Gå til innhold

Mindreverdig fordi jeg er fra bygd


Gjest 9b122...452

Anbefalte innlegg

Gjest 9b122...452
Aiven skrev (9 minutter siden):

 

Mange Oslo-folk er slik ja. Men dem er det jo bare å drite i. Ikke at det er så lett, men det finnes jo mange unntak heldigvis også da.

Må dessverre si at jeg misliker sterkt det kulturløse, selvgode og provinsielle med dagens kultur i Norge.

Men vi i Norge er liksom ikke noe, i forhold til andre deler av kloden. Vi har bare et trygt land og gode støtteordninger. Folk kommer hit, derfor, ikke vår spennende kultur og fine vær. hva interrsserer nordmenn? Natur, fjell, oppussing og utdannelse. Er så lei oppussing. Nesten det eneste vi har på tv dreier seg om oppussing. Og så er vi ikke sosiale. Ingenting kan skje spontant. Alle skal sitte hjemme om kveldene og se netflix, eller ligge på sofa og være sliten etter jobb. En må planlegge en uke frem. Og ikke minst, vi skal liksom være så rettferdige og jordnære. Vi skal ha bare jobber som har livets rett, og det "er så urettferdig at noen kan leve av å blogge" æsj! Vi skal ikke ha det gøy, men være bare forsnuftige. 

Anonymous poster hash: 9b122...452

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aiven skrev (22 minutter siden):

Må dessverre si at jeg misliker sterkt det kulturløse, selvgode og provinsielle med dagens kultur i Norge.

Helt enig. "Det er typisk norsk å være selvgod" - burde være Norges nye slagord. Dette er kanskje litt kontroversielt å si. Men måten vi feirer 17 mai på, ved å putte steroider på det lille av kultur vi har. I et nasjonalistisk og provinsielt "stå hei" - godt hjulpet av media, gjør at denne selvgodheten bare øker i omgang. 

I mange land betyr personlighet mer enn fase og det materielle. Men her i Norge virker et som det er motsatt - ekstremt mye av media og tv handler om fasade, oppussing (som nevnt over) og forbruk. Er det noe kulturelt, er det ofte kamuflert i den forstand at mottaker av dette skal få en effekt i form av "mer interessant personlighet". Man har gjerne som formål å gjøre seg selv mer interessant og spennende - samtidig som man deretter distanserer seg fra andre, som kanskje ikke deler samme interesse.

Blir du kjent med en nordmann, blir du først kjent med fasaden til vedkommende. Deretter med personen. I andre land er det ofte motsatt, det er først personen - så det rundt. Dette er så forbanna irriterende syns jeg!

Nordmenn tror at andre land ser så voldsomt opp til oss. Men det er veldig feil. "Im Norwegian" - sier gjerne charterturister på reise med haka høyt, samtidig som man forventer et "ohhhhhh, woooow". 

Spesielt Russerne ler av oss. Med god grunn. De sier ofte spøkefult at vi har så mye incest her til lands, at derfor ser vi så "rare ut" alle sammen. Og jeg kan faktisk forstå at de tenker slik. Vi er gjerne litt stive, usikre og veldig "sterile" og like.... 

Jeg syns generelt sett at dette landet bør jekke seg ned noen hakk! Rikdommen vår har ført til mye av dette. Så velferdssystemet har sin bismak. Dette er noe av denne bismaken - og prisen vi må betale for dette. Men vi har bare oss selv å takke. Trist er det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Oslo er består av alle mulige folk, inkludert mange fra andre byer og småsteder som blir i Oslo etter studiene, og mange fra andre land. Det å karakterisere Oslo-folk er vanskelig, bare mellom bydelene eller vest og øst er det store forskjeller. På samme måte er det merkelig å si at Oslo er et møkkasted. Sannsynligvis har man kun besøkt Oslo og vært innom sentrum og Scotsman, som besøkende nordmenn er kjent for. Oslo er en flott by å bo i spesielt som ung om man har en bred omgangskrets, med kort reisevei til det meste. Etterhvert som man blir eldre er det normalt å flytte ut. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Er selv fra bygda og gård, men bor i Oslo. Som jeg mener er en veldig fin by å bo i, med masse bra folk og tilbud.

