Gå til innhold

GTX 1080Ti garanti?


Anbefalte innlegg

Kjøpte et GTX 1080Ti hybrid på Proshop i 2018. Dette er nå blitt sendt inn på reklamsjon, da det plutselig gikk opp til over 90 grader ved belastning. Regner med at det er vannpumpa som er gåen.

Har fått tilbake fra Proshop nå om kredit på kortet og det er beregnet et nyttevederlag.

Er ikke et skjermkort og forvente en lengre levetid? Er dette normal at jeg får mindre penger igjen enn vad jeg betalte for det?

Kjøpt for 9699kr og får kredit på 5988kr.

Har jeg ikke krav på full refusjon alt nytt tilsvarende skjermkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dragonlove skrev (9 minutter siden):

Du har vel ikke krav på noe annet enn dagens verdi.

Jeg mener det er feil.
Forbrukerkjøpsloven paragraf 19 lister opp alternativene:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_6#§19

a)    holde kjøpesummen tilbake etter § 20
b)    kreve oppfyllelse etter § 21
c)    kreve heving etter § 23
d)    kreve erstatning etter § 24.

I og med at de har tatt kortet ditt, og du ikke har fått noen erstatningsvare men penger tilbake, er det neste mulige alternativet i henhold til loven alternativ c) heving.

Og ved en heving av avtalen, skal du ha kjøpesummen tilbake.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Drogin skrev (1 minutt siden):

Jeg mener det er feil.
Forbrukerkjøpsloven paragraf 19 lister opp alternativene:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_6#§19

a)    holde kjøpesummen tilbake etter § 20
b)    kreve oppfyllelse etter § 21
c)    kreve heving etter § 23
d)    kreve erstatning etter § 24.

I og med at de har tatt kortet ditt, og du ikke har fått noen erstatningsvare men penger tilbake, er det neste mulige alternativet i henhold til loven alternativ c) heving.

Og ved en heving av avtalen, skal du ha kjøpesummen tilbake.

Det er ikke forsinkelse her, det er snakk om reklamasjon.

Lenke til kommentar
SvenskINorwegia skrev (16 minutter siden):

Kjøpte et GTX 1080Ti hybrid på Proshop i 2018. Dette er nå blitt sendt inn på reklamsjon, da det plutselig gikk opp til over 90 grader ved belastning. Regner med at det er vannpumpa som er gåen.

Har fått tilbake fra Proshop nå om kredit på kortet og det er beregnet et nyttevederlag.

Er ikke et skjermkort og forvente en lengre levetid? Er dette normal at jeg får mindre penger igjen enn vad jeg betalte for det?

Kjøpt for 9699kr og får kredit på 5988kr.

Har jeg ikke krav på full refusjon alt nytt tilsvarende skjermkort?

Du burde be om en RTX 3070 som erstatning.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (2 minutter siden):

Det er ikke forsinkelse her, det er snakk om reklamasjon.

Det er fortsatt disse lovene som gjelder, selv om det er heving som følge av reklamasjon.
Men jeg ser heving er nærmere spesifisert i samme lov i kapittel 10:
 

Sitat

50.

Avkastning og rente ved tilbakeføring

Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den.

Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter selgeren å betale renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. Dersom forbrukeren avkreves vederlag for nytten av gjenstanden etter første ledd, plikter selgeren likevel å betale slik rente fra den dag selgeren mottok betalingen.

Mulig dette tillater selger å gi mindre tilbake enn kjøpesummen. Jeg er usikker på lovanvendelsen her for skjermkort

Lenke til kommentar
idleman_2 skrev (På 18.3.2021 den 21.59):

1080TI har 11GB ram..   blir litt feil å akseptere et 3070 8GB kort mener jeg...    minimum 10GB -> 3080

GDDR5 vs GDDR6. Med den logikken kan han jo kreve et 3060 da, som er vesentlig dårligere enn 3070.

Meg bekjent er det for øvrig OP som avgjør hva han krever fra forhandler gjennom reklamasjon. For eksempel tilsvarende produkt, reparasjon med lånekort osv. 

Hvis kortet fremdeles er innenfor garantitiden (mange leveres med 3 år) har du også flere rettigheter. 

Da jeg solgte elektronikk forholdt vi oss til at kunder som reklamerte fikk tilbake dagens verdi i penger eller tilsvarende produkt. Det var ingen fastsatte erstatningsprodukter så det hjelper kanskje å være litt på.

Endret av snp
Lenke til kommentar
3 hours ago, snp said:

GDDR5 vs GDDR6. Med den logikken kan han jo kreve et 3060 da, som er vesentlig dårligere enn 3070.

Meg bekjent er det for øvrig OP som avgjør hva han krever fra forhandler gjennom reklamasjon. For eksempel tilsvarende produkt, reparasjon med lånekort osv. 

Hvis kortet fremdeles er innenfor garantitiden (mange leveres med 3 år) har du også flere rettigheter. 

Da jeg solgte elektronikk forholdt vi oss til at kunder som reklamerte fikk tilbake dagens verdi i penger eller tilsvarende produkt. Det var ingen fastsatte erstatningsprodukter så det hjelper kanskje å være litt på.

