Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Klage til styret om nabo i sameie


Gjest 6fa77...bbb

Anbefalte innlegg

Gjest 6fa77...bbb

Jeg har skrevet en klage, men ikke sendt den enda, da jeg er litt usikker, og gjerne vil gjøre dette på best mulig måte. Så hvis noen kunne lest igjennom, og si om det ser greit ut, hadde det vært fint. I tillegg har jeg noen spørsmål til slutt. Her er det jeg har skrevet:

Jeg har et problem med støy fra leiligheten over meg. Det har alltid vært stille her før, men etter at det flyttet inn nye folk over meg for to og et halvt år siden, går det ofte nesten i ett med lyder. Det kommer brå og harde smell og dunk i taket flere titalls ganger om dagen, og spesielt disse smellene skvetter jeg skikkelig av. Antar det må være noe som smelles igjen eller settes/slås hardt på plass, det smeller skikkelig i taket mitt. Av og til kommer det også to smell etter hverandre, det siste høyere enn det første, akkurat som de ikke fikk det ordentlig på plass på første forsøk, og tok i litt hardere neste gang. 

I tillegg er det harde dunk og slag i taket, skraping av møbler over gulvet, møbler eller annet som settes tungt i gulvet, mye grove skyvelyder osv/ting som dras fram og tilbake. 

Jeg er selvsagt klar over at man må regne med litt lyd, det er mer typen lyd som er problemet. Det smeller til tider så høyt rett over hodet mitt, at jeg blir skremt og det er i det hele tatt ekstremt ubehagelig og stressende.

Jeg har bodd her i 25 år med andre naboer, og aldri hørt noen av disse lydene før. Det har jeg ikke gjort i andre leiligheter heller, uansett hvor lytt det har vært.

Dette er veldig forstyrrende, og gjør at jeg aldri får slappet av. Det verste er at det fortsetter med alle slags lyder, inkludert høye smell og dunk, til langt på natt. Og er de oppe en tur etter å ha lagt seg, smeller det da og, så det er veldig sjelden stille over tid. Det går hardt utover nattesøvnen, og det går på helsa løs.

Jeg har prøvd å snakke med dem om det, men de avviser alt jeg sier (jeg skrev brev, etter å ha nevnt det for dem tidligere, uten at det hjalp). De sier de er så stille og forsiktige de bare kan. Når jeg snakket med dem tidligere sa de at de ikke hørte stort til de over seg, og sånn var det her før også, på 25 år med andre naboer hørte jeg knapt en lyd ovenfra. 

En ting jeg har lurt på er om det kan ha skjedd noe med isolasjonen el.l. når de la nye gulv. Det ville i hvert fall forklart noe av hvorfor det er så utrolig mye mer lyd her nå enn før. Jeg hører til og med at de går vanlig over gulvet. Og det virker jo nesten som lydene blir forsterket gjennom gulvet, i stedet for å bli dempet. Siden de ikke merker noe selv, og det smeller og dunker høyt gjennom taket ned til meg.

Dette er en veldig fortvilende situasjon for meg, da det går på helsa løs. I tillegg syns jeg det er veldig vanskelig og ubehagelig å klage.

Jeg har som sagt prøvd dialog, men nådde ikke fram. Det virket ikke som de forsto hva jeg snakket om. Hvis man har gjort ting på en bestemt måte i alle år, legger man sikkert ikke merke til det selv, kanskje det er noe sånt som er tilfelle her. Hadde i hvert fall vært veldig greit å kommet til bunns i, for det er en helt uholdbar situasjon for meg.

Vennlig hilsen

 

(I tillegg til støy har jeg også et problem med lukt. Det er rett og slett sjelden frisk luft på terrassen min, og dette er også et nytt problem, som startet samme dag de nye naboene flyttet inn, så jeg går ut i fra at det er noe de bruker/gjør som lager den lukta. En sterkt søt lukt, som tar over hele terrassen min, så jeg bare må stenge meg inne og ikke har kunnet bruke terrassen min på over 2 år. Kan ikke lufte når den lukta er der heller, så det blir ganske ille, spesielt om sommeren. Jeg aner dessverre ikke hva det kan være, men det er en overveldende, søt lukt, som varer lenge om gangen og er der stort sett hver dag. Jeg vet om en annen nabo i nærheten som også får den lukta på terrassen sin til tider, og som meg, må stenge seg inne mens det pågår. Vi får migrene av den begge to. Men det problemet regner jeg med jeg evt må ta opp senere, at det blir for mye å ta begge deler på en gang?)

