Gå til innhold

intel 11900K/11700K/11600K


magnusavr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nizzen skrev (5 minutter siden):

De "glemte" å teste med skikkelig minne...  Som vanlig 😂

Hva er skikkelig minne for 11th Gen Intel? Utifra hva jeg selv har oppfattet så langt, virker det som disse prosessorene liker minne med høy hastighet? Eller man tjener mer på det med 11th Gen Intel enn si AMD?

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Nitrius said:

Hva er skikkelig minne for 11th Gen Intel? Utifra hva jeg selv har oppfattet så langt, virker det som disse prosessorene liker minne med høy hastighet? Eller man tjener mer på det med 11th Gen Intel enn si AMD?

Ja høy minnehastighet virker å være king :)

Har "tilfeldigvis" noen 4600mhz hynx SR liggende på posten nå, som skriker etter å bli teste. Spennende å se om de er raskere enn mine oc 4800c17 b-die singlerank

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner at cpuen egt ikke er kjempeverdt overgang fra 10th gen (om man ikke bygger pc som hobby). De har også scuffa det litt til med 14mm istedet for 10mm. 

Men er en  fin mulighet for oss som ikke har oppgradert på mange år på å bypasse stock issues og få noe decent til gaming NÅ, og ikke om flere måneder når alder lake og zen3+ blir rett rundt hjørnet uansett. 

Numbers don't lie. Den gjorde det ikke så verst i forhold til 5900x og 10900k i gaming. Selv der 10900k hadde mer fps var 1% low og 0.1% low bedre på 11900k. GN lar eget syn på intel påvirke måten han ordlegger seg. 

Og som nizzen sier så er det bedre muligheter for ram enn konkurrentene, noe som vil gi bedre fps. 

Personlig spiller jeg spill som scaler bedre med høyere clocks enn core count aswell, så det er gull :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt innafor at de tester stock men å slakte produktet som helhet uten å gå innom potensialet med litt dyrere komponenter er dårlig journalistikk.

Spesielt for K serien vil jeg si det er anoying at de begrenser testene til kun stock.

"Folk flest" bryr seg ikke om hvilken CPU modell de får i en PC. De som kjøper en 11700K eller 11900K bryr seg om potensialet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Theo343 said:

GN og TwoCents lar deres generelle syn på Intel påvirke seg og Hardware Uboxed lar sitt syn på Nvidia påvirke dem.

De tjener mere penger på det, derfor gjør de det. Alle vet at man får flere "likes" med å snakke varmt om AMD og "hate" nvidia og Intel. Underdogs får alltid flere likes på internett :)

 

 

villeste jeg har sett med 11900k vs 10900k er i Ms FlightSimulator 2020. 24% raskere i 1080p 🤪

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Just now, Nizzen said:

De tjener mere penger på det, derfor gjør de det. Alle vet at man får flere "likes" med å snakke varmt om AMD og "hate" nvidia og Intel. Underdogs får alltid flere likes på internett :)

Jupp, trist når slike begynner med clickbait titler, men shit happens.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nizzen said:

Hva slags minne brukte han? Flaut å bruke 3200/3600mhz minne når rocketlake klarer 5866mhz xmp (g.skill) 😂

Vi skjønner du er litt i overkant glad i Intel, men det gir altså 0 mening, ikke 1, men en ren og skjær 0 mening i å kjøpe en CPU som krever minne som koster mer enn CPU'en i seg selv for å kunne prestere på et nivå som fremdeles vil være godt under en 5900X.
99.99% av alle som kjøper en CPU kjører denne med et hovedkort og minne i den lavere eller i beste fall middels prisklassen, de bør absolutt IKKE bruke penger på noe så elendig som en 11900K. 11600, er sånn tja kanskje, resten er for de som enten får spesielle følelser her og der når de ser navnet Intel eller pappagutter som har hørt at Intel er bra og ikke har snøring på økonomi. 
Jeg håper virkelig det kommer noe som duger til høsten fra de blå, men er redd de faller enda lengre bak og at vi får et totalt dominerende AMD. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Beffa1 said:

Vi skjønner du er litt i overkant glad i Intel, men det gir altså 0 mening, ikke 1, men en ren og skjær 0 mening i å kjøpe en CPU som krever minne som koster mer enn CPU'en i seg selv for å kunne prestere på et nivå som fremdeles vil være godt under en 5900X.
99.99% av alle som kjøper en CPU kjører denne med et hovedkort og minne i den lavere eller i beste fall middels prisklassen, de bør absolutt IKKE bruke penger på noe så elendig som en 11900K. 11600, er sånn tja kanskje, resten er for de som enten får spesielle følelser her og der når de ser navnet Intel eller pappagutter som har hørt at Intel er bra og ikke har snøring på økonomi. 
Jeg håper virkelig det kommer noe som duger til høsten fra de blå, men er redd de faller enda lengre bak og at vi får et totalt dominerende AMD. 

