Gå til innhold

Retrokafeen – for oss som syns spill var bedre før


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei 🙂 

Har fulgt med litt her og blitt veldig nysgjerrig på disse håndholdte konsollene.

Hvis man ikke tar pris i betrakning, og like gjerne kunne valgt en Nintendo Switch OLED, hva er egentlig fordelen med disse konsollene? Kun muligheten til å spille spill fra flere konsoller? Eller er det mer?

For en som vokste opp med SNES og egentlig venter på neste utgave av Switch, så er dette veldig interessant 😃

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (9 minutter siden):

Hvis man ikke tar pris i betrakning, og like gjerne kunne valgt en Nintendo Switch OLED, hva er egentlig fordelen med disse konsollene? Kun muligheten til å spille spill fra flere konsoller? Eller er det mer?

Ja, det største trekkplasteret er jo at du kan spille spill fra mange konsoller. Alt fra 80-tallet og opp til ca. Playstation 2 og Gamecube, avhengig av hvor mye du legger i det. Konsollene som kjører Android kan du også bruke til streaming (Game Pass osv). 

Teoretisk kan man vel hacke en Switch og få til det samme der, hvertfall de tidligere modellene, men det er ikke lett. 

Ellers skal man jo ikke undervurdere at det er gøy med gadgets. Det går med mye tid til å sette opp konsollene, legge inn spill, finjustere coverart og innstillinger... Det blir en hobby det også. :)

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (9 minutter siden):

Ja, det største trekkplasteret er jo at du kan spille spill fra mange konsoller. Alt fra 80-tallet og opp til ca. Playstation 2 og Gamecube, avhengig av hvor mye du legger i det. Konsollene som kjører Android kan du også bruke til streaming (Game Pass osv). 

Teoretisk kan man vel hacke en Switch og få til det samme der, hvertfall de tidligere modellene, men det er ikke lett. 

Ellers skal man jo ikke undervurdere at det er gøy med gadgets. Det går med mye tid til å sette opp konsollene, legge inn spill, finjustere coverart og innstillinger... Det blir en hobby det også. :)

 

Helt topp! Takk 😃

Kvaliteten på SNES spill blir også ganske bra? Er så mange konsoller som er nevnt her at det gjelder bare å finne ut hvilken man bør satse på.

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (Akkurat nå):

Helt topp! Takk 😃

Kvaliteten på SNES spill blir også ganske bra? Er så mange konsoller som er nevnt her at det gjelder bare å finne ut hvilken man bør satse på.

Alt opp til SNES og Playstation 1 pleier å være plankekjøring for konsollene som selges nå. :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@torbjornhb Jeg foreslår at du sjekker ut kanalen "Retro Game Corps" på Youtube, f.eks. videoen jeg legger inn under her. Han som driver kanalen tester stort sett alt som kommer ut av slike håndholdte konsoller. Se en video eller tre, så ser du litt hva det går i og hva du får. 

 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, torbjornhb said:

Helt topp! Takk 😃

Kvaliteten på SNES spill blir også ganske bra? Er så mange konsoller som er nevnt her at det gjelder bare å finne ut hvilken man bør satse på.

Tonnevis med videoer på youtube som viser gaming på de forskjellige konsollene, så bare å sette seg ned å titte.

Man får forøvrig Rog Ally Z1 extreme for sånn 5000kr eller lavere på finn.no nå. Dette er en fullblods handholdt PC og kan spille alt. Så om du vil ha en alt-i-ett maskin så er det og noe å vurdere. Kjører Starfield og emulerer Nintendo Switch, og selvfølgelig alt disse billige konsollene klarer.

Legion Go har samme hardware om du vil ha OLED skjerm, men de er litt dyrere siden de kom senere.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (12 minutter siden):

@torbjornhb Jeg foreslår at du sjekker ut kanalen "Retro Game Corps" på Youtube, f.eks. videoen jeg legger inn under her. Han som driver kanalen tester stort sett alt som kommer ut av slike håndholdte konsoller. Se en video eller tre, så ser du litt hva det går i og hva du får. 

 

 

 

Takk for tips. Denne skal jeg sjekke 😃

Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Tonnevis med videoer på youtube som viser gaming på de forskjellige konsollene, så bare å sette seg ned å titte.

Man får forøvrig Rog Ally Z1 extreme for sånn 5000kr eller lavere på finn.no nå. Dette er en fullblods handholdt PC og kan spille alt. Så om du vil ha en alt-i-ett maskin så er det og noe å vurdere. Kjører Starfield og emulerer Nintendo Switch, og selvfølgelig alt disse billige konsollene klarer.

Legion Go har samme hardware om du vil ha OLED skjerm, men de er litt dyrere siden de kom senere.

