Gå til innhold

Ny rekord i Norge i dag tidlig: Aldri brukt så mye strøm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Avgifter er det selvfølgelig,men strømnett er en solid utfordring i Norges Berg og dalar. Alt vei, bro, tog, strøm er vanskelig og dyrt.

Jeg har null tro på at privatisering gjør ting bedre, hvorfor skal vi ha vindmøller i norske kommuner om det kun er en tjukkas i Tyskland som tjener på det?

Strøm er en ressurs akkurat som olje, med unntak at olje kan lagres.

Det burde vært statseid majoritet akkurat som Equinor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (6 minutter siden):

Avgifter er det selvfølgelig,men strømnett er en solid utfordring i Norges Berg og dalar. Alt vei, bro, tog, strøm er vanskelig og dyrt.

Jeg har null tro på at privatisering gjør ting bedre, hvorfor skal vi ha vindmøller i norske kommuner om det kun er en tjukkas i Tyskland som tjener på det?

Strøm er en ressurs akkurat som olje, med unntak at olje kan lagres.

Det burde vært statseid majoritet akkurat som Equinor.

Det koster litt å drive nettet, men det er vel rundt 10 øre pr kWh som går til nettet. Resten er avgifter til staten og kraftpris.

Nesten alle kraftverk og netteiere er offentlig eid av kommuner, fylkeskommuner og staten. Staten eier de største, Statkraft og Statnett. Selv av de pengene av nettleia som ikke er avgifter, men som går til drift av nettet så forsyner staten seg bl.a. med nesten 1 milliard i utbytte fra Statnett. Det er 1 milliard som må dekkes inn av strømkundene med høyere nettleie.

https://www.nettavisen.no/okonomi/frykter-at-regjeringens-utbyttefest-gjor-at-industrien-gar-over-ende-det-er-galskap/s/12-95-3424038358

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (30 minutter siden):

Det er bare en liten del av nettleia som går til drift og vedlikehold av nettet. Mesteparten av nettleia er avgifter som går rett i statskassa. 25%mva, 16 øre elavgift og i tillegg en egen avgift som går til støtteordninger for bygging av ny kraft.

Forbruksavgiften på 16,13 øre legges til strømregningen, og er ikke knyttet spesifikk til "Nettleien". MVA legges til aller sist, så egentlig er forbruksavgiften 20 øre/kWh(staten vet hva den vil ha). Nettleien er 33 øre/kWh, så legger en til strømprisen + forbruksavgift + MVA på det hele.

El-avgiften på 5 øre/kWh som går til å subsidiere nye utbygginger er lagt til nettleien, men om den er inkludert i de 33 ørene eller ikke vet jeg ikke. Tidligere var denne avgiften spesifisert, men det blir mer og mer slik at vi strømkunder skal vite minst mulig, så er vi lettere å lure.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Det vet jeg ikke, men det behøver ikke nødvendigvis ha en direkte sammenheng. Mange ønsker paradoksalt nok fra et miljøperspektiv at vi skal over på elbiler, men fortsette å pumpe opp olje. Men dette er ikke paradoksalt fra et økonomisk perspektiv.

Ja heldigvis har vi fremdeles halvparten av vår utvinnbare olje igjen under havbunnen, og enda mer som så langt ikke er lokalisert.
Olje, Oljedirektoratet | Høy aktivitet på norsk sokkel: Tror oljeproduksjonen vil stige fram til 2025 (nettavisen.no)
Å elektrifisere energifabrikker bare for å "være best i verden" er fullstendig galskap så lenge gassen som da ikke blir brukt offshore i Norge blir eksportert og brukt andre steder.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at olje er et bra "byggemateriale" for ekstremt mange forskjellige produkter og at vi ikke behøver å sløse det bort på forbrenning. Plastprodukter holder karbonet i fast form i svært lang tid. Det vil sannsynligvis bli mulig å materialgjenvinne noe av det i framtida på en måte som er mindre miljøbelastende enn å produsere nytt. Det som ikke materialgjenvinnes kan enten deponeres i gode permanente lagre (gruveganger etc) eller energigjenvinnes med CO2-fangst. Bensin og diesel brukt i kjøretøy kan hverken materialgjenvinnes eller utnytte energien med CO2-fangst. Så oljealderen er ikke slutt, men vi kan bruke oljen på en mer ansvarlig måte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