Hynxminne som klarer å kjøre over 5000mhz koster vel ca 1500kr. B-die som klarer 4600mhz lett koster vel fra 12-1500kr.  Ikkje noe dyrere enn folk kjøper ram for til AMD.  Rart du ikkje vet hva minne koster.... Du kjøpte jo tross alt Trident z Neo 2x16GB  3600mhz til blodpris fra komplett.no 

Jeg er langt ifra noe fanboy om du tror det. Om det er gamingytelse, så presterer ikkje Rocketlake godt under 5900x. 

Har både 5900x, 11700k og 11900k, så skal nok komme med flere tester i løpet av uka ;)

Du tenker vel bare på Cinebench multicore ytelse? 

Ja 11700k Rocketlake er skikkelig elendig i forhold til 5800x som er dyrere :p

 

Du får komme med litt benchmarks av 5600x  og 5950 eller hva du har nå, så kan vi sammenlikne litt, siden du har så peiling :D

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Nizzen said:

Hynxminne som klarer å kjøre over 5000mhz koster vel ca 1500kr. B-die som klarer 4600mhz lett koster vel fra 12-1500kr.  Ikkje noe dyrere enn folk kjøper ram for til AMD.  Rart du ikkje vet hva minne koster....

Jeg er langt ifra noe fanboy om du tror det. Om det er gamingytelse, så presterer ikkje Rocketlake godt under 5900x. 

Har både 5900x, 11700k og 11900k, så skal nok komme med flere tester i løpet av uka ;)

Du tenker vel bare på Cinebench multicore ytelse? 

Ja 11700k Rocketlake er skikkelig elendig i forhold til 5800x som er dyrere :p

 

Du får komme med litt benchmarks av 5600x  og 5950 eller hva du har nå, så kan vi sammenlikne litt, siden du har så peiling :D

Vi er alle klar over at du helt sikkert kan tyne langt mer enn de fleste ut av det meste. Svært få og trolig langt nder 0,01% orker å balle med slikt, ser du på noen av "toppmodellene" Komplett selger for en middels bruktbil så leveres de med 3200Mhz minne, jeg tør vedde på at det er svært få som gjør annet enn å pakke ut slike maskiner før de starter å spille. Og akkurat derfor er Intel et meget dårlig kjøp spesielt 11900K som i de fleste tilfeller blir slått av 10900K i det som er normal bruk.
Det er heller ikke slik at Intel har blitt elendige, de har bare blitt forbigått og sliter med å hente seg inn. Om man skal anbefale AMD så må man også gi beskjed om at stabiliteten på langt nær er like god som på akkurat Intel, men for meg og mitt bruk ville jeg valgt AMD 24/7 på grunn av ytelsen man får uten å forsterke husets elektrisitetsnett. En ytelse man kan bruke til langt mer enn Cinebench eller å spille, og jeg ville neppe valgt komboen med 5950X og 6900XT dersom det var for å utfordre deg eller andre på noen toppliste. Begge deler er jo rett og slett dårlige valg i form av ytelse pr krone. Noen brutale benchmark har jeg heller ikke da tiden heller brukes til andre ting, dog må man jo i det minste prøve litt så en Cinebench 23 er kjørt med 1640 singel og 29810 multi. Neppe noe som flekker ræv eller annet, men en enkel PBO test.
5600 sitter sammen med et 3070 kort og brukes kun til bilspill, tok en test på C23 nå til ære for deg (kun multi...har ikke tolmodighet til å vente på singel), denne endte på 11924 (husker ikke om jeg har PBO på engang)

Peilingen min går på hva folk flest har og bruker, og slik sett faller 11900K helt i grus akkurat nå

PS. gi meg gjerne infor på hvor du får kjøpt minnet du snakker om til de prisene 🙂

Endret av Beffa1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...