Gå til innhold

Rekordmange modeller. Rekordstort salg. Her er årets elbilsuksesser – og skuffelser


Anbefalte innlegg

1 hour ago, kremt said:

"Ein liten bil" som har mye mer plass enn tesla 3 og koster mye mindre? 7 og 21 versus 6+1 og 17, hmmmm.........

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=0

Får vel litt ekstra plass om man driter i kjøling og slikt til batteriet 😛

Men utgaven med størst anlegg har vel en subwoofer som ødelegger litt for bagasjeplassen. Er dumt plassert.

nissan_leaf_ltt_090.thumb.jpg.0c6af1b09eea5c93c3a751f76f177b60.jpg


Gir nok en del bil for pengene nå om dagen. Får jo en eldre Leaf for 30 tusen nå. Perfekt om man bare trenger noe å pendle noe kilometer til jobb med i hverdagen. Men den er temmelig utdatert som ny bil.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (1 time siden):

Nja, TM3 er førebels på 3. plass på salsstatistikken i 2020.  e-Golf er på 6. plass.  e-Golf vart produsert fram til romjula, men salet bremsa lenge før det.  Til no i desember har det vorte registrert 100 gonger fleire TM3 enn e-Golf.

Overraskande godt, vil eg seie.  Ein liten bil som sikkert treff godt i sitt segment.

Til no i desember er det registrert 2,3 gonger fleire Tesla Model 3 enn i desember i fjor.  Det er litt tidleg å spå dei endelege salstala for TM3 i desember.  Tesla har det med å prioritere leveransar mot slutten av kvart kvartal.  Salet til no i år er ca 41% av salet i heile fjor.

 

Det er ikkje uvanleg at ein modell sel dårlegare med tida.  Nissan selde til dømes berre halvparten so mange Leaf i 2019 som i 2018.  Salet av Audi E-tron har dabba mykje av mot slutten av året.  Salet av e-Golf i Noreg har kollapsa fullstendig mot slutten av 2020, og det var ein ganske populær modell før.

Teslas måneds salg må deles på 3. 

e golf er betydelig eldre enn m3 men har solgt bra selv om id3 er på markedet.

Dessuten er det vel mange som har oppdaget det samme som meg selv og denne tesla dama.

 

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Trestein said:

Teslas måneds salg må deles på 3. 

Nei, det må det ikkje.  Tesla registrerte bilar i oktober og november òg.  Men Tesla leverer typisk ut til norske kundar på slutten av kvart kvartal.  Difor har dei spesielt høgt sal i mars, juni, september og desember.  Summerer du for heile 2020, ligg Tesla Model 3 førebels på 3. plass.

59 minutes ago, Trestein said:

e golf er betydelig eldre enn m3 men har solgt bra selv om id3 er på markedet.

29 e-Golf er registrert til no i desember.  61 i november.  Det er i botnsjiktet.

59 minutes ago, Trestein said:

Dessuten er det vel mange som har oppdaget det samme som meg selv og denne tesla dama.

YouTube kastar eg verkeleg ikkje vekk tid på.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (14 minutter siden):

Nei, det må det ikkje.  Tesla registrerte bilar i oktober og november òg.  Men Tesla leverer typisk ut til norske kundar på slutten av kvart kvartal.  Difor har dei spesielt høgt sal i mars, juni, september og desember.  Summerer du for heile 2020, ligg Tesla Model 3 førebels på 3. plass.

29 e-Golf er registrert til no i desember.  61 i november.  Det er i botnsjiktet.

YouTube kastar eg verkeleg ikkje vekk tid på.

Som sagt så selger vw biler jevnt og trutt.

Rimelig sikker på at e golf solgte mere enn tesla 3 i oktober uten at det betyr noe for tesla eller vw. Dei aller fleste som ønsker en el vw bestiller nok en id3 eller id4.

youtube bør du ikkje sjå på. Du risikerer å lære noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Gir nok en del bil for pengene nå om dagen. Får jo en eldre Leaf for 30 tusen nå. Perfekt om man bare trenger noe å pendle noe kilometer til jobb med i hverdagen. Men den er temmelig utdatert som ny bil.

