Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ransaking av mobiltelefon


sk0yern

Anbefalte innlegg

DaniNichi skrev (16 minutter siden):

Jeg mener politiet har all rett til selv kunne forstå at hva de gjør er feil så nekte gjøre handlingen og heldigvis har mange våknet rundt om i verden der LEAP er største organisasjonen innen dette arbeidet 

Selv om loven noen ganger går på tvers av vanlige folks rettsoppfatning, tror jeg det er bra at polititjenestemenn ikke skal bruke sitt eget moralske kompass som rettesnor, men heller følge lover og regler som blir til gjennom politiske prosesser med (vanligvis) bred enighet. 

LEAP Norge hadde for øvrig rundt 40 medlemmer blant politiet i Norge per april 2020, så selv om de kunne "nekte å gjøre handlingen" ville de vært i et forsvinnende mindretall. 

Endret av Vegard#
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (18 minutter siden):

Hva du antar gidder jeg ikke kommentere engang og andre verdenskrigs korte er beste beviset på følge noe blindt kan være feil..

Vi har også de homofile du glemte de eller ? og siden de stoppet med det ble det de narkomane som ble ofrene for myndigheten og politiets urett. Skjønner du følte deg truffet av å vite at du hadde vært en av de på sidelinjen i alle de historiske sakene her, er ikke lett ta slikt inn over seg det skjønner jeg godt...

Men nei ikke alle som bruker rus er syke de fleste 99% er velfungerende mennesker og dermed burde det ikke være forbudt bruke eller ha en hvis mengde stoff på seg.

Se link om hva jeg jobber med frivillig på fritiden

https://www.rusreform.no

Jeg mener politiet har all rett til selv kunne forstå at hva de gjør er feil så nekte gjøre handlingen og heldigvis har mange våknet rundt om i verden der LEAP er største organisasjonen innen dette arbeidet 

https://lawenforcementactionpartnership.org/

https://www.leapscandinavia.org

Jeg traff spikeren på hodet, med andre ord. Men det er helt i orden, du skal slippe å kommentere det.

Og nei kjære deg, jeg velger å tro at jeg ikke ville vært tilhenger av jødeforfølgelse på 40-tallet selvom jeg i dag mener at man må ta konsekvensene om man bevisst bryter loven. Drøy sammenligning forresten!

Det som er litt skummelt med sånne som deg, er at narkomane blir «brukt» til å tale egen sak. Jeg tror at du først og fremst har et personlig ønske om avkriminalisering av bruk, for egen nytelse.  Og at det i mindre grad handler om å beskytte den svake gruppen bestående av tunge rusmissbrukere. 

Nokså naivt å tro at den eneste grunnen til at brukeren av narkotika blir narkoman er fordi vedkommende har blitt straffet for bruken. Du tror ikke det først og fremst handler om at avhengigheten til stoffet er det som ødelegger livet? 

Videre virker du til å leve  i en «boble», hvor du oppfatter Norge som en politistat hvor politiet forfølger utsatte grupper (les: de som velger å bryte loven). Dette er nok et resultat av at du rett og slett er tatt for kriminalitet gjentatte ganger. Realiteten er dog at du lever i et land hvor politi- og rettsapparatet fungerer relativt godt, og hvor majoriteten av befolkningen stort sett er fornøyde med tingenes tilstand.

Må være trist å leve i verdens beste land, men samtidig være så misfornøyd! 

Endret av Henrik.H
  • Liker 3
Lenke til kommentar

  

DaniNichi skrev (På 4.1.2021 den 17.02):

Når min egen advokat som også har vært politibetjent i mange år sier rett ut til meg at du har NULL rettigheter og at politiet nesten kan gjøre hva de vil så er dette på tide.

Det er bare tull. Mulig han var politi for flere tiår siden, men i dag er det mange krav og kontroller underveis når det brukes maktmidler.  

DaniNichi skrev (23 timer siden):

Bare les på OPS twitter kommentarer , at politiet nå sist tok en sykkel tyv på fersken, men velger bare bortvise er som en fuck you til alle oss som har fått frastjålet sykler, men de tar inn i arresten en 25åring som har 2gram hasj på seg og mulig ødelegger livet til en helt normal kar som ikke skader eller stjeler fra andre..

