Gå til innhold

NVE-sjefen: – «Alle» vil ha billigere strøm og mer kraft, uten nye utbygginger. Det er ikke mulig


Anbefalte innlegg

4 hours ago, Salvesen. said:

Kilde på at disse pengene stammer kun fra nettleie? Min nettleverandør leverer strøm, tv, internett og diverse hardware produkter til sine kunder. 

Hvis all nettleien hadde blitt brukt til å vedlikeholde og å oppgradere nettet så hadde ikke nettleien økt så mye

Å Transportere strømmen til kundene koster ikke så mye.

Angående Hardwareprodukter så ble nettleien nylig økt på grunn av at kundene fikk Automatiske strømålere

men det betyr ikke at hver gang nettleien øker så skyldes det at nettselskapene har brukt penger på å kjøpe ny hardware

Noe av nettleien går til andre ting

Komunen tar utbytte og bruker utbyttet på skoler etc.

Fra samme lenke jeg postet

Det er hovedsakelig kommunene som eier nettselskapene, og hvert år tar de ut et utbytte som betaling for pengene de selv spytter inn i selskapene.

Analysebyrået Oslo Economics har undersøkt utviklingen i driftsinntekter og -resultat, samt avsatt utbytte for 135 nettselskaper mellom 2008 og 2016.

Resultatene viser en kraftig vekst i samlet utbytte, fra omtrent 600 millioner til nær 1,3 milliarder kroner.

Eventuelt har du denne fra tv2

https://www.tv2.no/a/9690945/

 

Endret av Lodium
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lodium skrev (1 minutt siden):

Hvis all nettleien hadde blitt brukt til å vedlikeholde og å oppgradere nettet så hadde ikke nettleien økt så mye

Å Transportere strømmen til kundene koster ikke så mye.

Angående Hardwareprodukter så ble nettleien nylig økt på grunn av at kundene fikk Automatiske strømålere

men det betyr ikke at hver gang nettleien øker så skyldes det at nettselskapene har brukt penger på å kjøpe ny hardware

Noe av nettleien går til andre ting

Komunen tar utbytte og bruker utbyttet på skoler etc.

Fra samme lenke jeg postet

Det er hovedsakelig kommunene som eier nettselskapene, og hvert år tar de ut et utbytte som betaling for pengene de selv spytter inn i selskapene.

Analysebyrået Oslo Economics har undersøkt utviklingen i driftsinntekter og -resultat, samt avsatt utbytte for 135 nettselskaper mellom 2008 og 2016.

Resultatene viser en kraftig vekst i samlet utbytte, fra omtrent 600 millioner til nær 1,3 milliarder kroner.

Eventuelt har du denne fra tv2

https://www.tv2.no/a/9690945/

 

Ingenting av dette tilsier at de tar ut for mye utbutte av nettleie. Dette er regulert av NVE. Det kan være inntekter fra andre ting som salg av strøm, tv, internett, hardware som AMS utstyr osv(nei ikke salg av målere).. 

 

Det koster mye å transportere kraft om en må oopgradere nettet pga økt bruk. Analyser tilsier 30% de neste ti årene om en ikke jevner ut forbruket. 

Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Ingenting av dette tilsier at de tar ut for mye utbutte av nettleie. Dette er regulert av NVE. Det kan være inntekter fra andre ting som salg av strøm, tv, internett, hardware som AMS utstyr osv(nei ikke salg av målere).. 

 

Det koster mye å transportere kraft om en må oopgradere nettet pga økt bruk. Analyser tilsier 30% de neste ti årene om en ikke jevner ut forbruket. 

NVE er ikke akkurat objektive i denne saken

Les lenkene jeg presnterte istedet for å automatisk protestere på dem

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Lodium skrev (Akkurat nå):

Nei

Kilden er lenkene jeg presenterte

Nei det er ingen kilder i den lenken som tilsier at utbyttet de tar ut kommer fra nettleie. Det kan som sagt komme fra andre inntektskilder. Det er bare nye påstander som er like som dine. Det er også mange feil i artikkelen ift effektleddet. Den er altså lite troverdig. 

Jeg sier ikke at de ikke tar utbytte av nettleien, men jeg etterspør kilder som beviser at de gjør det.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Nei det er ingen kilder i den lenken som tilsier at utbyttet de tar ut kommer fra nettleie. Det kan som sagt komme fra andre inntektskilder. Det er bare nye påstander som er like som dine. Det er også mange feil i artikkelen ift effektleddet. Den er altså lite troverdig. 

Jeg sier ikke at de ikke tar utbytte av nettleien, men jeg etterspør kilder som beviser at de gjør det.

1. Her motsier du deg selv

Påstander som er like som mine?

Tror neppe jeg kan ta æren for at artikklene er bassert på min påstand siden kommentaren min ble postet en helt annen dato enn artikkelenene som er lenket til.

Internett og strøm er forrsten ikke det samme

Du betaler vel til seperate tjenester selv om du muligens har det på samme regning vil jeg tro?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Wisd0m said:

Strømmselskaper som er kommunalt eide er selvsagt veldig objektive eller hva?

Hva er det med eierforhold folk ikke skjønner her?

Hørt utrykket om at bukken passer havresekken før?

 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Lodium said:

Strømmselskaper som er kommunalt eide er selvsagt veldig objektive eller hva?

Hva er det med eierforhold folk ikke skjønner her?

Hørt utrykket om at bukken passer havresekken før?