Veldig, veldig mange som bor i Oslo kommer fra andre steder i landet, både fra bygda og andre byer, eller så har som regel "innfødte" familie andre steder i landet. Jeg kjenner nok en god del flere som er innflyttere enn jeg kjenner folk som er født og oppvokst i Oslo.

Stor forskjell på bydelene - for eksempel bor det veldig mange som opprinnelig er fra Oslo i for eksempel den vestre delen av byen, mens det nok er mer variert andre steder. Mange tilreisende til Oslo oppholder seg nesten bare nede i sentrum, og får en annen opplevelse enn vi som bor i Oslo gjerne har.

Mener oppriktig at "Oslo-hatet" fra folk utenfra er mye, mye sterkere enn "bygde-hatet" er fra folk i Oslo. Etter å ha bodd i byen over 10 år kan jeg ikke si å ha opplevd noe dissing av bygda fra Oslo-folk ennå, men det motsatte oppleves stadig vekk når jeg er hjemme der jeg kommer fra.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Oslo er i en særklasse når det gjelder de subjektive påstandene jeg og flere kommer med. Slik er det nok i mange av de største byene, og da ofte hovedstaden rundt i verden. Paris er kanskje det villeste eksempelet jeg kommer mer. Paris sin befolkning speiler ikke en gjennomsnitts-franskmann. Slik er det nok med Oslo-folk også, bare i litt mindre grad. 

Lenke til kommentar

Om man skal trives et sted, er det jo en del ting som skal stemme. Det gjelder uansett hvor man bor. Det kan handle om å være fornøyd med jobb og utdannelse, ha gode venner, være i fysisk aktivitet, spise sunt osv. Folk flest trives vel i Oslo, hvis de bare lever sunt og har en retning i livet. Det er det som betyr noe, når det kommer til stykket. Å gjøre det man innerst inne ønsker. Oslo er en åpen og tolerant by, slik at de fleste kan leve som de ønsker. Jeg har en mistanke om at hvis man ikke trives i Oslo, så er det ikke byen det er noe galt med. 

Men la oss være ærlige. Arkitekturen på offentlige prestisjebygg er forferdelig stygg; deler av byen ser nærmest ut som en sovjetisk betongblokk. Det er ikke verdig en hovedstad. Det er noe som irriterer meg med Oslo, selv om jeg må innrømme at jeg trives når jeg er i byen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 9b122...452
Vaniman skrev (8 minutter siden):

Om man skal trives et sted, er det jo en del ting som skal stemme. Det gjelder uansett hvor man bor. Det kan handle om å være fornøyd med jobb og utdannelse, ha gode venner, være i fysisk aktivitet, spise sunt osv. Folk flest trives vel i Oslo, hvis de bare lever sunt og har en retning i livet. Det er det som betyr noe, når det kommer til stykket. Å gjøre det man innerst inne ønsker. Oslo er en åpen og tolerant by, slik at de fleste kan leve som de ønsker. Jeg har en mistanke om at hvis man ikke trives i Oslo, så er det ikke byen det er noe galt med. 

Men la oss være ærlige. Arkitekturen på offentlige prestisjebygg er forferdelig stygg; deler av byen ser nærmest ut som en sovjetisk betongblokk. Det er ikke verdig en hovedstad. Det er noe som irriterer meg med Oslo, selv om jeg må innrømme at jeg trives når jeg er i byen. 

 

Det ser heller ut som folk har bygget i fylla eller et jordskjelv har foregått uten at det ble reparert

Anonymous poster hash: 9b122...452

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (3 timer siden):

Når det er sagt; det er stor forskjell fra by til by. Jeg bor i oljebyen Stavanger - og selv sammenliknet med nabobyen Sandnes, er Stavanger en ganske "prippen" by. Sandnes er litt mer folkelig. 

Er ikke Sandnes en bydel i Stavanger?

Men dette med at byfolk er så travle virker for meg ganske kunstig. De sier det samme i New York. Har bodd i Stavanger og Bergen i flere år, og føler vell ikke at jeg hadde det mer travelt en der jeg bor nå utenfor en by.

 

Aiven skrev (3 timer siden):

Må dessverre si at jeg misliker sterkt det kulturløse, selvgode og provinsielle med dagens kultur i Norge.

Det var ikke veldig lett og forstå hva du mente med dette.


