Gå til innhold

Så mye strøm brukte elbilene i fjor: Knapt målbart på Norges strømstatistikk


Anbefalte innlegg

7 hours ago, NERVI said:

Jeg antar at de fleste som kjøper el-bil gjør det fordi den skal brukes mye/daglig. Den andre - bil nr. 2 brukes da mindre, og til andre formål. Snittbruk av alle biler er lavt fordi mange biler brukes svært lite, så din el-bil er antagelig en feilinvestering om den ikke betaler seg ved sparte bompenger. Energimessig er vel regnestykket slik at et batteri må tømmes/lades minst 500 ganger før det leverer netto "ren" energi fra nettet, så det er mye humbug i dette farvannet.

Her var det noen rare antakelser.

- Mange har bare en bil, en elbil.

- Mange har to elbiler.

- For mange er bompenger ikke en faktor ved kjøp av elbil.

- Mange kjøper ikke elbil for å spare penger, men fordi de er bedre biler.

Det er så klart en del som kjøper elbil som de har i tillegg til til en fossilbil, spesifikt for å spare penger, men situasjonen er mye mer nyansert enn at det er normalen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Trestein said:

Ja . De produserer strøm, bygger nett, bygger elbil ladere osv

Oppnår som regel en milliard i overskudd hvert år, med unntak av år med lav snittpris på strøm. 

'De' er ulike selskaper:

Quote

Forretningsområdet består av selskapet BKK Produksjon.

Utbygging og drift av vannkraftverk har vært BKKs kjernevirksomhet helt fra starten. BKK Produksjon produserer og omsetter fornybar kraft i engrosmarkedet, samt utvikler ny og eksisterende produksjonskapasitet.

Vi har 38 vannkraftverk, samt 26 prosent eierandel i Sima kraftverk. Til sammen produserer BKK Produksjon gjennomsnittlig 7,5 TWh årlig. Dette gjør oss til Norges femte største kraftprodusent.

Quote

Forretningsområdet består av selskapet BKK Nett.

Selskapets virksomhet består av eierskap og drift av vårt eget strømnett. Med 245 000 kunder og et strømnett på 16 500 kilometer er vi en av Norges største distributører av elektrisk energi. Kraftleveringen i BKKs nettområde (regionalnettet) utgjorde 9 034 GWh i 2016.

Ferdigdiskutert fra min side, med mindre du kan dokumentere at BKK Nett kan få BKK Produksjon til å øke strømprisen med 10 øre og overføre de ekstrainntektene til BKK Nett fordi de må investere i nettutbygging.

 

Endret av trikola
  • Liker 6
Lenke til kommentar
trikola skrev (38 minutter siden):

De er nok delt inn i utallige selskaper. Poenget er at i prinsippet tjener bkk penger på at folk bruker mere strøm. Ved at de tilrettelegger for dette ved å bygge ut ladere via et underselskap øker de omsetning og profitt. Øker de etterspørsel øker el prisene som gjør at alle som bor på vestlandet må betale mere for strømmen.

Da kan i prinsippet billader utbygging gå med underskudd mens bkk som konsern får økte totalinntekter. 

lyse gjør tilsvarende

https://www.lyse.no/tjenester

Vil tro at det er flere energiselskaper som ser at dette er profitabelt

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
studerebedre skrev (15 timer siden):

Statnett sa når det var kaldt tidleg i februar, att el bilar ikkje skulle lade i timane med tyngst last.

Det var nok ein grunn til det.

Stort effektuttak.

 

Det var statnettsjefen som kastet ut den totalt misforståtte påstanden. Han har merkelig nok et hatforhold til elbiler. Sier seg jo selv at i en tid hvor langt færre en vanlig kjører bil i det hele tatt, og spesielt ikke lader bilen fremdeles klokka 8, så har ikke lading eller oppvarming av elbiler spesielt mye å si for forbruksrekorden som var den han kommenterte i sammenheng med.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
13 hours ago, M98kF1 said:

Ikke «ikke lade» men mer «ikke trekke 6000W til å forvarme bil og batteri med nettstrøm». 

 

37 minutes ago, Bengt Who said:

Det var statnettsjefen som kastet ut den totalt misforståtte påstanden. Han har merkelig nok et hatforhold til elbiler. Sier seg jo selv at i en tid hvor langt færre en vanlig kjører bil i det hele tatt, og spesielt ikke lader bilen fremdeles klokka 8, så har ikke lading eller oppvarming av elbiler spesielt mye å si for forbruksrekorden som var den han kommenterte i sammenheng med.

