Gå til innhold

NVE-sjefen: – «Alle» vil ha billigere strøm og mer kraft, uten nye utbygginger. Det er ikke mulig


Anbefalte innlegg

inside_446933 skrev (1 minutt siden):

Du salvesen. Les artikkelen på nytt jeg tror ikke du forstår hva den handler om. Den hander om å bygge ut kraftnettet for å dekke behovet, når behovet er størst, dvs. klokka 08-09 hver mandag til fredag. Og så litt på ettermiddagen også da. Det er derfor elvia har nå har startet pilotprosjektet rush & ro som gjør at energi leddet i nettleien nærmest dobles i de periodene for de som velger den tariffen. 

Men det som virkelig teller er hvor mye "sikringen" tåler, noe som avgjør om nettet må bygges ut eller om det ikke er nødvendig. Derfor er effektledd intensiver viktige for store strømslukende bedrifter og pr i dag også for de mange 22 kW elbil ladende privatpersoner.

 

Ja jeg er ikke uenig i noe av dette jeg, problemet med det siste der er at vi ikke har noe effektledd(nasjonalt). Det finnes ingen styrende dokumenter for dette og netteiere kommer opp med kvasi løsninger som de ønsker mer eller mindre. Vi trenger ett system som er rådførende for alle kundene i landet uavhengig av nettselskap som gjenspeiler kostnadene. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+613
1 minute ago, Salvesen. said:

 

Ja jeg er ikke uenig i noe av dette jeg, problemet med det siste der er at vi ikke har noe effektledd(nasjonalt). Det finnes ingen styrende dokumenter for dette og netteiere kommer opp med kvasi løsninger som de ønsker mer eller mindre. Vi trenger ett system som er rådførende for alle kundene i landet uavhengig av nettselskap som gjenspeiler kostnadene. 

Alle større bedrifter har i årevis betalt Effektledd og det over hele landet. Det nye nå blir at de som bruker under 100 000 kWh i året slipper.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613
17 minutes ago, Salvesen. said:

Ja det er jeg klar over, jeg snakker om det private her. 

Er du klar over at hvis alle varmtvannstanker i landet som nå bruker 2 kW slår seg på når folk vasker ansiktet sitt om morgenen? La oss si at alle installerte wifi strømplugger som koster 100 kr som de selger på power nå, som kan programmeres til å vente med å starte oppvarmingen av vannet til senere på dagen eller aller best kl 23 så ville vi spart 2 kW ganger antall varmtvannstanker i landet. 1 million varmtvannstanker ville redusere effekt toppen i landet med 2 millioner kW og det ville kostet 100 kr pr stk altså 200 millioner kroner.  Med å frigjøre 2 GW fra strømnettet til en kostnad på 200 millioner for alle disse pluggene, ville det kunne frigjøre 10 prosent av  forbruket i landet når belastningen er høyest. Det ville spart oss fra utbygging av kraftkablene som det ellers vil koste titalls milliarder å bygge ut. Så hvorfor skal forbrukerne betale mange titalls milliarder isteden for å få opplæring til å spare strøm og til en totalkostnad på kun 200 millioner, 100 kr pr strømplugg. NVE bør kunne pålegge kundene smart strømstyring når det ikke koster mer og kundene vil samtidig spare på strømregningen uten at de trenger å endre sine vaner.

