Gå til innhold

Noen som vet hva lønna på Elkjøp er?


Gjest 564ec...d4e

Anbefalte innlegg

Gjest 564ec...d4e

Noen som vet hva den ligger på? Det eneste jeg ble fortalt er at de ikke benytter seg av Virke sin tariff. Har forøvrig fagbrev i salgsfaget, om det hjelper. Usikker på om jeg blir å si ja, dersom jeg får et tilbud. 

Anonymous poster hash: 564ec...d4e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest a6121...815

Elkjøp har en lønnsstige på 6 trinn for vanlige ansatte, så ikke inkludert avdelingsledere og varehussjefer. Lønnstrinn 1 starter på ca. 160,- timen opp til lønnstrinn 6 på 211,- timen. De under 25 starter på trinn 1, de som er 25 eller eldre starter på trinn 3 uten tidligere erfaring/ansiennitet. Når du når lønnstrinn 6 kommer du ikke høyere om du ikke avtaler lønn selv med din sjef. 

Ved beregning av ansiennitet basert på praksis skal tidligere praksis være fra butikk, lager eller kontor. Utdanning som er relevant til jobben etter endt utdanning godskrives med 1 trinn per år etter endt utdanning. 
Om man jobber 15 timer gjennomsnittlig eller mer per uke går man opp et trinn per år, mellom 10-15 timer per uke går man opp et trinn per 2. år.

Har du fagbrev i salgsfaget har du ifølge lønnsstigen etter lønnsforhandlinger ifjor også et tillegg på 9,50,- per time.

P.s. Det skilles mellom egeneide/datterbutikker som eies av Elkjøp Norge AS og franchisebutikker. Jeg jobber selv i datterbutikk og gir derfor info fra det jeg kjenner til. Så vidt jeg vet følger flere franchisebutikker lønnsstigen til datterbutikkene, men de må ikke.

Anonymous poster hash: a6121...815

Lenke til kommentar
Gjest a6121...815 skrev (24 minutter siden):

Elkjøp har en lønnsstige på 6 trinn for vanlige ansatte, så ikke inkludert avdelingsledere og varehussjefer. Lønnstrinn 1 starter på ca. 160,- timen opp til lønnstrinn 6 på 211,- timen. De under 25 starter på trinn 1, de som er 25 eller eldre starter på trinn 3 uten tidligere erfaring/ansiennitet. Når du når lønnstrinn 6 kommer du ikke høyere om du ikke avtaler lønn selv med din sjef. 

Ved beregning av ansiennitet basert på praksis skal tidligere praksis være fra butikk, lager eller kontor. Utdanning som er relevant til jobben etter endt utdanning godskrives med 1 trinn per år etter endt utdanning. 
Om man jobber 15 timer gjennomsnittlig eller mer per uke går man opp et trinn per år, mellom 10-15 timer per uke går man opp et trinn per 2. år.

Har du fagbrev i salgsfaget har du ifølge lønnsstigen etter lønnsforhandlinger ifjor også et tillegg på 9,50,- per time.

P.s. Det skilles mellom egeneide/datterbutikker som eies av Elkjøp Norge AS og franchisebutikker. Jeg jobber selv i datterbutikk og gir derfor info fra det jeg kjenner til. Så vidt jeg vet følger flere franchisebutikker lønnsstigen til datterbutikkene, men de må ikke.

Anonymous poster hash: a6121...815

Wow, 18500 pr år for å ta fagbrev. Skal jobbe mange år for å ta igjen tapet vs å bare starte å jobbe etter ungdomsskolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tan28 skrev (2 minutter siden):

Det er den tariff, det. HK har virkelig stått på barrikadene for sine medlemmer.

Skjønner ikke helt hva du mener her. Fagbrevet bør jo ha langt høyere verdi. I realiteten havner en 3 år bak om en tar fagbrevet, eller 1 million kroner. Med 18500 ekstra pr år må en jobbe 54 år for å ta igjen den millionen. Og det er uten å justere for ting og tang. Det kan umulig svare seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Skjønner ikke helt hva du mener her. Fagbrevet bør jo ha langt høyere verdi. I realiteten havner en 3 år bak om en tar fagbrevet, eller 1 million kroner. Med 18500 ekstra pr år må en jobbe 54 år for å ta igjen den millionen. Og det er uten å justere for ting og tang. Det kan umulig svare seg.

Det var et tafatt forsøk på sarkasme.

