Gå til innhold

Kryptovaluta mining med skjermkort diskusjonstråd.


Anbefalte innlegg

BadCat skrev (11 timer siden):

Jeg spiller en god del, så det blir ikke mye mining. Bare på gøy dette.

Du kan mine i bakgrunnen om spillene ikke er ekstremt krevende. Med Cyberpunk og Control går det ikke å mine, men jeg miner på 2/3 av hashrate med Witcher 3 f.eks :) Lager en egen profil i Afterburner for mining + spilling. Har du g-sync bør du cappe fps litt under refresheate (mindre inputlag og null tearing), da får GPU litt mer kapasitet å mine for. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Cowboystrekk said:

Du kan mine i bakgrunnen om spillene ikke er ekstremt krevende. Med Cyberpunk og Control går det ikke å mine, men jeg miner på 2/3 av hashrate med Witcher 3 f.eks :) Lager en egen profil i Afterburner for mining + spilling. Har du g-sync bør du cappe fps litt under refresheate (mindre inputlag og null tearing), da får GPU litt mer kapasitet å mine for. 

Det funker dårlig når både mining, spillet, OBS og NVENC skal ha ressurser i kortet samtidig.

Lenke til kommentar
QUiPS skrev (2 timer siden):

Dere med egne miningrigger, hvilket operativsystem bruker dere? Er litt i tvil om hva jeg skal bruke.

Jeg bruker faktisk bare Windows. Windows har jo også en innebygd funksjon for tilkobling til eksternt skrivebord som fungerer helt greit for å kontrollere miningriggen. Finnes sikkert bedre løsninger der ute, men siden det fungerer for meg har jeg rett og slett ikke tatt meg tid til å finne noe annet. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva ville dere valgt av en rig med 12 stk 3060 Ti med rebranda noname kinahovedkort basert på Intel B250-brikkesettet eller to rigger med 6 stk 3060 Ti basert på AMD B450-brikkesettet? Selv om det koster litt ekstra med to hovedkort, prosessorer, RAM og SSD føles sistnevnte tryggere enn å legge ~720MH/s på ett kinahovedkort. Får man problemer ryker det fort en del penger. Må uansett ha et hovedkort i backup, men mer sårbar med alle GPUer på ett kort.

Risiko jeg har tenkt på i forhold til mitt miningprosjekt med 12x3060Ti og 3-4x3080:
 - EIP-1559: Kutter en del av fortjenesten, men blir fortsatt lønnsomt å mine. Mye diskusjon om denne EIPen for tiden, men basert på den store motstanden fra mining pools og kommentarer fra Tim Beiko (?) om at den ikke er klart til å lanseres enda tenker jeg at det sannsynligvis ikke kommer før maskinvaren er tjent inn. Liten risiko med andre ord.
 - Verdien til kryptovaluta: Jeg har stor tro på videre prisvekst for kryptovaluta og spesielt for Ethereum. Kan selvsagt bomme helt, men ETH ser såpass bra ut at jeg tror ikke det vil skje.

For å redusere risiko for tap kommer jeg til å ta ut 50% av fortjeneste til nedbetaling av maskinvare. Basert på dagens priser vil maskinvare da være nedbetalt i løpet av året. I tillegg tar jeg ut nok til å dekke løpende kostnader til strøm. Resten HODLer jeg til ETH er verdt $100k 😛 evt investerer noe i andre altcoins. Alt investeres med oppsparte midler som jeg har råd til å tape, det blir ikke tatt opp gjeld. Worst case så må jeg legge ned og selge maskinvaren i et marked med god tilgang på maskinvare. Selges med 50% tap?

Noen med konstruktiv kritikk til min "forretningsplan"?

 

Endret av KjellV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@KjellV Hvis du er "redd" for å velge et hovedkort fra et merke du ikke har hørt om, kan du se om du finner et ASUS B250 Mining Expert som har 19 GPU slots, ligger flere til en grei pris på Ebay eller Amazon. Det har også innebygd støtte for flere PSU-er, så slipper du adaptere. Også kjøper du en rimelig LGA1151-prosessor. Hvordan tenker du å få tak i alle grafikkortene? Kjøpe på finn?

