Gå til innhold

Telenor og fiberutbygging


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har over tid mast på Telenor for å få fiber til området vi bor i. Nå har det kommet for fullt, men Telenor ønsker ikke å tilby oss fiber, da vi ligger som et frittstående hus et par hundre meter bortenfor boligfeltet de nå bygger ut fiber i. 

Er det noen som har erfaring med å overtale Telenor til å grave og legge fiber de siste meterne fram til sitt eget hus, uten at man bor i boligfelt? Jeg skulle da tro de var interessert i dette, da det i framtiden kan komme hus mellom oss og nåværende boligfelt. 

På forhånd, takk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Inntrykk av at en del har fått det til hvis de har tatt en del av gravearbeidet selv?

Det at det kan komme hus mellom ditt hus og de andre kan vel egentlig gjøre ting komplisert med tanke på gravingen, evt. hvis det er reguleringsplaner som kan tilsi at veier o.l. vil bli endret også pga. regulering som er gitt for å bygge boliger der. Uansett må det vel legges opp separate fiber til disse husene når de kommer fra en splitter/node et sted, så betyr vel i praksis ikke all verden.

Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

Inntrykk av at en del har fått det til hvis de har tatt en del av gravearbeidet selv?

Det at det kan komme hus mellom ditt hus og de andre kan vel egentlig gjøre ting komplisert med tanke på gravingen, evt. hvis det er reguleringsplaner som kan tilsi at veier o.l. vil bli endret også pga. regulering som er gitt for å bygge boliger der. Uansett må det vel legges opp separate fiber til disse husene når de kommer fra en splitter/node et sted, så betyr vel i praksis ikke all verden.

Jeg regner med å måtte grave fra tomtegrense og inn til huset, noe som i seg selv er 50-100 meter. Fra nærmeste boligfelt er det dog inntil riksvei, noe jeg ser på som utfordrende. 

Lenke til kommentar
Den Ukjente skrev (På 8.1.2021 den 19.37):

Jeg regner med å måtte grave fra tomtegrense og inn til huset, noe som i seg selv er 50-100 meter. Fra nærmeste boligfelt er det dog inntil riksvei, noe jeg ser på som utfordrende. 

Da må de borre under veien og dra med seg rør, det øker kostnadene noe voldsomt for og få en kunde, hvordan kommer telefonledningen inn i huset ditt? 

Lenke til kommentar
Den Ukjente skrev (På 8.1.2021 den 19.37):

Jeg regner med å måtte grave fra tomtegrense og inn til huset, noe som i seg selv er 50-100 meter. Fra nærmeste boligfelt er det dog inntil riksvei, noe jeg ser på som utfordrende

Man må ikke grave, det er mulig å henge fiberen opp i eksisterende telefonmaster.

Har de gravd i boligfeltet eller har de hengt opp i master?
Har din bolig telefonledning i bakken eller i master?

Lenke til kommentar
On 1/8/2021 at 1:20 PM, Den Ukjente said:

Hei! 

Jeg har over tid mast på Telenor for å få fiber til området vi bor i. Nå har det kommet for fullt, men Telenor ønsker ikke å tilby oss fiber, da vi ligger som et frittstående hus et par hundre meter bortenfor boligfeltet de nå bygger ut fiber i. 

Er det noen som har erfaring med å overtale Telenor til å grave og legge fiber de siste meterne fram til sitt eget hus, uten at man bor i boligfelt? Jeg skulle da tro de var interessert i dette, da det i framtiden kan komme hus mellom oss og nåværende boligfelt. 

På forhånd, takk. 

Har ikke erfaring med Telenor for fiber, men har erfaring med dem ang. gammel kobberlinje/ADSL. De var ikke interessert i å gjøre noe for oss, for å si det slik. Hadde mye kommunikasjon from til for et par år siden.

Vi var 7 hus som ligger ca 600m fra hovedvei + 3 hus som ligger like langt unna men lags en annen velvei. Altibox/Viken fiber kom og gravet fiber til alle (selv om det tok litt tid). En bonde nektet graving, så der ble det fiber i stolper et stykke. Jeg tror ikke dette ga noe stor fortjeneste for å si det slik, så vi var heldige. Min erfaring er at man er nokså prisgitt hva leverandører ønsker å tilby.

Lenke til kommentar
agvg skrev (11 timer siden):

Da må de borre under veien og dra med seg rør, det øker kostnadene noe voldsomt for og få en kunde, hvordan kommer telefonledningen inn i huset ditt? 

De trenger bare å grave langs med veien, så vidt jeg kan forstå. 

mobile999 skrev (2 timer siden):

Man må ikke grave, det er mulig å henge fiberen opp i eksisterende telefonmaster.

Har de gravd i boligfeltet eller har de hengt opp i master?
Har din bolig telefonledning i bakken eller i master?

De har ikke begynt enda - de har kun godkjent prosjektet for utbygging, og signert avtaler med husene i boligfeltet. Jeg vil tro de begynner når våren kommer. 

