Gå til innhold

NVE-sjefen: – «Alle» vil ha billigere strøm og mer kraft, uten nye utbygginger. Det er ikke mulig


Anbefalte innlegg

7 minutes ago, OlavEH said:

Jo, det er en stråmann. Du har null belegg for det, men har kun kokt opp en påstand fordi det passer din argumentajson.

Jeg påsto forøvrig aldri at du klaget over strømregningen personlig. Jeg skrev at det ikke er en gudegitt rett at man skal ha en så lav strømpris som mulig. Dette var en generell betraktning som gjelder for de som sutrer over strømprisen.

Nå argumenterer jeg ikke om strømprisen men om nettleien

og om NVE er så objektive og transparant så burde det heller ikke være noe problem for dem at Strømkundene får delta demokratisk ved å bestemme hvor mye av pengene fra nettleien som skal gå til hva. det er det åpenbart ikke

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lodium skrev (Akkurat nå):

Nå argumenterer jeg ikke om strømprisen men om nettleien

og om NVE er så objektive og transparant så burde det heller ikke være noe problem for dem at Strømkundene får delta demokkratisk ved å bestemme hvor mye av pengene som skal gå til hva. det er det åpenbart ikke

Det står hvordan NVE beregner inntektsrammene på deres nettsider. Ganske detaljert også. Det er bare å lese seg opp.

Lenke til kommentar
Lodium skrev (Akkurat nå):

Hvorfor folkeavstemming?

Leste du ikke artikkelen?

Må enhver avstemming innkludere folkeavstemming?

Hvordan mener du at du skal kunne stemme over det? Skal alle innbyggere bli medeiere i nettselskapene? 

Høres jævlig suboptimalt ut.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar
5 minutes ago, OlavEH said:

Hvordan mener du at du skal kunne stemme over det?

Tja, i Norge har vi noe som heter  kommunestyre- og fylkestingsvalg

Det er jo i teorien mulig å inkludere borgerne litt der hvis man legger det til rette

eller strømmnettkunder

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (2 minutter siden):

Tja, i Norge har vi noe som heter  kommunestyre- og fylkestingsvalg

Det er jo i teorien mulig å inkludere borgerne litt der hvis man legger det til rette

Vi stemmer ikke over andre ting heller. F.eks utbygginger i vann- og avløpsnettet som er kommunalt drevet. Her blir det jo også et ramaskrik når disse avgiftene settes opp for å ta helt nødvendige fornyelser etter at kommunepolitikerne kan ha vist unnfallenhet i mange år og kanskje tiår ved å ikke gjøre noe.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, OlavEH said:

Vi stemmer ikke over andre ting heller. F.eks utbygginger i vann- og avløpsnettet som er kommunalt drevet. Her blir det jo også et ramaskrik når disse avgiftene settes opp for å ta helt nødvendige fornyelser etter at kommunepolitikerne kan ha vist unnfallenhet i mange år og kanskje tiår ved å ikke gjøre noe.

Det er også mulig å inkludere borgerne litt der

Mulig borgerne syns at det har vært satset for lite på vedlikhold og at det burde blitt tatt tak før

eller at det nye  Kultursentret til Steinkjer på 469 mill var for mye når stenkjer allerede har ett fungerende kulturhus og at byens vann og avløps system heller burde prioriteres først samt enn lang andre rekke avgjørelser.

At det blir ramaskrik av at borgerne ikke kan påvirke slike avgjørelser noe særlig er jo ikke annet enn å forvente

Alternativet kunne jo vært det skumle og latt innbyggerne stemme om de ønsket høyere avgifter ved å bygge nytt kulturhus

eller om de ønsket å vedlikholde og fornye

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (22 minutter siden):

Det er også mulig å inkludere borgerne litt der

Mulig borgerne syns at det har vært satset for lite på vedlikhold og at det burde blitt tatt tak før

eller at det nye  Kultursentret til Steinkjer på 469 mill var for mye når stenkjer allerede har ett fungerende kulturhus og at byens vann og avløps system heller burde prioriteres først samt enn lang andre rekke avgjørelser.