På tross av de såkalt høye strømprisene - har vi det tross lat godt her i Norge. De fleste land synd i europa og i øst-europa har ganske krasse strømpriser; på tross av et vesentlig lavere inntektsnivå. Der er det også vanlig med vesentlig kaldere boliger, fordi oljefyren eller sentralvarmen ikke er så mye å skryte av. Når jeg bodde i Portugal betalte jeg samlet sett ca 2 kroner (20-25 eurocent) pr kwh - året rundt.

Enkelte kommuner tjener ganske fett på nordmenn sitt strømbruk. Jeg bor i Stavanger, og her har Lyse strømnettet. 
 

Sitat

De 16 eierkommunene til Lyse-konsernet kan glede seg over et samlet utbytte på 550 millioner og totale utbetalinger på 715 millioner for 2018. Selskapets aksjonærer er 16 kommuner i Sør-Rogaland. Styret foreslår at det utbetales 550 millioner kroner i utbytte til de 16 eierkommunene, 50 millioner mer enn året før.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Xgjjnm/lyse-konsernet-milliard-overskudd-gir-rekordstort-utbytte-til-eierne#:~:text=De 16 eierkommunene til Lyse,millioner mer enn året før.

Lyse har 150 000 nettkunder. Det gir et utbytteresultat på 3 666 kr,- pr kunde. 

Mye av disse pengene forsvinner ut til andre offentlige ting som ikke har noe med strøm å gjøre. Jeg tror at mange kommuner rundt omkring i Norge er avhengig av denne ekstrainntekten. Er man kynisk nok, kan man enkelt manipulere strømprisen (mange mener nok at det allerede skjer) - som igjen vil øke overskuddet til eierne. HELDIGVIS vil jeg påstå, er ikke strømnettet vårt i private hender. :)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (1 time siden):

Tipper de tjener gode penger på Altibox med over en halv million kunder også 🙂

Altibox har 600 000 kunder. Driftsresultatet for Altibox 2018 var på under 200 millioner - altså 333 kr,- pr kunde.

Utbytte til eierne var som nevnt 715 millioner i 2018. Ser man alt under ett, utgjør Altibox mindre enn 10% av det samlede overskuddet til Lyse konsernet. Altibox investerer tungt for tiden, blant annet med nye kabler til england for å gjøre Norge mer attraktivt som datasenter internasjonalt. Så dette spiser opp mye av avansen. 

Lyse nett har altså 150 000 strømmålere - det er disse som står for mesteparten av Lyse sitt milliardoverskudd. 
Lyse tele (Altibox) med sine 600 000 kunder gjør det også bra, men ikke i nærheten av det samme. :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Kris85 said:

På tross av de såkalt høye strømprisene - har vi det tross lat godt her i Norge. De fleste land synd i europa og i øst-europa har ganske krasse strømpriser; på tross av et vesentlig lavere inntektsnivå. Der er det også vanlig med vesentlig kaldere boliger, fordi oljefyren eller sentralvarmen ikke er så mye å skryte av. Når jeg bodde i Portugal betalte jeg samlet sett ca 2 kroner (20-25 eurocent) pr kwh - året rundt.

Enkelte kommuner tjener ganske fett på nordmenn sitt strømbruk. Jeg bor i Stavanger, og her har Lyse strømnettet. 
 

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Xgjjnm/lyse-konsernet-milliard-overskudd-gir-rekordstort-utbytte-til-eierne#:~:text=De 16 eierkommunene til Lyse,millioner mer enn året før.

Lyse har 150 000 nettkunder. Det gir et utbytteresultat på 3 666 kr,- pr kunde. 