Mye av problemet med Oslo er at det er ganske langt med bil, buss eller tog fra store deler av landet. Hadde en hatt skikkelig infrastruktur så hadde det ikke vært så stor splittelse som det er i dag. Se litt på avstander fra store byer rundt i feks England, det er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Håhåh!

Jeg hadde ikkeno imot bygda og jeg trodde ikke på stereotypene som kommer derfra før jeg flytta der selv.

Holy shit til sære folk! Snakk om at alle skal være like og ingen skal ha en egen mening! Halvparten av jobbene blir bemannet av inkompetente fordi det ikke er folk å oppdrive. Kan du alfabetet så kvalifiserer det til å komme langt!

Bygda jeg flytta til var vel også ganske kjent for å slite med mobbing på skolene og selv om det også var et problem i byen jeg kom fra ser ikke det ut til å være bedre i dette eksempelet iallefall - men i byen var det stas for ungene når det kom byggefolk innom mens jeg ble lærlingene våre rett og slett mobba av unger med absolutt null respekt. Barnehagebarn som snakka om tapere fra byen!

Ungdommene var ikke så mye bedre. Mer hasj osv i byen, men her går det jevnt i himkok - men det har vel bygda forsåvidt alltid vært kjent for å være litt mer liberale på. Her er det viktig å få pult hverandre så tidlig som mulig så en får lagt claim på jenta enten før naboen tar'a eller før hu flytter til byen 😆

 

Du blir ikke behandla dårlig om du kommer fra bygda inn i byen, men ai ai du får kjenne på utfrysing om du flytter ut 😆

Nei, rik av lærdom - takke meg til middels byfolk 😆 

Endret av Corp Por
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 9b122...452
Corp Por skrev (16 minutter siden):

Håhåh!

Jeg hadde ikkeno imot bygda og jeg trodde ikke på stereotypene som kommer derfra før jeg flytta der selv.

Holy shit til sære folk! Snakk om at alle skal være like og ingen skal ha en egen mening! Halvparten av jobbene blir bemannet av inkompetente fordi det ikke er folk å oppdrive. Kan du alfabetet så kvalifiserer det til å komme langt!

Bygda jeg flytta til var vel også ganske kjent for å slite med mobbing på skolene og selv om det også var et problem i byen jeg kom fra ser ikke det ut til å være bedre i dette eksempelet iallefall - men i byen var det stas for ungene når det kom byggefolk innom mens jeg ble lærlingene våre rett og slett mobba av unger med absolutt null respekt. Barnehagebarn som snakka om tapere fra byen!

Ungdommene var ikke så mye bedre. Mer hasj osv i byen, men her går det jevnt i himkok - men det har vel bygda forsåvidt alltid vært kjent for å være litt mer liberale på. Her er det viktig å få pult hverandre så tidlig som mulig så en får lagt claim på jenta enten før naboen tar'a eller før hu flytter til byen 😆

 

Du blir ikke behandla dårlig om du kommer fra bygda inn i byen, men ai ai du får kjenne på utfrysing om du flytter ut 😆

Nei, rik av lærdom - takke meg til middels byfolk 😆 

Forstår deg og ser ikke bort fra at dette er sant. De jeg gikk i klasse snakket isåfall veldig stygt om byfolk. Noen ganger var det Oslofolk som var på klassetur der vi bodde og da angrep jentene i klassen min med en gang. «Brunkremjentene» «sånne berter» og gjorde narr av at de var så dumme. Men så ble de også jævla sure om vi ble kalt bondefolk. 
 

Gud forby å kle deg stilig, komme med merkeklær eller ha fint utseende. Fint utseende kan man jo ha, men en bør ikke være for høyt over snittet. Mennene blir somregel ikke noe problem, men det er damene. Har også hatt tilflyttere noen ganger, fra byen og disse fikk ikke venner. For pent kledd var nok en av grunnene. 

Du bør være middelmådig på alle mulige måter. Da får du passe inn. Men har du drømmer, andre planer for livet, ser annereldes ut, kler deg bedre eller vil gjøre noe som ikke er typisk for livet der er det ikke vits å prøve å ha venner. 

Anonymous poster hash: 9b122...452

Lenke til kommentar
Heiti skrev (7 timer siden):

Er ikke Sandnes en bydel i Stavanger?