Merk deg det M98kF1 skriver. Det er nok mange som setter bilen på forvarming slike kalde dager, uten å trekke ut ladekabelen. Og som unnlater å slå av varmtvannsberederen, slik at den slår inn med full effekt etter morgendusjen. Og så er det varmepumpen, fungerer den bra i -20°C, eller er det den elektriske gulvvarmen som har slått inn med full effekt ?

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så dersom 0,7 TWh er "knapt målbart", hvorfor er da 2.4TWh , som jo ikke er så veeeeldig mye mer, "Helt vannvittig" og "tapper kraftnettet" og "ett skjult energisluk"? Er det fordi det passer noens agenda å fremstille det slik eller? ...

Sier ikke dette fordi jeg er imot elbiler, tvertimot, men fordi det er nødvendig å påpeke dobbelt kommunikasjonen inn i energidebatten... Sånn bare for å sette det i perspektiv, lissom.

Lenke til kommentar
J-Å skrev (4 timer siden):

 

Merk deg det M98kF1 skriver. Det er nok mange som setter bilen på forvarming slike kalde dager, uten å trekke ut ladekabelen. Og som unnlater å slå av varmtvannsberederen, slik at den slår inn med full effekt etter morgendusjen. Og så er det varmepumpen, fungerer den bra i -20°C, eller er det den elektriske gulvvarmen som har slått inn med full effekt ?

 

Da vil jeg gjerne ha dokumentert hvem som forvarmer bilen med 6 kW selv om de ikke skal ut for å kjøre. De færreste biler kan trekke 6kW til forvarming. Det som derimot skjedde denne rekorddagen var heftig kulde og mange som måtte varme opp hjemmekontor og sikkert varmtvannsberedere i tillegg. Elbilene er ute av denne sammenhengen siden det skjedde mellom 8 og 9. Den største andelen av de som faktisk kjører til jobb hadde kjørt før 8, det ser en på når det er kø.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Den kraftkrevende industrien i Grenland er så godt som borte. Eramet smelter feromangan og krever jo strøm. Yara som springer ut i fra Norsk Hydro ( Hydro eksiterer kun som tomteeier i Grenland) produserer gjødsel via et oljeprodukt. Magnesium forsvant til Canada og det er aldri laget auminium på Herøya. Norcem fyrer med problemavfall, såkalt alternativt bennstoff. Union og alle papirfabrikker er lagt ned. Borgestad ilfast tegelstein er lagt ned. REC eventyret ble kort, solcellerproduksjonen forsvant til Singapore. 2/3 av plastproduksjonen på Rønningen i Bamble er vekk. Det sørget Høyre for i Bondevikregjeringen. ( P.K.Foss og T.Widevey -tusen takk, Fande ta dere begge og ta med dere E Reiten) Det som gjenstår er Hydro sitt gamle anlegg for PVC og fabrikkene på Rafnes plus 1/3 av fabrikkene på Rønningen. Alt solgt til Jim Ratcliffe sitt Ineos. Nå snakkes det om å skrote dagens metode for å produsere ammoniakk å gå tilbake til Birkeland sin lysbueovn for å lage gjødsel. Der går det uhorveig mengder strøm, omtrent som det ble frigjort da magnesiumen ble flyttet til Canada. Den metoden var nå noe griseri da den krevde store mengder strøm og kvikksølv i kvikksølvbad for å lage klor. Uansett så var Hydro sin produksjon basert på at en laget ny produkter av biproduktene så langt det lot seg gjøre. Strømmen i fra alle disse nedlaget industrier kunne vel forsynt Europa sine fremtidige el biler med strøm.

 

 

Endret av Per Arne Hjellvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke Birkeland sin lysbueovn som skal gjeninnføres. Det er ammoniakk produsert fra hydrogen som igjen skal produseres fra vann med elektrolyse. Det er fortsatt Haber-Bosch prosessen som skal brukes for å omdanne atmosfærisk nitrogen og hydrogen til ammoniakk, men nå skal ikke hydrogenet komme fra naturgass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
studerebedre skrev (På 25.2.2021 den 20.30):

Statnett sa når det var kaldt tidleg i februar, att el bilar ikkje skulle lade i timane med tyngst last.