 

Så har jeg endel spørsmål, beklager at det blir langt.

Har jeg skrevet for langt? Noe jeg bør kutte ut, evt. noe som mangler? Tittel på mailen? Bråk fra naboleilighet? Eller må jeg ha med ordet klage (Klage på bråk fra naboleilighet)? Og holder det å skrive navn og adresse på meg selv, og si at det er de som bor over meg, eller må jeg skrive navn og adresse på de også? Regner vel nesten med det.

Bør jeg nevne at jeg er kronisk syk og har ekstra behov for ro? Kan liksom ikke se for meg at det skal tas spesielt hensyn til, og har nesten utelukkende erfaring med at det gjør at jeg blir tatt mindre på alvor. Poenget er jo at dette er støy langt utover normalen, at jeg blir fysisk syk av det gjør jo situasjonen ekstremt fortvilende for min del, men vet ikke om det er relevant. Ber ikke folk ta ekstra hensyn utover hva som igrunn burde være påkrevet når man bor tett på andre. Har forøvrig prøvd både ørepropper og hørselsvern, hører de verste lydene så godt igjennom at det ikke hjelper stort. Kan ikke skjønne at dette skal være normalt. 

Hvis styret tar dette på alvor, regner jeg med de vil komme inn hit og høre? Det hadde jo ikke vært noe problem under normale omstendigheter, men jeg er rett og slett redd for å slippe folk inn her nå. Så smittsomt som dette viruset er. Og jeg er i risikogruppe. Man kan jo aldri vite om folk er smittet, så syns ikke det er noe ålreit i det hele tatt. Vil ikke ta noen sjanser, og igjen selv risikere å smitte andre som også er i risikogruppe. Så hva gjør jeg egentlig? Skal ikke være enkelt. Det er jo også perioder med relativ stillhet, og kan være lenge mellom de verste lydene, så jeg er redd det ikke vil hjelpe stort at de kommer for å høre heller. Eller er det noe som evt vil skje senere, hvis det ikke gir seg? Såpass redd for å få folk på døra nå at jeg er redd for å sende inn klagen. Hadde vært kjekt hvis noen som hadde greie på det, kunne si noe om hva som pleier å skje i sånne saker. 

Ellers tenker jeg noen burde gå inn til de over og observere, for å se hva det er de gjør, jeg regner jo med at det ikke er så vanskelig å skjønne hva det er som lager dette bråket, hvis man får se det med egne øyne. Hjelper jo ikke å bare be dem slutte å bråke, siden de selv mener de er så stille som mus. 

Forresten har jeg lest at det vanligvis gis skriftlig beskjed til de som blir klagd på, om at de må dempe seg, problemet her er jo bare at de mener de er helt stille. Så de kommer jo til å nekte plent og påstå at det er jeg som er på jordet. Var det de sa til meg (med litt andre ord, men dog), når jeg prøvde så forsiktig å fortelle om hva jeg opplevde, uten å anklage dem for å bråke, bare forklarte hvilke lyder jeg hørte gjennom taket, og at det var en fortvilende situasjon for meg, siden jeg trenger ro og søvn. De avviste alt jeg sa og ville ikke høre mer om det. Så det blir nok ikke noe lett sak dette akkurat, og ekstremt vanskelig å stå i for meg som er konfliktsky, kronisk syk og helt utslitt etter å ha levd med dette i nesten tre år. Jeg syns bare ikke det går an at folk skal få holde på sånn, etter all erfaring jeg har med å bo i leilighet, er dette langt forbi normalen, og det er jo ikke spesielt stille og forsiktig å sette møbler hardt i gulvet, slippe ting, dra ting fram og tilbake, smelle med alt, jeg vet ikke nøyaktig hva de gjør, men sånne lyder dukker jo ikke opp av seg selv. Men som sagt redd det kan bli vanskelig å bevise, siden det ikke smeller og dunker og braker hele tiden, og det oppleves veldig mye verre når det skal være stille og man skal sove, enn på dagtid, med flere folk tilstede.

