Gå til innhold

Hjelp! Elbil kjøpt, hva nå?


Dolg_313

Anbefalte innlegg

OG da ble det Nissan Leaf 2015mod 24KW batteripakken, Så spørsmålet nå er: hva nå?
Hva anbefaler dere av apper jeg bare må ha, hvilke leverandører av hurtigladestasjoner anbefaler dere å bli medlem av?
Må jeg liksom være medlem hos 50 forskjellige leverandører for og få tilgang tillademulighetene rundt om i området nå? 😛
Holder til i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først: Gratulerer :D  Mamma kjøpte en tilsvarende for to uker siden, også førstegangs elbilkjøper.

Vet ikke hva som er i Kristiansand, men jeg har registrert meg hos Fortum, Grønn Kontakt/Mer, Bilkraft (BKK/Lyse) og Cirkle-K. Når jeg ønsker å se hvilken ladestasjoner som finnes i nærheten, bruker jeg https://www.ladestasjoner.no eller appen deres. Prismessig er Fortum helt klart dyrest av disse, Mer og Bilkraft på midten, og Circle-K er billigst. I hvert fall der Circle-K har egne ladestasjoner. Circle-K har også avtale med Mer og Ionity, men da til prisene som disse tilbyr. Ionity trenger ikke du å tenke på, da de ikke tilbyr lading med Chademo-standarden som Nissan Leaf bruker. Ionity er også ekstremt dyre.

Ellers, om du har lademulighet hjemme er dette som regel alltid billigst, hvis ikke du bor i et borettslag eller sameie som har gjort en ekstremt dårlig (og muligens ulovlig) avtale. Hvis ikke, kan du se om det er noen som tilbyr normal-lading i gangavstand til der du bor. Typiske steder er kjøpesentre, kommunale bygninger, etc. Normallading er mye billigere og mindre belastende på batteriet, men tar jo lenger tid. Pappa, som ikke har lader hjemme, lader på det lokale kjøpesenteret som er 5-7 minutters gange unna huset.

Ellers lykke til. Det blir nok litt nytt å venne seg til, spesielt når den modellen av Leaf ikke har den beste rekkevidden. Så regn med å planlegge turene i større grad enn tidligere, spesielt langturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen ting som kan være lurt å vite, er at én hurtiglader som regel kun kan lade én bil. Ofte står det at det er f.eks. 6 ladepunkt slik som på dette eksempelet:

image.png.21ae2fac95339b8ac55c15ef8f0037e1.png

I realiteten er det bare fire, da én hurtiglader har både CHAdeMO og CCS, men bare én av de kan brukes om gangen. Dette kan sammenlignes litt med en bensinstasjon; selv om én pumpe har både 95, 98 og Diesel, kan man bare fylle én av delene om gangen.

Type 2 kan som regel lade så mange biler som det er oppgitt antall. Appene vil uansett reflektere hva som er ledig og ikke, og som regel er det bare plass til én bil pr. lader uansett :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dolg_313 skrev (På 16.3.2021 den 10.21):

Må jeg liksom være medlem hos 50 forskjellige leverandører for og få tilgang tillademulighetene rundt om i området nå? 😛
Holder til i Kristiansand.

For meg har det holdt med 9! 😂

Før en langtur bør du i alle fall laste ned appen A Better Route Planner.

Jeg anbefaler ingen spesielle leverandører, men jeg anbefaler å ha app, samt bruker hos de fleste. Da slipper du å knote så mye.
Det er ikke alltid gitt at laderne fungerer. Derfor bør en alltid ta en titt i appen for å se om laderen er i orden og hvordan pågangen er. 

Jeg, med utgangspunkt i Oslo og noen lengre turer har brukt disse:

Leverer både sakte- og hurtiglading:
- Fortum Charge and Drive (Nå Recharge) - Denne kan kobles opp mot OBOS for rabatt
- Mer (tidligere Grønn kontakt) - Denne kan kobles opp mot Coop for rabatt
- Bilkraft (BKK)
- Circle K Charge - Denne kan kobles opp mot Circle K Extra for rabatt.
- Kople

Leverer saktelading på ymse parkeringshus:
- InCharge 
- Easypark
- SmartCharge

Endret av ChristR
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har man elbil så er det anbefalt at man primært saktelader hjemme eller på jobb. Skal du hurtiglade så ville jeg ikke lagt så mye energi i å finne ut hvilken leverandør av ladere man bør fokusere på, det blir litt som å velge bensinstasjon etter leverandør. Et unntak er om du skal lade fast et sted og ønsker lojalitetsrabatter, men bortsett fra det så må du bare planlegge ruta når du skal på lengre turer der du må hurtiglade og gjerne ha appene klar på forhånd.

Jeg har hurtigladet min to ganger, og det var på en omvei jeg gjorde med vilje for å nettopp teste hurtiglading. Så med mindre du skal ut på ferie med bilen så trenger du ikke å bekymre deg så voldsomt for hurtiglading.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (15 timer siden):

Jeg har hurtigladet min to ganger, og det var på en omvei jeg gjorde med vilje for å nettopp teste hurtiglading. Så med mindre du skal ut på ferie med bilen så trenger du ikke å bekymre deg så voldsomt for hurtiglading.