Der har vi det. Du er bitter fordi nark er ulovlig.

Sitat

Faktum er at de bortskjemt på kunne sette folk i varetekt det er blitt påpekt av menneskerettighets grupper årlig

På den annen side settes mange fri som aldri burde gått fri.

Sitat

Jeg er for at politiet skal være så folkelig som mulig slik at folk kan se dem som seg selv og at det ikke blir sånn at politiet holder seg med politiet, de er en alt for homogen gruppe og begynner nærme seg USA typ politi.

Eh, utviklingen går jo i motsatt retning av dette. Det var langt større homogenitet i politiet tidligere. Nå er det høgskole, og over halvparten av politistudentene er kvinner, for eksempel. Snakk om å skyte deg selv i foten med åpenbart tåpelige påstander.

Sitat

Vi er ikke tjent med et politi som har en attitude som oss mot dem eller at de tenker på seg selv som høyere enn oss andre i samfunnet.

Se over.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Henrik.H skrev (41 minutter siden):

 

Det som er litt skummelt med sånne som deg, er at narkomane blir «brukt» til å tale egen sak. Jeg tror at du først og fremst har et personlig ønske om avkriminalisering av bruk, for egen nytelse.

Drikker ikke engang alkohol så igjen bommer du på dine antagelser og derfor jeg ikke engang gidder ta meg tid svare eller forsvare meg mot de.Jeg ringer politiet om jeg ser noen gjør noe ulovlig som eks stjele en sykkel eller kjøre ruset, vet ikke om det er typisk oppførsel av en "kriminell" du er jo eksperten på de her antagelsen om dette.

Så hadde du med hånden på hjerte valgt bli kriminell for å hindre en homofil bli arrestert av politiet på 60tallet ? Nei du hadde ikke det, du hadde vært en av de passive som tenker ikke ditt problem det jo 100% tydelig utifra hva du skriver.

 

hekomo skrev (38 minutter siden):

Det er bare tull. Mulig han var politi for flere tiår siden, men i dag er det mange krav og kontroller underveis når det brukes maktmidler.

Han satt det på spisen og ja det var verre før en nå..Var i forhold til visitasjon ute i gata og varetekt han nevnte det pr idag og se på hva denne tråden gjelder som et eks.

Nå er jeg en av de som ønsker at tilliten til politiet skal være høy, jeg ønsket at politiet skulle få nytt beredskapssenter  så større jo bedre i mine øyne, kritikk betyr ikke at man hater noen, man kan hate eller mislike elementer innad i politiet betyr ikke at man er imot politiet.

Jeg vet jo at Norsk politiet er topp 20 i verden så kritiken er ofte smal og få saker, men er jo rom for forbedring og det vet du også @hekomo. Jeg selv har sett stor forbedring på hvordan Politiet behandler narkomane i Oslo som eks og det er jo fordi noen har kjempet de narkomane sin sak.

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Du kritiserer meg for å anta ting, samtidig som du påstår at en fiktiv meg-person satt tilbake til 60 tallet ville støttet homofilihat. Igjen, drøyt! 
 

Hva har det med diskusjonen å gjøre at du ikke drikker alkohol? Er det en indirekte måte å si at du heller ikke bruker narkotika?

Virker til at du har malt deg inn i et hjørne her nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Henrik.H skrev (12 minutter siden):

Du kritiserer meg for å anta ting, samtidig som du påstår at en fiktiv meg-person satt tilbake til 60 tallet ville støttet homofilihat. Igjen, drøyt! 

Nei mente at du ville vært en passiv tilskuer til urett er hva jeg antok utifra hva du skrev.

Gidder ikke bruke mer tid på dette har vært mer enn nok OT til nå i denne tråden og føler det begynner gå mer på person enn emne, også fra min side, så da er det på tide avslutte diskusjonen.

Beklager at jeg ble med dra denne tråden totalt off topic.

 

 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Henrik.H skrev (16 minutter siden):

Hva har det med diskusjonen å gjøre at du ikke drikker alkohol? Er det en indirekte måte å si at du heller ikke bruker narkotika?

