Gå til innhold

intel 11900K/11700K/11600K


magnusavr

Anbefalte innlegg

15 minutes ago, Nizzen said:

https://www.prisjakt.no/product.php?pu=5041640

B-die 4400c19 kostet for litt siden under 1500kr. Nå ca 1650.

3200c14 kostet lenge 12-1300. Nær nok 1500kr nå ;)

 

Jeg satt grensen min på 3600 da ett av kravene var 64GB, men ser jo at dette er en potensiell oppgradering i 5600 riggen (den arvet et par 3200 fra hine hårde dager)

Har nok sovet i timen på minnepris, for jeg var ganske sikker på at 16GB  4400 minne var umulig å få tak i for under 2000

Når du viser testene dine, ta gjerne med strømforbruket i tillegg, spent på hvor høyt det går i forhold til stock. Uansett hvor godt man kan kjøle CPU vil et høyt strømforbruk ende opp som varme ett annet sted

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Beffa1 said:

Jeg satt grensen min på 3600 da ett av kravene var 64GB, men ser jo at dette er en potensiell oppgradering i 5600 riggen (den arvet et par 3200 fra hine hårde dager)

Har nok sovet i timen på minnepris, for jeg var ganske sikker på at 16GB  4400 minne var umulig å få tak i for under 2000

Når du viser testene dine, ta gjerne med strømforbruket i tillegg, spent på hvor høyt det går i forhold til stock. Uansett hvor godt man kan kjøle CPU vil et høyt strømforbruk ende opp som varme ett annet sted

Strømforbruk ved gaming intel vs amd er utrolig nok nesten likt, men du spiller vel Cinebench 24/7, så da blir det nok et problem ja. 

Rart du nevner strømforbruk, når du har 5950x og 6900xt. Er jo ikkje akkurat strømsparere under full load. ;)

Klarer jo å trekke 350w med 5900x om jeg pøser på med høy nok all core overklokk.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Nizzen said:

Strømforbruk ved gaming intel vs amd er utrolig nok nesten likt, men du spiller vel Cinebench 24/7, så da blir det nok et problem ja. 

Nizzen du vet like godt som meg at Battlefield 5 kan trekke mye watt ut av en klokka CPU ;)

Har du ikke fått med deg poenget hvorfor mange tester, som f.eks Gamers Nexus, alle CPU'er med 3200 Mhz minne? Det er for å ha et basis nivå som de fleste CPU'er takler slik at reglene blir så like som mulig, samt at de fleste gamere har råd til slike brikker. Det er ikke flaut i det hele tatt. De fleste gamere har ikke det budsjettet du har heller, eller din vannkjøling.

Jeg sier ikke at 11900K er en dårlig CPU, men utenom bedre minne kontroller, så er den litt kjedelig synes jeg, men samtidig kan jeg se hvorfor DU synes den kan være gøy også. :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (7 timer siden):

 

Jeg er langt ifra noe fanboy om du tror det. Om det er gamingytelse, så presterer ikkje Rocketlake godt under 5900x. 

.

Du får komme med litt benchmarks av 5600x  og 5950 eller hva du har nå, så kan vi sammenlikne litt, siden du har så peiling :D

Du vet da like godt som meg at en maxtunet zen3 ser ut til å yte endel bedre enn en maxtunet rocket lake i "gamingperformance" som du sier.. uavhengig av minnehastighet du mater 11900k med, tilogmed prototype gskill ddr5800+mhz (?) minnet som jeg garanterer ikke koster i nærheten av 1500kr.

(snakker da om 24/7 luftkjøling/vannkjøling ovenfor, og ikke suicide helium bencher på over 6 ghz)

Når jeg er ferdig på jobb idag så bencher jeg F1 2020 siden han "experten" på overclock.net maser sånn om F1 bench, men kan allerede si at heller ikke i dette spillet lover det godt for rocket lake med tanke på spillytelse.

Hvilken spill er det "rocketlake ikke er bugga i" ? Da jeg ser til stadighet at "rocketlake is bugged in SotTR" , "rocket lake is bugged in xxx", "not fair to compare rocketlake numbers in this game" etc etc

Jeg synes tilogmed en maxtunet 10900k ser mye bedre ut enn en 11900k i virkelige spill og/eller programmer, om man ikke bare skal benche memory bandwidth i aida 64 dagen lang, som ser ut til å være det eneste rocketlake gjør det bra i ?