Ser man får en splitter ny Leaf 62 kwh for 319 tusen, er nok gråimport. Men likevel, det er ganske gunstig. Forsikringspriser har skremt meg litt unna tesla, har fått priser fra 14 til 17 tusen i året for 20k km, 75%++, lite tettsted. Jeg tolker det som at bilene har mange og dyre skader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Får vel litt ekstra plass om man driter i kjøling og slikt til batteriet 😛

Men utgaven med størst anlegg har vel en subwoofer som ødelegger litt for bagasjeplassen. Er dumt plassert.

nissan_leaf_ltt_090.thumb.jpg.0c6af1b09eea5c93c3a751f76f177b60.jpg


Gir nok en del bil for pengene nå om dagen. Får jo en eldre Leaf for 30 tusen nå. Perfekt om man bare trenger noe å pendle noe kilometer til jobb med i hverdagen. Men den er temmelig utdatert som ny bil.

Eller ikke ønsker at halvparten av all kjøring er til og fra nærmeste verksted 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

"Ein liten bil" som har mye mer plass enn tesla 3 og koster mye mindre? 7 og 21 versus 6+1 og 17, hmmmm.........

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=0

7 og 19 mener du vel. Ja, det er litt enklere å stable i en hatchback enn en sedan. Det har det alltid vært.

I litermål (425 vs 385) vinner dog fremdeles Tesla, så hadde de målt i murstein eller melkekartonger, hadde resultatet sett anderledes ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Trestein said:

Eller ikke ønsker at halvparten av all kjøring er til og fra nærmeste verksted 

For min del er det nok mer i området 0,2% av kjøring er til og fra verksted med min Model X. Da regner jeg en tur på 70 km per 30.000 km.

Det er så klart en ulempe at Tesla ikke har verksted i hvert eneste lille tettsted, men mange bor jo i større byer der Tesla har verksted, og det blir jo bedre over tid. Hjelper også en del med servicebilene.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Sturle S said:

Det er vel meir snakk om av-læring enn læring.  Av dei YouTube-snuttane eg har sett, har titlane vore omlag like sanne som "demokratisk" i namnet på eit land.  Eg pleier å lese ei bok når eg vil lære noko.

Man finner alt på youtube. Informasjon, feilinformasjon, og kanskje mest underholdning. Sånt sett vil jeg si at det er absolutt ingenting galt i å se masse videoer på youtube - det kommer bare an på hva man ser på.

Men i en diskusjon bør man ikke lene seg veldig tungt på youtube. Svært få gidder å se en 10 minutters video i et forsøk på å finne ut hva noen mener, når de kunne skrevet hva de mente og man kunne lest det på 10 sekunder.

Det hender jeg linker til youtube-videoer, men det er ca alltid med en oppsummering, eller så er det slik at man skjønner poenget utifra tittelen. Videoen er da bare for de som interesserer seg mer enn overfladisk.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Det er vel meir snakk om av-læring enn læring.  Av dei YouTube-snuttane eg har sett, har titlane vore omlag like sanne som "demokratisk" i namnet på eit land.  Eg pleier å lese ei bok når eg vil lære noko.

Det seier nok meire om hva du søker på enn hva en youtube video er.

Trodde youtube var en av fordelene med tesla?

uansett så finner du utrolig mye informasjon på youtube. Alt fra hvordan man skifter glass på telefonen til battery day, rakettoppskytinger osv. utrolig mye mere en kattevideoer

Lenke til kommentar
kremt skrev (4 timer siden):

 

Nissan Leaf 2018 7 21

 

Hvor står 7 og 19 her? Sånn eksakt?

Sorry, snakket ikke du om gammel Leaf? Du får ihvertfall ikke en 2018 under 100 K. Og den har bare 370 liter bagasjeromskapasitet. Da var jo tallene dårligere enn Tesla på alle måter.

Nissan Leaf 2013 5 18

Skal innrømme at jeg trodde du snakket om ID.3, som jeg hentet litermål på. Nye Leaf 40 og 62 kWh-utgavene har 420-435 liter, så litt mindre eller litt større alt etter utstyrsnivå

VW ID.3 7 19

Tesla skriver forøvrig at TM3 har 542 liter, så da har de nok tatt med både frunk og rommet under., så plass til ganske mye mere, om det ikke absolutt skal inn i banan-kasser.

https://www.tesla.com/no_no/model3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Trestein said:

Det seier nok meire om hva du søker på enn hva en youtube video er.

Eg søkjer ikkje på noko som helst på YouTube.  Ca dei einaste Youtube-filmane eg har sett er på diskusjon.no.  Forumtroll som meiner å ha funne uomtvistlege prov på at jorda er flat, at klimandringar ikkje finst, at jødar er forkledde øgler, at bildørene til Tesla frys når du kastar vatn på dei i 10 minus (no shit – heldigvis kan dei tinast på fem minutt med eit trykk i appen), at kondensstriper etter fly er fulle av kjemikaliar som skal påverke folk og anna konspiratorisk møl som idiotar (i 100% av tilfella) trur at andre vil kaste vekk flerie minutt av liva sine på.  Eg utfordrar deg til å finne ein einaste videosnutt tidlegare posta på diskusjon.no som du ikkje vert dummare av å sjå på, samanlikna med om du skulle brukt like mykje tid til å lese om emnet i ei bok.  Eller i ein gjennomsnittleg artikkel på TU for den del.