 

Jeg protesterer ikke mot deg. Det er tvert imot kilder som viser de faktiske forholdene.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Lodium skrev (6 minutter siden):

1. Her motsier du deg selv

Påstander som er like som mine?

Tror neppe jeg kan ta æren for at artikklene er bassert på min påstand siden kommentaren min ble postet en helt annen dato enn artikkelenene som er lenket til.

Internett og strøm er forrsten ikke det samme

Du betaler vel til seperate tjenester selv om du muligens har det på samme regning vil jeg tro?

 

Motsier meg hvordan? 

Når har jeg sagt internet og strøm er det samme?

Jeg vill bare se budsjettet som samsvarer med dine påstander jeg. Altså at nettleien går til utbytte, det er ikke verre.

Hvordan regningen gjøres opp har heller ingen rot i påstanden din. Forøvrig har jeg nett/tv via sameiet sine felleskostnader, så det går åpenbart på egen regning. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Salvesen. said:

Motsier meg hvordan? 

Når har jeg sagt internet og strøm er det samme?

Jeg vill bare se budsjettet som samsvarer med dine påstander jeg. Altså at nettleien går til utbytte, det er ikke verre.

Hvordan regningen gjøres opp har heller ingen rot i påstanden din. Forøvrig har jeg nett/tv via sameiet sine felleskostnader, så det går åpenbart på egen regning. 

Tja, det er jo mulig noen regner med litt flere år enn de nærmeste årene i argumentasjonen sin

Foreksempel regner med tiden da Telonor Eide telefon linjene og du som forbuker betalte sepparat for vedlihold for dette

og telenor fikk utbytte for dette

istedenfor å finne på alle mulige krumspring for å unnskylde utbytte med alle mulige tenkelige scenariorer

Det er jo ikke slik at nettleien har stått på stedet hvil

den økte på 90 tallet også

Si meg, jobber du for ett nettselskap?

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (7 minutter siden):

Tja, det er jo mulig noen regner med litt flere år enn de nærmeste årene i argumentasjonen sin

Foreksempel regner med tiden da Telonor Eide telefon linjene og du som forbuker betalte sepparat for vedlihold for dette

og telenor fikk utbytte for dette

istedenfor å finne på alle mulige krumspring for å unnskylde utbytte med alle mulige tenkelige scenariorer

Det er jo ikke slik at nettleien har stått på stedet hvil

den økte på 90 tallet også

Si meg, jobber du for ett nettselskap?

 

Jeg etterspør kilder, du må nesten lese hva som blir sagt. Det er ingen uskyldninger å finne her. Skjønner ikke hvorfor du tar deg så nær når noen spør etter dokumentasjon for påstandene dine.

 

Nei det gjør jeg ikke.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Salvesen. said:

Jeg etterspør kilder, du må nesten lese hva som blir sagt. Det er ingen uskyldninger å finne her. Skjønner ikke hvorfor du tar deg så nær når noen spør etter dokumentasjon for påstandene dine.

 

Nei det gjør jeg ikke.

Tja

du langt på vei påstår at utbytte kan komme fra andre kilder

når fakta er litt mer nyansert

hvor mange andre inttekskilder fantes det på 90 tallet?

Dokumentasjon er allerede presentert

dersom det ike holder med mine kilder kan du lese  de Wisd0m

presenterte

Dessuten virker det vel rart dersom komunen ikke kan bruke utbytte tjent på nettselskapet

gjennom andre virksomheter gjennom nettselskapet til ikke vedlikehold

så dersom nettselskapet selger en tomt som i bunn og grunn forbrukerne har betalt for skal altså ikke disse pengene brukes på vedlikehold av strømnettet

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lodium skrev (5 minutter siden):

Tja

du langt på vei påstår at utbytte kan komme fra andre kilder

når fakta er litt mer nyansert

hvor mange andre innttekskilder fantes det på 90 tallet?

Dokumentasjon er allerede presentert

dersom det ike holder med mine kilder kan du lese  de Wisd0m

presenterte

Dessuten virker det vel rart dersom komunen ikke kan bruke utbytte tjent på nettselskapet

gjennom andre virksomheter gjennom nettselskapet til ikke vedlikehold

Nei det gjør jeg ikke, jeg sier at det kan gjøre det og etterspør kilder på at utbyttet går direkte fra nettleie. Noe du ikke har påvist utenom påstander. 

Jeg har ikke fått noe som beviser påstanden din.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Salvesen. said:

Nei det gjør jeg ikke, jeg sier at det kan gjøre det og etterspør kilder på at utbyttet går direkte fra nettleie. Noe du ikke har påvist utenom påstander. 

Jeg har ikke fått noe som beviser påstanden din.

Jeg trodde ærlig talt alle hadde fått med seg at nettleien har økt

og at jeg ikke trengte å presentere dokumentasjon på dette

og at folk kunne legge sammen to og to

tydligvis ikke

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/nettleien-har-okt/

Her er en fra

6. august 2004
 
En litt nyere
 
Når Utbytte har økt med omtrent 600 millioner i henhold til lenken jeg presenterte skal det ikke mye hjernekapasitet til å skjønne at en god del av utbyttet fra nettet er brukt til andre ting enn vedlikehold og oppgradering av nettet når nettleien samtidig har økt
Den har jo ikke akkurat  økt lite heller
 
Denne lenken er også av interesse
 
 

 

 

 

Endret av Lodium
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...