 

https://www.amazon.com/B250-MINING-EXPERT-Motherboard-Cryptocurrency/dp/B075KFPJ6M

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1313&_nkw=b250&_sacat=0

Edit: Men hvis det er ASRock-hovedkortet du tenker på, så er det laget av et datterselskap av Asus, så det vil nok også funke bra.

Endret av QUiPS
Lenke til kommentar
KjellV skrev (25 minutter siden):

Hva ville dere valgt av en rig med 12 stk 3060 Ti med rebranda noname kinahovedkort basert på Intel B250-brikkesettet eller to rigger med 6 stk 3060 Ti basert på AMD B450-brikkesettet? Selv om det koster litt ekstra med to hovedkort, prosessorer, RAM og SSD føles sistnevnte tryggere enn å legge ~720MH/s på ett kinahovedkort. Får man problemer ryker det fort en del penger. Må uansett ha et hovedkort i backup, men mer sårbar med alle GPUer på ett kort.

Risiko jeg har tenkt på i forhold til mitt miningprosjekt med 12x3060Ti og 3-4x3080:
 - EIP-1559: Kutter en del av fortjenesten, men blir fortsatt lønnsomt å mine. Mye diskusjon om denne EIPen for tiden, men basert på den store motstanden fra mining pools og kommentarer fra Tim Beiko (?) om at den ikke er klart til å lanseres enda tenker jeg at det sannsynligvis ikke kommer før maskinvaren er tjent inn. Liten risiko med andre ord.
 - Verdien til kryptovaluta: Jeg har stor tro på videre prisvekst for kryptovaluta og spesielt for Ethereum. Kan selvsagt bomme helt, men ETH ser såpass bra ut at jeg tror ikke det vil skje.

For å redusere risiko for tap kommer jeg til å ta ut 50% av fortjeneste til nedbetaling av maskinvare. Basert på dagens priser vil maskinvare da være nedbetalt i løpet av året. I tillegg tar jeg ut nok til å dekke løpende kostnader til strøm. Resten HODLer jeg til ETH er verdt $100k 😛 evt investerer noe i andre altcoins. Alt investeres med oppsparte midler som jeg har råd til å tape, det blir ikke tatt opp gjeld. Worst case så må jeg legge ned og selge maskinvaren i et marked med god tilgang på maskinvare. Selges med 50% tap?

Noen med konstruktiv kritikk til min "forretningsplan"?

 

Kjøp kinesisk hovedkort fra Iwill det er ikke noe mindre trygt enn Asus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@QUiPS Har vurdert å importere det kortet, men shipping er et usikkerhetsmoment og vil helst unngå å sitte her med GPUer og mangle hovedkort. Har vurdert å kjøpe fra finn, men ser prisen der har gått opp til 4k så da er det nesten like billig med 3 hovedkort/system med AMD.

Har et par 3060 Ti på vei i posten, flere er forventet inn neste uke og uken etter (ser ikke ut som place holder dato a la Kompletts 3. februar) og 3 stk 3080 blir sannsynligvis/forhåpentligvis sendt i løpet av den kommende uken. Har en stor mengde ordrer inne rundtomkring :) Bestilte også 6 stk 3060 Ti Ventus 2X til 5k før prisen gikk opp, men ser ut som jeg kan bli ventende lenge på akkurat de.

@Kryptodebunker Har du erfaring med Iwill-kortet? Evt tilsvarende? Mulig chips'ene er fra samme produsent uansett?

Lenke til kommentar
Splitter skrev (På 23.1.2021 den 21.02):

Er ikke Coinbase fryktelig tungvint å bruke? Brukte Coinbase tidligere, og husker at jeg måtte sende inn bilde av førerkortet mitt. Noe som tok flere forsøk før det gikk igjennom. For litt siden fikk jeg også beskjed om at jeg må laste opp et dokument eller noe slikt for å kunne bruke kontoen min. Etter dette gidder jeg rett og slett ikke bruke Coinbase lenger.