Hva er det diskusjonen handler om? Ikke ransaking av telefoner. 

Virker som du kun er ute etter å kverulere om helt uvesentlige ting. for kveruleringen sin skyld. 

Kjedelig og det ødelegger en interessant tråd. 

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Henrik.H skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg er ikke ute etter å kverulere, men å diskutere. 
 

Og ja, dette ble helt off-topic. Innrømmer at jeg lot meg rive fullstendig med! 

Jeg er ikke typen som sletter innlegg.

Så vil heller beklage til deg direkte at jeg ble revet fullstending med og postet ting som ikke burde blitt skrevet som mine antagelser av hva du ville eller ikke ville gjort i en gitt situasjonen, basert på det lille du nevnte om deg og ditt liv er det uriktig av meg påstå slikt.

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 1/8/2021 at 3:22 PM, DaniNichi said:

Kan du historie ?

Javisst kan jeg historie, og historien viser noen endringer som du kanskje hadde fått med deg dersom du ikke var opptatt med annet?

I den Norske Grunnloven, ble det i 1814 innført den såkalte "jødeparagrafen" som var en innskjerping/videreføring av Christian 5. Norske lov av 1687. Samtidig fikk vi den såkalte "jesiuttparagrafen". Jødeparagrafen ble opphevet/fjernet fra grunnloven i 1851, men ble gjenninført av Quislings NS-regjering 12/03-42. og ble stående frem til frigjøringen i 1945.

Det mange ikke er klar over, er at "jesuittparagrafen", var aktiv i grunnloven frem til 1897, dvs. mye lenger enn "jødeparagrafen", som den ulegitime regjeringen innførte på nytt under krigen.

Arrestasjon og internering/uttransportering av jødene ble utført av norsk politi med bistand av Hirden og Germanske-SS Norge.

STAPO f.eks. operererte uavhengig av de "regulære" politimyndighetene, selv om det også blandt dem var mange "råtne egg", men vil tro at dette har endret seg en del siden 1945.

I Norge ble homoseksualitet blant menn avkriminalisert 1972, dvs. at det tidligere, var forbudt ved lov, noe som Politiet er satt til å følge opp. Man kan jo selvfølgelig stille spørsmål om måten dette ble gjort, men dette er vel kanskje ikke situasjonen i Norge dag?

https://www.politiforum.no/likestilling-oslo-politidisterikt-pride/rekord-for-politiet-i-pride-paraden/152826

Så, sett i lys av dette, vil du fortsatt sammenligne "dagens" politi's behandling av "dagens" jøder og homofile med deres behandling av lovbrytere?

Endret av BearCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
BearCat skrev (2 timer siden):

 

Så, sett i lys av dette, vil du fortsatt sammenligne "dagens" politi's behandling av "dagens" jøder og homofile med deres behandling av lovbrytere?

Har jeg noen gang sagt at politiet idag går etter homofile eller jøder ? At politiet gjorde dette når forbudene var ved lov er hva jeg prøver poengtere og at de da gjorde noe som var riktig ifølge lovene som var på den tiden, men som man vet nå var moralskt forkastelige handlinger..Du kan prøve finne veier forbi eller unnskylde det som "kun noen få" råtne egg så mye du vil..

Jeg prøver ikke lage noe annet poeng enn at om noe er forbudt ved lov så betyr ikke det at det er moralskt riktig.

Dagens politi ønsker jo blant annet innskrenke alle sine rettigheter til privatliv på nett og data, de forfølger narkomane fortsatt flere steder i Norge også Oslo, de ønsker IKKE avkriminalisering av narkotika nettopp fordi de vet  konsekvenser for egent yrke som eks at mindre studenter vil tas inn på PHS og mindre budsjetter.

Tilbake i tidlig 2000tallet var jeg en av 1%'en som kjempet for avkriminalisering og legalisering I Norge , men som man nå ser er vi langt flere som ønsker det samme og alt tilsier at det er veien flere land ønsker gå i nærmeste framtid.

United Nations and World Health Organisation call for drugs to be decriminalised

https://www.independent.co.uk/news/health/united-nations-world-health-organisation-drugs-decriminalised-a7818726.html

Tror du vi hadde vært der idag om alle bare satt i sofaen og godtok at voksne mennesker ikke selv kan ta frie valg om det omhandler seksualitet eller hva slags type rus man ønsker seg på en lørdag ? 

