Gå til innhold

Gamestop-aksjen [GME] - Hva skjer?


xitimes864

Anbefalte innlegg

Kris85 skrev (6 minutter siden):

Du har tatt profitt! Det er aldri feil. Er bare å lukke øynene og være fornøyd med det du har. Grådighet har ofte en bitter bakside. Folk lar seg rive med av følelser istedenfor sunn fornuft. Så gjør deg selv en tjeneste å ikke la følelser overstyre det rasjonelle her. 


Wallstreet er profesjonelle - de forstår spillet. Det er et svært lite mindretall blant "vanlige folk" som faktisk forstår det tekniske i dette. Det er godt synlig selv i denne tråden. Der folk har sine teorier basert på det lille man kan.
 

cartoon-iceberg-water-big-floating-ocean-underwater-part-clear-ice-mountain-global-warming-vector-concept-antarctic-north-191319857.thumb.jpg.a71eb2fa29bed05e62878a3ba189d5d9.jpg

Det øverste kan illustrere den grunnleggende forståelse for verdipapirhandel som "gode" amatører som deg og meg innehar. Mesteparten under handler om fagkunnskaper om økonomi, erfaring og genuin forståelse for hva som foregår. I tillegg til alle de mørke hemmelighetene som foregår på wallstreet. 

Som regel vinner de profesjonelle over amatørene. En sjelden gang kommer det en joker.

Dersom det som nå skjer med GME hadde vært allmenn kunnskap blant folk flest. Hadde aldri dette skjedd. De profesjonelle aktørene tjener fett på amatørenes naivitet og følelsesmessige handel. De vet hva de holder på med. 

Men det jeg funderer på. Er om sosiale medier, Youtube og andre kanaler har ført til at kunnskapsnivået blant amatører har steget kraftig. At hvem som helst kan "utdanne" seg til profesjonell aksjemegler dersom de har tid til det. Det er lett å spre informasjon på nett og folk er for så vidt lette å la seg rive med. Får man noen luringer folk har tiltro til, blant de "vanlige dødelige" - kan dette gi en vanvittig stor drivkraft/hype. Hvem ville du mest hørt på? Et grått og kjedelig meglerhus. Eller en Youtuber med en fiffig navn med pilotbriller og rødt pannebånd som oppfører seg som folk flest... istedenfor å sitte med dress & slips med en autoritær holdning og tilbakeholden retorikk. 

Samtidig er teknologien såpass enkel nå. And hvem som helst kan følge en slik pannebånd-person og slenge seg på. Det tjener også pannebånd-personen på. 😜 Så selvfølgelig vil han dele det vedkommende har funnet ut. Så kan Wallstreet motvirke dette med bots og falske meldinger, trolling og lignende.

Her er det mye psykologi. 

Interessant dette. Jeg tror du har helt rett i at SoMe og internett slik det har blitt, gjør til at hvem som helst kan lære enormt med kunnskap på kort tid. Jeg ser det for meg selv, innen mange temaer jeg finner interessant. 


Ser på YT siste året at investor/trading kanaler har tatt av. Det mangler ikke på hype kanaler. Er mye fake og scam, så man må passe seg. Det finnes dog noen youtubere som er troverdige og verdt å høre på. De mest populære er ofte uinteressant og driver på hype. Merker store fellestrekk med kryptohypen i 2017 og det som skjedde der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Windsofmarch skrev (12 minutter siden):

Premarket 467 nå. Spent på fredagen.

Det blir bare spekulasjoner. Men jeg tror ikke folk har nerver til å holde på dette til over helga. Så jeg tror folk begynner å selge i morgen. Dersom flere tenker som meg, kan det skje allerede i ettermiddag. Når det går ned - skal det gå FORT ned. 

Hyd skrev (15 minutter siden):

Ser på YT siste året at investor/trading kanaler har tatt av. Det mangler ikke på hype kanaler. Er mye fake og scam, så man må passe seg. Det finnes dog noen youtubere som er troverdige og verdt å høre på. De mest populære er ofte uinteressant og driver på hype. Merker store fellestrekk med kryptohypen i 2017 og det som skjedde der. 

Helt enig. De som er ekstremt ekstroverte passer inn i Youtube-verden. Greit å ha noe entusiasme - men enkelte ser jo ut som de har sniffet kokain til frokost. Mange har dessuten en litt vel stor tro på egne ferdigheter. Selv har jeg lært mye av å følge med på de som streamer live mens de gjør sin research og litt ymse daytrading o.l. Det går sakte - det er ofte grått og traust. Men slik skal det være. 

Liker også enkelte podcaster som kan gi en liten pekepinn på trender, teknisk utvikling, politikk og en litt dypere forståelse for ulike emner. Slik kan man eksempelvis lære mer om hvordan Kina sin økonomiske modell er satt opp (ganske interessant faktisk). Da blir det lettere å trekke koblinger med slik kunnskap; mot handelskrigen mot USA og til dels vesten. Historie og politikk er god "bonus-kunnskap" å ha.

Men det er som du sier. Utrolig mye fake, scam og søppel på World Wide Web. 

Endret av Kris85
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere tradingplattformer stenger nå handel i GME aksjen. Nå gikk nettopp Robinhood ut og stengte alt unntatt salg av aksjen og opsjoner. 

Dette er faktisk så kriminelt dårlig. Håper det får konsekvenser. Kan gå i dass nå. Blir spennende å følge kursen på GME.

Den lå ann til å gå flere 100% i dag og i morgen. Dette er ekstremt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (1 time siden):

Det blir bare spekulasjoner. Men jeg tror ikke folk har nerver til å holde på dette til over helga. Så jeg tror folk begynner å selge i morgen. Dersom flere tenker som meg, kan det skje allerede i ettermiddag. Når det går ned - skal det gå FORT ned. 

Helt enig. De som er ekstremt ekstroverte passer inn i Youtube-verden. Greit å ha noe entusiasme - men enkelte ser jo ut som de har sniffet kokain til frokost. Mange har dessuten en litt vel stor tro på egne ferdigheter. Selv har jeg lært mye av å følge med på de som streamer live mens de gjør sin research og litt ymse daytrading o.l. Det går sakte - det er ofte grått og traust. Men slik skal det være. 

Liker også enkelte podcaster som kan gi en liten pekepinn på trender, teknisk utvikling, politikk og en litt dypere forståelse for ulike emner. Slik kan man eksempelvis lære mer om hvordan Kina sin økonomiske modell er satt opp (ganske interessant faktisk). Da blir det lettere å trekke koblinger med slik kunnskap; mot handelskrigen mot USA og til dels vesten. Historie og politikk er god "bonus-kunnskap" å ha.

Men det er som du sier. Utrolig mye fake, scam og søppel på World Wide Web. 

 

Dette med GME handler om så mye mer en proffit.

Virker som alle platformer har haltet trading med GME.

 

 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...