Men å spille aida64 memory bandwidth bench i lengden blir kanskje kjedelig ? 🤣

Tar virkelige alle reviews og testere i hele verden feil om gen11 eller er det faktisk intel som har lansert veldig overpriset CPUer her ? (som jeg sa for 3 måneder siden så måtte 11900k koste under 400$ for at det skulle være et bra kjøp)

Hvilken tester/reviews som inneholder ytelsedata synes du er "rett" ? Eller synes du samtlige er feil siden ønsket resultat ikke blir innfridd ? 

Endret av Ola Norman
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Theo343 said:

Det er helt innafor at de tester stock men å slakte produktet som helhet uten å gå innom potensialet med litt dyrere komponenter er dårlig journalistikk.

Spesielt for K serien vil jeg si det er anoying at de begrenser testene til kun stock.

"Folk flest" bryr seg ikke om hvilken CPU modell de får i en PC. De som kjøper en 11700K eller 11900K bryr seg om potensialet.

Du er klar over at dette er en CPU anmeldelse og ikke en system anmeldelse av hovedkort, minne og CPU ? Eneste måten er da å ta Intel sine spesifikasjoner og kjøre med det. Men slapp av, det kommer nok noen tester med bedre minne og overklokk etc. (med tall som du aldri kommer til å komme i nærheten av). Uansett så er boost algoritmene så aggressive på 11 gen at cpu overklokk er meningsløst så da gjenstår kun bloddoping med minne.

Når intel lanserer et nytt produkt som yter dårligere enn forgjengeren men bruker mer strøm så er det lov til å gi slakt. Dette er Intel sitt bulldozer øyeblikk.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Ola Norman said:

Du vet da like godt som meg at en maxtunet zen3 ser ut til å yte endel bedre enn en maxtunet rocket lake i "gamingperformance" som du sier.. uavhengig av minnehastighet du mater 11900k med, tilogmed prototype gskill ddr5800+mhz (?) minnet som jeg garanterer ikke koster i nærheten av 1500kr.

(snakker da om 24/7 luftkjøling/vannkjøling ovenfor, og ikke suicide helium bencher på over 6 ghz)

Når jeg er ferdig på jobb idag så bencher jeg F1 2020 siden han "experten" på overclock.net maser sånn om F1 bench, men kan allerede si at heller ikke i dette spillet lover det godt for rocket lake med tanke på spillytelse.

Hvilken spill er det "rocketlake ikke er bugga i" ? Da jeg ser til stadighet at "rocketlake is bugged in SotTR" , "rocket lake is bugged in xxx", "not fair to compare rocketlake numbers in this game" etc etc

Jeg synes tilogmed en maxtunet 10900k ser mye bedre ut enn en 11900k i virkelige spill og/eller programmer, om man ikke bare skal benche memory bandwidth i aida 64 dagen lang, som ser ut til å være det eneste rocketlake gjør det bra i ?

Men å spille aida64 memory bandwidth bench i lengden blir kanskje kjedelig ? 🤣

Tar virkelige alle reviews og testere i hele verden feil om gen11 eller er det faktisk intel som har lansert veldig overpriset CPUer her ? (som jeg sa for 3 måneder siden så måtte 11900k koste under 400$ for at det skulle være et bra kjøp)

Hvilken tester/reviews som inneholder ytelsedata synes du er "rett" ? Eller synes du samtlige er feil siden ønsket resultat ikke blir innfridd ? 

11900k er ikkje konge, men den yter fortsatt ikkje langt dårligere enn 5900x i spill :)

Max tunet vet jeg ikkje, men 5950x er nok forran i en del spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, scuderia said:

Du er klar over at dette er en CPU anmeldelse og ikke en system anmeldelse av hovedkort, minne og CPU ? Eneste måten er da å ta Intel sine spesifikasjoner og kjøre med det. Men slapp av, det kommer nok noen tester med bedre minne og overklokk etc. (med tall som du aldri kommer til å komme i nærheten av). Uansett så er boost algoritmene så aggressive på 11 gen at cpu overklokk er meningsløst så da gjenstår kun bloddoping med minne.