Selv bruker jeg crypto.com appen da det er veldig praktisk med visa kort som jeg kan overføre det jeg miner fra nicehash til. Samt 0 fee om du ikke overstiger visse grenser på overføring med mer. Jeg oppgraderte til ruby steel da jeg får tilbake det Spotify koster i CRO (en cryptovaluta som de bruker) samt 2% på alt jeg kjøper, men man klarer seg fint med standard kortet dersom man ikke er interessert i og låse 5000 CRO (du får 6% rente på det du låser også) på plattformen. Er jo en risiko for at verdien av de går i dass eller til himmels (lite trolig). Kan bruke min referral link dersom du skal oppgradere og få 25 dollar i CRO dersom du gjør dette (Jeg får det samme ^^, så vinn vinn). 

https://crypto.com/app/wdca9xd4t2

Kan også selge/kjøpe crypto og veksle til fiat. Bruker binance til trading av crypto til crypto og crypto.com til crypto til fiat.

Endret av Gralle
Lenke til kommentar
KjellV skrev (1 time siden):

@QUiPS

@Kryptodebunker Har du erfaring med Iwill-kortet? Evt tilsvarende? Mulig chips'ene er fra samme produsent uansett?

Same shit different wrapping. Asus, Iwill, Gigabyte samme komponenter og specs. Merke er kun branding og software. Mining rigger trenger ikke bra hovedkort, CPU eller minne.

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 time siden):

Mining rigger trenger ikke bra hovedkort, CPU eller minne.

Enig der, men er kvalitet og holdbarhet som er bremsen hos meg siden det er et ukjent kort. Nedetid er dyrt om man har en større mining rig. Heller nok mest mot å dele de opp, da får jeg 3 like rigger som er enklest mulig å feilsøke og trenger kun ett sett reservedeler. Men har Iwill-kortet fortsatt med i vurderingen :) Har sendt forespørsel til Iwill om de har brukermanual på engelsk som jeg kan få se på.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
9 hours ago, Gralle said:

Kan bruke min referral link dersom du skal oppgradere og få 25 dollar i CRO dersom du gjør dette (Jeg får det samme ^^, så vinn vinn). 

https://crypto.com/app/wdca9xd4t2

Kan også selge/kjøpe crypto og veksle til fiat. Bruker binance til trading av crypto til crypto og crypto.com til crypto til fiat.

Burde kanskje nevne at personen må stake minst 2500CRO og bestille kort for å få de 25 dollarsene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, KjellV said:

Enig der, men er kvalitet og holdbarhet som er bremsen hos meg siden det er et ukjent kort. Nedetid er dyrt om man har en større mining rig. Heller nok mest mot å dele de opp, da får jeg 3 like rigger som er enklest mulig å feilsøke og trenger kun ett sett reservedeler. Men har Iwill-kortet fortsatt med i vurderingen :) Har sendt forespørsel til Iwill om de har brukermanual på engelsk som jeg kan få se på.

Prismessig så kan du jo fint ha ett hovedkort i backup om du kjøper iwill kortene da

Lenke til kommentar
Splitter skrev (På 23.1.2021 den 22.37):

Personlig bruker jeg MiraiEx, og registreringen var langt enklere enn hos Coinbase. Dessuten er MiraiEx basert i Norge slik at jeg kan ringe og kjefte hvis jeg blir misfornøyd. ;)

Tenker jeg kommer til å prøve MiraiEx jeg også. 
At man kan bruke BankID for å verifisere seg, anser jeg som et stort pluss.
Da slipper jeg å sende skanning av pass e.l., noe som jeg er ganske skeptisk til.

Foreløpig har jeg minet så lite at jeg nok venter til jeg får et litt større beløp.
Men tenker å ta en test når jeg har et par hundrelapper om ikke så lenge.

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (8 timer siden):

Tenker jeg kommer til å prøve MiraiEx jeg også. 
At man kan bruke BankID for å verifisere seg, anser jeg som et stort pluss.
Da slipper jeg å sende skanning av pass e.l., noe som jeg er ganske skeptisk til.

Foreløpig har jeg minet så lite at jeg nok venter til jeg får et litt større beløp.
Men tenker å ta en test når jeg har et par hundrelapper om ikke så lenge.

Hm, de har ganske drøye gebyrer for uttak da...:
https://miraiex.com/no/fees

Hvordan blir prosessen?:
1. Først overføre fra NiceHash til MiraiEx gratis (Innskudd)
2. Så selge med 0,5% i kurtasje
3. Så ta ut beløpet til en vanlig bankkonto med 45 NOK i gebyr
?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...