Deltaco expert.PNG

Endret av Slettet+613
Lenke til kommentar
inside_446933 skrev (2 minutter siden):

Er du klar over at hvis alle varmtvannstanker i landet som nå bruker 2 kW slår seg på når folk vasker ansiktet sitt om morgenen? La oss si at alle installerte wifi strømplugger som koster 100 kr som de selger på power nå, som kan programmeres til å vente med å starte oppvarmingen av vannet til senere på dagen eller aller best kl 23 så ville vi spart 2 kW ganger antall varmtvannstanker i landet. 1 million vartvannstanker ville redusere effekt toppen i landet med 2 millioner kW og det ville kostet 100 kr pr stk altså 200 millioner kroner.  Med å frigjøre 2 GW fra strømnettet til en kostnad på 200 millioner for alle disse pluggene, ville det kunne frigjøre 10 prosent av  forbruket i landet når belastningen er høyest. Det ville spart oss fra utbygging av kraftkablene som det ellers vil koste titalls milliarder å bygge ut. Så hvorfor skal forbrukerne betale mange titalls milliarder isteden for å få opplæring til å spare strøm og til en totalkostnad på kun 200 millioner, 100 kr pr strømplugg. NVE bør kunne pålegge kundene smart strømstyring når det ikke koster mer og kundene vil samtidig spare på strømregningen uten at de trenger å endre sine vaner.

Deltaco expert.PNG

Klar over hva? Spørsmålet ditt er veldig uklart. For det første er "forslaget ditt" helt håpløst, for det er ikke anbefalt å ha VVB på schuko stikk. Iallefall ikke to. Hjelper ikke å fjerne 2kW elementet mitt når jeg på samme tid lader bilen min på 11kW.. 

NVE pålegge strømstyring? Hvilken komuniststat bor du i egentlig? Nei eneste som skal styre noe her i huset og resten av landet er brukerne. Men ja, de må gjerne smartifisere huset sitt. Jeg lager flere plugin extensions til hjemme automasjonssystemet homeseer nettopp for å gjøre dette lettere for folk. 

 

Lenke til kommentar
inside_446933 skrev (4 minutter siden):

Er du klar over at hvis alle varmtvannstanker i landet som nå bruker 2 kW slår seg på når folk vasker ansiktet sitt om morgenen? La oss si at alle installerte wifi strømplugger som koster 100 kr som de selger på power nå, som kan programmeres til å vente med å starte oppvarmingen av vannet til senere på dagen eller aller best kl 23 så ville vi spart 2 kW ganger antall varmtvannstanker i landet. 1 million varmtvannstanker ville redusere effekt toppen i landet med 2 millioner kW og det ville kostet 100 kr pr stk altså 200 millioner kroner.  Med å frigjøre 2 GW fra strømnettet til en kostnad på 200 millioner for alle disse pluggene, ville det kunne frigjøre 10 prosent av  forbruket i landet når belastningen er høyest. Det ville spart oss fra utbygging av kraftkablene som det ellers vil koste titalls milliarder å bygge ut. Så hvorfor skal forbrukerne betale mange titalls milliarder isteden for å få opplæring til å spare strøm og til en totalkostnad på kun 200 millioner, 100 kr pr strømplugg. NVE bør kunne pålegge kundene smart strømstyring når det ikke koster mer og kundene vil samtidig spare på strømregningen uten at de trenger å endre sine vaner.

Deltaco expert.PNG

Enig i prinsippet her, men akkurat denne vil vel neppe bli lovlig å bruke. Man må nok plugge kabelen direkte i stikket, så enten må det justeres ved smartstyring i strømskapet (krever egen kurs som vel er i forskriftene n, etter hva jeg har lest), eller man må bytte ut styringsenhet i varmtvannsberederne. Dette vil nok uansett koste mer enn 100,- per bereder, men det dytter en "liten" engangskost over på forbruker, fremfor en permanent dyrere utbygging av strømnettet.

Dog, effeksparing er en ting, men den delvis skjulte grunnen til at vi presses på slikt, er ønsket om å selge mer av strømmen til srømslukende energi-kunder. Og da passer det dårlig å måtte bygge ut for "unødvendige" effekttopper, for å sikre tilstrekkelig effekt til disse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613
19 minutes ago, Salvesen. said:

Klar over hva? Spørsmålet ditt er veldig uklart. For det første er "forslaget ditt" helt håpløst, for det er ikke anbefalt å ha VVB på schuko stikk. Iallefall ikke to. Hjelper ikke å fjerne 2kW elementet mitt når jeg på samme tid lader bilen min på 11kW.. 