Hva angår telefonledningen, er denne lagt i bakken, tror jeg. Dog, jeg har ikke tenkt tanken på at den faktisk kan henges i telefonstolper etc. Takk for at du satte meg på den tanken! 

cacb skrev (2 timer siden):

Har ikke erfaring med Telenor for fiber, men har erfaring med dem ang. gammel kobberlinje/ADSL. De var ikke interessert i å gjøre noe for oss, for å si det slik. Hadde mye kommunikasjon from til for et par år siden.

Vi var 7 hus som ligger ca 600m fra hovedvei + 3 hus som ligger like langt unna men lags en annen velvei. Altibox/Viken fiber kom og gravet fiber til alle (selv om det tok litt tid). En bonde nektet graving, så der ble det fiber i stolper et stykke. Jeg tror ikke dette ga noe stor fortjeneste for å si det slik, så vi var heldige. Min erfaring er at man er nokså prisgitt hva leverandører ønsker å tilby.

Dette gir meg hvertfall litt håp! 

 

Forøvrig kan det nevnes at Telenor ringte i dag, etter at jeg sendte de e-post på fredag. Da snakket jeg med en hyggelig kar, som sa han hadde sendt saken over til avdelingen som hadde med fiberprosjekter osv, for å se om vi kunne inkluderes i prosjektet de har godkjent. 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (14 timer siden):

Jeg har sett det, men vet ikke hvor vanlig det er.

Telenor er allergiske mot grøfter hvis de kan unngå det, her graver viken fiber mens Telenor henger opp sin fiber over grøftenene til Viken, de hiver også opp nye stolper, opp til huset mitt tvang everket Telenor ned i sine grøfter, de nektet og la Telenor overta strømstolpene de eide. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (På 10.1.2021 den 20.04):

Er opphengt fiber spesielt vanlig? Aldri sett tror jeg, det graves mye i området her. Kommer vel en ny fiberleverandør omtrent hvert år med sine egne kabler... Virker litt kaotisk.

Jeg har opphengt fiber til huset mitt, alle i nabolaget her har det. Trur det er vanlig de stedene hvor tidligere infrastruktur går i luftstrekk.

Lenke til kommentar
On 1/11/2021 at 10:59 AM, agvg said:

Telenor er allergiske mot grøfter hvis de kan unngå det, her graver viken fiber mens Telenor henger opp sin fiber over grøftenene til Viken, de hiver også opp nye stolper, opp til huset mitt tvang everket Telenor ned i sine grøfter, de nektet og la Telenor overta strømstolpene de eide. 

Jeg snakket med Viken fiber før vårt prosjekt ble gjennomført, for det var mye fram og tilbake angående graving kontra stolper. De var helt klart for graving for "kablene er bedre beskyttet", noe jeg er helt enig i. Det er nok billigere på kort sikt å henge opp i stolper, men i det lange løp vil det kreve mer vedlikehold tror jeg. Et sted vi har kabel i stolper (pga. bonden som nektet graving) er det et tre med store greiner over kabelen, og det er ikke optimalt, vi hadde problemer med kobberlinja tidligere der.

Lenke til kommentar
On 1/15/2021 at 2:45 PM, Dubious said:

Telenor la kabel inntil tomten vår, så ble vi nødt til å grave ~60 meter selv (Vi leide inn noen)

Viken Fiber hadde egen gravegjeng som gravde fra tomtegrensa og helt fram til veggen her hos oss. Dette var innkludert i installasjonsprisen som var kun 1000 kr (10 000 med 9000 i "rabatt"). Det var ikke noe problem å få dem til å grave rundt huset til baksiden, der vi hadde TV og der jeg ville ha hjemmesentral. Gravingen var forøvrig bare en grunn grøft på noen få cm. under "torva". Det eneste jeg måtte gjøre for å få dette til var å passe på å snakke med graverne direkte, ikke gå via "byråkratiet". Det hele ble veldig bra og jeg gir full score til Viken Fiber for hvordan dette ble håndtert. Tjenesten har også vært 100% stabil fra første dag (500/500 Mbit/s). 

Lenke til kommentar

Da ser det ut til at saken har fått en løsning for min del. 

Entreprenøren Telenor benytter ringte meg i dag. Da viser det seg at det går en fiberkabel rett utenfor tomtegrensa vår, langs fylkesveien. Dette er noe jeg har mistenkt lenge, da det ble gravd ned rør av noe slag for en del år tilbake. Dog har ingen kundebehandlere hos Telenor evnet å fortelle meg at det er deres, enda jeg har spurt en hel del ganger om det er deres rør, og eventuell fiber som ligger der. 

Ergo er alt som må til å grave seg ned til fiberkabelen, sette opp en sentral, og legge fiberen inn til huset vårt. 

Setter uansett stor pris på alle svar! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (50 minutter siden):

Dette er et helt vanlig fenomen hos Telenor.

Telenor la rør til tomtegrensen, og når vi noen år senere bestilte fiber, så var de sikker på at vi hadde fått lagt inn fiber
Så det er nok en del tull i systemet deres
Dette var for firma, men det tok mange måneder før det kom noen å installerte

Lenke til kommentar

Det er nok mye og kreve at kundebehandlere skal kunne gi deg svar på hva som ligger i bakken og om du kan koble deg til, og fordi det ligger en fiber der så betyr jo ikke det at det er en kabel for privatkunder, regner med det ligger tomme rør som kan brukes og levere til deg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...