Jeg er helt enig med deg, tillegget er patetisk.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Skjønner ikke helt hva du mener her. Fagbrevet bør jo ha langt høyere verdi. I realiteten havner en 3 år bak om en tar fagbrevet, eller 1 million kroner. Med 18500 ekstra pr år må en jobbe 54 år for å ta igjen den millionen. Og det er uten å justere for ting og tang. Det kan umulig svare seg.

Fagbrev i salgsfaget er ærlig talt i stor grad et slags skuespill for å gi de som ikke mestret tradisjonell skolegang en slags "utdannelse", og er av svært liten/ingen betydning for arbeidsgivere som skal ansette nye medarbeidere. Hovedproblemet er at alt for få stryker i faget. Det finnes selvfølgelig mange svært dyktige mennesker med fagbrev, men disse var sannsynligvis dyktige før de tok fagbrevet også.

 

Forøvrig er ikke regnestykket ditt nødvendigvis helt riktig. En med fagbrev i salgsfaget starter på trinn 6 umiddelbart, mens en uten fagbrev antakelig i beste fall starter på trinn 3. Det er ca 100 000kr i forskjell i året på disse trinnene.

 

Økt fagbrevtillegg vil gjøre det svært vanskelig for mange fagarbeidere å få seg jobb.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Stort sett bortkastet å gå skole om en kan få jobb innen et yrke man liker og/eller har kjente innen et yrke man vil lære

Kan fint bli snekker, murer eller selger uten noen skolegang utover obligatorisk grunnskole (og andre yrker)

Jeg har fagbrev med 1 år på vgs, tok resten som lærling, hvor jeg jobbet med full lønn da jeg allerede kunne faget mitt.

Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (3 timer siden):

Økt fagbrevtillegg vil gjøre det svært vanskelig for mange fagarbeidere å få seg jobb.

Beklager offtopic, men fikk bare utrolig lyst til å kommentere denne. Har vært altfor mange år i butikkbransjen og jeg kjenner godt til problemstillinger som dette.

Opplever selv at ledelsen blir svært misfornøyd med kollegaer som ønsker å ta fagbrev. Kollegaer blir truet med lavere stillingsprosent, samt trusler om at de ikke kan garanteres jobb etterpå fordi de "blir for dyre i drift". Dette har skremt flere bort fra tanken.

Bortsett fra dette, er det verdt lønnstillegget? Tja... For å si det slik, så jobber INGEN av mine kollegaer fulltid. Jeg tror ikke jeg kjenner noen i butikk som får lov til å jobbe fast fulltid. Vi har alle helt idiotiske stillingsprosenter. Nye deltidsarbeidere blir heller ansatt fremfor å gi oss andre høyere prosent. Når vi påpeker dette og andre utfordringer for ledelsen så blir vi truet med tvangspermiteringer og "du skal vite at du ikke er uerstattelig".

Så det lønnstillegget gjør nok ikke allverdens utav seg i praksis. Man får tidvis virkelig kjenne på kroppen at man er bunnslammet i samfunnet. Det føles ihvertall slik for meg. Jeg håper at unntak finnes, og at det er mennesker der ute som trives i butikkjobb, og som blir behandlet skikkelig.

Jeg jobber ihvertfall med å søke meg vekk fra hele bransjen. Jeg skal aldri se meg tilbake.

Jobber ikke i Elkjøp, og beklager igjen for offtopic. Jeg følte bare for å lufte meningene mine litt. Er ikke fagarbeider, og har 211 kroner timen hvis det svaret kan være til hjelp.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Kan fint bli snekker, murer eller selger uten noen skolegang utover obligatorisk grunnskole (og andre yrker)


Jeg tok fagbrev på den måten.

Jobbet i ungdommen i et praktisk yrke hvor jeg hadde null utdannelse, i fem år med full lønn, tok deretter skriftlig og praktisk prøve, å fikk fagbrev.
Stort verre var det ikke, det var ingen krav utover grunnskole og fem års relevant arbeidserfaring.

Jeg hadde riktignok utdannelse fra fagskole og høyskole, men i et annet fag, slik at dette var ikke relevant for fagbrevet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (7 timer siden):

Fagbrev i salgsfaget er ærlig talt i stor grad et slags skuespill for å gi de som ikke mestret tradisjonell skolegang en slags "utdannelse", og er av svært liten/ingen betydning for arbeidsgivere som skal ansette nye medarbeidere. Hovedproblemet er at alt for få stryker i faget. Det finnes selvfølgelig mange svært dyktige mennesker med fagbrev, men disse var sannsynligvis dyktige før de tok fagbrevet også.

 

Forøvrig er ikke regnestykket ditt nødvendigvis helt riktig. En med fagbrev i salgsfaget starter på trinn 6 umiddelbart, mens en uten fagbrev antakelig i beste fall starter på trinn 3. Det er ca 100 000kr i forskjell i året på disse trinnene.