(..)Har bodd i Stavanger(..)

Du har bodd i Stavanger og tror Sandnes er en bydel i Stavanger? 🤣

Nei du. Det er stor forskjell på Stavanger og Sandnes, både kulturelt og geografisk - men også på dialekt. De ligger tett på hverandre. Litt som Skien og Porsgrunn. 
 

Gjest 9b122...452 skrev (7 timer siden):

Forstår deg og ser ikke bort fra at dette er sant. De jeg gikk i klasse snakket isåfall veldig stygt om byfolk. Noen ganger var det Oslofolk som var på klassetur der vi bodde og da angrep jentene i klassen min med en gang. «Brunkremjentene» «sånne berter» og gjorde narr av at de var så dumme. Men så ble de også jævla sure om vi ble kalt bondefolk. 
 

Gud forby å kle deg stilig, komme med merkeklær eller ha fint utseende. Fint utseende kan man jo ha, men en bør ikke være for høyt over snittet. Mennene blir somregel ikke noe problem, men det er damene. Har også hatt tilflyttere noen ganger, fra byen og disse fikk ikke venner. For pent kledd var nok en av grunnene. 

Du bør være middelmådig på alle mulige måter. Da får du passe inn. Men har du drømmer, andre planer for livet, ser annereldes ut, kler deg bedre eller vil gjøre noe som ikke er typisk for livet der er det ikke vits å prøve å ha venner. 

Anonymous poster hash: 9b122...452

Fordeler og ulemper med alt. 

Det triste med Norge er at man må tilpasse seg hele veien. Justere egen atferd, klesstil, interesser og annet slik at man "passer inn". Som et resultat av dette blir (ofte unge) usikre på seg selv - noe jeg tenker er naturlig. Fordi man gjerne mister seg selv opp i dette.

Dersom man fleiper litt med forskjellene og ikke tar seg selv så høytidelig kan det lette litt på stemninga. Men jeg tenker det også er et holdningsproblem som går mest ut over de unge. Jeg har familie fra bygda, men bor selv i byen. Dypt inn i Ryfylke har mange "byas-folk" hytte. Og bygdefolket humrer og ler over hvor pent de snakker, hvor stivt de går kledd og hvordan de diller seg opp med all verdens tekniske klær og utstyr dersom de for eksempel skal på sykkeltur rundt øya. Jeg må innrømme at jeg selv har himlet med øynene over synet av (det stereotypiske) bilde av en middelaldrende mann på en sykkel til 50 000 med kondomdress, GPS på styre, pulsklokke, sportsbriller og ergometrisk riktig hjelp og selvfølgelig egne sykkelsko. 

For et par år siden flyttet jeg fra byen til en forlatt familiegård for å arbeide litt. Det tok veldig kort tid før jeg var på hils med naboer og folk på butikken. Siden miljøet er relativt lite, og de fleste har et-eller-annet med jordbruk å gjøre. Er det lett å få innpass dersom man driver med noe av det samme. Da sauedrift som eksempel. Disse skal fraktes, transporteres, opp i heia, ned fra heia - passes på, og det krever litt samarbeid med naboer og andre. Skal noe flyttes på og man ikke har traktor, tusler man bort til nærmeste nabo. Så inviterer man på en kopp kaffe der praten går i ymse bonde-prat... der kan du godt spytte på bakken og pelle deg i nesa samtidig uten at noen hever så mye som et øyebryn over det. Folk er ikke så høytidelige av seg. Kanskje er det derfor bondefolk gjerne er litt "originale" fordi de kan tillate seg å være den de er. Dessuten har de ofte bedre tid til deg, rundt kaffekoppen eller småprat om ymse.

Men det er vel den klassiske nordiske janteloven som teller her også. "Ikke kom her å tro du er noe bedre enn oss.." 

Som tilflytter fra byen MÅ du også være litt "på" - noe som er typisk unorsk. Den beste måten å gjøre dette på er å være på tilbudssia. Ser du noen naboer som maler. Gå bort å spør om du kan hjelpe. Småklein prat om vær og fiske på nærbutikken er også viktig. Der har de ofte et lite bord med en kaffekanne så du kan sitte å henge litt, om du er selskapssjuk. Gå på en brygge med fiskestanga og når folk spør "blir det noe fisk på deg" - går praten sin trall. Når man så har småpratet med en nabo en del uker så man har blitt et kjent ansikt. Inviter på middag. Sørg for å ha en konjakk eller lignende klar til dessert. Så skal jeg love deg at resten går av seg selv.