Er nok ingen butikkar som fortsatt gjør det på den måten. Er jo heilt bak mål. Du har ingen krav for full refusjon. Om dei ikkje har moglegheit til å gi eit erstatningsprodukt, får du som regel verdi - bruksnytte + forsinkelserenter, akkurat som står i forbrukerloven.

Du kan jo sjå for deg at du leverar inn noko rett før reklamsjonen går ut. Får du eit nytt kort då, so får du jo nesten dobbelt av forventa levetid. Eller dobbelt opp av det du faktisk kjøpte, noko som er urimleg sett frå selgar si side. 4000 i redusert verdi/nytte på eit 3 år gamalt kort høyrest rimleg ut.

Lenke til kommentar
smthellan skrev (54 minutter siden):

Er nok ingen butikkar som fortsatt gjør det på den måten. Er jo heilt bak mål. Du har ingen krav for full refusjon. Om dei ikkje har moglegheit til å gi eit erstatningsprodukt, får du som regel verdi - bruksnytte + forsinkelserenter, akkurat som står i forbrukerloven.

Du kan jo sjå for deg at du leverar inn noko rett før reklamsjonen går ut. Får du eit nytt kort då, so får du jo nesten dobbelt av forventa levetid. Eller dobbelt opp av det du faktisk kjøpte, noko som er urimleg sett frå selgar si side. 4000 i redusert verdi/nytte på eit 3 år gamalt kort høyrest rimleg ut.

Denne praksisen handler på ingen måte om at kunden får full refusjon. Kunden har helt enkelt krav på reparasjon eller erstatningsprodukt med tilsvarende eller bedre ytelse. Det er først dersom selger ikke klarer å reparere eller erstatte varen at forbruker kan be om pengene tilbake + forsinkelsesrenter. I dette tilfellet er det riktig at selger kan trekke fra bruksnytte. I denne saken er det imidlertid klart at leverandør har full mulighet til å erstatte OP sitt kort med tilsvarende eller bedre produkt, som var og er en vanlig måte å løse slike saker på. Det Proshop forsøker å gjøre er å gi OP penger slik at han deretter kjøper nytt produkt hos dem, noe som gjør at de i praksis får to salg på kunden. Summen OP fikk kreditert er lavere enn Proshops kost for tilsvarende eller bedre produkt, men dersom de får OP til å kjøpe kortet for kreditert sum i stedet for å gi ham kortet direkte, sitter de igjen med overskuddet fra begge salg.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (13 minutter siden):

Det blir vel for dyrt. 

Er egentlig det en god grunn?

Det er jo ikke for dyrt på vaskemaskiner og lignende. Da får en reparert. At en pumpe f.eks er gåen går jo faktisk an å fikse.

Har ikke sett på tilgangen på skjermkort nå, men det må jo også være tilgang til lik ytelse? Nå sitter også TS på ett hybrid kort som kan være en grunn for at han gjør, uten at jeg vet dette.

Er det ikke veldig urimelig at TS skal bli sittende uten noe produkt i det hele tatt også? Men var inne å tittet på Proshop nå og ser at 3060 f.eks er inne. Ikke for mye å forvente at en i alle fall får seg ett skjermkort som erstatning når de ikke gidder å reparere? Hvis det er slik det er da, det vet en jo ikke.

Er det for dyrt å reparere ting så får de vel heller slutte å selge de tingene kanskje?

Lenke til kommentar
22 minutes ago, FranZe said:

Det er jo ikke for dyrt på vaskemaskiner og lignende. Da får en reparert. At en pumpe f.eks er gåen går jo faktisk an å fikse.

Det at du sammenligner reparasjon av vaskemaskin med reparasjon av skjermkort viser at du overhodet ikke har noen kunnskap om elektronikk overhodet. Det er som å sammenligne å legge et plaster på et sår og å utføre hjernekirurgi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (8 minutter siden):

Det at du sammenligner reparasjon av vaskemaskin med reparasjon av skjermkort viser at du overhodet ikke har noen kunnskap om elektronikk overhodet. Det er som å sammenligne å legge et plaster på et sår og å utføre hjernekirurgi.

Ok, hvis du sier så, men akkurat det et uvesentlig uansett. Tror alle vet at en ikke forsøker å få en vaskemaskin inn i PC’n også :rofl:

Saken er at de har folk som kan reparere det, og det går fint an med ett skjermkort som har deffekt pumpe.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
FranZe skrev (2 timer siden):

Er egentlig det en god grunn?

Det er jo ikke for dyrt på vaskemaskiner og lignende. Da får en reparert. At en pumpe f.eks er gåen går jo faktisk an å fikse.

Har ikke sett på tilgangen på skjermkort nå, men det må jo også være tilgang til lik ytelse? Nå sitter også TS på ett hybrid kort som kan være en grunn for at han gjør, uten at jeg vet dette.

Er det ikke veldig urimelig at TS skal bli sittende uten noe produkt i det hele tatt også? Men var inne å tittet på Proshop nå og ser at 3060 f.eks er inne. Ikke for mye å forvente at en i alle fall får seg ett skjermkort som erstatning når de ikke gidder å reparere? Hvis det er slik det er da, det vet en jo ikke.

Er det for dyrt å reparere ting så får de vel heller slutte å selge de tingene kanskje?

Aner du hvor mange hundre tonn med elektronikk som blir kastet hver dag i Norge? det er ikke rent lite for å si det sånn, grunnen er at det blir for dyrt å reparere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...