Gå til innhold

Den neste dommedagsprofetien (kom med dine spådommer)


Anbefalte innlegg

Fra "The Red Scare" via Osama Bin Laden, videre til "menneskeskapt global oppvarming" og nå sist "Covid-19 pandemien" har det siste halve århundret eller så vært definert av at den ene dommedagsprofetien blir avløst av den neste. Noen ganger kan det saktens føles som at man lever midt i en middelaldersk Monty Python komedie, hvor samtidens akademikere, samfunnskommentatorer og politikere har inntatt rollen som han uvaska, fillete fyren som står på torget og roper: "Repent! The end is nigh!", mens han vifter med siste utgave av Illustrert Vitenskap.

Og resultatet er alltid det samme: Enten skal du som individ si fra deg rettigheter tidligere generasjoner har dødd for å etablere, eller så skal du betale reparasjoner. Og det er frykten, den overhengende faren, som gjør at folk er mer enn villige til å gå med på det. Bare for å være på den sikre siden, ikke sant? Nå kan riktignok covid-19 massepsykosen fortsatt melkes for alt den er verdt i ganske mange år til, og i tillegg har man jo alltids menneskeskapt global oppvarming å falle tilbake på før det også blir for åpenbart tilbakestående.

Men hvis vi ser bort fra allerede etablerte dommedagsprofetier, hva kan du se for deg blir den neste tingen vi alle skal være veldig redde for? Har du noen seriøse eller useriøse teorier om hva som kan bli den neste toneangivende dommedagsprofetien med potensiale til å ta fra deg rettigheter og/eller tynge deg med skatter og avgifter?

Endret av AntonMarkmus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror et samfunn egentlig kun har plass til en stor apokalypsefortelling, og at de derfor på et vis utkonkurrerer hverandre, slik som klimaapokalypsen utkonkurrerte "hullet i ozonlaget" fortellingen på begynnelsen av 2000-tallet. Mennesker er religiøse vesener. Nå som dommedagsprofetiene i bibelen er ute, har det oppstått et vakuum som må fylles. Veien er dermed åpen for nye religiøse bevegelser, forkledd som vitenskap og tilpasset vår tid. 

Tro på dommedag knyttet til klimaendringer er allerede etablert som ny religion, der troen i utgangspunktet er som før. Mennesket har syndet, overskridet en grense og fått for mye kunnskap, straffen er en type syndeflod eller apokalypse, og for å unngå dette må det ofres. Det hele blir ledet av spesialiserte institusjoner som alltid ved religion. Det vil ikke komme nye store dommedagsprofetier i vår tid. Eliten vil ikke tillate det, for deres makt og interesser er nå knyttet til klimareligionen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 2/15/2021 at 11:48 PM, Vaniman said:

Tro på dommedag knyttet til klimaendringer er allerede etablert som ny religion, der troen i utgangspunktet er som før. Mennesket har syndet, overskridet en grense og fått for mye kunnskap, straffen er en type syndeflod eller apokalypse, og for å unngå dette må det ofres. Det hele blir ledet av spesialiserte institusjoner som alltid ved religion. 

Godt observert. Det er helt klare paralleller å trekke her fra klima-religionen og dens ordning med klimakvoter og CO2-avgifter, og over til den katolske kirke og avlatsordningen.

 

11 minutes ago, Gavekort said:

Gidder ikke å delta i en flåsete tråd som grupperer vitenskaplig bevist global oppvarming med McCarthyism. Dette er manipulasjon og politisk propaganda.

Det er vel ingen som krever at du deltar? Tvert imot er det vel snarere ønskelig at du som moderator ikke deltar i diskusjoner, da det blir et veldig skeivt maktforhold mellom deg og andre forumbrukere. I tillegg er det jo også sånn at når du utviser dårlig debattskikk (som f.eks. det å tre inn i en tråd bare for å informere om at du ikke vil delta i den) setter det en større presedens for hva som er greit og ikke enn når andre forumbrukere gjør det. Så for min del er det helt ok at du vil holde deg unna. Det trenger du forsåvidt ikke informere om heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (17 minutter siden):

Det er vel ingen som krever at du deltar? Tvert imot er det vel snarere ønskelig at du som moderator ikke deltar i diskusjoner, da det blir et veldig skeivt maktforhold mellom deg og andre forumbrukere. I tillegg er det jo også sånn at når du utviser dårlig debattskikk (som f.eks. det å tre inn i en tråd bare for å informere om at du ikke vil delta i den) setter det en større presedens for hva som er greit og ikke enn når andre forumbrukere gjør det. Så for min del er det helt ok at du vil holde deg unna. Det trenger du forsåvidt ikke informere om heller.