Det blir vel Norgesferie på alle i år også, og da er vel bilen det foretrukne transportmiddelet. Så jeg tror nok at både rekkevidde og hurtiglading blir relativt viktig for folk i år også.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Så det kan vel være greit å ha f.eks. elbilforeningens ladebrikke eller NAF sin.

Man må fremdeles registrere den hos de ladeoperatørene man skal benytte. Men selvfølgelig bedre med én ladebrikke enn fem. Uansett så er det ikke noe problem å dra på norgesferie i en gammel Leaf, selv om det nok må litt mer planlegging til. Har lest om folk som har reist på europa-ferie i disse.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (52 minutter siden):

Man må fremdeles registrere den hos de ladeoperatørene man skal benytte. Men selvfølgelig bedre med én ladebrikke enn fem. Uansett så er det ikke noe problem å dra på norgesferie i en gammel Leaf, selv om det nok må litt mer planlegging til. Har lest om folk som har reist på europa-ferie i disse.

Ja alt går. Men folk vil som regel ha ting så enkelt som mulig, og særlig når man skal ha ferie.

Lenke til kommentar
On 3/17/2021 at 4:15 PM, Drunkenvalley said:

Eg skjønner aldri dei som prate om det som om det er lite batteri. Opp mot 200 km rekkevidde er lengre enn folk ynskje erkjenne.

Opp mot ja.. de jeg kjenner med eldre leaf klarer vel en 80-100km i disse dager..

Med vinterveier og degradert batteri kommer man seg ikke 200km.

Men det er bra nok for dems bruk så man må jo vurdere ut fra behov.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Opp mot ja.. de jeg kjenner med eldre leaf klarer vel en 80-100km i disse dager..

Med vinterveier og degradert batteri kommer man seg ikke 200km.

Men det er bra nok for dems bruk så man må jo vurdere ut fra behov.

Den originale Leafen hadde aldri "opp mot 200 km" i realistisk rekkevidde. 30 kWt-utgaven hadde vel en realistisk rekkevidde på rundt 160 km på en god dag, 24 kWt hadde 120-130? 

Mammas 2014-modell med 24 kWt-batteri klarer vel rundt 110 km nå om vinteren med forsiktig kjøring frem til batteriet er tomt (turtle-mode). Spent på hva rekkevidden blir når sommeren kommer.

Uansett har Leaf et lite batteri, og relativt grei hastighet på hurtigladingen, så rekkevidde burde ikke være et problem med mindre man daglig kjører mer enn 100 km. Da blir det kanskje litt mye hurtiglading.

Til info så hurtiglader en 1.gen Leaf mye raskere enn en splitter ny Ioniq.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

Opp mot ja.. de jeg kjenner med eldre leaf klarer vel en 80-100km i disse dager..

Med vinterveier og degradert batteri kommer man seg ikke 200km.

Men det er bra nok for dems bruk så man må jo vurdere ut fra behov.

Kva rekkevidde TS har skal eg ikkje spekulere i. Eg anbefaler at du ikkje gjer det heller. Dette er noko TS kan sjølv svare.

Lenke til kommentar
58 minutes ago, Drunkenvalley said:

Kva rekkevidde TS har skal eg ikkje spekulere i. Eg anbefaler at du ikkje gjer det heller. Dette er noko TS kan sjølv svare.

Temmelig sikker på at man ikke klarer 200km med en 6år gammel Leaf 24kWh..

For det første har den 199km NEDC rekkevidde som ny, og for det andre så rapporterer eiere av 2015 Leaf 24kWh at de får kjørt en 110-120km med sin.

Og det var vel i 2018, men vet ikke om leaf taper kapasitet kun på alder.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Temmelig sikker på at man ikke klarer 200km med en 6år gammel Leaf 24kWh..

For det første har den 199km NEDC rekkevidde som ny, og for det andre så rapporterer eiere av 2015 Leaf 24kWh at de får kjørt en 110-120km med sin.

Og det var vel i 2018, men vet ikke om leaf taper kapasitet kun på alder.

Alle litium-batterier taper kapasitet med alderen. Men den største "killeren" på Leaf-batterier er at mange alltid hadde bilen på lading når den ikke var i bruk, slik at den stod tilkoblet med 100 % batteri "hele tiden". De gamle Leaf'ene har ikke topp-buffer, så 100 % er 100 %, og litium-batterier liker ikke å være full-ladet over lang tid. Kombinert med en lite avansert BMS og ingen varming/kjøling av batteriet, har dette ført til at Leaf har blitt den elbilen som har hatt størst problemer med batteridegradering. 

Derfor ser man ofte at en "godt brukt" Leaf har flere "batteristreker" enn en som har lav km-stand. 

Dersom du skal lade bilen hver dag, bør du sette på ladebegrensing på 80 % for å ikke ødelegge batteriet, og heller lade til 100 % de gangene du trenger det, f.eks. rett før en langtur, eller en gang i blant for å balansere cellene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...