NVE pålegge strømstyring? Hvilken komuniststat bor du i egentlig? Nei eneste som skal styre noe her i huset og resten av landet er brukerne. Men ja, de må gjerne smartifisere huset sitt. Jeg lager flere plugin extensions til hjemme automasjonssystemet homeseer nettopp for å gjøre dette lettere for folk. 

 

Hvor mange millioner av landet innbyggere skjønner hva en plugin extension er og har homeseer? Skal man nå ut til alle så må man ta det samme valget som tvangsinføringen av AMS målere. Det vil jo være fullt mulig å overtyre programmeingen av av/på tider for de som ønsker det og jeg tror ingen vil syns det er plagsomt med hjelp til å spare strøm. Det er vel heller sånn at folk flest ikke klarer det selv om de gjerne vil ha løsninger som sparer strøm for dem uten at de trenger å forstå hvordan det skjer. Schuko klarer fint 16 ampere, men selvfølgelig  er det bedre å koble direkte men da må det elektriker til for at det skal være lov. Problemet med Schuko er pluggen i gummi som isolerer og gjør at den blir varm. Med hardplast Schuko og kraftig kabel er det lite varmeutvikling.

Bildet viser varmeutvikling Schuko med gummi plugg, men resultatet er helt annerledes med hard plast

S__1589270.jpg

S__1589274.jpg

Endret av Slettet+613
Lenke til kommentar
inside_446933 skrev (Akkurat nå):

Hvor mange millioner av landet innbyggere skjønner hva en plugin extension er og har homeseer? Skal man nå ut til alle så må man ta det samme valget som tvangsinføringen av AMS målere. Det vil jo være fullt mulig å overtyre programmeingen av av/på tider for de som ønsker det og jeg tror ingen vil syns det er plagsomt med hjelp til å spare strøm. Det er vel heller sånn at folk flest ikke klarer det selv om de gjerne vil ha løsninger som sparer strøm for dem uten at de trenger å forstå hvordan det skjer. Schuko klarer fint 16 ampere, men selvfølgelig  er det bedre å koble direkte men da må det elektriker til for at det skal være lov. Problemet med Schuko er pluggen i gummi som isolerer og gjør at den blir varm. Med hardplast Schuko og kraftig kabel er det lite varmeutvikling.

Nei man trenger absolutt ikke tvangsinføre noe slikt, ikke vill det være lovlig heller. Man har frivillige løsninger som tibber. 

" Schuko klarer fint 16 ampere", ja det klarer den. Men det er fortsatt ikke lov å montere VVB på schuko lengre og det er sterkt anbefalt å få det direkte tilkoblet.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613

En nasjonal krise i strømnettet kan ikke løses av entusiastiske enkeltpersoner. Når man ser prisene på smarte strømplugger er nede i nesten 50 kr stykket ved større innkjøp så burde det faktisk bli påbudt at alle nye installasjoner skal ha det og gjerne en nasjonal dugnad for å få med alle gamle. Selvfølgelig kan man ikke tvinge folk til det men folk bør ihverfall få et tilbud om det da tenker jeg at de aller fleste vil takke ja med en gang. Men mange vil nok kanskje si nei hvis det er obligatorisk med elektriker installasjon og elektrikeren krever 5000 for oppdraget.

Endret av Slettet+613
Lenke til kommentar
inside_446933 skrev (7 minutter siden):

En nasjonal krise i strømnettet kan ikke løses av entusiastiske enkeltpersoner. Når man ser prisene på smarte strømplugger er nede i nesten 50 kr stykket ved større innkjøp så burde det faktisk bli påbudt at alle nye installasjoner skal ha det og gjerne en nasjonal dugnad for å få med alle gamle. Selvfølgelig kan man ikke tvinge folk til det men folk bør ihverfall få et tilbud om det da tenker jeg at de aller fleste vil takke ja med en gang. Men mange vil nok kanskje si nei hvis det er obligatorisk med elektriker installasjon og elektrikeren krever 5000 for oppdraget.