Men man må være litt "på". Det er heller ikke typisk unge folk å invitere naboer og relativt ukjente folk på middag. Men jo eldre man blir, desto lettere og mer vanlig er dette. Så jeg tror det er vanskeligst for folk i 20-åra å flytte fra by til bygd. Rett så slett fordi man er i en "mellomfase" i livet der man ikke er helt voksen/etablert. Men også ferdig med ungdommens sprell og fanteri (som regel).

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De 2 første årene mine ble tilbrakt i Oslo men så flytta foreldrene mine tilbake til hjembyen (takk gud for det) Man blir jo i stor grad formet av omgivelsene, slik er det bare. Bylivet er nok mye mer stressende enn bygdelivet, men man må ha seg en "ut av sæ sjæl opplevelse" for å forstå dette. Har mer respekt for folk som er vokst opp i mindre tettsteder. Det blir liksom et helt eget særpreg på det. Bylivet er ikke noe å trakte etter. Det er så mye feil verdier der og alt er så modernisert og tilrettelagt blir liksom ikke noe motstand.

Lenke til kommentar
Gjest 9b122...452 skrev (På 16.1.2021 den 19.31):

Men hvorfor er ikke mange andre byer møkkasteder? Hva er det med Oslo? Jeg har vært i Roma, Milano, Athen, København, Berlin, Izmir. Alle disse hadde noe mer ved seg enn bare materialisme. Det hadde liksom sjel. Oslo er liksom bare viktige mennesker som er utålmodige, selvopptatte, småsure, bedre enn alle andre og lette å fornærme. Jeg aner ikke men det er som å komme inn i en gjeng der alle bare er opptatt av å bli enda bedre alle andre i gata. En selvrealiseringsby. The City of Wannabees. Det var ikke slik før. 
Ikke noe fin arkitektur en gang. Stygge bygninger. En eneste stor arbeidsplass. 
De andre har sjel. 

Anonymous poster hash: 9b122...452

Tror veldig mange føler slik om Oslo, men rart at de andre fire større byene i Norge ikke er slik, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand har jo masse sjel og er koselige byer å være i. Oslo er kald, kjedelig og direkte stygg. 

Jeg har bodd både i bygd og by selv, og har trivdes begge steder. Bygd har noe by ikke har og visa versa. Har selv bodd i en storby i flere år, og trives med det.  Jeg anbefaler alle å prøve å bo begge steder, både bygd og by. 

 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Gjest 9b122...452 skrev (På 16.1.2021 den 19.21):

Kortere vei til ting. Flere arbeidsplasser. Flere typer jobber. Man kan være anonym. Der jeg er fra kan man ikke gjøre noen ting som helst uten at andre får det med seg. Blir du arbeidsledig også, så vet alle det. 

Anonymous poster hash: 9b122...452

Kort vei? Bekjente av meg (ikkje i Noreg) bruker godt over 1 time til/fra jobb. Bruker du 2-3 tima på pendling? Hvor mange arbeidsplasser trenger du egentlig? For de fleste holder det med ein god. Same gjelder "type jobber". Det fins jobber ut på bygda som er ikkje tilgjengelig i byen. Det er oppfunnet og oppspinnet problemstilling. Være anonym? Hvem som egentlig bryr seg om du blir arbeidsledig eller ikkje? Om noen andre i bygda mister jobben, kor mye tid og energi bruker DU på det?

Eg har budd i bygda og større byer i verden (3-15 mill). I bygda har eg snakket om/med folk eg bryr meg om. Same i store byer.

Lenke til kommentar

Bor man i byen, så er det best å jobbe i gangavstand, eller utenfor
Tidlig på morran er det lite trafikk ut av byen, men tettpakket inn
På ettermiddan er det lite trafikk inn mot byen, men tettpakket ut

Flyttet til jobben utenfor byen, så jeg kunne gå til jobb

Finnes ingen fordeler med å bo i byen, om du ikke jobber i byen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...