Hjertelig takk 🙂 

Kjenner godt til disse nyere modellene, men er ikke ute etter noe slik. Litt gira på disse konsollene fra Aliexpress. Jeg handler mye derfra, men aldri tenkt over at de har så gode konsoller.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, torbjornhb said:

Hjertelig takk 🙂 

Kjenner godt til disse nyere modellene, men er ikke ute etter noe slik. Litt gira på disse konsollene fra Aliexpress. Jeg handler mye derfra, men aldri tenkt over at de har så gode konsoller.

Bare å kjøre på å bestille flere da. Har forstått at man ikke klarer seg med bare en 😛

Har selv lekt meg litt for noen år siden med Retropie på Raspberry pi's. En stasjonær konsoll basert på pi3 med 4 snes stikker, og en bærbar konsoll basert på Pi Zero.
Men er jo blitt litt letter i dag når billige kinakonsoller er blitt så billige og støtter custom firmware å sånt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, torbjornhb said:

Har det noen gang skjedd at man bestiller kun et produkt når man bestiller noe fra Aliexpress 😅

Nei har vel ikke det..
Telte over nå og har 117 totale bestillinger på Aliexpress.
og sikkert like mange på Dealextreme og Bangood, men når VOEC greiene kom slutta jeg å handle der.

Ebay har jeg sikkert enda mere på..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (21 minutter siden):

Nei har vel ikke det..
Telte over nå og har 117 totale bestillinger på Aliexpress.
og sikkert like mange på Dealextreme og Bangood, men når VOEC greiene kom slutta jeg å handle der.

Ebay har jeg sikkert enda mere på..

Hva er egentlig endret etter VOEC? Betaler man ikke det samme nå etter 1.1.2024 fra Aliexpress? Banggood er fin. Dealextreme har jeg aldri testet.

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
26 minutes ago, torbjornhb said:

Hva er egentlig endret etter VOEC? Betaler man ikke det samme nå etter 1.1.2024 fra Aliexpress? Banggood er fin. Dealextreme har jeg aldri testet.

Betaler toll direkte til Aliexpress, så slipper at pakken stoppes for å fortolles (som kan ta lang tid) og man slipper det dyre tollgebyret.

Før var grensa at alt under 350kr var tollfritt, og DealExtreme og Bangood merket alltid pakkene med lavere verdi enn det faktisk var så man slapp toll å betale toll.
Men de dager er over.. Og da sparer man en del på å gjøre opp med selger istedefor norsk tollvesen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Fikk Nintendo 64 til å fungere. Byttet til stand-alone emulator: Rice.

 

Nimrad skrev (2 timer siden):

Hva er forskjellen?

Analoge stikker er et pluss.

Spiller flere system. 

Satt nettopp å spilte Nintendo DS Mario Kart. 

 

Er meget fornøyd med R36S. Litt over 600kr er røverkjøp. RG35XX kostet meg 800kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Betaler toll direkte til Aliexpress, så slipper at pakken stoppes for å fortolles (som kan ta lang tid) og man slipper det dyre tollgebyret.

Før var grensa at alt under 350kr var tollfritt, og DealExtreme og Bangood merket alltid pakkene med lavere verdi enn det faktisk var så man slapp toll å betale toll.
Men de dager er over.. Og da sparer man en del på å gjøre opp med selger istedefor norsk tollvesen.

Joda, men jeg skjønner ikke forskjellen på å handle før og etter 1.1.2024 fra Aliexpress. Jeg kjøpte noe denne uken, og betaler det samme som før...

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (6 minutter siden):

Joda, men jeg skjønner ikke forskjellen på å handle før og etter 1.1.2024 fra Aliexpress. Jeg kjøpte noe denne uken, og betaler det samme som før...

Nå vil tolletaten sjekke at AliExpress har merket alle pakkene riktig. Så du betaler det samme, og hvis selgeren gjør jobben sin merker du ingenting. Hvis selgeren ikke gjør jobben sin, så vil du måtte be AliExpress om å få tilbakebetalt momsen.

og forresten, kan dere slutte å blande toll og moms. Det er ikke det samme.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Nå vil tolletaten sjekke at AliExpress har merket alle pakkene riktig. Så du betaler det samme, og hvis selgeren gjør jobben sin merker du ingenting. Hvis selgeren ikke gjør jobben sin, så vil du måtte be AliExpress om å få tilbakebetalt momsen.

og forresten, kan dere slutte å blande toll og moms. Det er ikke det samme.

Takk. Veldig klar over at toll og moms er to ulike ting. Jeg jobber med å skrive produkttester, så hver gang et selskap sender noe fra utlandet og ikke merker varene riktig, så er det meg det går utover. Har fått så mange fakturaer for ting at jeg vet ikke hva☺️

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Nimrad said:

Det var et lite utbrudd som ikke skulle i din retning :)

Blir litt forvirret av at TOLLetaten styrer med momsen, så jeg må bare beklage 😅

Men tilbake til topic: Begynner å komme noen FPGA konsoller nå. Noen som har testet de? Mer kostbar og mindre effektive men fortsatt ganske rått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...