Det er ingen som krever at jeg deltar, men jeg benytter fortsatt muligheten til å fortelle hvorfor jeg ikke deltar, slik at andre medlemmer her kan unngå å legitimere den trojanske hesten i førstepost.

Endret av Gavekort
  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gavekort said:

Det er ingen som krever at jeg deltar, men jeg benytter fortsatt muligheten til å fortelle hvorfor jeg ikke deltar, slik at andre medlemmer her kan unngå å legitimere den trojanske hesten i førstepost.

Ok. Litt ved siden av tema, men hvorfor dukker det ikke opp noen beskjed om at du har editert innlegget ditt? Det stod bare en setning der i sted, nemlig. Er det et privilegium du har som moderator at sånne ting ikke er synlig for oss andre?

Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (6 minutter siden):

Ok. Litt ved siden av tema, men hvorfor dukker det ikke opp noen beskjed om at du har editert innlegget ditt? Det stod bare en setning der i sted, nemlig. Er det et privilegium du har som moderator at sånne ting ikke er synlig for oss andre?

Ja. Standard er av og jeg glemmer det av og til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Gavekort said:

Ja. Standard er av og jeg glemmer det av og til.

Fair enough.

Men tilbake til tema, og bare for å gjøre det helt klart. Dette sa du:

1 hour ago, Gavekort said:

Gidder ikke å delta i en flåsete tråd som grupperer vitenskaplig bevist global oppvarming med McCarthyism. Dette er manipulasjon og politisk propaganda.

Da vil jeg bare poengtere at det jeg sikter til i åpningsinnlegget er "menneskeskapt global oppvarming" spesifikt, og ikke bare "global oppvarming" generelt. Så vidt meg bekjent er det vel ingen som benekter at det finnes noe sånt som "klima", og at dette er i stadig forandring og alltid har vært det. Uenighetene som eksisterer går utelukkende på årsakssammenhenger, hvor mye hver enkelt årsak har å si for helheten og hvordan man skal tolke dataene for å komme med mest mulig presise datamodeller og fremtidsspådommer.

Og enn så lenge må det vel sies at de fremtidsspådommer som har kommet fra såkalte "klimaforskere" (forresten ikke til å forveksle med metrologer, geologer og astrofysikere), og som har satt så grundig rot i samtidskulturens kollektive virkelighetsoppfatning, konsekvent har vist seg å være lite mer enn feilslåtte, alarmistiske dommedagsprofetier basert på modeller bygget på sviktende datagrunnlag ("junk in = junk out").

Så ja, jeg kommer til å fortsette med å sidestille nåtidens pseudo-vitenskapelige dommedagsprofetier angående klima med bl.a. middelalderens helvetes-propaganda, den kalde krigens McCarthy-isme og hvilken som helst annen frykt-propaganda ment til å skremme alminnelige mennesker til å godta ting de aldri burde godta.

Endret av AntonMarkmus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 2/15/2021 at 11:48 PM, Vaniman said:

slik som klimaapokalypsen utkonkurrerte "hullet i ozonlaget" fortellingen på begynnelsen av 2000-tallet.

Eller så var grunnen at man kuttet i utslippene som utgjorde størst skade på ozonlaget, som fks klorfluorkarbon og halon, og dermed sank utslippet av slike ozonskadelige stoffer med mer enn 99% fra 1986-2004, som igjen resulterte i et mindre utsatt ozonlag.
Her kan du lese mer om dette

Om jeg skulle spekulert i dommedagsscenarioer basert på dagens utsikter, tror jeg gitt katastrofe vil forverres ytterligere av anti-intellektualisme og oppurtinistisk retorikk som utnytter kaoset til å forlede folk med enkle svar og løfter om orden.

Quote

https://mediabiasfactcheck.com/pj-media/
Overall, we rate PJ Media to be Questionable based on extreme right-wing bias, promotion of propaganda and conspiracies as well as numerous failed fact checks.

Oioioi! Hold deg fast, her har vi plukket avisoverskrifter fra 80-2000'-tallet hvor journalister har gjengitt folk, noen av dem forskere, som kommer med ganske fantastiske spådommer som viste seg å ikke bære frukt.

Altså det illustrerer fint nok sensasjonsjag og tabloid salg av frykt hos utvalgte media-aktører.
Men det blir som å si at Ari Behn aldri fantes, fordi VG påstod han ville delta på sommer-ol i 2030.

