukt til å vedlikeholde og å oppgradere nettet så hadde ikke nettleien økt så mye

Å Transportere strømmen til kundene koster ikke så mye.

Dette er jo direkte feil. Det norske kraftnettet er av rimelig stort omfang. Nyverdi på det ville vært på 400-500 mrd. I tillegg er det jo ikke av uendelig levetid, så det må fornyes jevnlig. Samt oppgraderes pga økt effektbehov.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, OlavEH said:

Dette er jo direkte feil. Det norske kraftnettet er av rimelig stort omfang. Nyverdi på det ville vært på 400-500 mrd. I tillegg er det jo ikke av uendelig levetid, så det må fornyes jevnlig. Samt oppgraderes pga økt effektbehov.

Jeg leste hva kostprisen på å levere strøm var på en gang

den var ikke på u-horvelige mye penger

Desverre har jeg ikke tilgang til den informasjonen lenger men kunne sikkert funnet den hvis jeg hade giddet å lete.

Det er heller ikke slik at mannskapet er ute å vedlikholder kabler og annet 24 timer i døgnet.

Her i bygda er de ute en gang i året ca

Men ja du har rett at kabler koster mye

men så har jo nettleieprisen økt ganske mye mer enn det en ny kabel ville kostet også

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (1 minutt siden):

Jeg leste hva kostprisen på å levere strøm var på en gang

den var ikke på u-horvelige mye penger

Desverre har jeg ikke tilgang til den informasjonen lenger men kunne sikkert funnet den hvis jeg hade giddet å lete.

Det er heller ikke slik at mannskapet er ute å vedlikholder kabler og annet 24 timer i døgnet

Kraftnettet består av hundretusenvis av km med linje, titusenvis av km med jordkabel og sjøkabel, godt over 100 000 nettstasjoner og sannsynligvis et tusentall større trafostasjoner. Dette koster mye penger å vedlikeholde, fornye og oppgradere. Det er ikke en lav kostnad slik som du forsøker å fremstille det.

Lenke til kommentar
1 minute ago, OlavEH said:

Kraftnettet består av hundretusenvis av km med linje, titusenvis av km med jordkabel og sjøkabel, godt over 100 000 nettstasjoner og sannsynligvis et tusentall større trafostasjoner. Dette koster mye penger å vedlikeholde, fornye og oppgradere. Det er ikke en lav kostnad slik som du forsøker å fremstille det.

Selfølgelig er den ikke lav

men den er ikke u-horvelig høy heller

Det er selfølgelig mye penger for en person eller en liten gruppe mennesker

kosnaden er hvertfall ikke like høy som det neetleien har økt med

Lenke til kommentar
Lodium skrev (Akkurat nå):

Selfølgelig er den ikke lav

men den er ikke u-horvelig høy heller

Det er selfølgelig mye penger for en person eller en liten gruppe mennesker

kosnaden er hvertfall ikke like høy som det neetleien har økt med

Nå er det ikke bare fornyelse 1 mot 1, men også oppgradering for å ta høyde for økt grad av elektrifisering og økt effektbehov. Samt at man ofte gjør tiltak som å kable en strekning som tidligere var luftlinje i tettbygde strøk, noe som øker prisen. Og i tillegg var det en periode fra tidlig 90-tall til litt etter 2000 hvor nettselskapene gjorde relativt lite fornyelse, og det blir derfor et etterslep for å ta igjen dette.

Lenke til kommentar
1 minute ago, OlavEH said:

Nå er det ikke bare fornyelse 1 mot 1, men også oppgradering for å ta høyde for økt grad av elektrifisering og økt effektbehov. Samt at man ofte gjør tiltak som å kable en strekning som tidligere var luftlinje i tettbygde strøk, noe som øker prisen. Og i tillegg var det en periode fra tidlig 90-tall til litt etter 2000 hvor nettselskapene gjorde relativt lite fornyelse, og det blir derfor et etterslep for å ta igjen dette.

Altså

jeg sier ikke at all utbytte går til andre ting

enn det det skal til

men til syvende og sist er det komunene som eier disse selskapene

Jeg hadde en statstikk på prisnivået helt fra 90 tallet til idag, den finner jeg ikke igjen

Uansett så kompenserer pristigningen for etterslepet og vel så det

og det er jo ikke slik at diverse organisasjoner, privatpersoner etc

snakker usant når de sier at en del av overskuddet forbundet med dette har gått til andre ting.

Om dette er moralsk riktig eller ikke er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Lodium skrev (Akkurat nå):

jeg sier ikke at all utbytte går til andre ting

enn det det skal til

men til syvende og sist er det komunene som eier disse selskapene

Jeg hadde en statstikk på prisnivået helt fra 90 tallet til idag, den finner jeg ikke igjen

Uansett så kompenserer pristigningen for etterslepet og vel så det

og det er jo ikke slik at diverse organisasjoner, privatpersoner etc

snakker usant når de sier at en del av overskuddet forbundet med dette har gått til andre ting.

Om dette er moralsk riktig eller ikke er en annen diskusjon.

Maks utbytte fra nettselskapene er styrt av NVE sin inntektsrammemodell. Her er det ikke fritt frem for kommunene.

Ang priser siden 90-tallet. Hvilken pris var dette? Nettleie? Kraftpris? Eller sum av alt inkl avgifter og moms?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, OlavEH said:

Maks utbytte fra nettselskapene er styrt av NVE sin inntektsrammemodell. Her er det ikke fritt frem for kommunene.