Det var nok ein grunn til det.

Stort effektuttak.

De sa vel man burde unngå å lade mellom kl 8-9... et tidspunkt når omtrent alle er ferdig med å lade for lengst og mange allerede sitter i bilen på vei til jobb og annet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (8 timer siden):

Så dersom 0,7 TWh er "knapt målbart", hvorfor er da 2.4TWh , som jo ikke er så veeeeldig mye mer, "Helt vannvittig" og "tapper kraftnettet" og "ett skjult energisluk"? Er det fordi det passer noens agenda å fremstille det slik eller? ...

Sier ikke dette fordi jeg er imot elbiler, tvertimot, men fordi det er nødvendig å påpeke dobbelt kommunikasjonen inn i energidebatten... Sånn bare for å sette det i perspektiv, lissom.

Jeg antar det er en subjektiv vurdering opp mot nytteverdi, med litt undertoner av jantelov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 hours ago, Bengt Who said:

Da vil jeg gjerne ha dokumentert hvem som forvarmer bilen med 6 kW selv om de ikke skal ut for å kjøre. De færreste biler kan trekke 6kW til forvarming. Det som derimot skjedde denne rekorddagen var heftig kulde og mange som måtte varme opp hjemmekontor og sikkert varmtvannsberedere i tillegg. Elbilene er ute av denne sammenhengen siden det skjedde mellom 8 og 9. Den største andelen av de som faktisk kjører til jobb hadde kjørt før 8, det ser en på når det er kø.

Det er vanskelig å dokumentere selvsagt, men mange kjører barn til skolen på den tiden, og kjøpesenter åpner også rundt der. Dette er gjerne kjøring som ikke skaper kø inn til sentrum. Endel setter også bilen på lading når de kommer på jobb.

Ellers er det er vel få som må ha varmtvannsberedere på mellom 8 og 9.  

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
IVWAXNQN skrev (14 timer siden):

Det er ikke Birkeland sin lysbueovn som skal gjeninnføres. Det er ammoniakk produsert fra hydrogen som igjen skal produseres fra vann med elektrolyse. Det er fortsatt Haber-Bosch prosessen som skal brukes for å omdanne atmosfærisk nitrogen og hydrogen til ammoniakk, men nå skal ikke hydrogenet komme fra naturgass.

Hvilken metode bruker minst energi? Birkeland-Eyde prosessen ble vel i sin tid forlatt fordi den var mer energikrevende enn Haber-Bosch prosessen men nå som Haber-Bosch skal hente hydrogen fra elektrolyse så kan jeg ikke se annet enn at mye av det energimessige forspranget blir spist opp. Spørsmålet er om Haber-Bosch prosessen fortsatt vil ha en energimessig fordel da? 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Kahuna said:

Hvilken metode bruker minst energi? Birkeland-Eyde prosessen ble vel i sin tid forlatt fordi den var mer energikrevende enn Haber-Bosch prosessen men nå som Haber-Bosch skal hente hydrogen fra elektrolyse så kan jeg ikke se annet enn at mye av det energimessige forspranget blir spist opp. Spørsmålet er om Haber-Bosch prosessen fortsatt vil ha en energimessig fordel da? 

Birkeland-Eyde prosessen produserer etter det jeg forstår salpetersyre, HNO3, mens Haber-Bosch prosessen gir ammoniakk, som videreforedles til salpetersyre i Ostwald prosessen. Så Birkeland-Eyde prosessen er kanskje uansett uegnet hvis ammoniakk til drivstoff er sluttproduktet?  Kanskje noen med kjemikompetanse kan oppklare?

Lenke til kommentar
J-Å skrev (23 timer siden):

Birkeland-Eyde prosessen produserer etter det jeg forstår salpetersyre, HNO3, mens Haber-Bosch prosessen gir ammoniakk, som videreforedles til salpetersyre i Ostwald prosessen. Så Birkeland-Eyde prosessen er kanskje uansett uegnet hvis ammoniakk til drivstoff er sluttproduktet?  Kanskje noen med kjemikompetanse kan oppklare?

Ammoniakk til drivstoff er vel enn så lenge en svært smal nisje, det er vel heller kunstgjødsel som er sluttproduktet og der var jo birkeland-eyde prosessen i sin tid viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...