4 minutes ago, Trestein said:

Trodde youtube var en av fordelene med tesla?

Det er ingen YouTube i min Model S frå 2014, og eg tek meg heller eit slag sjakk eller backgammon mot bilen enn å sjå på filmsnuttar når eg ventar på ferja.

4 minutes ago, Trestein said:

uansett så finner du utrolig mye informasjon på youtube. Alt fra hvordan man skifter glass på telefonen til battery day, rakettoppskytinger osv. utrolig mye mere en kattevideoer

Nesten alle YouTube-videoar eg har sett har vore meir desinformasjon enn informasjon.  Konspiratorisk møl produsert av folk som må tru at andre hatar livet sitt og vil bruke kvart minutt av det på å fordumme seg sjølv.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Sturle S said:

Nesten alle YouTube-videoar eg har sett har vore meir desinformasjon enn informasjon.  Konspiratorisk møl produsert av folk som må tru at andre hatar livet sitt og vil bruke kvart minutt av det på å fordumme seg sjølv.

Det er mye konspirasjonsteorier på youtube, men det er et lignende antall videoer som tilbakeviser konspirasjonsteorier som det er videoer som pusher konspirasjonsteorier. Jeg garanterer deg at det finnes masse svært interessante informative videoer om temaer som interesserer deg på youtube.

Kona liker informative videoer om strikking. Jeg liker informative videoer om f.eks romfart og låsedirking. (Syns også informativ politisk humor ala "Last week tonight" er interessant.)

Kanskje kan du finne like interessante og informative bøker, men det er slettes ikke sikkert. Mange bøker inneholder svært utdatert informasjon.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er mye konspirasjonsteorier på youtube, men det er et lignende antall videoer som tilbakeviser konspirasjonsteorier som det er videoer som pusher konspirasjonsteorier. Jeg garanterer deg at det finnes masse svært interessante informative videoer om temaer som interesserer deg på youtube.

Det kan hende at YouTube trur av historikken min at eg berre er interessert i konspiratorisk møl, sidan ca alt eg har sett av YouTube-videoar er frå diskusjon.no.  Her skal du leite lenge etter noko informativt innhald blant videoane som er posta, og det er påfallande kven som pleier å lenkje til videoar på YouTube.  Det er som regel motsett korrelasjon mellom kor ofte folk postar YouTube-videoar og sanningsinnhaldet i det dei skriv.

20 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Kanskje kan du finne like interessante og informative bøker, men det er slettes ikke sikkert. Mange bøker inneholder svært utdatert informasjon.

Ein kan lære mykje av gamle bøker òg.  Til og med skjønnlitteratur.  Las nettopp Reminiscences of a Stock Operator av Edwin Lefevre.  Boka kom ut i 1923, men kunne like godt vore skriven om underregulerte marknadar den dag i dag.  Kjeltringane brukar akkurat dei same metodane no som for 100 år sidan, berre i meir moderne innpakning, og det er nyttig å kunne kjenne dei att.  Folk er like lettlurte no som då.  Får du ein video på YouTube trur millionar at det er sant, trass i at det er null regulering eller kontroll av sanningsgehalten.  J.f. til dømes den trillande "hydrogenlastebilen" til Nikola.  Enkelte her trudde jo at video av ein trillande lastebil på YouTube var prov på at Nikola Motors hadde ein fungerande prototyp av ein hydrogenlastebil, medan slike YouTube-videoar i realiteten som regel er det motsette av prov.  Det er rein manipulasjon.  Dei som ynskjer å tru på det trur på det, og brukar det mot andre som ikkje er like lettlurte.  Enkelte trur meir på det dei ser på YouTube enn på offisiell informasjon frå produsenten, trass i at det siste er noko produsenten kan straffast for om det er feil.

Lenke til kommentar

Enig at det er feil å sette ID.3 i kategorien suksess. ID.3 har levert bra grunnet forhåndssalg med kontrakter det ikke er lett å komme ut av.... og 1st-modellen har de heller ikke klart å selge ut uten å gå for svært generøse kampanjer. Med de problemene VW har hatt med denne, så burde den havne i samme kategori som Polestar

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...