Til slutt lurer jeg på om det er et problem at leiligheten er registrert på mamma, og ikke meg. Vi flyttet hit når foreldrene mine skilte seg, og jeg har stort sett bodd her siden. De siste 10 årene eller noe har jeg bodd her alene, mens mamma bor hos kjæresten. Så det er jeg som bor her, men ikke jeg som eier. Vet ikke om det har noe å si for min rett til å klage.

Anonymous poster hash: 6fa77...bbb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om det er relevant å sammenligne med slik det var før. I en blokk, eller andre steder der folk bor tett på hverandre, så må man dessverre regne med en del støy. At du er kronisk syk og trenger ro og hvile, er jo lite hyggelig når man havner i en slik situasjon, men det er ei heller særlig relevant, siden det er du som velger å bo et sted hvor det bor andre tett på og lyd må påregnes. Å nevne dette tror jeg bare gjør saken din svakere. 

Brevet er kanskje noe langt,  kanskje er det greit å korte det ned litt til å kun inneholde konkret hvilke lyder som plager deg. så lenge du ikke vet hva lydene er, så ser jeg heller ikke poenget med å prøve å forklare hva som lager de. Lukten er også sjenerende, og så lenge det ikke er vedtekter som sier at røyking eller røkelse o.l  ikke er lov, så vet jeg ikke om det er noe poeng å nevne det heller. Har du mistanker om at det er hasj eller marihuana, så kan jo også situasjonen bli litt ubehagelig dersom styret velger å gå til de over med klagen. 

I brevet skriver du mye, enten så har styret medfølelse med deg, eller så blir du sett på som en som syter for ingenting, 

Jeg ville kanskje kortet brevet ned, vært mer konkret og objektiv og fått med at du har pratet med de om dette, uten at det har blitt noe bedre. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 6fa77...bbb skrev (53 minutter siden):

(I tillegg til støy har jeg også et problem med lukt. Det er rett og slett sjelden frisk luft på terrassen min, og dette er også et nytt problem, som startet samme dag de nye naboene flyttet inn, så jeg går ut i fra at det er noe de bruker/gjør som lager den lukta. En sterkt søt lukt, som tar over hele terrassen min, så jeg bare må stenge meg inne og ikke har kunnet bruke terrassen min på over 2 år. Kan ikke lufte når den lukta er der heller, så det blir ganske ille, spesielt om sommeren. Jeg aner dessverre ikke hva det kan være, men det er en overveldende, søt lukt, som varer lenge om gangen og er der stort sett hver dag. Jeg vet om en annen nabo i nærheten som også får den lukta på terrassen sin til tider, og som meg, må stenge seg inne mens det pågår. Vi får migrene av den begge to. Men det problemet regner jeg med jeg evt må ta opp senere, at det blir for mye å ta begge deler på en gang?)

Anonymous poster hash: 6fa77...bbb

Det er lukten av røyking cannabis/hasj eller en cannabisplante utrolig plagsom lukt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg vil jo kanskje tenke at det er vanskelig for styret å ta stilling til denne klagen, uten at du har dokumentert at det er mer støy enn hva du må forvente i ett borettslag. Det blir jo fort ord mot ord dette. Jeg ville vurdert å måle med ett db målemeter over litt tid. Og forsøkt å lage en logg på hvor ofte og på hvilke tidspunkt du er plaget. Og ikke minst hvor høye lydene er. F.eks. med denne måleren:

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/verktoy/maleinstrumenter/lydmaler-desibelmaler/desibelmaler-med-usb-p48706

I tillegg kan du jo høre med eventuelle naboer over og til siden av denne problemleiligheten for å høre om det er andre som er plaget.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klagen bør være kort og presis.

Få med detaljar om type støy og tidspunkt. Då med særleg vekt på støyen som skjer på kveld/natt og som bryter eventuelle husordensreglar i blokka. Støy på dagtid må du i langt større grad tole.

Det vil være ein stor fordel om du kan underbygge klagen din med støtte frå andre enn berre deg sjølv. Så snakk gjerne med dei andre naboane og høyr om dei vil stille seg bak naboklagen din eller sende inn sin eigen klage. Eit anna alternativ er dersom det er snakk om støy som politiet har vært innom og stoppa, då kan du godt referere til at politiet har loggført oppdraget.