Tror du det hadde vært noe framgang i samfunnet om ikke folk bryter lover og regler ? Se på Edward Snowden, Se på Julian Assang med flere.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (På 9.1.2021 den 0.48):

Han satt det på spisen og ja det var verre før en nå..Var i forhold til visitasjon ute i gata og varetekt han nevnte det pr idag og se på hva denne tråden gjelder som et eks.

Nå er jeg en av de som ønsker at tilliten til politiet skal være høy, jeg ønsket at politiet skulle få nytt beredskapssenter  så større jo bedre i mine øyne, kritikk betyr ikke at man hater noen, man kan hate eller mislike elementer innad i politiet betyr ikke at man er imot politiet.

Jeg vet jo at Norsk politiet er topp 20 i verden så kritiken er ofte smal og få saker, men er jo rom for forbedring og det vet du også @hekomo. Jeg selv har sett stor forbedring på hvordan Politiet behandler narkomane i Oslo som eks og det er jo fordi noen har kjempet de narkomane sin sak.

At ting kan forbedres er noe annet enn å konsekvent demonisere politiet som om det ikke finnes fnugg av kontroll av deres virksomhet og maktbruk.

Jeg er ikke engang uenig i at ting som cannabis bør avkriminaliseres, men kritikk bør være litt mer edruelig (...) enn noe av det som har kommet her i tråden.

Endret av hekomo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, DaniNichi said:

Har jeg noen gang sagt at politiet idag går etter homofile eller jøder ?

Det var sånn jeg leste dine utsagn som jeg siterte, hvis det var en "feiltolking" beklager jeg.

3 hours ago, DaniNichi said:

Jeg prøver ikke lage noe annet poeng enn at om noe er forbudt ved lov så betyr ikke det at det er moralskt riktig

Nei, det skull vel nesten være en selvfølge, at hvis er det det forbudt, så er det moralsk "forkastelig" eller mener du noe annet enn det du nettopp skrev 😉 

Kanskje du skulle bli enig med deg selv om det er moralsk riktig eller galt å bryte loven (spesielt hvis du ikke liker den)?

Avslutter her for nå, og ønsker deg en god helg 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BearCat skrev (2 timer siden):

Det var sånn jeg leste dine utsagn som jeg siterte, hvis det var en "feiltolking" beklager jeg.

Nei, det skull vel nesten være en selvfølge, at hvis er det det forbudt, så er det moralsk "forkastelig" eller mener du noe annet enn det du nettopp skrev 😉 

Kanskje du skulle bli enig med deg selv om det er moralsk riktig eller galt å bryte loven (spesielt hvis du ikke liker den)?

Avslutter her for nå, og ønsker deg en god helg 🙂

Helt enig på avslutte her.

God helg 🙂

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
On 3/19/2021 at 6:08 PM, henniing said:

det er faktisk ikke lov å ransake telefoner, dette nevnes blant annet i denne podcasten (av politimann) 

 

Selvsagt er det lov å ransake en telefon. Telefon inneholder faktisk ganske mye viktig bevis i mange tilfeller. Telefonen kan også bli beslaglagt når den er brukt i en straffbar handling. 

Dersom det er grunn til å anta at det foreligger opplysninger politiet ikke har adgang til å gjennomgå, f.eks konfidensiell kommunikasjon mellom klient og advokat, så skal politiet innsende telefonen til tingretten som leser og siler ut informasjonen. Telefonen kan da - etter godkjenning av tingretten - sendes tilbake til politiet for gjennomgang. Telefonen kan nå brukes som bevis (for eller imot) tiltalte/mistenkte/siktede. 

Lenke til kommentar
On 3/21/2021 at 3:10 PM, henniing said:

Dere - ta å les gjennom her: 

 

 

 

Litt paradoks at du går i samme felle som Bård Dyrdal bedyrer med at du ikke skal gjøre, nemlig at du tar en uttalelse fra twitter som "eneste kilde" til hvilke straffeprosessuelle hjemler politiet har og ikke har. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...