Nei det er derfor NVE er inne og legger føringer som gir intensiver for å redusere effektforbruket sitt, evt betale for det. Så er en selv fri til å enten gjøre endringer manuelt, smartifisere eller betale gildet. Ja en må gjerne innføre større krav til smartere styring i hjemmet i TEKXXX, dette endres jo stadig for å optimalisere. Men det er noe annet enn kreve styring av folks VVB, elbiler etc. 

Lenke til kommentar

Effektledd er kanskje et ok virkemiddel for store industrikunder, men blir feil for mindre husholdninger. Det bør være en rustidavgift. Med en effektavgift så har man intensiver til å ta ut jevnt uttak, også i rushtiden. Vi bør derfor inn på litt økte priser rundt 16-18 og 07-09 i nettleie. Det har også betydning hvor mye energi som tas, siden mye energiuttak vil medføre lavere sammenlagringfaktor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613

Jeg har kommet med et forslag her som gjør at folk kan kjøpe smart strømplugg og sette på sin varmtvannsbereder og det koster i dag 100 kr. Det blir ikke verre enn det er i dag for de som har schuko plugg og dagens regelverk har ikke tilbakevirkende kraft. Nå kan du komme med ditt forslag til løsning og priser for å gjøre det samme. Interessant å se hvor stor forskjell prisen blir 😉

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (1 minutt siden):

Effektledd er kanskje et ok virkemiddel for store industrikunder, men blir feil for mindre husholdninger. Det bør være en rustidavgift. Med en effektavgift så har man intensiver til å ta ut jevnt uttak, også i rushtiden. Vi bør derfor inn på litt økte priser rundt 16-18 og 07-09 i nettleie. Det har også betydning hvor mye energi som tas, siden mye energiuttak vil medføre lavere sammenlagringfaktor. 

Ved å innføre økt pris til X tid vill folk bare flytte de høye effektbruket sitt til en annen tid på døgnet og det oppstår en ny problemtid. Her er mitt forbruk en dag

image.png.fa5ad524ef2b880fceaf127456860f2f.png

peaken der er problemet, altså elbilladingen min. Så om prisen blir høy akkurat der flytter jeg den bare til venstre eller høyre. 

Lenke til kommentar
inside_446933 skrev (1 minutt siden):

Jeg har kommet med et forslag her som gjør at folk kan kjøpe smart strømplugg og sette på sin varmtvannsbereder og det koster i dag 100 kr. Det blir ikke verre enn det er i dag for de som har schuko plugg og dagens regelverk har ikke tilbakevirkende kraft. Nå kan du komme med ditt forslag til løsning og priser for å gjøre det samme. Interessant å se hvor stor forskjell prisen blir 😉

 

Jeg har ikke noen grunn til å komme med ett forslag, for det kommer fra NVE. Man kan spare enda mer penger med å bare dra ut pluggen om det er hovedpoenget, det vill fortsatt ikke fjerne de virkelige utfordringene som illustrert her:

image.png.aeec1b8472b53c54c0f313dc72dbbf03.png

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Salvesen. said:

Ved å innføre økt pris til X tid vill folk bare flytte de høye effektbruket sitt til en annen tid på døgnet og det oppstår en ny problemtid. Her er mitt forbruk en dag

image.png.fa5ad524ef2b880fceaf127456860f2f.png

peaken der er problemet, altså elbilladingen min. Så om prisen blir høy akkurat der flytter jeg den bare til venstre eller høyre. 