Om det berre er du som klagar så kan det være lett for styret å avfeie klagen som vanleg nabokrangel der dei to naboane har heilt ulik oppfatting.
For at styret skal kunne gripe tak i saka og i ytterste konsekvens kreve tvangssal så må det være snakk om unødig støy som enten kunne vært unngått eller lagt til andre tider.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det kan godt hende at de faktisk er innafor rolige, men dersom den nevnte gulvomleggingen endra på noe, så kan lyd bre seg på en feil måte slik at leiligheten din blir som en hul kasse. Har opplevde noe liknende det hybelen jeg leide var inntil en gjennomgående trapp og det hørtes ut som om den skulle rase sammen når unga til utleier løp i den. Det kan derfor være at de over deg ikke har pusset opp forskriftsmessig. Hva sier vedtektene om slikt?

Jeg tenkte også på at den søtlige lukta kom av litt "alternativ" røyking, og det er jo brudd på mye. Hør om andre naboer også plages av dette så er saken sterkere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du nevner at det er lagt nytt gulv hos de over. 

Hvis det er sløyfet trinnlyd underlag så vil det gi en god del ekstra lyd fra alt som faller/beveger seg på parketten/laminatet.

Tror naboen la ny parkett over meg før jeg flyttet fra forrige leilighet der standard gulvbelegg var vinyl - og da uten trinnlyd underlag.  Ganske sikker på at han ikke brukte trinnlyd underlag men la det rett på vinylen fordi det var merkbart mye mer å høre fra barna - dvs vanlig gange/løping over gulvet hørtes mye mer enn tidligere.  Uten trinnlyd underlaget får man en god resonanskasse for lyd.

Lukt ville jeg også hørt med naboene om de merker - straks en mye bedre sak og gjør det enklere for Styret å ta affære.   Bør vel havne i samme kategori som hensynsfull grilling osv (som det gjerne er husordensregler for).

Generell nattero mellom 23:00-06:00 bør det være.  Legitimt å klage på støy når det skal være nattero.

Ellers kan blokker fra 2017 (TEK17) eller nyere anbefales - mye bedre lydisolasjon enn 60-90-talls blokker.  Og også sammenlignet med min forrige leilighet som var fra 2011.  

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (1 time siden):

Ellers kan blokker fra 2017 (TEK17) eller nyere anbefales - mye bedre lydisolasjon enn 60-90-talls blokker.  Og også sammenlignet med min forrige leilighet som var fra 2011.  

Bør være ganske safe med TEK10 også, naboen min vegg-i-vegg hører jeg ikke noe til.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest 6fa77...bbb
The Avatar skrev (På 22.1.2021 den 15.05):

Klagen bør være kort og presis.

Få med detaljar om type støy og tidspunkt. Då med særleg vekt på støyen som skjer på kveld/natt og som bryter eventuelle husordensreglar i blokka. Støy på dagtid må du i langt større grad tole.

Det vil være ein stor fordel om du kan underbygge klagen din med støtte frå andre enn berre deg sjølv. Så snakk gjerne med dei andre naboane og høyr om dei vil stille seg bak naboklagen din eller sende inn sin eigen klage. Eit anna alternativ er dersom det er snakk om støy som politiet har vært innom og stoppa, då kan du godt referere til at politiet har loggført oppdraget.

Om det berre er du som klagar så kan det være lett for styret å avfeie klagen som vanleg nabokrangel der dei to naboane har heilt ulik oppfatting.
For at styret skal kunne gripe tak i saka og i ytterste konsekvens kreve tvangssal så må det være snakk om unødig støy som enten kunne vært unngått eller lagt til andre tider.

