Gå til innhold

Kryptovaluta mining med skjermkort diskusjonstråd.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, JFM said:

Sier dere at man vil gå på en skattesmell dersom man miner noen små hundre-lapper i uka? 

 

Hva gjør man da? Lar alt stå i wallet til den dagen man har profitt på 1.000.000 nok for så skatte 300.000 nok? 

I teorien, så _kan_ man gå på en skattesmell, men så er det vel også sånn at skattemyndighetene skal bevise det da

Jeg fører det opp så godt jeg kan, også får det bli som det blir

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, JFM said:

Sier dere at man vil gå på en skattesmell dersom man miner noen små hundre-lapper i uka? 

 

Hva gjør man da? Lar alt stå i wallet til den dagen man har profitt på 1.000.000 nok for så skatte 300.000 nok? 

Du må rapportere inn alle utbetalinger som kommer inn på wallet omregnet til norske kroner for verdien som var i øyeblikket.

Hvis du slår opp transaksjonen i etherscan.io og "velger estimated value at time of transaction" og så regner dette om til NOK basert på dollar kursen den dagen, er du langt på vei.

Men hva skjer når en transaksjon som var verdt $20 for ei uke siden, nå er verdt $30 dollar?

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (24 minutter siden):

Du må rapportere inn alle utbetalinger som kommer inn på wallet omregnet til norske kroner for verdien som var i øyeblikket.

Hvis du slår opp transaksjonen i etherscan.io og "velger estimated value at time of transaction" og så regner dette om til NOK basert på dollar kursen den dagen, er du langt på vei.

Men hva skjer når en transaksjon som var verdt $20 for ei uke siden, nå er verdt $30 dollar?

Hvis du tenker på at du beholder Ethereum og ikke selger til norske kroner. Må du føre opp hvor mange Ethereum du eier 31.12 i selvangivelsen til våren. 

Selvfølgelig kjipt om du har mye Ethereum og verdien 31.12.21 er $5000 

Mens når du skal betale skatten til våren er Ethereum prisen kun $1000. Så lurt å selge unna nok til skatten på slutten av året. Da må du ha ETH over innslaget for formueskatt. Noe vi hobby minere ikke vil klare tror jeg. 

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (1 time siden):

Synes det er merkelig at man må skatte av "gevinst" fra miningen direkte ved miningstidspunktet. 
Dette blir litt som at en snekker som lager et møbel må skatte av gevinsten før han har solgt møbelet.

Er vel ingen som krever at man skatter av gevinst ved miningstidspunktet? Selger jeg krypto/aksjer/fond/eiendom med gevinst på 1 mill. 2. januar 2021 så er det jo ikke snakk om å betale skatt på dette før skattemeldingen er klar i 2022, og selv da så er ikke fristen før i august/september 2022.

Tror jeg forstår hva du egentlig mente når jeg leste det en gang til nå. Er til en viss grad enig i at det virker urimelig, men det kan jo også sammenlignes med at du får lønn for en jobb du gjør. Du skatter jo av lønna i det den går inn på konto, selv om du velger å stappe alle pengene i madrassen.

Lenke til kommentar
Quote

Inntekter fra bilutleie er skattepliktig inntekt, og beskattes som kapitalinntekt (22 prosent i 2021). Hvis du bruker bilen privat, og har en leieinntekt på under 10.000 kroner er denne inntekten skattefri. Hvis du går over denne grensen, er hele inntekten skattepliktig (nettoresultatet).

Burde vel heller vært regler som minnet mer om dette

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg tolker reglene så skal du føre som inntekt den ytelsen du får for miningen, men kan trekke fra utgifter strøm og utstyr (30%) og så skal du i tillegg beregne inntekt (evt tap) av verdistigning ved salg. Du skal altså vite opprinnelig kurs alle de 0.047 eth utbetalingene du har fått. Blir et komplekst regnskap.

Lenke til kommentar

Lite utdrag fra mitt "regnskap" jeg holder på å sette opp, har enda ikke tatt ut noe til bankkonto, så dette kommer senere. Jeg finner historiske kurser på Coinmarketcap for krypto og valutakurser hos Norges Bank. Fordelen med at man må skatte ved eventuell verdistigning/tap på beløpet minet er at dersom det du har minet plutselig taper seg 50% i verdi kan du skrive av dette tapet på skatten, akkurat som ved tap på aksjesalg. Står fint forklart her under "Salg av kryptovaluta fra mining". Er ikke så avansert når du først har fått satt opp et greit regneark.

image.png.f24d0e54053b81f1250222a556fb6bfb.png

 

Endret av QUiPS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
QUiPS skrev (18 minutter siden):

Lite utdrag fra mitt "regnskap" jeg holder på å sette opp, har enda ikke tatt ut noe til bankkonto, så dette kommer senere. Jeg finner historiske kurser på Coinmarketcap for krypto og valutakurser hos Norges Bank. Fordelen med at man må skatte ved eventuell verdistigning/tap på beløpet minet er at dersom det du har minet plutselig taper seg 50% i verdi kan du skrive av dette tapet på skatten, akkurat som ved tap på aksjesalg. Står fint forklart her under "Salg av kryptovaluta fra mining". Er ikke så avansert når du først har fått satt opp et greit regneark.

image.png.f24d0e54053b81f1250222a556fb6bfb.png

 

Er ikke 10 kr i uka på strøm litt lite?

Lenke til kommentar

@JFM Kjøp et wattmeter, energimåler eller hva det heter, så kan du se hvilken effekt PCen bruker. Gang opp med estimert antall timer den miner så har du antall kWh. Mine minere kommer til å mine 24/7 så jeg ganger effekt med 24 timer og antall dager i måneden for å finne månedsforbruk. Bruker så Nord Pool til å finne snittpris pr måned (har spotprisavtale på strøm). Legger så på påslag fra strømleverandør og nettleie til strømselskap. Har du først gjort det en gang kopierer man gjerne formelen og bare legger inn månedsprisen fra Nord Pool etter hvert.

Edit: Den @QUiPS nevner ser også veldig fin ut :)

 

Pool spørsmål: minerstat gir stor forskjell på anslag for inntekt for ETH og HIVEON ETH. Noen som vet hva dette kommer av? Slik jeg ser det er det liten forskjell i miningresultat mellom poolene over tid og ser ikke hvorfor Hiveon skal være annerledes. Har tenkt å starte med Hive OS og Hiveon pool.

https://minerstat.com/hardware/nvidia-rtx-3060ti

Endret av KjellV
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JFM skrev (39 minutter siden):

Hvordan kan man måle hvor mye pc-en trekker, når man har vaskemaskin, komfyr og oppvarming på strømmåleren også?

Det beste er vel å ha en smartplugg som du kobler PC'en til.

Hvis ikke logger NiceHash kanskje dette ut i konsollen?
Har et felt som heter "Powr" og "Effekt/Watt"
Hvis "Powr" er Watt, ser det ut til at "Effekt/Watt" er H/s per Watt.

Utfordringen er at jeg som nevnt over ikke finner igjen noen loggfil på dette...

Men tenker man i hvert fall kan argumentere for et ca-snitt basert på det fra konsollen hvis man ikke har noe bedre.
Og gitt at dette kun er en del av det å ha selve PC'en på hele tiden, er jo dette veldig konservativt, slik at Skattetaten bør være fornøyd med det.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...