Når intel lanserer et nytt produkt som yter dårligere enn forgjengeren men bruker mer strøm så er det lov til å gi slakt. Dette er Intel sitt bulldozer øyeblikk.

 

Saken er at man fint kan anmelde en BMW M3 med utslitte vinterdekk på autobahn eller med alt av elektronikk påslått på glattkjøringsbanen.  Det er helt greit å gjøre det men skal man vise hva produktet er godt for så tester man også bredere.

Men en ting jeg er jeg enig i, det er for få endringer til å forsvare prisen. Og joda det var en litt slapp lansering.

Men alle visste jo at de store endringene ikke kommer før Alder Lake.
Prisen kunne helt klart vært hakket lavere om de ønsket å konkurrere med AMD i det øvre sjiktet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Cowboystrekk said:

Rocket lake er bang for bucks, 11400f+B560+4000ram+ er best for budsjettgameren. Amd har ingenting som matcher ytelsa i den prisklassen. Om 5600 vanilla til 2k en dag dukker opp så kaaaaanskje... Nå er riktignok 10th gen mer bang for bucks i høyytelsessegmentet. Zen 3 er desverre for høyt prisa atm. 

Helt enig og det sier også testerne. I budsjettklasen er Rocket Lake bra.
Det samme sies også om 11600K


Men jeg er fortsatt delt på dette med store og små kjerner på desktop.
 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 hours ago, Theo343 said:

Saken er at man fint kan anmelde en BMW M3 med utslitte vinterdekk på autobahn eller med alt av elektronikk påslått på glattkjøringsbanen.  Det er helt greit å gjøre det men skal man vise hva produktet er godt for så tester man også bredere.

Men en ting jeg er jeg enig i, det er for få endringer til å forsvare prisen. Og joda det var en litt slapp lansering.

Men alle visste jo at de store endringene ikke kommer før Alder Lake.
Prisen kunne helt klart vært hakket lavere om de ønsket å konkurrere med AMD i det øvre sjiktet.

Nei, de anmelder BMW M3'en med de dekkene som BMW leverer og anbefaler. Med all elektronikk på standard og ikke tuklet med.

Du ønsker at de skal anmelde M3'en med dyre spesialdekk, trimma og modifisert spoiler.

 

At dette er en merkelig Intel lansering kan vi alle være enige om.. forstår fortsatt ikke hvorfor Intel valgte å bruke milliarder av kroner på å porte dette over til 14nm. Denne lanseringen kommer til å ødelegge for alder lake. Med tanke på det siste (og konspirasjonsteoristen i meg), vet Intel noe om Alder lake som de ikke har gått ut med enda?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
35 minutes ago, N o r e n g said:

Coffee Lake og Comet Lake skal visstnok ha en del problemer med L0 cache og parity error, til en såpass stor grad at det har forårsaket kræsjer i Apex Legends og Minecraft på stock-innstillinger. Det hjelper å skru av HT, men ingen ønsker vel å gjøre det?

https://www.overclock.net/threads/asus-maximus-13-and-rocket-lake-the-rules-have-changed.1777885/

Tror det der er ekstremt opphypet av et par som har fått review samples.. Ikke hatt crash i verken minecraft, apex eller warzone med CML som pusher skamhøy fps(med mindre det har vært min egen feil). Har dog ikke prøvd stock.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Mumriken said:

Tror det der er ekstremt opphypet av et par som har fått review samples.. Ikke hatt crash i verken minecraft, apex eller warzone med CML som pusher skamhøy fps(med mindre det har vært min egen feil). Har dog ikke prøvd stock.. 

True story :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ville heller si 10600KF er bedre kjøp for gamere, AMD om man gjør mer....

Hverken 10900K eller 11900K er verdt pengene for gaming i forhold til 10600KF/5600X. 11900K er ekstra meningsløs i forhold til 11700K.

En må gjerne si "jeg vil ha det "beste" og gir blaffen i pengene/fornuften" (eller #jeg er Intel fanboy") men en kan ikke forsvare det med logikk/fornuft

Endret av Cardinal
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...