 

Endret av Atib Azzad
i got ma' reasons
  • Liker 6
Lenke til kommentar
On 2/15/2021 at 10:48 PM, AntonMarkmus said:

Fra "The Red Scare" via Osama Bin Laden, videre til "menneskeskapt global oppvarming" og nå sist "Covid-19 pandemien" har det siste halve århundret eller så vært definert av at den ene dommedagsprofetien blir avløst av den neste...

Og resultatet er alltid det samme: Enten skal du som individ si fra deg rettigheter tidligere generasjoner har dødd for å etablere, eller så skal du betale reparasjoner.

Covid 19 har vel aldri blitt fremsatt som noen domedagsprofeti, i hvert fall ikke av noen seriøse kilder. Covid 19 er en pandemi som vil få store følger for samfunnet og enkeltmennesker, men ikke få samfunnet til å gå under.

Hvilke rettigheter som tidligere generasjoner har dødd for, mener du at du har mistet/er i ferd med å miste pga. covid? Dersom du sikter til at puben stenger klokken 21 i en periode, så skyter du langt over mål...

 

Klimakrisen kan føre til "dommedag". Her snakker vi om at de mest folkerike områdene på jordkloden kan bli ubeboelige og at de mest verdifulle områdene på jorden kan gå tapt. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (27 minutter siden):

Fair enough.

Men tilbake til tema, og bare for å gjøre det helt klart. Dette sa du:

Da vil jeg bare poengtere at det jeg sikter til i åpningsinnlegget er "menneskeskapt global oppvarming" spesifikt, og ikke bare "global oppvarming" generelt. Så vidt meg bekjent er det vel ingen som benekter at det finnes noe sånt som "klima", og at dette er i stadig forandring og alltid har vært det. Uenighetene som eksisterer går utelukkende på årsakssammenhenger, hvor mye hver enkelt årsak har å si for helheten og hvordan man skal tolke dataene for å komme med mest mulig presise datamodeller og fremtidsspådommer.

Og enn så lenge må det vel sies at de fremtidsspådommer som har kommet fra såkalte "klimaforskere" (forresten ikke til å forveksle med metrologer, geologer og astrofysikere), og som har satt så grundig rot i samtidskulturens kollektive virkelighetsoppfatning, konsekvent har vist seg å være lite mer enn feilslåtte, alarmistiske dommedagsprofetier basert på modeller bygget på sviktende datagrunnlag ("junk in = junk out").

Så ja, jeg kommer til å fortsette med å sidestille nåtidens pseudo-vitenskapelige dommedagsprofetier angående klima med bl.a. middelalderens helvetes-propaganda, den kalde krigens McCarthy-isme og hvilken som helst annen frykt-propaganda ment til å skremme alminnelige mennesker til å godta ting de aldri burde godta.

Enig med deg her. Ifølge Klimarealistene har 111 av 114 prognoser fra IPCC slått feil. Nå er ikke Klimarealistene objektive, men det som ihvertfall er sikkert, er at en rekke prediksjoner om økende havnivå har vært feilslått. Det begynner jo å bli ganske komisk etterhvert. En utrolig mangel på ydmykhet fra klimaforskere, som tar feil gang etter gang, men som likevel stevner frem som før med nye spådommer, og går til angrep på alle som ikke tror dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den neste store dommedagsprofetien ser ut til å være en ide om at media, forskning og akademia har så kraftig bias mot sannheten at de ødelegger verden, gjennom begrensning av menneskers frihet under påskudd om klimatrusler og pandemier.

...altså -- ikke eksistensen av menneskapt oppvarming eller corona -- men ideen om at dette er konspirasjoner som leder til vestens undergang.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ta med med noen dommedagprofetier fra Nostradamus slik at den ignorante sirkelen blir komplett. 

Det står at man kan komme med useriøse forslag og jeg håper denne tråden er ment useriøs. 

 

Min useriøse dommedagsprofeti er at mesteparten av jordens befolkning adopterer tankegodset i førstepost, og brått befinner vi oss midt i handlingen av filmen Idiocracy. 

Altså en ekstrem fordumming av menneskets intellektet som medfører at vi ikke lenger tar avgjørelser basert på vitenskap og forskning. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En slik problematikk er dessverre langt mer vidtrekkende enn klimafornektelse. Det har å gjøre med hvilke mennesker som får flest barn.

Så lenge de med lav IQ og få ressurser utkonkurrerer de med høy IQ og mange ressurser, så blir menneskeheten kanskje dummere. Noen mener at snitt-IQ har falt en god del poeng allerede.

Det eksisterer vel bare to løsninger på det problemet: Et nytt filter, f.eks et dommedagsscenarie, eller eugenikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...