Detaljer om type støy og tidspunkt ... Det er harde smell og dunk og slag i taket, ofte med bare et par minutters mellomrom, hele dagen, og jevnlig utover natta også. Jeg våkner rett som det er av enten kraftige smell i taket rett over soverommet mitt, at det høres ut som en bowlingkule eller noe tyngre som slippes rett i gulvet, møbler eller annet som kjøres hardt i gulvet, i tillegg driver de og slår med noe hardt på hardt underlag, 2-3 slag, 2-3 ganger om dagen. Det er så utrolig merkelig, og lyder jeg aldri har hørt i blokk/leilighet før. Er altså så høy og vond lyd ned til meg at det gjør vondt i øra, og jeg våkner med hjertebank av enten den ene eller den andre lyden, stort sett hver eneste natt, hvis jeg da får sove i det hele tatt, for stort sett når jeg er på vei til drømmeland blir jeg hardt og brutalt revet tilbake av disse vanvittig høye lydene. Altså, jeg er vant til lyd. Bodd i blokk i 25 år, aldri har jeg blitt vekt av en lyd før, og aldri har jeg blitt plaget heller. Dette er langt forbi vanlig bruksstøy, som en annen sa. Og etter å ha bodd her i 25 år uten å høre et knyst fra naboene over meg, må det vil si seg ganske selv at dette er unødig støy som kunne vært unngått. Kjøre ting hardt i gulvet, slå og smelle ting, det er neppe nødvendig. Jeg har bodd steder det har vært atskillig mer lytt enn her, men aldri har jeg hørt et smell eller noen av disse andre "bråkelydene". 

Men det med tidspunkt på nattestøyen? Dato og klokkeslett? Blir i så fall noe ala: 23.10: høyt smell, 23.45: høyt smell, 00.20: høyt smell, 01.05: hardt dunk, 01.50: høyt smell, 03.15: høyt smell, 03.55: hardt dunk, 04.30: høyt smell. Dette er fra en natt i februar, og det har ikke akkurat blitt bedre. Men er det virkelig noen vitsi å skrive klokkeslett og sånn, når det er så mye og jevnt over hver natt? Og i så fall hvor mange netter skal jeg registrere og skrive opp? Uff, det er forferdelig slitsomt, jeg sliter med migrene også, så det er grusomt å aldri få fred. Og igjen, når jeg snakker om fred, snakker jeg ikke om mangel på lyder, de lydene her er bare så brutale, enten våkner jeg av dem, eller så skvetter jeg av dem, og det går som sagt på helsa løs, det tror jeg faktisk det ville gjort for de fleste, kanskje unntatt de som trives i konstant bråk. 

Forferdelig å havne i en sånn situasjon, og ikke ha noe som helst man skulle ha sagt. Helsa mi blir jo helt ødelagt av dette. Det er liksom aldri fred å få. Er det forresten vanlig at det høres ut som det er jordskjelv hver gang nabo over støvsuger? Akkurat som det er om å gjøre å slå bort i alt av møbler og ting, og slå og sleive med støvsugeren. Støvsuges der oppe nå, så tenkte bare å spørre. Når de forrige naboene støvsugde, hørte jeg bare såvidt litt summing fra støvsugeren. Men men.

Kort og konsis klage ... Liksom bare beskrive type lyder og at det forstyrrer meg om natta?

 

Anonymous poster hash: 6fa77...bbb

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at brevet ikke er spesielt godt skrevet, men det er ikke kjempe dårlig heller. Du har en tendens til å skrive mer enn det som er nødvendig, det ser man også i det du skriver i tråden her. At du mener det høres ut som et jordskjelv når naboen støvsuger er ikke et poeng i ditt favør. Støvsuging er normal bruk av leiligheten og du fremstår som hyper-sensitiv når du begynner å klage på det. 

Når du beskriver situasjonen, trenger du virkelig mer enn: Fra leiligheten over min kommer det til alle til alle døgnets tider høye smell og dunk. Lydene kommer flere titalls ganger om dagen og ofte på nattestid. I tillegg kommer det høye skrape lyder, som om noe tung dras over gulvet i leiligheten over. Videre er jeg plaget av cannabis lukt på balkongen, det virker som om lukten kommer fra den samme leiligheten. 

Du ser hvor mye kortere og presist det er enn det du skriver? Hvis du nå lager et avsnitt om hvordan du har forsøkt å gå i dialog og hvordan dette påvirker deg, i den samme konsistente stilen som eksemplet mitt, så tror jeg du vil ende opp med en mye bedre klage. Du kan sikkert legge til dette med at problemet først oppsto når de nye flytta inn.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir litt fjernt å klage på normal støy og lukt når man bor i blokk. Støy om natta er greit nok, der har du nok et argument, men til syvende og sist er det du som har valgt å bo i blokk og da må man tåle såpass, selv om kanskje har vært litt mer uheldig med de nye naboene kontra de gamle.