 

Økt fagbrevtillegg vil gjøre det svært vanskelig for mange fagarbeidere å få seg jobb.

Ja det gir jo litt mer i kassen, men med ett veldig forenklet regnestykke der en tar høyde for at man jobber 1950 timer i året(ett årsverk) og ingenting mer, samt ser vekk i fra feriepenger for å forenkle regnestykket samt sier at læretiden(2år) tilsvarer ett år lønn(trinn 1), noe det nødvendigvis ikke gjør vill en fortsatt ligge bak i opptjening etter 59 år i job med ett fagbrev mot 10 klassingen som hoppet rett i kassen på elkjøp. Det er ganske ekstremt. Og ussansynlig at en jobber 59 år på elkjøp såklart. Men det gir ett bilde på  hvor lite de setter pris på dette. 

 

I min bransje er ikke forskjellen så enorm heller, ca 30 kroner i forskjell på fastlønn samt det er ett tillegg for fagarbeider som øker med tiden. fra 2% - 6%(11 år). Men i min bransje er det relativt vanskelig å få innpass uten utdanningen, så det er nesten å se på som ett krav. Men det blir fort 6-7000 ekstra i måneden med ett fagbrev, som gir en god frihet i hverdagen.

image.png.9ca8a207cc2fc5e7cd060c2c7faa3406.png

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 timer siden):

Skjønner ikke helt hva du mener her. Fagbrevet bør jo ha langt høyere verdi. I realiteten havner en 3 år bak om en tar fagbrevet, eller 1 million kroner. Med 18500 ekstra pr år må en jobbe 54 år for å ta igjen den millionen. Og det er uten å justere for ting og tang. Det kan umulig svare seg.

For dei fleste så vil vel fagbrev bety to år med teori på vidaregåande før ein har to år med opplæring i bedrift med lærlinglønn som i snitt er lønna med 50% av fagarbeidarlønn. Då fagarbeidarlønna er høgare enn lønna for ufaglærte så havner ein vel litt nærmare 2,5 år bak utan at eg har finrekna på det?

Det mest realistiske for fulltids butikktilsette er nok å ta fagbrevet som praksiskandidat ved å vise til 5 års relevant praksis og deretter bestå ein skriftleg eksamen og ei fagprøve. Har ein fyrst jobba i butikk i 5+ år så er det eigentleg ingen grunn til å ikkje gå opp til fagbrev som praksiskandidat for å få fagbrevtillegget sjølv om det ikkje er så stort.

 

Eg er ellers heilt einig i at lønnssystemet i Norge gjer at utdanning berre så vidt lønner seg, lønnsforskjellane er for små til at det gir drastiske utslag. I tillegg til at lønna er forholdsvis lik uavhengig av utdanning så et også skatten opp sin del av forskjellen ettersom dei med utdanning og høgare lønn også betalar meir i skatt.
Største argumentet for å ta (høgare) utdanning er fyrst og fremst at det opner opp for andre jobbar som ein ofte ikkje vil kunne få utan å ha rett utdanning. Denne allsidigheita i jobbtilbod gjer at det vil kunne være lettare å stå i arbeid heile yrkeslivet. For ufaglærte kan det bli eit problem at ein ikkje nødvendigvis har helse til å opparbeide seg fulle pensjonsrettigheiter på grunn av at mykje av arbeidet er einsidig og belastande.

Om ein som ungdomsskuleelev står ovanfor valget mellom å starte å jobbe med ein gong eller å ta utdanning fyrst så er det i realiteten eit valg mellom å ha nok pengar på konto til å kunne unne seg diverse goder som f.eks. bil eller hus, eller om ein vil vente til slutten av livet før ein har fått inntening nok til å kunne gjere slike innkjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (10 minutter siden):

For dei fleste så vil vel fagbrev bety to år med teori på vidaregåande før ein har to år med opplæring i bedrift med lærlinglønn som i snitt er lønna med 50% av fagarbeidarlønn. Då fagarbeidarlønna er høgare enn lønna for ufaglærte så havner ein vel litt nærmare 2,5 år bak utan at eg har finrekna på det?

Det mest realistiske for fulltids butikktilsette er nok å ta fagbrevet som praksiskandidat ved å vise til 5 års relevant praksis og deretter bestå ein skriftleg eksamen og ei fagprøve. Har ein fyrst jobba i butikk i 5+ år så er det eigentleg ingen grunn til å ikkje gå opp til fagbrev som praksiskandidat for å få fagbrevtillegget sjølv om det ikkje er så stort.

