Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Underspyling av bil om vinteren


PgUp

Anbefalte innlegg

Hei, er Noob på det med bilvask og kunne trenge litt hjelp. Mitt spørsmål er om Underspyling er viktig på vinteren, dvs. at man helst bør ta en maskinvask for å ha mulighet for å spyle under (hvor ofte isåfall?). Leser også at børster kan ødelegge lakken i verste fall. 

Noen mener det er helt nødvendig med underspyling for å vaske bort alt av salt o.l som kommer på vinteren. 

Andre mener det ikke er nødvendig:

https://gjoerdetselv.com/dagligdags/gjoer-det-selv-derfor-skal-du-velge-vekk-underspyling

 

Blir ikke helt klok her. Hva anbefaler dere? Hva er deres rutine?

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt både og. Det ee sjølvsagt fornuftig å fjerne salt frå undersida av bilen. Men når du ruller rett ut på salta vegar igjen så er undersida av bilen berre saltfri til du er ferdig med vasken. 

Har bilen dårleg rustbeskyttelse så er det heller ikkje bra å bruke høgtrykk sidan du då kan presse saltet inn til stadar der saltet ikkje normalt hadde trengt inn etter vanleg sprut frå vegen.

 

Mine tankar er at det er fornuftig å vaske bilen også på undersida med jamne mellomrom, men at det nok ikkje vil være mulig å sjå igjen konkrete forskjellar mellom ein bil som får underspyling og ein bil som aldri blir underspylt. 

Eg trur sjølv at det nok er viktigare med underspyling til våren etter saltinga, og før du skal la bilen stå i lengre tid. Køyrer du i saltsuppe kvar dag så er det ingen forskjell om du spyler bilen ein gong i veka. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (25 minutter siden):

Litt både og. Det ee sjølvsagt fornuftig å fjerne salt frå undersida av bilen. Men når du ruller rett ut på salta vegar igjen så er undersida av bilen berre saltfri til du er ferdig med vasken. 

Har bilen dårleg rustbeskyttelse så er det heller ikkje bra å bruke høgtrykk sidan du då kan presse saltet inn til stadar der saltet ikkje normalt hadde trengt inn etter vanleg sprut frå vegen.

 

Mine tankar er at det er fornuftig å vaske bilen også på undersida med jamne mellomrom, men at det nok ikkje vil være mulig å sjå igjen konkrete forskjellar mellom ein bil som får underspyling og ein bil som aldri blir underspylt. 

Eg trur sjølv at det nok er viktigare med underspyling til våren etter saltinga, og før du skal la bilen stå i lengre tid. Køyrer du i saltsuppe kvar dag så er det ingen forskjell om du spyler bilen ein gong i veka. 

Takk for svar. Virker slik da at underspyling ikke er livsviktig, eller ihvertfall ikke noe man trenger å gjøre en gang i uka. Litt vanskelig å si om bilen har dårlig rustbeskyttelse, men er en 7 år gammel VW bil som nylig ble EU godkjent. Antar da at hvis det var mye rust ville de gitt beskjed. 

Hvis det er slik at biler som aldri blir underspylt kan leve i 20 år er jo det bra å høre. Vet du om understellbehandling for beskyttelse mot rust er en god ide? 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Kajac skrev (15 minutter siden):

Få bilen din understellsbehandlet, så slipper du å tenke så mye på underspyling. Hvis bilen ikke er understellsbehandet anbefaler jeg å spyle den under en gang i uken nå om vinteren.

Takk for svar, er nok ikke det nei. Tenker du da å spyle under med høytrykkspyler eller maskin?

Lenke til kommentar

Hvis man kjører rett ut i saltlaket igjen rett etter vasken så har det ikke så mye for seg skulle man tro.. Jeg pleier å understellsbehandle bilen min to ganger i året med brukt motorolje eller fluidfilm, avhengig av hva jeg har tilgjengelig. Det er å anbefale, koster ikke mange kronene heller.

 

Edit, bare husk å ikke ta på så tykk lag at det drypper/renner da det kan være farlig for motorsykkelister.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
9 hours ago, PgUp said:

Takk for svar, er nok ikke det nei. Tenker du da å spyle under med høytrykkspyler eller maskin?

De fleste vag biler blir nok behandlet når de kommer inn til landet. Unntaket vil være biler som hentes rett fra tyskland utenom vanlig importør, disse trenger ikke å ha noe ekstra behandling. Men det er uansett en viss behandling fra fabrikken også, en slags voksmasse som er sprøytet på undersiden. Men tipper det ikke holder veldig mange år.

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (5 timer siden):

Hvis man kjører rett ut i saltlaket igjen rett etter vasken så har det ikke så mye for seg skulle man tro.. Jeg pleier å understellsbehandle bilen min to ganger i året med brukt motorolje eller fluidfilm, avhengig av hva jeg har tilgjengelig. Det er å anbefale, koster ikke mange kronene heller.

 

Edit, bare husk å ikke ta på så tykk lag at det drypper/renner da det kan være farlig for motorsykkelister.

Takk for svar, hvor gjør du dette? 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (15 timer siden):

Takk for svar. Virker slik da at underspyling ikke er livsviktig, eller ihvertfall ikke noe man trenger å gjøre en gang i uka. Litt vanskelig å si om bilen har dårlig rustbeskyttelse, men er en 7 år gammel VW bil som nylig ble EU godkjent. Antar da at hvis det var mye rust ville de gitt beskjed. 