Ang priser siden 90-tallet. Hvilken pris var dette? Nettleie? Kraftpris? Eller sum av alt inkl avgifter og moms?

Selfølgelig er det ikke fritt frem for komunene

Men NVE er ikke 100 % objektive

De syns selsagt at nivået er rimelig.

De representerer jo ikke egentlig forbrukerne

Jeg viste også til at denne avgiften har ikke akkurat økt med lite

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

Såkalt fornybar kraft har hatt det med å fordoble strømprisen og gjøre kraftnettet ustabilt der det er blitt innført. Ikke bra for konkurranseevne osv.

I norsk natur er vindturbiner ekstremt ødeleggende da veiene må har så stor dimensjon. De er også langt mer plagsomme og ødeleggende for f.eks innmark/beiter.

Lenke til kommentar
Lodium skrev (1 minutt siden):

Selfølgelig er det ikke fritt frem for komunene

Men NVE er ikke 100 % objektive

De syns selsagt at nivået er rimelig.

De representerer jo ikke egentlig forbrukerne

Anser NVE som mer objektive enn de som sutrer over nettleie og strømprisen uten egentlig å ha særlig mye kunnskap om fagområdet. 

 

Lenke til kommentar
Lodium skrev (1 minutt siden):

Det er jo inntresant at du mener at han her bare er en sutrekopp https://enerwe.no/ams-bok-stromnett/stromkundene-har-blitt-en-okonomisk-og-politisk-salderingspost/367645

Høres nesten ut som en konspirasjonsteori

Han har nok et poeng ang vindkraftproduksjonen, men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så himla viktig at ikke det går an å ta noe utbytte (som også er strengt regulert) fra nettselskapene. Det er ikke noe gudegitt rett at man skal ha en så lav strømpris som overhodet mulig, og at denne kun skal være selvkost.

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 minutt siden):

Han har nok et poeng ang vindkraftproduksjonen, men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så himla viktig at ikke det går an å ta noe utbytte (som også er strengt regulert) fra nettselskapene. Det er ikke noe gudegitt rett at man skal ha en så lav strømpris som overhodet mulig, og at denne kun skal være selvkost.

Ja dette er veldig rart, alle skal sutre om strømmen som er regulert men alt de betaler for annen energi som bensin, propan osv. Nei det er ikke noe problem. Rare greier.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, OlavEH said:

Han har nok et poeng ang vindkraftproduksjonen, men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så himla viktig at ikke det går an å ta noe utbytte (som også er strengt regulert) fra nettselskapene. Det er ikke noe gudegitt rett at man skal ha en så lav strømpris som overhodet mulig, og at denne kun skal være selvkost.

Jeg gjør ett poeng av at du syns at all kritikk mot nettselskaper og måten det drives på idag skal omtales som sutring

Fiffen skal liksom ikke bry seg om almuen

de som regnes som godkjent utdanning har rett dermed basta og resten er bare en gjeng sutrekopper

Merk. Jeg har ikke personlig klaget over min personlige strømregning

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (2 minutter siden):

Jeg gjør ett poeng av art du syns at all kritikk mot nettselskaper og måten det drives på idag skal omtales som sutring

Fiffen skal liksom ikke bry seg om almuen

dere som regnes som godkjent utdanning har rett dermed basta og resten er bare en gjeng sutrekopper

Merk. Jeg har ikke personlig klaget over min personlige strømregning

Nei, jeg sa ikke noe om at all kritikk av nettselskapene er sutring. Det jeg egentlig tok for meg var din påstand om at transport av strømmen ikke er spesielt kostbart, noe som er beviselig feil. I tillegg påstår du at NVE ikke er objektive, en påstand du ikke har noe som helst belegg for, og må betraktes kun som en stråmann for å underbygge din argumentasjon.

Lenke til kommentar
Just now, OlavEH said:

Nei, jeg sa ikke noe om at all kritikk av nettselskapene er sutring. Det jeg egentlig tok for meg var din påstand om at transport av strømmen ikke er spesielt kostbart, noe som er beviselig feil. I tillegg påstår du at NVE ikke er objektive, en påstand du ikke har noe som helst belegg for, og må betraktes kun som en stråmann for å underbygge din argumentasjon.

Det er ikke en stråmann

NVE er en statlig organisasjon

Det blir som å sende bukken til å passe havresekken

Fortsatt fiffen mot almuen ser jeg

Morsomt at du skiftet taktikk da jeg påpekte at jeg selv ikke klaget over strømprisen

veldig avslørende

 

 

Lenke til kommentar
Lodium skrev (Akkurat nå):

Det er ikke en stråmann

NVE er en statlig organisasjon

Det blir som å sende bukken til å passe havresekken

Fortsatt fiffen mot almuen ser jeg

Morsomt at du skiftet taktikk da jeg påpekte at jeg selv ikke klaget over strømprisen

Jo, det er en stråmann. Du har null belegg for det, men har kun kokt opp en påstand fordi det passer din argumentajson.

Jeg påsto forøvrig aldri at du klaget over strømregningen personlig. Jeg skrev at det ikke er en gudegitt rett at man skal ha en så lav strømpris som mulig. Dette var en generell betraktning som gjelder for de som sutrer over strømprisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...