Hvis det er så utholdelig som du beskriver så er jo alltids flytting et alternativ.

Lenke til kommentar
Gjest 6fa77...bbb
Flin skrev (53 minutter siden):

Jeg vil påstå at brevet ikke er spesielt godt skrevet, men det er ikke kjempe dårlig heller. Du har en tendens til å skrive mer enn det som er nødvendig, det ser man også i det du skriver i tråden her. At du mener det høres ut som et jordskjelv når naboen støvsuger er ikke et poeng i ditt favør. Støvsuging er normal bruk av leiligheten og du fremstår som hyper-sensitiv når du begynner å klage på det. 

Når du beskriver situasjonen, trenger du virkelig mer enn: Fra leiligheten over min kommer det til alle til alle døgnets tider høye smell og dunk. Lydene kommer flere titalls ganger om dagen og ofte på nattestid. I tillegg kommer det høye skrape lyder, som om noe tung dras over gulvet i leiligheten over. Videre er jeg plaget av cannabis lukt på balkongen, det virker som om lukten kommer fra den samme leiligheten. 

Du ser hvor mye kortere og presist det er enn det du skriver? Hvis du nå lager et avsnitt om hvordan du har forsøkt å gå i dialog og hvordan dette påvirker deg, i den samme konsistente stilen som eksemplet mitt, så tror jeg du vil ende opp med en mye bedre klage. Du kan sikkert legge til dette med at problemet først oppsto når de nye flytta inn.
 

Ha ha, det var satt på spissen, og ikke noe jeg har noen som helst planer om å klage på. Kun et spørsmål, av nysgjerrighet. Så "litt" misforstått å kalle meg hypersensitiv av den grunn.

Takk for forslag. Når det gjelder den cannabis lukten, skulle jeg veldig gjerne hatt noen som kjenner den lukten, til å forsikre meg om at det faktisk er det det er. For selv har jeg ingen peiling. Jeg tror for all del på alle som sier at det er det, men kan man være helt sikker? Sjøl har jeg som sagt null peiling, så jeg vet ikke om jeg tør å skrive det rett og slett? Eller om det er lurt. 

 

Tmz skrev (36 minutter siden):

Blir litt fjernt å klage på normal støy og lukt når man bor i blokk. Støy om natta er greit nok, der har du nok et argument, men til syvende og sist er det du som har valgt å bo i blokk og da må man tåle såpass, selv om kanskje har vært litt mer uheldig med de nye naboene kontra de gamle.

Hvis det er så utholdelig som du beskriver så er jo alltids flytting et alternativ.

Normal støy og lukt? Høye dunk og smell døgnet rundt, og cannabis lukt som tar over hele nabolaget i timesvis om gangen. Ok. Skjønner at du og veldig mange andre ikke klarer å tenke seg til at det finnes støy og lukt utover det vanlige. Hvordan i all verdens land og riker du kan bedømme støyen hos meg som normal, blir litt vel fjernt. Med mindre all støy = normal, og alle klager = syt. Som det tydeligvis er et flertall av folk som mener. For en verden, sier jeg.

Anonymous poster hash: 6fa77...bbb

Lenke til kommentar

Din side av saken er at det er høye dunk og smell døgnet rundt, og cannabislukt timesvis av gangen, selvom du i samme post påpeker at du ikke aner hva cannabis lukter. Hva som er fakta, hvor høye smeller og hva det er som lukter har ingen på dette forumet mulighet til å vurdere.  Det de fleste sier, er at bor man oppå folk så må man tåle bråk, men så finnes det muligheter for å klage på dette i de fleste borettslag. Det som er vanskelig er for borettslaget å vurdere om det stemmer, om lydene er uanstendig høye eller om det er du som "syter"

Satt på spissen, hvis enhver klage skulle blitt tatt til følge, så måtte folk flytta hele tiden. Det er derfor en kjip situasjon du er i, det hadde vært lettere om de festa hele natta, og flere naboer klaget på det samme. 