Mye av disse pengene forsvinner ut til andre offentlige ting som ikke har noe med strøm å gjøre. Jeg tror at mange kommuner rundt omkring i Norge er avhengig av denne ekstrainntekten. Er man kynisk nok, kan man enkelt manipulere strømprisen (mange mener nok at det allerede skjer) - som igjen vil øke overskuddet til eierne. HELDIGVIS vil jeg påstå, er ikke strømnettet vårt i private hender. :)

Foreslår at du sjekker proff.no før du konkluderer. For overskuddet ditt fra nettkundene er direkte feil. Nettkundene er kunder av Lyse Elnett. 

https://proff.no/selskap/lyse-elnett-as/randaberg/energiforsyning/IG7HMH400BD/

Overskudd på 130 000 000 NOK. Totalrentabiliteten er 3,8 % som er ganske dårlig, så her er det ingen superprofitt. Kun mye kapital som er investert for litt overskudd.

Pengemaskinen i kraftkonsernene er produksjonsselskapene, som faktisk er i det nærmeste man kan kalle en perfekt konkurransesituasjon (produktet er likt, det er ingen kvalitetsforskjeller, kun pris som teller). I Lyse heter dette selskapet Lyse Produksjon. De eier store vannkraftverk. Resultatet fra Lyse Produksjon finner du her. Kunne tilnærmet betalt hele eierutbetalinge alene:

https://proff.no/regnskap/lyse-produksjon-as/stavanger/produsenter/IG7NZHS016D/

Så... Grunnen til at nettleia er dyr må man nok stort sett klage til staten. Halvparten er avgifter, og kraftkonsernene sitter igjen med små overskudd fra nettselskapene sett opp mot den investerte kapitalen. De fleste hadde nok fått bedre avkastning ved å sette pengene på børsen.

 

 

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 15.1.2021 den 23.38):

Hvor har du det 2,5%-tallet fra? Kan ikke tenke meg til at boligbygginga har vært større enn folkeveksten nasjonalt. I distriktene bygges det knapt pga lave boligpriser og i byene bygges det bare en brøkdel av det som trengs, slik at boligprisene stadig øker.

Det var snakk om hjemmekontor. Vil tippe det betyr litt forskyvinger i tidsplanen + glidende overgang fra frokost og kaffe til arbeid. Også er det en del som har fleksibel arbeidstid.

Litt sent svar her... Fått tallene fra ssb. Bare å søke opp. Gått opp 100000 på de fire årene.

samt ang. at rekorden ble satt mellom kl. 8-9 minnes jeg også en artikkel her for et par år tilbake om strømsparing. Pga. det har blitt mye vanligere å sette ned varmen i boliger og kontorbygg på natta så har det medført nye effekttopper på morgenen som man var litt bekymret for. Mulig sånt slår inn her også.

3CA11779-900D-4544-AA57-2D57A2EB46FA.png

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
jae-ols skrev (12 minutter siden):

Poenget er at Staten er grådig og krever sinnsyke avgifter. De er blodsugere. Avgiftene burde gått ned. Nå er det alt for dyrt for strømmen, mange vil lite med å betale strømregningen. Det er bare skammelig. De har alltid noe å skylde på. 

Ja men så har vi jo Pæng i krise som nå da, Staten tar inn, men det koster å drifte AS Norge også... 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Ja men så har vi jo Pæng i krise som nå da, Staten tar inn, men det koster å drifte AS Norge også... 

Å betale 2,50 for en kwh er hinsides. Noen skummer fløten nå. Like før jul var det 17 øre. Ja det er kaldt men det forklarer ikke alt. Mange vil slite nå. Men det bekymrer ikke staten. 

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (29 minutter siden):

Å betale 2,50 for en kwh er hinsides. Noen skummer fløten nå. Like før jul var det 17 øre. Ja det er kaldt men det forklarer ikke alt. Mange vil slite nå. Men det bekymrer ikke staten. 

Jeg tror det er lite i magasiner, og kulda i Europa øker forbruk og prisene, men ja Norge tar mye avgifter og skatt, men tror du private el firma i UK eller USA er bedre? USA har vel fortsatt myntautomat eller kort i sosialboliger.. De er latterlig dyre..

I Norge så går det jo tilbake til statskassa, og sykehus, legetjenester, trygd og permisjoner, veier osv

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...