At det blir ramaskrik av at borgerne ikke kan påvirke slike avgjørelser noe særlig er jo ikke annet enn å forvente

Alternativet kunne jo vært det skumle og latt innbyggerne stemme om de ønsket høyere avgifter ved å bygge nytt kulturhus

eller om de ønsket å vedlikholde og fornye

Tror du bør involvere deg mer i kommune politikken jeg, hjelper lite å skrike her :)

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Salvesen. said:

Tror du bør involvere deg mer i kommune politikken jeg, hjelper lite å skrike her :)

Hvordan har du tenkt det skal skje?

De fleste politikere blir valgt på program

ikke sak

Det er ikke akkurat hverdagskost at noen sier at de vil stille til valg kun for å vedlikeholde

Nei, det er bedre å involvære inbyggerne litt mer enn det som gjøres idag

Hvorfor ikke ett borgerdemokrati?

 

 

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lodium skrev (8 minutter siden):

Hvordan har du tenkt det skal skje?

De fleste politikere blir valgt på program

ikke sak

Det er ikke akkurat hverdagskost at noen sier at de vil stille til valg kun for å vedlikeholde

Nei, det er bedre å involvære inbyggerne litt mer enn det som gjøres idag

Hvorfor ikke ett borgerdemokrati?

 

 

Nei det er jo opp til deg det, men høres ut som det er ett ønske. Borger demokrati er nok utenfor temaet her tenker jeg

Lenke til kommentar

Anbefaler alle som kan, å investere i å dekke taket med solcellepanel (enebolig og rekkehus) samt batteribanker og den slags. Jo flere som gjør det jo bedre. Og man skal selvsagt ikke betale nettleie for strøm som ikke går over nettet.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lodium skrev (12 minutter siden):

Nei, det er bedre å involvære inbyggerne litt mer enn det som gjøres idag

Hvorfor ikke ett borgerdemokrati?

Og dette fungerer på hvilken måte?

Tror at dersom folk skulle fått stemme over ting og tang i mye større grad enn i dag, ville man fått mange rare utslag og lite langsiktig tenking. Ikke at det er optimalt i dag, men det kunne fort blitt enda et hakk eller to verre.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, OlavEH said:

Og dette fungerer på hvilken måte?

Tror at dersom folk skulle fått stemme over ting og tang i mye større grad enn i dag, ville man fått mange rare utslag og lite langsiktig tenking. Ikke at det er optimalt i dag, men det kunne fort blitt enda et hakk eller to verre.

Du får av og til rare utslag i dagens demokrati også

Modellen jeg nevner funker helt fint i foreksempel Sveits

Andre land som bruker dette på komunenivå har også ikke hatt noen spesielle utfordringer.

Merk. Jeg sier ikke at det aldri skjer merkelige utslag

det kan det gjøre i alle styringformer men borgerne ville i det minste følt seg mer innvolvært og kanskje mindre urettferdig behandlet.

Denne danske linken går litt mer inn på hva ett borgerdemokrati innebærer

https://gentofte.enhedslisten.dk/for-et-aktivt-borgerdemokrati-i-gentofte/

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613

Mye snakk om nettleie og utbytte og kostnader her. Nettleien er regulert. Jeg er lat i dag og kanskje noen her har en linke til en god artikkel som beskriver dette på en kjapp måte. Er utbytte til netteier en akseptert kostnad innenfor rammen og i så fall hvor stort utbytte kan tas ut?. Hvor mye skal dages forbrukere betale for å oppgradere nettet. Hva er nettet, er det kraftlinjene, er det trafoer, er det min lokale trafo? Hva er det NØYAKTIG som trenger oppgradering i hundre milliarder størrelsen? Om jeg ønsker større sikringer hjemme må jeg betale anleggsbidrag. Firmaet jeg nevnte tidligere her i artikkelen måtte betale hafslund for trafoen fra høyspent ledninger inn på tomta, det kom på 2,5 millioner hvorav selve trafoen kostet 900 000. Bedriften måtte betale HELE kostnaden inkludert graving av høyspent kabler i aluminium lagt i bakken fram til tomten, men kabler og trafo er hafslund sin eiendom og hafslund har senere koblet til andre bedrifter på trafoen som står på bedriften som betalte trafoen sin egen tomt. Hva med hovedkraftlinjene, de eies muligens av statskraft, ikke vet jeg. Noen som kan svare kort og konkret? Greit med harde fakta, det er enklere for oss å gjøre "bokettersyn" når vi har tallene 🙂

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (2 timer siden):

Jo, det er en stråmann. Du har null belegg for det, men har kun kokt opp en påstand fordi det passer din argumentajson.