Du gjør det ja, men ikke alle kommer til å gjøre det. Det er mange 1000 kunder under hver transformatorstasjon. At noen endrer seg etter prisene er ønskelig. Alle kommer ikke til å gjøre det. Akkurat som med bompenger på vei. Enkelteffekt på en kunde er ikke problemet i strømnettet, det er når alle skal ha stor effekt på samme tid at problemet oppstår. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (Akkurat nå):

Du gjør det ja, men ikke alle kommer til å gjøre det. Det er mange 1000 kunder under hver transformatorstasjon. At noen endrer seg etter prisene er ønskelig. Alle kommer ikke til å gjøre det. Akkurat som med bompenger på vei. Enkelteffekt på en kunde er ikke problemet i strømnettet, det er når alle skal ha stor effekt på samme tid at problemet oppstår. 

Men da er det jo ett dårlig forslag all den tid en ønsker å jevne ut effekten, ikke flytte den. 

Sitat

Nettleiestrukturen vi anbefaler vil gi nettkundene insentiver til å redusere sine effekttopper og sin samlede effektbelastning over tid.

Se på kurven, husholdningen vår har normalt sett effektforbruk på 2-4kWh/h som de så fint kaller det. Altså snitt effekt over en time. Men når bilen lades så blir det en 4x og vell så det. Målet er at "alle" skal over på elbil, det vill si at "alle" får ekstreme peaks når de lader. Disse må jevnes ut, en må lade over tid. Og en må ha intensiver til å gjøre det. Sier en det er dyrt kl 3 så lader ikke folk klokken 3. Men klokken 4 fyker alle elbilladerne på... Hva skjer med nettet? Hvor havner peaken? Kl 3 eller 4? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613

Jeg har 14 kW powerwall hjemme og jeg har Elbil og jeg har varmvannstank. Jeg bruker derfor 0 kW når naboene bruker maks. Men det må jeg ta igjen på en annen tid av døgnet og da vil jeg foretrekke å bruke så mye strøm som mulig når naboene bruker minst. Da jevner jeg ut forbruket i strømnettet selv om jeg personlig ikke bruker jevnt med strøm 1 kWh hver time i døgnet som er et jevnt forbruk. Naboene har ingen investeringer for å spare på strømmen men jeg har gjort en investering for å kunne bruke strøm på denne måten. De forventer jeg også å slippe å betale for at kraftlinjene må oppgraderes på grunn av naboenes strømforbruk på "feil" tid. Jeg har bidratt med å jevne ut belastningen på strømnettet, belaste nettet mest mulig motsatt av hva alle naboene gjør.

Endret av Slettet+613
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613
30 minutes ago, Salvesen. said:

Men da er det jo ett dårlig forslag all den tid en ønsker å jevne ut effekten, ikke flytte den. 

Se på kurven, husholdningen vår har normalt sett effektforbruk på 2-4kWh/h som de så fint kaller det. Altså snitt effekt over en time. Men når bilen lades så blir det en 4x og vell så det. Målet er at "alle" skal over på elbil, det vill si at "alle" får ekstreme peaks når de lader. Disse må jevnes ut, en må lade over tid. Og en må ha intensiver til å gjøre det. Sier en det er dyrt kl 3 så lader ikke folk klokken 3. Men klokken 4 fyker alle elbilladerne på... Hva skjer med nettet? Hvor havner peaken? Kl 3 eller 4? 

Peaken er kl 08 og vil nok alltid være det. Om så alle i landet lader kjempemye og belaster nettet på natten så er det helt uvesentlig. Definisjon av topp er mer enn alt under, så høy belastning alle andre tider i døgnet vil først bli relevante hvis de overstiger den tidligere toppen. Denne toppen kan være kl 17 på julaften da alle skal steke ribbe samtidig og det er 25 minus i hele landet, dette MÅ strømnettet tåle enten med oppgradering, eller at alle de som kan begrenser sitt forbruk akkurat når det er aller mest nødvendig. Og ribbe på julaften er nødvendig samt av vi skal kunne spise den uten å sitte i minusgrader.

Endret av Slettet+613
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...