Hvis det er slik at biler som aldri blir underspylt kan leve i 20 år er jo det bra å høre. Vet du om understellbehandling for beskyttelse mot rust er en god ide? 

Nja, mange verksteder som ikke gir beskjed om rust før det har rustet hull stort nok til at de må gi deg en mangel. Det kan vært veldig mye rust under en bil før det gjør utslag på en eu-kontroll. Når bilen er såpass gammel ville jeg fått den behandlet med Fluid Film eller en annen oljebehandling. Tectyl og denslags kan gjøre mer skade enn beskyttelse når bilen har gått ubeskyttet på saltede veier i så mange år allerede. Intill det er gjort ville jeg underspylt bilen jevnlig, om ikke hver uke så i hvertfall hver måned i vinterhalvåret :)

Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 timer siden):

Nja, mange verksteder som ikke gir beskjed om rust før det har rustet hull stort nok til at de må gi deg en mangel. Det kan vært veldig mye rust under en bil før det gjør utslag på en eu-kontroll. Når bilen er såpass gammel ville jeg fått den behandlet med Fluid Film eller en annen oljebehandling. Tectyl og denslags kan gjøre mer skade enn beskyttelse når bilen har gått ubeskyttet på saltede veier i så mange år allerede. Intill det er gjort ville jeg underspylt bilen jevnlig, om ikke hver uke så i hvertfall hver måned i vinterhalvåret :)

Skjønner, hva er grunnen til dette? Burde ikke verkstedet kunne selge rustbehandling? Eller er det at de ønsker å selge deg ny bil etter 15 år fordi den har rusta bort?

Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Skjønner, hva er grunnen til dette? Burde ikke verkstedet kunne selge rustbehandling? Eller er det at de ønsker å selge deg ny bil etter 15 år fordi den har rusta bort?

Det er vel heller få verksteder som tilbyr rustbehandling. Det er i såfall antirust-spesialister. Men det finnes selvfølgelig unntak. Om bilen aldri har vært rustbehandlet er det faktisk ikke uvanlig med farlig rust etter 15 år. Dessverre går dette sjelden utover første eier av bilen, og det er som kjent når bilen er ny det er best å rustbehandle den.

 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Kajac said:

Om bilen aldri har vært rustbehandlet er det faktisk ikke uvanlig med farlig rust etter 15 år.

15 år? Jeg vet av mange, mange biler som vrakes før det er gått 15 år. Man trenger ikke mer enn 5-7 år med skjødesløs behandling av en bil før det kan ha rustet hull på den. Og rustgaranti er null verdt, den dekker rust fra innsiden og ut pga fabrikasjonsfeil, og produsentens servicer må ha vært fulgt hele veien.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Det er vel heller få verksteder som tilbyr rustbehandling. Det er i såfall antirust-spesialister. Men det finnes selvfølgelig unntak. Om bilen aldri har vært rustbehandlet er det faktisk ikke uvanlig med farlig rust etter 15 år. Dessverre går dette sjelden utover første eier av bilen, og det er som kjent når bilen er ny det er best å rustbehandle den.

 

Kan tenke, hvis dette er så lurt å gjøre er jeg litt overrasket over at verkstedene ikke tilbyr det eller anbefaler det. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (11 timer siden):

15 år? Jeg vet av mange, mange biler som vrakes før det er gått 15 år. Man trenger ikke mer enn 5-7 år med skjødesløs behandling av en bil før det kan ha rustet hull på den. Og rustgaranti er null verdt, den dekker rust fra innsiden og ut pga fabrikasjonsfeil, og produsentens servicer må ha vært fulgt hele veien.

Absolutt mulig at det går fortere på enkelte biler. Ikke alle ruster likt. Men 5-7 år er nok ikke normalen for å si det sånn. Men helt riktig at rustgaranti er mer eller mindre null verd. Så understellsbehandling er å anbefale selv om forhandler påstår det ugyldiggjør rustgarantien.

 

PgUp skrev (10 timer siden):

Kan tenke, hvis dette er så lurt å gjøre er jeg litt overrasket over at verkstedene ikke tilbyr det eller anbefaler det. 

Rustbehandling er et eget fagfelt, ikke alle verksteder har kompetansen til å tilby det. Og en litt kynisk tanke; det kan jo hende de ikke anbefaler det i håp om å få jobben med å fikse det når skaden har oppstått. Bilverkstedenes noe grumsete rykte er i mange tilfeller vel fortjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Absolutt mulig at det går fortere på enkelte biler. Ikke alle ruster likt. Men 5-7 år er nok ikke normalen for å si det sånn. Men helt riktig at rustgaranti er mer eller mindre null verd. Så understellsbehandling er å anbefale selv om forhandler påstår det ugyldiggjør rustgarantien.

 

Rustbehandling er et eget fagfelt, ikke alle verksteder har kompetansen til å tilby det. Og en litt kynisk tanke; det kan jo hende de ikke anbefaler det i håp om å få jobben med å fikse det når skaden har oppstått. Bilverkstedenes noe grumsete rykte er i mange tilfeller vel fortjent.

Kan stemme dette. Hvordan  type understellsbehandling er å anbefale?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...