Skal du klage, så vær kort, konkret og faktaorientert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 6fa77...bbb skrev (1 time siden):

Takk for forslag. Når det gjelder den cannabis lukten, skulle jeg veldig gjerne hatt noen som kjenner den lukten, til å forsikre meg om at det faktisk er det det er. For selv har jeg ingen peiling. Jeg tror for all del på alle som sier at det er det, men kan man være helt sikker? Sjøl har jeg som sagt null peiling, så jeg vet ikke om jeg tør å skrive det rett og slett? Eller om det er lurt. 

Ikke tenk for mye. Det blir alt for mye frem og tilbake her. Bare skriv fakta slik du forstår de. Hvis du tror det lukter cannabis så skriv at du tror det. 


For å sette det litt på spissen, du ser forskjellen på:


"Jeg plages også av en vond lukt på balkongen, som jeg tror er cannabis røy fra de over."

og

"Jeg synes også at det kanskje lukter cannabis og jeg tror kanskje at det kommer fra de over, men jeg er jo ingen ekspert på dette akkurat. Jeg vil ikke beskylde noen uten grunn, men jeg tror nok at det kan være cannabis. Iallefall kanskje, men som jeg sa jeg er ingen ekspert".

Lenke til kommentar
Gjest 6fa77...bbb skrev (4 timer siden):

Men det med tidspunkt på nattestøyen? Dato og klokkeslett? Blir i så fall noe ala: 23.10: høyt smell, 23.45: høyt smell, 00.20: høyt smell, 01.05: hardt dunk, 01.50: høyt smell, 03.15: høyt smell, 03.55: hardt dunk, 04.30: høyt smell. Dette er fra en natt i februar, og det har ikke akkurat blitt bedre. Men er det virkelig noen vitsi å skrive klokkeslett og sånn, når det er så mye og jevnt over hver natt? Og i så fall hvor mange netter skal jeg registrere og skrive opp? 

Styret ditt har ingen forutsetning til å vite korleis du reagerer på støy. Enkelte skriver at det har forgått byggearbeid heile veka og meiner med det at ein høyrte eit dunk på onsdag og ein drill på laurdagen. Andre klager aldri uansett kor mykje bråk det er. 

Ved å skrive logg så viser du heilt tydeleg at det er jamnt bråk heile natta og at det ikkje berre er du som overdriv. Få også med at dette skjer kvar natt, særleg når det er natt til kvardag. Det beste er om du har fullverdig logg, er det ei natt utan ein lyd så kan du godt loggføre det også. 

Ein slik logg vil både gi styret betre innsikt i kva du meiner er problemet, og du gir styret ei verktøy til å jobbe vidare med saken. Så om styret sender advarsel til bebuaren og han svarer med at han beklagar at han bråka litt rundt midnatt så veit styret at det ikkje er sant når du har sendt inn logg på at det var støy også kl 00:20, 01:05, osv. 

Får du i tillegg ein anna nabo til å stadfeste at loggen din stemmer så har du laga eit godt grunnlag for styret for advarsel og vidare krav om tvangssal av leiligheita. 

Lenke til kommentar
Gjest 6fa77...bbb skrev (5 timer siden):

Normal støy og lukt? Høye dunk og smell døgnet rundt, og cannabis lukt som tar over hele nabolaget i timesvis om gangen. Ok. Skjønner at du og veldig mange andre ikke klarer å tenke seg til at det finnes støy og lukt utover det vanlige. Hvordan i all verdens land og riker du kan bedømme støyen hos meg som normal, blir litt vel fjernt. Med mindre all støy = normal, og alle klager = syt. Som det tydeligvis er et flertall av folk som mener. For en verden, sier jeg.

Anonymous poster hash: 6fa77...bbb

Du skrev ingenting om at det var cannabislukt i første innlegg. Hvis det faktisk stemmer og at det er det kan du jo bare ringe politi så sitter de i saksa ganske kjapt... Politi klarer fint å vurdere selv om det er cannabislukt eller ikke hvis du ringer inn på et tidspunkt lukten er tilstede.

Hvis du bor i en gammel blokk med dårlig lydisolasjon skal det ikke så jævlig mye til for å lage lyd som oppfattes som særdeles plagsom, men hvis du er så fast bestemt på at dette er langt utover normalen får du sikre deg et lydopptak av støyen da, så får klagen litt mer kjøtt på bena enn kun din subjektive mening.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...