Gå til innhold

Retrokafeen – for oss som syns spill var bedre før


Anbefalte innlegg

Kenhten skrev (2 timer siden):

Fikk svar fra DHL. 5%, minimum 229kr i fortollingsgebyr.

RP4pro kommer på 3370kr.

Får håpe det kommer selgere på AliExpress som ikke skal ha 100 dollar i fortjeneste...

 

Etterhvert som Retroid har null problem med å få unna alle preorder / orders vil jeg tro prisen synker på Aliexpress. Men innen den tid er mange nye håndholdte retro-maskiner annonsert, så da fortsetter min vindusshopping 😅

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir ikke noe Retroid Pocket 4 pro på meg. Klarte å kjøpe SD OLED Limited Edition i dag. Skal ta en pause i Minecraft og runde minst 10 spill. 1-2  spill per konsoll jeg eier og minst 3 eldre/retro spill før jeg kjøper nye leketøy 😄

Lenke til kommentar

For de som måtte være interessert i Amiga så finnes PiMIGA 4 for nedlastning.

Denne versjonen er et image på 128 GB som booter linux (Debian) hvor du kan starte PiMIGA for Raspberry Pi 4, Intel og AMD (via UEFI). Pi5 er etter det jeg antar under utvikling.

https://bit.ly/3SicBP7 (.torrent til en 35 GB PIMIGA4.7z)

Her er en video som går litt igjennom detaljer;

 

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

RGB30 kom i dag så har fått lekt litt med den
20240129_221647.thumb.jpg.31a410d11a8deb772969094a631ceddb.jpg

La inn nyeste JELOS fra github og litt diverse rom. Men det som har vært morsomst hittil er å spille Quake 3 Arena og Half life. Begge spillene kjører helt smooth 60fps.

Neste blir å få Carmageddon opp å gå

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (4 minutter siden):

Hvor kraftige er de håndholdte emulatorene? Hvor nytt klarer de å emulere?

Det varierer veldig, men de kraftigste og nyeste modellene klarer Gamecube relativt smertefritt. En del PS2 er også bra spillbart på de, men jeg har skjønt at utvikleren bak den mest brukte emulatoren har stoppet arbeidet for ca. et år siden, så det skjer ikke så mye der. PS2 kunne antakelig vært bedre hvis noen hadde kunnskapen til å videreutvikle emulatoren til å utnytte nyeste maskinvare. 

Steam Deck, ROG Ally og disse spiller vel "alt". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (14 minutter siden):

Hvor kraftige er de håndholdte emulatorene? Hvor nytt klarer de å emulere?

Den jeg tok bilde av (Anbernic RG35XX H), spiller opp til ps1 perfekt.

Men Crazy Taxi på Dreamcast var ganske bra også.

Jeg har en Rog Ally, og den ser ut til å kjøre ps3 greit. Skal visstnok klare Switch, men det har jeg ikke testet ennå. Skal visst være bedre å spille på original hardware for mange Switch spill ennå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørs hvor mye du vil bruke. Noen kan emulere enkle Switch spill. Ikke BotW og TotK.

PSP, PS2, Gamecube og Wii/WiiU ønsker jeg ofte å oppskalere. Foretrekker å kjøre de på en håndholdt PC eller en PC med grafikkort.

 

Har en StuePC med Ryzen 5 4600G og RX 6600. Spiller TotK ganske stabilt på 30FPS i docked mode.

 

Har du bare lyst å prøve så ville jeg ha gått for den jeg linket til tidligere. Du kan spille PS1, noen N64 spill og mye annet. 620kr inkl frakt og moms er ikke ille. Mye for pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Tailzo said:

Den jeg tok bilde av (Anbernic RG35XX H), spiller opp til ps1 perfekt.

Men Crazy Taxi på Dreamcast var ganske bra også.

Jeg har en Rog Ally, og den ser ut til å kjøre ps3 greit. Skal visstnok klare Switch, men det har jeg ikke testet ennå. Skal visst være bedre å spille på original hardware for mange Switch spill ennå.

Har testa litt switch på min Rog Ally. Mario kart 8 kjørte helt smooth men det nyeste zelda spillet var litt hakkete.

Dog rørte jeg ingen innstillinger. Lasta ned første emulatoren på google og tok en rask test. Har en switch også som er "haxxed" så den støtter vel mye emulatorer og men ikke testet. 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tailzo skrev (3 timer siden):

Den jeg tok bilde av (Anbernic RG35XX H), spiller opp til ps1 perfekt.


For ordens skyld, en PS Vita spiller PSP og PS1 uten problemer, samt alt av retrospill, dog ikke opp til Saturn/Dreamcast eller Wii.

Lenke til kommentar
0laf skrev (7 timer siden):


For ordens skyld, en PS Vita spiller PSP og PS1 uten problemer, samt alt av retrospill, dog ikke opp til Saturn/Dreamcast eller Wii.

Ja, en brukt ps vita er egentlig en fin maskin å bruke 🙂

Jeg ser på RG35XX H at grafikken ser litt rar ut, som en bildefil som er strekt feil. Vet noen hvordan jeg fikser sånt i stock os? 

20240201_080554.jpg

Endret av Tailzo
Lenke til kommentar
vidor skrev (6 minutter siden):

Skjermen har for lav oppløsning.

aha

Ja, det så ut til å ha noe med oppløsning å gjøre, ja.

Skjermen skal være:

3.5-inch IPS full viewing angle, OCA full lamination/ 640*480

Ingen ps1-spill kjørte over 480i, ikke sant? Muligens bare PAL-region-spesifikke spill?

 

edit: Ja, pal brukte 640x576 pixels

Endret av Tailzo
Lenke til kommentar
vidor skrev (Akkurat nå):

Høyde ser bra ut, men bredden er nok for lav.

Er det mulig at emulatoren er satt til å strekke ut spillet til widescreen, og så krymper skjermen det tilbake til 4:3, derav den nesten uleselige teksten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...