Jeg påsto forøvrig aldri at du klaget over strømregningen personlig. Jeg skrev at det ikke er en gudegitt rett at man skal ha en så lav strømpris som mulig. Dette var en generell betraktning som gjelder for de som sutrer over strømprisen.

Men det er ikke særlig smart å la den dobles (som andre steder har vært resultatet av 'fornybar') av andre grunner som du kanskje kan tenke deg.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Theo343 said:

Anbefaler alle som kan, å investere i å dekke taket med solcellepanel (enebolig og rekkehus) samt batteribanker og den slags. Jo flere som gjør det jo bedre. Og man skal selvsagt ikke betale nettleie for strøm som ikke går over nettet.

Enig, men ikke alle som har enebolig og kan neste gjøre som de vil, hehe

Men skal se hva jeg får til. Bruker mye støm her, så solceller ville jeg kanskje kjøpe/leie.

Men må søke sameiet og min strøm leverandør..

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613

Et kjapt nettsøk viser at et solcellepanel på 405 watt nå koster 1008 kr inkludert 7% MVA i byggevarekjede butikk i Thailand.

Effektleddet fra Elvia er i år på 737,50 kr kW pluss at det er fast avgift på 1875 i tillegg til effektleddet. Det blir til sammen kr 2662 i året kun i fast avgift i året uansett om du bruker strøm eller ikke bortsett fra at du har brukt 1 time strøm med 1 kW minst 1 gang i året.

3 stk av solcellepanelet i bildet under gir 1,2 kW og totalprisen for de 3 solcellepanelene på Thailands "Maxbo" er kr 3024 inkludert 7 prosent MVA. Den samme effekten 1,2 kW hos elvia koster totalt med fastleddet og effektledd 1.2 kW så å si akkurat det samme med kr 2819,-

Så selve solcellepanelet i dette tilfellet her er tjent inn på 1 år hvis man kunne koble seg helt fra elvia sitt nett. Om man har godt med ved så går vel det. I dette regnestykket er det ikke medregnet at du i tillegg kan bruke strømmen disse solcellepanelene produserer helt gratis hele året og i minst 25 år framover. Varmtvann og komfyr er oversett i regnestykket, det er prinsippet kostnaden på kun fastpris på nettleie vs egenproduksjon som er ment å illustrere her.

Inverter og kabler kommer i tillegg, i dette regnestykket er det kun solcellepanelet som inkludert i regnestykket. Det går fint med de billigste inverterne til mesteparten av ting, unntaket er hovedsakelig induksjonsmotorer og vifter som skal ha ren sinus inverter som koster mer. 

Så et iniativ fra Enova til å sørge for at vi kan få kjøpt de samme solcellepanelene på min lokale Maxbo for samme pris som i Thailand hadde vært veldig velkomment. Hvordan kunne Enova sørge for det? Hva med momsfritak? Men momsfritak er forbeholdt Elbiler så da går det ikke an å ha momsfritak på solceller, right? Å kjøpe solcelle anlegg i Norge er i dag veldig dyrt fordi noen vet å ta seg godt betalt så derfor viser jeg her hva det koster i andre land sånn at dere blir klar over det. Det er 10 års fabrikk garanti som overgår Norsk forhandlers 5 årige reklamasjonsrett så det er helt risikofritt for Norske forhandlere å selge disse uten å stå til ansvar for fremtidige reklamasjoner.

image.thumb.png.7ad80fab334c7ec42a87a10b1da06401.png

image.thumb.png.155afa6544fa4af1b05227bb39f57874.png

Endret av Slettet+613
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...