 

Eg er ellers heilt einig i at lønnssystemet i Norge gjer at utdanning berre så vidt lønner seg, lønnsforskjellane er for små til at det gir drastiske utslag. I tillegg til at lønna er forholdsvis lik uavhengig av utdanning så et også skatten opp sin del av forskjellen ettersom dei med utdanning og høgare lønn også betalar meir i skatt.
Største argumentet for å ta (høgare) utdanning er fyrst og fremst at det opner opp for andre jobbar som ein ofte ikkje vil kunne få utan å ha rett utdanning. Denne allsidigheita i jobbtilbod gjer at det vil kunne være lettare å stå i arbeid heile yrkeslivet. For ufaglærte kan det bli eit problem at ein ikkje nødvendigvis har helse til å opparbeide seg fulle pensjonsrettigheiter på grunn av at mykje av arbeidet er einsidig og belastande.

Om ein som ungdomsskuleelev står ovanfor valget mellom å starte å jobbe med ein gong eller å ta utdanning fyrst så er det i realiteten eit valg mellom å ha nok pengar på konto til å kunne unne seg diverse goder som f.eks. bil eller hus, eller om ein vil vente til slutten av livet før ein har fått inntening nok til å kunne gjere slike innkjøp.

Ja de fleste går 2 år på skole og 2 år i lære, "myten" sier at en skal tjene en fagarbeider lønn på disse to årene. Jeg husker dette ikke stemte for meg, vi tjente en god del mer. Vi hadde også 3 år på skole og 1,5 år i lære. Men for å gjøre beregningen enkel gikk jeg bare for denne "myten" av en modell. Men det er rett, jeg burde velge trinn 6 for lærlingtiden. Da passerer fagarbeideren den uskolærte etter 56 år. Noe som sannsynligvis ikke skjer med de fleste. 

 

Helt enig i at praksis kandidat er veien å gå her, iallefall etter å ha sett på tallene. eneste bakdelen er jo om en vill videre. En av våre "topp sjefer" har denne bakgrunnene mener jeg på, men han har bygget på med høyere utdanning. Da mangler en jo bare påbygg evt noe forkurs om det finnes. 

Absolutt enig med resten av teksten din her.

 

For min del ønsket jeg meg en teknisk utdanning og da var eneste veien til en "trygg" vei utdanning. Så jeg har aldri angret på dette selv om jeg kunne tjent en god del penger mens jeg gikk på skole(jobbet for øvrig mye på siden også). Men det var litt sjokkerende å se hvor lite elkjøp legger i fagbrevet og kan tenke meg at resten av bransjen gjør det samme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

....men med ett veldig forenklet regnestykke der en tar høyde for at man jobber 1950 timer i året(ett årsverk) og ingenting mer, samt ser vekk i fra feriepenger for å forenkle regnestykket.....

1950 timer/år er med feriepenger. ca. 1750t/år er uten.

10kr/t ekstra for fagbrev innen et slikt yrke er helt okey. Dette er ikke et yrke der du må ha fagbrev. Vet om yrker der de kun har 2-3kr/t ekstra for fagbrevet. Fagbrevet i slike yrker er noe man man tar mens man jobber i bedriften. Noen ganger er dette betalt. 

 

Jeg er fagarbeider, har fagbrev som montør Gr. L. Har hatt fagbrevet i litt over 7 år og har 258kr/t. Har søkt på jobb som fagarbeider innen produksjon, vet ikke noe om lønn på den jobben jeg har søkt på men håper at timelønna er over 220kr/t. 

Ny utdannet elektriker i det firmaet jeg jobber for har 244kr/t. Gikk opp 40kr/t fra lærling lønn til montør lønn. 476.000kr/året som 20-åring etter 2 år på skole og 2,5år som lærling(betalt læretid,  starter på 90kr/t og går opp hver halvår til 194kr/t siste 6mnd.)

Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (9 minutter siden):

1950 timer/år er med feriepenger. ca. 1750t/år er uten.

10kr/t ekstra for fagbrev innen et slikt yrke er helt okey. Dette er ikke et yrke der du må ha fagbrev. Vet om yrker der de kun har 2-3kr/t ekstra for fagbrevet. Fagbrevet i slike yrker er noe man man tar mens man jobber i bedriften. Noen ganger er dette betalt. 

 

Jeg er fagarbeider, har fagbrev som montør Gr. L. Har hatt fagbrevet i litt over 7 år og har 258kr/t. Har søkt på jobb som fagarbeider innen produksjon, vet ikke noe om lønn på den jobben jeg har søkt på men håper at timelønna er over 220kr/t. 

Ny utdannet elektriker i det firmaet jeg jobber for har 244kr/t. Gikk opp 40kr/t fra lærling lønn til montør lønn. 476.000kr/året som 20-åring etter 2 år på skole og 2,5år som lærling(betalt læretid,  starter på 90kr/t og går opp hver halvår til 194kr/t siste 6mnd.)

Nei det er ikke med feriepenger. Det er ett normalt år. Ferie blir trukket av de 1950 timene(normalt sett 25 x 7.5 timer) og en får utbetalt feriepenger. 

 

I el og it(tariff du hører til) har en 30 kroner mer som fagarbeider samt tillegg(2-6%). Så ganske mye mer... 

Lenke til kommentar

Min korte karriere som sivil statsansatt holdt på å ikke bli noe av pga tariff. I utgangspunktet ble jeg ikke gitt tilbud, og da jeg muntlig ba om en forklaring (jeg visste hvem som fikk tilbud, og visste at jeg var bedre enn samtlige) var sjefen åpen om at jeg var klart best kvalifisert rent faglig, men de var også nødt til å betale meg noen tiere ekstra i timen pga ansiennitet fra militæret og høyere utdanning. Etter å ha bråket litt fikk jeg jobben likevel, men de var tydelige på at jeg ikke skulle regne med at det gjentok seg (klassisk misbruk av midlertidige stillinger).

Nokså ugreit når "belønningen" for dokumentert kompetanse og kvalitet er at man blir forbigått av mindre kvalifiserte søkere fordi de er billigere.

Lenke til kommentar
Gjest a6121...815 skrev (16 timer siden):

Elkjøp har en lønnsstige på 6 trinn for vanlige ansatte, så ikke inkludert avdelingsledere og varehussjefer. Lønnstrinn 1 starter på ca. 160,- timen opp til lønnstrinn 6 på 211,- timen. De under 25 starter på trinn 1, de som er 25 eller eldre starter på trinn 3 uten tidligere erfaring/ansiennitet. Når du når lønnstrinn 6 kommer du ikke høyere om du ikke avtaler lønn selv med din sjef.

Hva er kriterer for lønnstrin 6 som 211 i timen? Er samme med power og andre?

For det som er dårlig lønnstrin 1 er dårligere en dagpenger eller uføretrygt for folk flest særlig hvis de har lengere reisevei 10 km eller lengere vil det nesten ikke lønne seg å jobbe hvis man får dagpenger eller uføretrygt.

https://www.virke.no/tariff-og-lonn/finn-tariffavtale/landsoverenskomsten-hk/

vet lite om det er hentet herifra hvis det er krav de som får lønnstrinn 6 må ha høyskole eller universitet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (3 minutter siden):

Hva er kriterer for lønnstrin 6 som 211 i timen? Er samme med power og andre?

For det som er dårlig lønnstrin 1 er dårligere en dagpenger eller uføretrygt for folk flest særlig hvis de har lengere reisevei 10 km eller lengere vil det nesten ikke lønne seg å jobbe hvis man får dagpenger eller uføretrygt.

Det står jo i neste avsnitt? 

 

Sitat

Ved beregning av ansiennitet basert på praksis skal tidligere praksis være fra butikk, lager eller kontor. Utdanning som er relevant til jobben etter endt utdanning godskrives med 1 trinn per år etter endt utdanning. 
Om man jobber 15 timer gjennomsnittlig eller mer per uke går man opp et trinn per år, mellom 10-15 timer per uke går man opp et trinn per 2. år

Man må jobber >15 timer i snitt pr uke for å gå opp ett trinn pr år. Og som nevnt tidligere vill fagbrev sende deg rett til trinn 6 og alder >25 år til trinn 3.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 minutter siden):

Hva er kriterer for lønnstrin 6 som 211 i timen? Er samme med power og andre?

For det som er dårlig lønnstrin 1 er dårligere en dagpenger eller uføretrygt for folk flest særlig hvis de har lengere reisevei 10 km eller lengere vil det nesten ikke lønne seg å jobbe hvis man får dagpenger eller uføretrygt.

Lønnstrinn 1 her er mer enn hva jeg tjente på bensinstasjon for noen år siden.  Lønnstrinn 6 her gir en årslønn på 411 450, som er bedre enn f.eks. taxisjåfører og en del andre yrker med lav til middels lønnsnivå. I tillegg har man i butikk som regel diverse andre tillegg (kveld, helg, osv.). Man blir ikke rik av å jobbe i butikk, men kan fint leve et normalt liv med en slik inntekt om man jobber fulltid. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...